Open source is geweldig!

Pagina: 1
Acties:

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:46
Nadat ik diverse programma's in visual basic heb geschreven (ja, ik weet het... :r ) kwam ik op het idee om ook maar eens een website te gaan bouwen. Omdat we hier een redelijk groot intern netwerk hebben, moest het uiteraard database-driven worden. Omdat ik al veel visual basic ervaring had, en microsoft nou eenmaal de naam heeft gemakkelijk te zijn, was het eigenlijk vrij vanzelf sprekend dat ik die site in ASP zou maken :).

Na 3 nachten en avonden zwoegen, ben ik tot resultaat gekomen: Een design en een aantal features. Zo kan ik bijvoorbeeld nieuws posten, user gegevens aanpassen, linkjes toevoegen, prive berichten plaatsen, en had ik al een heus forum gemaakt :7. Dit alles powered bij microsoft: Win2k server, IIS 5.0 en ASP gedreven op een Access databaseje. Het werkte allemaal best leuk :P.

Maar jah, ik wilde meer op mijn site, en vooral de manier, hoe ik het moest uitbreiden was een hoop gekut. Er was niet echt zoiets als een GUI, en een soort van engine (of hoe je dat ook noemt) was te vinden in elk bestand. Feitelijk was de site een geordend kutzooitje dus... :D

Op een of andere manier, was ik aant graven in de search van GoT. Daar stond een linkje van iemand, http://phpnuke.org. Njah goed, ff checken, maar bleek niet echt een site met ASP tips & tricks. Na wat lezen kwam ik er alleen wel achter, dat wat ik had gemaakt in de afgelopen drie dagen, al bestond. Dit was niet zo'n verrassing, gezien duizenden sites die een CMS hebben. Maar waar ik vooral verbaast over was: Dit systeem was gratis! :P En ook nog 3x beter in elkaar gezet dan mijn eigen systeem! :D

Dus ik heb nu (na een halve dag tweaken) IIS 5.0 eraf geflikkerd, en apache erop gegeooid. PHP geinstalleerd, PHP-Nuke erop gezet. Het werkt fantastisch, en: gratis! Het enige wat nu nog moet gebeuren is PHP-Nuke tweaken, en heel veel gelezen worden over PHP (en in mindere mate apache).

Voor de eerste keer dat ik zo werd geconfronteerd met open-source. Ik wist het allemaal wel, dat het gratis was, en dat het goede systemen waren, maar ik heb het me nooit zo gerealiseerd. Ik zal zeker niet de enige zijn die hier achter komt, maar: wat een FANTASTISCH systeem! :9~

* Ruudjah O+ :* open-source!

Woei! :)

TweakBlog

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 20:23
Gefeliciteerd :+

• Ruudjah
En oh jah, wat ik nog vergeten was te vermelden: Fransisco Burzi (maker van PHP-Nuke) kan van mij een kaddotje verwachten. (als mijn bankrekening dat weer toelaat :o).

TweakBlog

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 19:19
Bobby the kitten? :+

nee, ff serieus: probeer eens een linux distro als server os ipv windows (als we het toch over hoe geweldig opensource&gratis wel niet is hebben...)

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Leuk voor je, helaas is PHPNuke ook niet alles, maar daar kom je nog wel achter als je het probeert te 'tweaken'... (nieuwe versie schijnt btw beter te zijn)

Wat ik vaak mis bij open-source CMS-en is de mogelijkheid tot bindingen met een (bestaande) infra-structuur in je bedrijf... bestaande Access databases aanroepen, DLL's gebruiken, enz...

BTW er zijn ook genoeg 'freeware' programma's die geweldig zijn en gratis. Dit heeft imho niet zoveel met open-source te maken, veel gebruikers van php-nuke gaan niet in de source kloten.

Verwijderd

Maar waar ik vooral verbaast over was: Dit systeem was gratis! En ook nog 3x beter in elkaar gezet dan mijn eigen systeem!
3x beter als je eigen systeem PHPnuke wordt al een tijdje ontwikkeld een behoorlijke tijd trouwens.

btw. Welcome to the world of PHP and Opensource!

• Ruudjah
Na het lezen van deze review ( met dank aan onze vrienden bij /.) komt er lycoris op mijn werkstation. Als ik genoeg kennis over linux heb vergaard, gaat win2k ook lossuh voor linux op mijn server :).

TweakBlog

Verwijderd

CMS'sen zijn er toch ook wel gratis voor Windows? Heb er nog nooit naar gezocht, maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze er niet zijn.

Heb ff gezocht, op Tucows kwam ik bijvoorbeeld deze tegen. Die is dan wel shareware, maar ze zijn er dus wel.

(Overigens heb ik ook mijn eigen CMS in ASP geschreven, omdat het gewoon leuk is om zoiets te maken :))

Om nog even terug te komen op open source: natuurlijk is dat geweldig.

• MisterData
Ik draai op mijn eigen site ook een simpele CMS met een MySQL database en PHP. Het is niet moeilijk om zoiets te ontwikkelen, zeker niet met PHP :)

• Ruudjah
Maar vind maar eens een OS, webserver, taal en CMS die bij elkaar horen en gratis zijn. En die niet vanuit Microsoft komen...

TweakBlog

• MisterData
Op dinsdag 26 februari 2002 17:22 schreef Ruudjah het volgende:
Maar vind maar eens een OS, webserver, taal en CMS die bij elkaar horen en gratis zijn. En die niet vanuit Microsoft komen...
Voor ieder OS heb je wel een webserver en een bijbehorende scripttaal. Apache draait tegenwoordig op veel meer platformen dan alleen linux/unix en PHP ook. Als de CMS ook in PHP is geschreven, zou je die dus op iedere webserver/os kunnen gebruiken :)

• Ruudjah
Op dinsdag 26 februari 2002 17:24 schreef MisterData het volgende:

[..]

Voor ieder OS heb je wel een webserver en een bijbehorende scripttaal. Apache draait tegenwoordig op veel meer platformen dan alleen linux/unix en PHP ook. Als de CMS ook in PHP is geschreven, zou je die dus op iedere webserver/os kunnen gebruiken :)
He, he, rustig aan... ik ben ook maar een newbie op dit gebied :+

TweakBlog

Verwijderd

Tja,open source is geweldig, dat ligt eraan. Ten eerste, je geeft aan dat je helemaal blij ben dat je dat pakket hebt gevonden dat doet wat je zelf had gemaakt maar dan beter. Okay, das leuk voor je, maar dat heeft niets met open source te maken, t had net zo goed closed source kunnen zijn (ware het niet dat dat volgens mij wat lastig is met PHP), als je de boel flink wilt gaan aanpassen zul je het verschil uiteraard wel gaan merken...

Verder is open source over het algemeen inderdaad geweldig als je zelf wat wilt gebruiken, als je er wat mee wilt verdienen dan is open source zwaar ****. Want ik denk dat er maar erg weinig mensen zijn die echt geld zullen overmaken op de rekening van die jongen/man. Verder is het in een commerciele setting (met concurrentie en zo) ook niet bepaald ideaal te noemen. (en ja, ik heb wel eens van Linux gehoort ;) )

• Ruudjah
Nwoah, ik denk dat die jongen, die PHP-Nuke heeft gemaakt, heel erg hard binnen aan het lopen is. Als je zoiets op je cv kan zetten, willen veel bedrijven je wel hebben...

TweakBlog

• MisterData
Op dinsdag 26 februari 2002 17:28 schreef Ruudjah het volgende:

[..]

He, he, rustig aan... ik ben ook maar een newbie op dit gebied :+
Was gewoon ter informatie :) Er is geen reden om je aangevallen te voelen hoor ;) Newbie zijn we allemaal wel es geweest (en sommigen zijn het na 2 jaar nog :# )

• Ruudjah
Op dinsdag 26 februari 2002 17:54 schreef MisterData het volgende:

[..]

Was gewoon ter informatie :) Er is geen reden om je aangevallen te voelen hoor ;) Newbie zijn we allemaal wel es geweest (en sommigen zijn het na 2 jaar nog :# )
I know :P

TweakBlog

• MisterData
Maarja, ff ontopic :

Ik denk dat open-source inderdaad een erg positieve ontwikkeling is. Men heeft genoeg van dure softwarelicenties. Kijk maar eens naar de browser Mozilla, de webserver Apache, de office-suite OpenOffice, PHP, Linux, Gnome, KDE en de vele projecten op sourceforge en freshmeat.

Opensource zal dus ook een groot probleem (gaan) vormen voor softwareleveranciers als Microsoft. Voor al hun software is immers een alternatief :)

Nadeel is wel dat er geen partij is om voor ondersteuning op terug te vallen. Met name voor bedrijven is dit niet handig, want als het systeem crasht dan is er geen bedrijf dat onsite ff komt helpen. Gelukkig begint de opensource industrie dit steeds meer te snappen en gaat onder andere redHat verregaande ondersteuning aanbieden.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Als je het geheel nu ook nog op GNU/Linux laat draaien met een MySQL server ga je nog denderende performance krijgen ook :)

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 18:01 schreef MisterData het volgende:
Maarja, ff ontopic :

Ik denk dat open-source inderdaad een erg positieve ontwikkeling is.
Ik niet: Voor de consument lijkt het allemaal geweldig, (en dan heb ik het, net als jij, vooral even over het gratis aspect dat dat vaak voor open source geldt). lekker gratis al je software downloaden, maar op de lange duur is dit echt funest voor de software industrie. Bedrijven moeten nou eenmaal winst maken anders is het snel afgelopen. Daarnaast betwijfel ik of de echte goeie proffesionele software ontwikkelaars echt een beetje gratis al hun werk weg zullen geven. denk het niet.
Ik denk ook de open source ervoor zal zorgen dat er minder innovatie zal plaatsvinden. Ik bedoel, welk bedrijf zal nog veel geld in research&development willen steken om hun onwijs goeie ideeen vervolgens even vrolijk weg te geven aan alle concurrenten.
Daarnaast is het, net als de topic poster, op deze manier wel zeer aantrekkelijk om voor een bepaald probleem even een standaard oplossing ergens te downloaden. Terwijl als hij misschien zijn eigen systeem verder had ontwikkeld hij op totaal andere ideeen had kunnen komen en wat uiteindelijk had kunnen resulteren in een veel betere oplossing.

Kortom, op de korte termijn best leuk voor de consument, maar op de lange termijn een erg slechte ontwikkeling.

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Op dinsdag 26 februari 2002 17:14 schreef Ruudjah het volgende:
En oh jah, wat ik nog vergeten was te vermelden: Fransisco Burzi (maker van PHP-Nuke) kan van mij een kaddotje verwachten. (als mijn bankrekening dat weer toelaat :o).
Hmmz, ik heb ook nog wel een CMS'je voor je liggen hoor :)

Maar ff serieus, voordat je nog vrolijker gaat worden. Ik heb een tijdje geleden een boel cross-scripting fouten vunerability's gezien op bugtraq. Zoek even op www.securityfocus.com of ze in jouw versie zitten, wat je er tegen kan doen en of je het acceptabel vindt.
[edit] hier kan je zoeken http://online.securityfocus.com/search

• xshredx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:05

xshredx

Op dinsdag 26 februari 2002 17:50 schreef Ruudjah het volgende:
Nwoah, ik denk dat die jongen, die PHP-Nuke heeft gemaakt, heel erg hard binnen aan het lopen is. Als je zoiets op je cv kan zetten, willen veel bedrijven je wel hebben...
beetje offtopic:

Dat zou ik zo nog niet weten. Als ik een bedrijf had kwam hij er zeker niet in. Ten eerste is phpnuke nogal ranzige code, en ten tweede: Fransisco Burzi heeft een redelijk slechte naam in de community: code gebruiken van anderen zonder credit te geven, niet willen dat andere mensen aan z'n kindje raken, patches niet willen aanvaarden omdat hij denkt het beter te kunnen, en problemen dan laten aanslepen, enz. Hij is geen groot programmeur en dan ook nog eens geen teamspeler: zo iemand zou ik liever niet hebben in mijn bedrijf. Waarom denk je dat de meeste van de mensen die rondom phpnuke hingen (php nuke add-on enzo) volledig de banden doorbroken hebben met Fransisco Burzi en phpnuke, en postnuke gestart hebben? 1. omdat ze vonden dat er met hem niet samen te werken was en 2. omdat ze vonden dat hij features belangrijker vond dan goede code en deftige opbouw van phpnuke. Ikzelf heb nog eens een site moeten maken met phpnuke (toen ze nog in de 4.x reeks zaten), en die code was extreem slecht! De 5 reeks is beter, maar nog steeds geen staaltje van prachtig programmeerwerk.
Maar het is inderdaad waar dat het heel makkelijk is als je zo'n phpnuke installeert en meteen een ganse site klaar hebt. Hopelijk ben je niet van plan om veel veranderingen in de code aan te brengen, want dan kom je er wel achter wat ik bedoel met mijn ranzige code commentaar hier. Deze discussie gaat natuurlijk niet over de code kwaliteit van phpnuke en de snelheid ervan en zo, dus ik zal me hiertoe maar beperken :)

• MisterData
Op dinsdag 26 februari 2002 18:33 schreef hondass50 een lang verhaal over de nadelen van opensource op de lange termijn.
Tsja, misschien dat de echt grote softwarebedrijven zich dan meer moeten toeleggen op support ? Het grootste voordeel van opensource is dat je software gewoon veel nuttiger kan gebruiken omdat je het kan aanpassen voor jouw situatie. De NASA bijvoorbeeld kan eenvoudig een bug uit Linux verwijderen en hoeft op die manier niet te wachten totdat de fabrikant van het gebruikte OS een patch vrijgeeft. Dit is voor mission-critical systemen natuurljik van belang. En waarom moet opensource altijd gratis zijn ? :)

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 18:33 schreef hondass50 het volgende:
-blaat-
Waarom zouden bedrijven hun software opensourcen :? Dat hoeft niet. Als de opensource van piet-aan-deoverkant-die-hij-'s-avonds-schrijft-in-zijn-vrije-tijd goed genoeg is voor mij en beter is dan de commerciele variant van bedrijf Y, dan is het toch logisch dat ik niet me ga blauwbetalen aan bedrijf Y maar lekker de opensource zooi neem :?

Bedrijven moeten innoveren, nieuwe dingen doen, dingen die opensource niet kan. Omdat het te kostbaar en te moeilijk is. Het bedrijf moet laten zien dat haar software dat geld waard is! Dan wil ik er best voor betalen. Maar voor windowsXPadvancedserver en co ga ik niet betalen als ik met openBSD en apache hetzelfde krijg maar dan beter.

Vind je dat nog zo gek :?

Jij bekijkt dit mijns inziens teveel vanuit de kant van het 'makkelijk snel geld verdienen' perspectief. Bedrijven moeten dat geld verdienen. Bekijk het vanuit het perspectief van de consument!

[edit]

voorbeeldje dan: ik betaal al jaren elke twee jaar 100,- aan blizzard voor hun nieuwste spel in de *craft serie. Zal ik ook voor warIII doen. Waarom? Omdat dat innovatief, nieuw is, het geld waard en het er niet in opensource vorm is. Bingo!!! Exact wat ik bedoel!

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 19:20 schreef MisterData het volgende:

[..]

Tsja, misschien dat de echt grote softwarebedrijven zich dan meer moeten toeleggen op support ?
Vind ik ook niet echt een geruststellend idee, kijk even naar linux, ook de makers van de verschillende distributies schijnen te leven van support. Dat vindt ik ook erg bedenkelijk, ik bedoel, op het moment dat linux zo gebruiksvriendelijk zou zijn als windows dan verdienen die lui geen cent meer aan support. Of draai het even om, als microsoft zou besluiten alle producten gratis weg te geven om vervolgens alleen nog maar geld te verdienen met service. Ik durf te wedden dat ze uiteindelijk failliet zouden gaan. Kortom, wat is de motivatie van die bedrijven die support leveren dan nog om het product gebruiksvriendelijker te maken....0,0 en das niet goed denk ik.
En waarom moet opensource altijd gratis zijn ? :)
Ehhh, laat ik het zo stellen, als jij voor een open source product 100,= vraagt, dan zullen er altijd bedrijfjes/mensen zijn die jouw product onder een andere naam en wellicht iets aangepast voor 10,= verkopen...Lijkt me dus niet erg verstandig.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
beelzebubu: Bedrijven moeten innoveren, nieuwe dingen doen, dingen die opensource niet kan.
Vergeet niet dat heel veel software die uit de academische wereld afkomstig is ook open-source vaak gratis is. Veel mensen in de wat meer onderzoek gerichte kringen werken ook mee aan online open-source projecten. Ik zou dus niet zo snel stellen dat open-source projecten niet kunnen innoveren.

Ik denk eerder dat ze vaak een gebrek aan financien, middelen en zin hebben om een product zo strak af te ronden dat het voor een breder publiek toegankelijk is.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 19:35 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Vergeet niet dat heel veel software die uit de academische wereld afkomstig is ook open-source vaak gratis is. Veel mensen in de wat meer onderzoek gerichte kringen werken ook mee aan online open-source projecten. Ik zou dus niet zo snel stellen dat open-source projecten niet kunnen innoveren.
Ha, das natuurlijk heel grappig...dit zijn dus inderdaad mensen die gratis tijd steken in open source projecten die voor iedereen beschikbaar zijn...Die mensen lijken wel gek dat ze een beetje voor niks in hun vrije tijd....oh, wacht hoezo voor niks, dat gebeurd natuurlijk allemaal onder werktijd en ze krijgen keurig hun loon betaald door de universiteit, die op hun beurt weer zwaar worden gesponsord door de overheid, die al hun centjes rechtstreeks van de burger krijgen... En wij maar denken dat al die software gratis is! :)

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 17:05 schreef Ruudjah het volgende:PHP-Nuke tweaken
dat heb ik eerst ook geprobeerd uiteindelijk maar mee gestopt

• mbravenboer
hondass50: Ha, das natuurlijk heel grappig...dit zijn dus inderdaad mensen die gratis tijd steken in open source projecten die voor iedereen beschikbaar zijn...Die mensen lijken wel gek dat ze een beetje voor niks in hun vrije tijd....oh, wacht hoezo voor niks, dat gebeurd natuurlijk allemaal onder werktijd en ze krijgen keurig hun loon betaald door de universiteit
Voor een deel wordt er inderdaad gewoon onder werktijd gewerkt, maar je doet hiermee toch veel mensen onrecht. Er zijn in die academische wereld een hoop gekken die ook hun vrije-tijd vol passie in dergelijke projecten stoppen. Het zou vrij oneerlijk zijn om dat niet enorm te waarderen. Bovendien is het loon op een Universiteit in de verste verte niet te vergelijken met een hoge positie in het bedrijfsleven die deze lieden ook makkelijk zouden kunnen krijgen.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 19:35 schreef mbravenboer het volgende:
Zo bedoelde ik het natuurlijk niet :D Ik ben zelf ook opensource programmeur ;)
Ik denk eerder dat ze vaak een gebrek aan financien, middelen en zin hebben om een product zo strak af te ronden dat het voor een breder publiek toegankelijk is.
Dat bedoelde ik dus ongeveer :)

A) afmaken
B) extra functies

Met deze twee dingen moet commerciele software boven opensource&&gratis software uitsteken. Dan wil ik ervoor betalen. Anders niet :)

• mbravenboer
beelzebubu: Zo bedoelde ik het natuurlijk niet :D
Dat dacht ik ook al ;) , maar zei het toch maar omdat innovatie te vaak wordt verward met het uitwerken van details :) .

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 20:19 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Voor een deel wordt er inderdaad gewoon onder werktijd gewerkt, maar je doet hiermee toch veel mensen onrecht. Er zijn in die academische wereld een hoop gekken die ook hun vrije-tijd vol passie in dergelijke projecten stoppen. Het zou vrij oneerlijk zijn om dat niet enorm te waarderen.
Dat begrijp ik ook wel en ik ging er vanuit dat mijn reply zo geschreven was dat ie niet al te serieus genomen zou worden. Aan de andere kant heb ik ook zoiets van, waarom moet ik daar dan zoveel waardering voor hebben, ze kiezen er zelf voor om er zoveel tijd in te steken, waarschijnlijk omdat ze het zelf onwijs leuk vinden. En ja natuurlijk zal ik er ook wel direct of indirect profijt van hebben, maar ik ben ook best bereid om daar geld voor te betalen hoor! Dus ik had het ook prima gevonden als ze dat bij een bedrijf in de baas' tijd hadden gedaan.
Bovendien is het loon op een Universiteit in de verste verte niet te vergelijken met een hoge positie in het bedrijfsleven die deze lieden ook makkelijk zouden kunnen krijgen.
Dat is een kompleet andere discussie, maar goed, om daar dan toch ook iets over te zeggen: Iedereen is vrij om te kiezen waar hij/zij wil gaan werken, dus die academici ook. Dat ze dus op de universiteit willen gaan werken tegen een te laag loon (ja dat vind ik ook) dat is hun eigen keuze. Het lijkt me dan ook geen goed argument waarom ik dus meer waardering voor ze op moet brengen, want dat wil je er volgens mij mee zeggen.

• mbravenboer
hondass50: Het lijkt me dan ook geen goed argument waarom ik dus meer waardering voor ze op moet brengen, want dat wil je er volgens mij mee zeggen.
Nou ja... wel een beetje ja :) . Jij voert als argument aan dat het met de goedheid van open-source programmeurs nog wel meevalt omdat ze in dit geval gewoon betaald krijgen.... Dat is uiteraard voor een deel wel zo, maar aan de andere kant hebben ze voor dit werk gekozen omdat ze een passie voor het vakgebied hebben. Door hun keuze krijgen ze een stuk minder betaald dan vergeleken met de markt 'goed' zou zijn. Daar mag je dus toch best wel wat respect en dankbaarheid voor hebben (niet dat jij dat niet toont oid :) ). Ze zijn uiteraard niet zielig, want ze hebben er immers zelf voor gekozen omdat ze het waarschijnlijk leuk vinden...

Pagina: 1