Toon posts:

Sub kast voor in mijn auto..

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hej,

Ik ben van plan om een kast te bouwen voor achterin de auto. Ik heb al een versteker (Sony 4*100 Watt max, als ik me niet vergis), en daar wil ik de kast achterhangen. Nou ben ik alleen opzoek naar een site waar ik de inhoud van zo'n kast op kan zoeken, die past bij het vermogen van mijn woofers (2*100 Watt 13" ).

Ook wil ik nog even weten wat het beste klinkt, want volgens mij was het zioets van:
gesloten kast: droge, harde klappen.
open kast: laag en diep..

Graag wat advies.

Bedankt!

(de search doet et niet, dus ik kon niks hierover vinden)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Het verschil in een gesloten en bass-reflex systeem zit 'm in de werking van de poort. Zo'n poort verhoogt de output in een bepaald freq gebied, meestal in het gebied waar de driver (inc kastontwerp) een beetje achterblijft, en dat is meestal in de lage octaven.
Het nadeel is dat een poort een fysieke verbinding tussen de voor- en achterkant van de driver (conus) maakt. Dat veroorzaakt akoustische kortsluiting. Akoustische kortsluiting werkt als volgt:
als een conus naar voren beweegt, veroorzaakt het een hoge druk gebied voor de driver, en een lage drukgebied achter de conus. Als er dan een verbinding tussen voor en achter is, kunnen de twee drukgebieden elkaar opheffen. Afhankelijk van de frequentie is er meer of minder tijd beschikbaar voor deze cancelation. Bij een lage toon duurt een trilling langer en is er dus meer tijd beschikbaar voor de drukgebieden om bij elkaar te komen. Bij een bass reflex poort is er ook zo'n verbinding, en vindt er dus ook akoustische kortsluiting plaats, maar dat is pas onder een bepaalde frequentie, afhankelijk van het ontwerp (dit is overigens de resonatie frequentie van de poort).

Waar het op neer komt, is dat een gesloten systeem niet zo'n hekle hoge output heeft bij heel erg lage frequenties, maar wel "lang doorgaat met weergeven". Een bass refelex speaker houdt gewoon op beneden een bepaalde frequentie, vanwege de akoustische kortlsuiting.
Ik vind bass reflex systemen over het algemeen wel lekker klinken, en een groot voordeel is dat het kastontwerp niet zo idioot groot hoeft te zijn.

Jag

Verwijderd

Als het niet lukt of je geen zin hebt om te klussen heb ik nog wel een 30cm JBL tube liggen, klint retegoed (van een oud vrouwtje geweest en altijd binnengestaan :))

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:50
tja, zelluf heb ik een gesloten systeem met een single Kenwood van 500W. de hoedenplank van MDF, trilt niet mee, goed te stofferen zodat het van buiten lijkt alsof er niets in zit. dat is dan ook het voordeel van een kist, ze zien dat niet en dus minder kans op inbraak. denk wel erom dat je een bepaald volume moet hebben, en plaats een rooster voor je sub voor beschadigingen van zooi die in je bak ligt..

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Zoek in ieder geval in hemelsnaam de parameters van je sub uit en simuleer verschillende kasten en types met een luidsprekerprogramma, dat geeft tenminste resultaten, ipv van teleurstellingen. Bass reflex is veel beter belastbaar, dan gesloten. Gesloten klinkt echter strakker, maar gaat minder diep. Kwestie van smaak.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Dat bass reflex minder diep gaat is maar heel gedeeltelijk waar. Als je de freq response met een tolerantie van +/-3dB geeft, dan gaat een bass reflex waarschijnlijk inderdaad lager, maar als je een tolerantie van +/-10dB neemt, dan is het andersom.

Jag

Verwijderd

4 x 100 rms?
sony xplod versterkertje?
ehm 13" woofers bestaan die ook?
koel
neem pioneer woofer 12"inch heb ik ook klinkt strak man
ofzo rockford fosgate 15" powerpunch:)
zijn strakke dingen man je wagen shaked mee...
ehm voor liter inhoud ehm car audio tent bellen en ff vragen of ze kunnen uitrekenen
www.cartronics.nl bv...

Verwijderd

Ik heb nog wel wat schema'tjes liggen voor JL Audio subjes (Gepoorte- en gesloten behuizingen).

Dazzler

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Hmmmm. JL audio, heaven is here!!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is al weer wat meer info!

Ik denk dat ik toch voor een baas reflex systeem ga, maar dan met de volgende opstelling: (check de site, is te groot om hier te plaatsen)
http://www.isophon.com/images/cutaway.GIF

Op die manier dus de woofers tegenover elkaar, maar de tussen ruimte is gesloten, terwijl de rest van de kast wel een reflex systeem is. Zo wordt die kortsluiting dus opgeheven... (en die isophon dingen klinken goed!!)

Nu heb ik alleen nog niet een site gevonden die de juiste afmetingen/inhoud in een lijst heeft staan!
Pagina: 1