Toon posts:

voeding doorgebrand,comp kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste tweakers, ik heb net een splinterniew amd athlon xp 1800+ gekocht en soltek mobo.
ik zet em aan werkt perfect even wat in bios kijken resetten doet het weer prima.
ik ga naar onder om even huiswerk te maken kom ik na een tijdje weer boven heel m'n kamer onder de rook ik snel naar comp kijken blijkt voeding te zijn,maar hij moet het toch makkelijk aankunnen wat 350watt!!! zit alleen cd drive aan harddisk en floppydrive en standaard dingen!! zouden jullie toevallig weten of nou mijn hele systeem kapot is of alleen de voeding ik hoop echt dat jullie het weten ;(

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 15:07
Tja, dit kan je maar weten door een andere voeding aan te sluiten. Je kan eventueel ook even jouw moederbord goed bekijken of je daar soms iets op ziet (bv. zwarte vlek ofzo).
Was het een nieuwe voeding?

Verwijderd

Topicstarter
ja splinterniew en de comp stond gewoon uit!! ja ik heb hier geen voedingen meer alleen van mijn broertje en de rest is 230 volt en lager , maar straks mol ik die van hem zou die kapot zijn denk je?? zit geen zwarte vlek

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
kan kapot zijn, mobo gaat beswel makkelijk kapot bij zoiets eigelijk :P

maarja je hebt garantie lijkt me heh :P

ennuh, pas op met een andere voeding, zorg wel dat die ook in de garantie zit want met heeel veel pech kan je die ook slopen door een def mobo

reken dr niet op maar toch ;)

• DirtyHennessy
  • Laatst online: 31-07 19:51
mijnes was ook doorgebrand (350 watt) op zich helemaal niets te zien. Volgende dag terug naar de winkel zetten ze em aan begint dat ding HARD te piepen enzo :P toen maar een nieuwe gekregen (garantie ;))

Verwijderd

Topicstarter
hebben anderen hier wel eens een doorgefikte voeding gehad??? en deed toen het mobo nog?? ik zie geen zwarte plekken of wat op mijn mobo

Verwijderd

Topicstarter
iemand???

• D-Three
Op dinsdag 26 februari 2002 20:44 schreef DARKNOAH het volgende:
hebben anderen hier wel eens een doorgefikte voeding gehad??? en deed toen het mobo nog?? ik zie geen zwarte plekken of wat op mijn mobo
Jouw mobo kan inderdaad ook een "duwtje" gekregen hebben, maar aangezien dit garantie is, moet de winkelier dit zeker omwisselen. Indien je zelf je systeem samengestoken hebt, kan hij natuurlijk wel nog proberen te protesteren.
Ik ken mensen van wie de voeding kapot was en het mobo in orde, maar toen ik de voeding openprutste was het enkel de zekering die kapot was. In jouw geval denk ik aan een condensator die misschien verkeerd stond. Maar ben niet zeker. DOE IN GEEN GEVAL DIE VOEDING OPEN! Anders ben je natuurlijk jouw garantie kwijt.
Ik zou gewoon even jouw mobo proberen met een andere voeding. Natuurlijk moet het wel een ATX-voeding zijn. Mocht jouw mobo toch kapot zijn, dan denk ik niet dat de "test-voeding" ook kapot zou zijn gaan. Ik gok enkel de zekering. LET OP!! DOE DIT OP EIGEN RISICO! Laat anders de winkelier dit proberen met een nieuwe voeding :o)
Gewoon die boel terug naar de winkel brengen is misschien wel het beste.

• eL_Jee
  • Laatst online: 14-04 09:53
Je kunt gewoon direct naar de leverancier terug gaan, ik neem aan dat er nog garantie op pc zit. :) Of je probeert het eerst met een andere voeding, maar dan loop je het risico dat deze ook kapot gaat, als de kortsluiting in een ander onderdeel in de pc zit.

• Tweakod3x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 12:51
Meteen terug dat ding... Een zwakke voeding wil wel eens voorkomen..

* Tweakod3x heeft meegemaakt dat van nieuwe voedingen de stukken condensator hem om de oren vlogen :7

Proud owner of the [CBJ]Lanhok!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 13:03
Heb ik ook een keertje gehad dat een spoel uit de voeding viel en een spoor achter liet. Hij viel eerst op de bovenkant van een koeler (smeulplek), toen op een stekker die op de videokaart lag en stuiterde daarna naar de grond. Gelukkig niets stuk, behalve de voeding dan :)

De voeding hing ondersteboven en zonder kap, tuurlijk niet zo slim, maar de PC ging wel eens zomaar uit en ik dacht dat het vanwege de hitte was in de zomermaanden. Ik heb er toen dus een extra koeling op gezet wat in eerste instantie wel hielp.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-06 15:39

RetepV

ALLES valt te repareren

Op dinsdag 26 februari 2002 20:44 schreef DARKNOAH het volgende:
Ik heb thuis een Compaq Deskpro K6-2 systeempje. De vorige eigenaar was op zoek naar de resetknop en zag achterop een rood schuifje zitten. Rood = restknop, dacht 'ie, dus met een pen had 'ie hem omgeschoven. Grote blauwe vonk uit de voeding en een grote rookwolk :-).

Sja, dat was dus de 120V/230V omschakeling op de voeding :-)).

Maar goed. Ik heb de voeding dus vervangen voor een andere (net niet helemaal passende, maar ach), en alles bleek het nog te doen behalve de on-board VGA.

Toen heb ik eerst een tijdje gewerkt met een PCI kaart, totdat het me opviel dat Windows de on-board VGA gewoon herkend. Alleen bij het booten kreeg ik geen beeld (en er werd ook niet geboot). Bleek alles opgelost met een nieuwe BIOS-flash.

Dus... In ieder geval heeft de kapotte voeding IETS gedaan met het systeem, waardoor in ieder geval de on-board flashrom niet helemaal lekker meer was. Voor de rest doet het systeem het prima, ik gebruik hem nu als brandstation en als gameservertje voor op lanparties.

Het enige antwoord dat ik je dus kan geven is: uitproberen. Persoonlijk zou ik eerst een andere known-good voeding uitproberen op je systeem (235W is genoeg om te zien of alles nog werkt). De meeste voedingen zijn gewoon kortsluitvast, dus als je moederbord gaar is zal de voeding zich vanzelf uitschakelen (vaak hoor je dan getik uit de voeding, of een uitdovende piep).

De kapotte voeding zou ik niet meer uitproberen, een kapotte voeding kan heel wat gekke spanningen op je moederbord zetten. Theoretisch zou de voeding er tegen beveiligd moeten zijn, maar de meeste goedkope zijn dat volgens mij niet. Ik vertrouw er in ieder geval niets op.

Macbook Pro

Verwijderd

Als je gebruik wilt maken van de garantie zou ik de hele zooi meenemen naar de winkel waar je hem gekocht hebt.
Niets aan doen!!!! alles is een reden voor ze om de garantie te weigeren.

Je mobo kan naar de tandjes zin, maar hij kan het ook nog prima doen.
Mobo en zeker die van soltek is ook beveiligd tegen dit soort dingen.
Maar ach, al dit advies is voorniets, je gaat toch terug met dat ding,..... toch?

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 15:51 schreef RetepV het volgende:

[..]

Ik heb thuis een Compaq Deskpro K6-2 systeempje. De vorige eigenaar was op zoek naar de resetknop en zag achterop een rood schuifje zitten. Rood = restknop, dacht 'ie, dus met een pen had 'ie hem omgeschoven. Grote blauwe vonk uit de voeding en een grote rookwolk :-).

Sja, dat was dus de 120V/230V omschakeling op de voeding :-)).

Maar goed. Ik heb de voeding dus vervangen voor een andere (net niet helemaal passende, maar ach), en alles bleek het nog te doen behalve de on-board VGA.

Toen heb ik eerst een tijdje gewerkt met een PCI kaart, totdat het me opviel dat Windows de on-board VGA gewoon herkend. Alleen bij het booten kreeg ik geen beeld (en er werd ook niet geboot). Bleek alles opgelost met een nieuwe BIOS-flash.

Dus... In ieder geval heeft de kapotte voeding IETS gedaan met het systeem, waardoor in ieder geval de on-board flashrom niet helemaal lekker meer was. Voor de rest doet het systeem het prima, ik gebruik hem nu als brandstation en als gameservertje voor op lanparties.

Het enige antwoord dat ik je dus kan geven is: uitproberen. Persoonlijk zou ik eerst een andere known-good voeding uitproberen op je systeem (235W is genoeg om te zien of alles nog werkt). De meeste voedingen zijn gewoon kortsluitvast, dus als je moederbord gaar is zal de voeding zich vanzelf uitschakelen (vaak hoor je dan getik uit de voeding, of een uitdovende piep).

De kapotte voeding zou ik niet meer uitproberen, een kapotte voeding kan heel wat gekke spanningen op je moederbord zetten. Theoretisch zou de voeding er tegen beveiligd moeten zijn, maar de meeste goedkope zijn dat volgens mij niet. Ik vertrouw er in ieder geval niets op.
dan zou m'n oude compraqje wel eens hetzelfde probleem kunnen :) weten we da ook weer 8-)

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:08
Op dinsdag 26 februari 2002 20:18 schreef DARKNOAH het volgende:
beste tweakers, ik heb net een splinterniew amd athlon xp 1800+ gekocht en soltek mobo.
ik zet em aan werkt perfect even wat in bios kijken resetten doet het weer prima.
ik ga naar onder om even huiswerk te maken kom ik na een tijdje weer boven heel m'n kamer onder de rook ik snel naar comp kijken blijkt voeding te zijn,maar hij moet het toch makkelijk aankunnen wat 350watt!!! zit alleen cd drive aan harddisk en floppydrive en standaard dingen!! zouden jullie toevallig weten of nou mijn hele systeem kapot is of alleen de voeding ik hoop echt dat jullie het weten ;(
Uit dit verhaal kan ik herleiden dat je niet echt een tweaker bent ... >:)

1) Net een nieuw moederbord en processor gekocht en dan huiswerk gaan maken ...
2) Verder zit je je topic enkele malen te kicken ...

Tevens lees ik verder ook niet meer of je nog terug bent geweest met je mobo en cpu.

Plus vertel eens wat meer over de geschiedenis van die voeding. Etc ...

We hebben info nodig !

-

• D-Three
Op woensdag 27 februari 2002 19:32 schreef Juicy het volgende:

Inderdaad ja! :)
Ongeduldige nieuweling :)
Veel geschiedenis heeft die niet, het is een nieuwe!

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08 08:24
1 ja het komt regelmatig voor dat een voeding defect is of doorbrandt.
2 van de gevallen die ik ken waren de moederborden nog gewoon goed

Verwijderd

Topicstarter

[..]

Tevens lees ik verder ook niet meer of je nog terug bent geweest met je mobo en cpu.

We hebben info nodig !
ik heb dit moederbord al langer hoor ;) alleen nu was ie kapot door de voeding snappie??
maar ik ben ff naar andere winkel gegaan (had geen zin om 'm naar eynstein weer te sturen!) en daar hebben ze er een prachtige enermax voeding ingezet en het loopt weer:):)
;( maar nu zit ik met he volgende prob. windows deed heel raar enz. dus ik dacht ff formatten en dan weer installen zal het wel verholpen zijn (hoop ik) maar als ik geformat heb en windows er weer op wil zetten geen ie een of andere security prob. en kan ie dus windows nie meer installen!!! maar mijn vader heeft em weggebracht hoop ik dat zij 'm maken

• D-Three
Op donderdag 28 februari 2002 11:55 schreef DARKNOAH het volgende:

[..]

ik heb dit moederbord al langer hoor ;) alleen nu was ie kapot door de voeding snappie??
maar ik ben ff naar andere winkel gegaan (had geen zin om 'm naar eynstein weer te sturen!) en daar hebben ze er een prachtige enermax voeding ingezet en het loopt weer:):)
;( maar nu zit ik met he volgende prob. windows deed heel raar enz. dus ik dacht ff formatten en dan weer installen zal het wel verholpen zijn (hoop ik) maar als ik geformat heb en windows er weer op wil zetten geen ie een of andere security prob. en kan ie dus windows nie meer installen!!! maar mijn vader heeft em weggebracht hoop ik dat zij 'm maken
Misschien beschadigde sectoren op jouw HD? Heb ik ook nog gehad. Of misschien heeft jouw mobo toch een klap gekregen of jouw HD of RAM bijvoorbeeld...
Pagina: 1