[java]Codeguide 4 release candidate is uit!

Pagina: 1
Acties:

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 20:23
Op die ANT integratie zat ik al een tijdje te wachten :9 Dat swtchen tussen console en CodeGuide is ook maar nix. Maar ik neem aan dat CodeGuide 4 (helaas ;( )niet gewoon gratis te downloaden is (alleen trial :( ). CodeGuide (3.0)vind ik nog steeds de rielekste editor :)

Enneuh zet het maar op de meuktracker :p

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik heb er net even door heen zitten struinen en configuratie schermen zijn wel duidelijker en minder rommelig. Maarja.. hoe vaak kom je daar nou? :)

Afgezien van de ANT intergratie/bruikbare bookmarks heb ik niet veel nieuws kunnen ontdekken. Maarja.. dit is ook al een fantastisch product.

Alleen kan je nog steeds geen links selecteren in die help popup :( Dit was zo fijn geweest (en geen moeite).

• MisterData
In de vorige beta van 4.0 zat ook al Refacturing. Dat was wel handig opzich :) Verder heb ik in de 4.0 beta ook niet veel nieuws kunnen ontdekken :)

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
MisterData: Refacturing
* mbravenboer ziet dat hier vaker....zal het nu toch maar een keer zeggen: het is refactoring ;) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• MisterData
Tsja en er zijn er hier ook nog een aantal die acces schrijft ipv access ;)

• Alarmnummer
*gebruikt nooit meer iets anders dan ANT voor builden*

ieksss.. wat gaat dit fijn..

ps: jullie zijn stelletje zeurkousen ;)

• mbravenboer
Alarmnummer: *gebruikt nooit meer iets anders dan ANT voor builden*

ieksss.. wat gaat dit fijn..
Komt er ook eentje achter 8-) :Z :O .

;) .
jullie zijn stelletje zeurkousen ;)
Je kent me :P .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Alarmnummer
Als je geen ondersteuning hebt van je IDE dan kan je hoogstens de uitvoer van ANT naar het uitvoor scherm van codeguide krijgen. Maar geen ondersteuning voor het makkelijke klikwerk (op fouten ed). Dus vandaar dat ik ANT alleen gebruikte om distributies te maken. Maar ik laat nu ook mijn JUnit test door ANT lopen.

*ziet verder veel nieuwe mogelijkheden*

• MisterData
Ik vind CodeGuide zowieso een hele fijne editor. Je krijgt direct te zienw at je fout doet en typo's vallen gelijk op, daarnaast is het makkelijk dat als je een methodenaam bent vergeten (of parameters wilt weten) er gewoon een popupje komt :)

• Alarmnummer
Op dinsdag 26 februari 2002 20:47 schreef MisterData het volgende:
Ik vind CodeGuide zowieso een hele fijne editor. Je krijgt direct te zienw at je fout doet en typo's vallen gelijk op, daarnaast is het makkelijk dat als je een methodenaam bent vergeten (of parameters wilt weten) er gewoon een popupje komt :)
Grote ombouw werkzaamheden zijn geen probleem je ziet gewoon meteen wat je fout doet en je hoeft bijna niet meer te compileren. Codeguide ist super geil klasse!!!

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Zullen we een keer een cursus middag organiseren? waarbij jullie aan iedereen ANT mogen demo-en en uitleggen ;)
* wasigh begrijpt er tot op heden geen jotta van

als we dan meteen cursus XML + JSP doen kan het nog een interressante middag worden

P&W curses: java met ant, java met xml door Mbravenboer en 112

datum: nog onbekend ;)

• Alarmnummer
ant is gewoon een build tool en ik durf te wedden dat je dit wel snapt :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
<!-- Build file for ANT -->

<project name="ExpertSysteem" default="compileExpertSysteemGui" basedir=".">

<!-- set global properties for this build -->
    <property name="src"                 value="src"/>
    <property name="lib"                value="lib"/>
    <property name="build"              value="workingDir/build"/>

<target name="init">
        <!-- Create the time stamp -->
        <tstamp/>

<!-- Create the build directory structure used by compile -->
        <mkdir dir="${build}"/>

</target>

<target name="compileJipe" depends="init">
        <!-- Compile the java code from ${src} into ${build} -->
        <javac debug="on" srcdir="${src}/jipe/src/" destdir="${build}">
            <classpath>
                <!--pathelement path="${classpath}"/-->
                <fileset dir="${lib}">
                    <include name="**/*.jar"/>
                </fileset>
            </classpath>
        </javac>
    </target>

<target name="compileUtil" depends="init">
        <javac debug="on" srcdir="${src}/util/src" destdir="${build}">
            <classpath>
                <fileset dir="${lib}">
                </fileset>
            </classpath>
        </javac>
    </target>

<target name="compileExpertSysteem" depends="compileUtil,compileJipe">
        <javac source="1.4" debug="on" srcdir="${src}/expertSysteem/src/" destdir="${build}">
            <classpath>
                <pathelement path="${build}/util"/>
                <!--pathelement path="${build}/jipe"/-->
                <fileset dir="${lib}">
                </fileset>
            </classpath>
        </javac>
    </target>

<target name="compileExpertSysteemGui" depends="compileExpertSysteem">
        <javac debug="on" source="1.4" srcdir="${src}/expertSysteemView/src/" destdir="${build}">
            <classpath>
                <pathelement path="${build}/util"/>
                <pathelement path="${build}/jipe"/>
                <pathelement path="${build}/expertSysteem/"/>
                <fileset dir="${lib}">
                </fileset>
            </classpath>
        </javac>
    </target>

<target name="clean">
        <!-- Delete the ${build} and ${dist} directory trees -->
        <delete dir="${build}/com"/>
        <delete dir="${build}/org"/>
    </target>
</project>

ALs je in een dosvenster ant intyped dan word ant opgestart en kijkt in die dir naar een file:build.xml Als er verder geen parameters worden meegegeven dan kijkt ant naar:
default en ziet daar staan "compileExpertSysteemGui" (bovenin de xml). Dan begint hij met het uitvoeren van de compileExpertSysteemGui maar deze is afhankelijk van: compileExpertSysteem en deze is op zijn beurt weer afhankelijk van compileJipe en compileJUtil. Als er bv iets misgaat met compileExpertSysteem dan wordt compileExpertSysteemGui niet meer uitgevoerd. Het is eigelijk vrij eenvoudig :)

• mbravenboer
Hum je hoeft die classpaths maar 1 keer te specificeren ;) . Word je file een stuk korter...

Ik zal zo nog ff de file posten die ik altijd gebruik voor kleine en grote projectjes...

• Alarmnummer
Op woensdag 27 februari 2002 13:28 schreef mbravenboer het volgende:
Hum je hoeft die classpaths maar 1 keer te specificeren ;) . Word je file een stuk korter...

Ik zal zo nog ff de file posten die ik altijd gebruik voor kleine en grote projectjes...
Ik vind dit wel prettig omdat ik meteen kan zien waar bepaalde sources afhankelijk van zijn. Die jars komen er zometeen ook stuk voor stuk in te staan..

• mbravenboer
Als je m'n build-file wilt gebruiken moet je een standaard directory structuur aanhouden.

Deze structuur ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
/
/distr
/build
/src
/src/java
/src/lib
/src/jar-content
/src/distr-content

De namen spreken eigenlijk al voor zich:

/distr is de lokatie van distributies. Dit kunnen verschillende versies zijn, die zich in sub-directories bevinden met als naam 'version_x'
/build is de lokatie voor class-files, tijdelijke jar bestanden en dergelijke
/src is de lokatie voor alles wat nodig is om de applicatie te bouwen
/src/java is de eigen Java source files die nodig zijn voor dit project. Uiteraard kan je hiervoor packages in sub-directories gebruiken.
/src/lib is de benodigde libraries voor deze applicatie. Je kunt hierbij submappen gebruiken, zolang alles maar een jar is.
/src/jar-content is de directory voor extra files die in de jar moeten komen. Hierbij kan je denken aan configuratie, afbeeldingen en dergelijke.
/src/distr-content is een directory waar je extra directories en files kunt opnemen die in een distributie moeten komen.

Met behulp van de buildfile kan je verschillende zaken doen:

'ant compile' is simpelweg compileren.
'ant jar' maakt een jar die in build/lib belandt.
'ant -Dversion=1.0 distribute' maakt een complete distributie met jar, javadoc, src etc in een submap van distr met version 1.0 :) .

De build file zit in dit voorbeeld project. De jar is executable en je kunt als het goed is alle taken uitproberen als je de file hebt uitgepakt. Uiteraard moet je dan wel even Ant installeren.

http://www.pandoramix.org/software/ant-example.tar.gz

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op woensdag 27 februari 2002 14:57 schreef mbravenboer een handleiding
Kom het bij mij thuis onder het genot van een pilsje (of koffie) maar voordoen ;)

• mbravenboer
wasigh: Kom het bij mij thuis onder het genot van een pilsje (of koffie) maar voordoen ;)
Luiwammes :P ;) .

• Alarmnummer
Het compileren van een source file gaat nu stukken sneller. Ik snap ook niet waar de 'normale' builder van CodeGuide zo lang mee bezig is, maar als ik op build druk en er is 1 source aangepast is het met ANT meteen klaar (laat wel zien dat ie 1 file heeft gebuild) en op die van CodeGuide zul je toch wel een paar seconden moeten wachten. (dus al ik daar de enkele source file compile indruk voor de duidelijkheid).

*is superblij dat er nu eindelijk ondersteuning is voor ANT*

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 19:19
Ik heb trouwens het idee dat CG4 zich zelf afsluit :? Ben de hele dag aan het coden geweest en liep af en toe weg of ging ff wat sites bezoeken en tot 3 of 4 keer toe moest ik CG opnieuw starten.. en nu ook weer.. heb 2uurtjes NFS5 gespeeld en tot mijn verbazing is ie dus weer pleite.. kan me iig in geen enkel geval herinneren dat ik m afgesloten heb.. :? naja, ik zal wel ergens een memmoryleakje hebben denk ik...

• Alarmnummer
Anders moet je de allernieuwste versie even ophalen het schijnt dat er een paar problemen zijn met deze rc.

• MisterData
Op woensdag 27 februari 2002 20:34 schreef Alarmnummer het volgende:
Het compileren van een source file gaat nu stukken sneller. Ik snap ook niet waar de 'normale' builder van CodeGuide zo lang mee bezig is, maar als ik op build druk en er is 1 source aangepast is het met ANT meteen klaar (laat wel zien dat ie 1 file heeft gebuild) en op die van CodeGuide zul je toch wel een paar seconden moeten wachten. (dus al ik daar de enkele source file compile indruk voor de duidelijkheid).
CodeGuide was al sneller als de 'gewone' java compiler, omdat ie jikes gebruikte. Maar is ANT nu ook sneller of draait die nog steeds met de ouwe trouwe trage javac compiler :?

• Alarmnummer
Ik gebruik jikes niet, vind het echt een vervelend ding met vervelende foutmeldingen.

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 19:19
Op woensdag 27 februari 2002 20:44 schreef Alarmnummer het volgende:
Anders moet je de allernieuwste versie even ophalen het schijnt dat er een paar problemen zijn met deze rc.
Weer een nieuwe?? hmm naja..
Op woensdag 27 februari 2002 20:48 schreef MisterData het volgende:

[..]

CodeGuide was al sneller als de 'gewone' java compiler, omdat ie jikes gebruikte. Maar is ANT nu ook sneller of draait die nog steeds met de ouwe trouwe trage javac compiler :?
Ik vermoed dat (aangezien ik begrepen had dat CG al in een JVM zit) ANT en de compiler gewoon in die VM draaien ipv daarbuiten. (zodat er dus niet eerst een nieuwe VM gestart moet worden)

• MisterData
Op woensdag 27 februari 2002 20:53 schreef Alarmnummer het volgende:
Ik gebruik jikes niet, vind het echt een vervelend ding met vervelende foutmeldingen.
Zodra je in CG op build drukt wordt het gedaan met jikes toch :? Ik vind het handig genoeg, je kan klikken op de links en je springt in een keer naar de regel met de fout. Bij mij geeft ie nooit fouten, die rooie lijntjes geven automatisch alle fouten aan die een compiler ook zou geven :)

• Alarmnummer
Op woensdag 27 februari 2002 20:55 schreef Jelmer Barhorst het volgende:
Weer een nieuwe?? hmm naja..
Ik hou alles daar een beetje in de gaten, blijf graag op de hoogte ;) (Kijk ook om de dag op http://www.intellij.com/eap voor de nieuwste versies van IDEA.. maar gebruikers gemak is niet zo hoog, tis traag en het nog even slechte syntax checking.. maar binnenkort :9 )
Ik vermoed dat (aangezien ik begrepen had dat CG al in een JVM zit) ANT en de compiler gewoon in die VM draaien ipv daarbuiten. (zodat er dus niet eerst een nieuwe VM gestart moet worden)
Bouwen met ANT vanuit dosprompt gaat ook snel :) ligt dus echt een codeguide.

• Alarmnummer
Op woensdag 27 februari 2002 20:58 schreef MisterData het volgende:

[..]

Zodra je in CG op build drukt wordt het gedaan met jikes toch :? Ik vind het handig genoeg, je kan klikken op de links en je springt in een keer naar de regel met de fout. Bij mij geeft ie nooit fouten, die rooie lijntjes geven automatisch alle fouten aan die een compiler ook zou geven :)
Moet je even kijken in: Options->Preferences->Compilation&Execution->use jikes for compilation.. en dan even ontvinken ;)

• MisterData
Op woensdag 27 februari 2002 21:06 schreef Alarmnummer het volgende:

Bouwen met ANT vanuit dosprompt gaat ook snel :) ligt dus echt een codeguide.
Bij mij doet ie over 5 (kleine) bestandjes al gouw een halve minuut. Maar dat zal wel aan m'n computer liggen : AMD-K6 500Mhz (maar wel 256MB RAM). CodeGuide is nog wel werkbaar, maar het is nog steeds traag. Maar dat mag de fun niet drukken ;)

• Alarmnummer
Waar draai je onder? Win2k draait stukken sneller dan win98/me/95 en ook dan nt.
Pagina: 1