Twinax vs AS400 vsS/3X

Pagina: 1
Acties:

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:36
Ok, twinax ken'k wel, en AS400 heb'k ook een idee van, maar wat is die S/3X (system3X) nu weer?
Kan die S/3X met A00 vergeleken worden is is het gewoon een systeem dat twinax als medium gebruikt?
Kan ik een S/3X apparaat omwisselen met een AS400 en werkt het dan nog?

• R2
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-02-2022

R2

S/3X systemen zijn de voorlopers van de AS/400, zelf heb ik nog gewerkt met een S/34 en de S/36. Er bestaat ook een S/38, allen draaien twinax.

• witchdoc
Op dinsdag 26 februari 2002 16:29 schreef R2 het volgende:
S/3X systemen zijn de voorlopers van de AS/400, zelf heb ik nog gewerkt met een S/34 en de S/36. Er bestaat ook een S/38, allen draaien twinax.
gebruiken ze dezelfde signalen? Kan'k bijvoorbeeld een AS400 repeater gebruiken ipv een S/3X?

• R2
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-02-2022

R2

Ik ga er van uit dat de AS400 naar beneden toe compatible is. Terminals, bekabeling enzo werken op de AS400 als ze ook op de S36 hebben gewerkt, of het andersom ook zo is durf ik niet te zeggen.

• Burpje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 17:09
Ook de terminals zouden moeten werken, wel zou de configuratie van deze terminals wel eens aangepast moeten worden. Zie hiervoor de handleiding van deze terminal. Bij de meeste terminals moet de spatiebalk ingedrukt gehouden worden tijdens het starten van de terminal. Dan kom je in de configuratiemode.

suc6

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Een Twinax is toch zo'n interface om een printer te koppelen met de AS/400 ?
Waarom wordt zo'n printer niet gewoon in het netwerk via TCP/IP aangestuurd ?

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:21
Op dinsdag 26 februari 2002 16:32 schreef poohbeer het volgende:

[..]

gebruiken ze dezelfde signalen? Kan'k bijvoorbeeld een AS400 repeater gebruiken ipv een S/3X?
Twinax = Twinax. Welke servers erin hangen (S/3x en AS/400 zijn servers) maakt niets uit. De AS/400 is eigenlijk de opvolger van de S/36 (welke ook met twinax was uitgerust) en kan dus gebruiken maken van dezelfde rand apparatuur. Of dit nu consoles, printers, 5250 host adapters, repeaters, enz zijn.
Op woensdag 27 februari 2002 16:33 schreef seq_uence het volgende:
Een Twinax is toch zo'n interface om een printer te koppelen met de AS/400 ?
Waarom wordt zo'n printer niet gewoon in het netwerk via TCP/IP aangestuurd ?
Omdat als het netwerk plat ligt en jij een printer op twinax hebt draaien deze gewoon door loopt. Verder is printen vanaf een AS/400 naar een IP printer stukken langzamer als naar een twinax printer. De meeste bulk print taken welke vanaf een AS/400 gebeuren draaien op een twinax printer.

• seq_uence
Op woensdag 27 februari 2002 21:07 schreef Mark het volgende:

[..]

Twinax = Twinax. Welke servers erin hangen (S/3x en AS/400 zijn servers) maakt niets uit. De AS/400 is eigenlijk de opvolger van de S/36 (welke ook met twinax was uitgerust) en kan dus gebruiken maken van dezelfde rand apparatuur. Of dit nu consoles, printers, 5250 host adapters, repeaters, enz zijn.
[..]

Omdat als het netwerk plat ligt en jij een printer op twinax hebt draaien deze gewoon door loopt. Verder is printen vanaf een AS/400 naar een IP printer stukken langzamer als naar een twinax printer. De meeste bulk print taken welke vanaf een AS/400 gebeuren draaien op een twinax printer.
Kijk dat bedoel ik nou, IBM zegt dat de AS/400 een open systeem is en compatible is met andere infrastructuren.
Zelf vind ik het een sterk verouderd en achterhaald systeem, langzamer op TCP dus de AS/400 kan blijkbaar niet goed met TCP overweg terwijl dit DE standaard is.
Die printer zit dus met een Twinax rechtstreeks aan de server gekoppeld ?
Op welke afstand kun je dan een printer zetten ?
Dat is toch niet meer van deze tijd man ! |:(

edit:

Maar als je aandelen Pink Roccade hebt vind je de AS/400 waarschijnlijk een super systeem. :P

• Mark
Op woensdag 27 februari 2002 21:30 schreef seq_uence het volgende:

[..]

Kijk dat bedoel ik nou, IBM zegt dat de AS/400 een open systeem is en compatible is met andere infrastructuren.
Tsja, ik kan geen systeem bedenken wat ik niet aan een AS/400 kan koppelen. Volgens mij is alleen het draaien van Oracle databases een probleem op een AS/400 (wat je ook niet wilt als je DB2 hebt).
Zelf vind ik het een sterk verouderd en achterhaald systeem, langzamer op TCP dus de AS/400 kan blijkbaar niet goed met TCP overweg terwijl dit DE standaard is.
Hoho, ik zeg niet dat een AS/400 langzamer is met TCP/IP als een ander systeem. Sterker nog, TCP/IP is ook nooit ontwikkeld om een supersnel protocol te zijn. Als ik snelheid wil dan pak ik bijvoorbeeld wel IPX.
En achterhaald ?? Zoals ik al eerder zei, kan ik geen enkel systeem noemen wat ik niet op de een of de andere manier kan koppelen aan een AS/400.
Klopt, afstand zou ik zo niet weten, maar daar heb je repeaters voor. Een standaard ethernet verbinding mag ook niet langer zijn als 100 meter.....dus wat is het verschil ?
edit:

Maar als je aandelen Pink Roccade hebt vind je de AS/400 waarschijnlijk een super systeem. :P
Tsja, ik heb geen aandelen van PinkRoccade (gelukkig alleen opties) maar ik werk er alleen maar op dit moment.

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:26

_nethack

We're all MAD here

Zo ver als je maar wilt, net zo ver als via ethernet.
Andere kant van het pand?? Active star (hoeft niet eens persé) paar baluns, stukkie cat5 kabel en patchen maar.
Pand aan de overkant van de straat?? Remote workstation controller, stukkie glas... klaar :)

Het gaat dus niet alleen over het type bekabeling, maar ook over het protocol over die kabels; dat kan ook prima over standaard cat5 bekabeling. En in tegenstelling tot ethernet/tcp printers waar je met de hand devd-tjes moet aanmaken gaat dat bij twinax nog altijd (meestal) vanzelf. juiste device adres, juiste poort op de machine, aanzetten en gaan met dat hok.
edit:

Ik vind het best een aardig systeem, ga ze eigenlijk steeds beter vinden, en ik heb niet eens wat met pink roccade te maken. (Werk overigens wel bij een IBM Premier business partner, ik heb er vrij veel mee te maken)

Overigens gaat twinax er wel langzaam uit, je ziet steeds meer machines zonder twinax controllers, en pc via twinax wordt in v5r1 dacht ik al niet meer ondersteund (CA Express doet alleen tcp/ip)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

[..]

Lekker kort door de bocht. Als je nou weet waar je het over hebt slaat het misschien nog ergens op.
Je mag mij iets proberen op te noemen wat je niet aan een AS/400 kan knopen.
En wie zegt dat een AS/400 geen TCP/IP doet? Twinax ondesteund een AS/400 nog steeds en is rete stabiel, snel en degelijk. Perfect voor terminals.
Wil je graag TCP/IP? IPX? weetikveel? Roept u maar en een AS/400 spreekt het wel. Wil je dat draaien over TRN? of Ethernet? ook geen probleem en beschikbaar in alle snelheden en varianten.

oh ja, en over die afstand.
Je mag per poort tot 1500 meter aan twinax hebben liggen.

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 01:13 schreef Operations het volgende:
Overigens gaat twinax er wel langzaam uit, je ziet steeds meer machines zonder twinax controllers, en pc via twinax wordt in v5r1 dacht ik al niet meer ondersteund (CA Express doet alleen tcp/ip)
twinax zal inderdaad steeds minder gebruikt worden maar 5250 emulatie zal altijd beschikbaar blijven voor de PC.
Twinax was echter nooit bedoeld voor PC's. Terminals en printers zullen er echter altijd blijven. Kijk maar in een willekeurige fabrikage hal of magazijn. Het staat er vol mee. Dat de boel m.b.v. baluns over CAT5 aangestuurd gaat worden is weer een ander verhaal. Dat is gewoon omdat er tegenwoordig betere oplossingen zijn gekomen voor stugge Twinax en ICS bekabelingsystemen.

• seq_uence
Op donderdag 28 februari 2002 03:18 schreef MarcoTC het volgende:

[..]

Lekker kort door de bocht. Als je nou weet waar je het over hebt slaat het misschien nog ergens op.
Je mag mij iets proberen op te noemen wat je niet aan een AS/400 kan knopen.
En wie zegt dat een AS/400 geen TCP/IP doet? Twinax ondesteund een AS/400 nog steeds en is rete stabiel, snel en degelijk. Perfect voor terminals.
Wil je graag TCP/IP? IPX? weetikveel? Roept u maar en een AS/400 spreekt het wel. Wil je dat draaien over TRN? of Ethernet? ook geen probleem en beschikbaar in alle snelheden en varianten.

oh ja, en over die afstand.
Je mag per poort tot 1500 meter aan twinax hebben liggen.
Nou dan wil ik graag voor het installeren van software en updates naast de interne cdrom ook een tower benaderen. Met name de loadrun cd's zijn lastig als je er meer van hebt. (Wordt ook wel minder maar ze zijn er nog)

Trouwens, als Twinax zo goed is waarom ondersteund versie 5r1 het dan niet meer ? Precies, omdat het niet compatible is met andere systemen.
Hou jezelf niet voor de gek, IBM zegt dat het een open systeem is maar in de praktijk is dat echt niet zo.

Nou jij weer :P

• DiGyPh0
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 19:27
Op donderdag 28 februari 2002 09:22 schreef seq_uence het volgende:

[..]

Trouwens, als Twinax zo goed is waarom ondersteund versie 5r1 het dan niet meer ? Precies, omdat het niet compatible is met andere systemen.
Hou jezelf niet voor de gek, IBM zegt dat het een open systeem is maar in de praktijk is dat echt niet zo.

Nou jij weer :P
OS400 v5r1 ondersteund nog wel twinax, maar client Access express (5250 emulatie op windows PC) niet meer.
Printers, domme terminals etc kunnen nog steeds via twinax gekoppeld worden.

π-♭

• seq_uence
Op donderdag 28 februari 2002 09:36 schreef DiGyPh0 het volgende:

[..]

OS400 v5r1 ondersteund nog wel twinax, maar client Access express (5250 emulatie op windows PC) niet meer.
Printers, domme terminals etc kunnen nog steeds via twinax gekoppeld worden.
Ok, je weet er aardig wat vanaf zo te lezen.
Kun jij me vertellen welke bulkprinter ik via tcp/ip aan de AS/400 kan koppelen.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een laserprinter met kettingpapier maar als die al bestaan zullen ze wel erg duur zijn.

• Mark
Op donderdag 28 februari 2002 09:42 schreef seq_uence het volgende:

[..]

Kun jij me vertellen welke bulkprinter ik via tcp/ip aan de AS/400 kan koppelen.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een laserprinter met kettingpapier maar als die al bestaan zullen ze wel erg duur zijn.
Elke IP printer kun je aan de AS/400 koppelen. Boeien welk merk/type. Enigste probleem wat je kun krijgen zijn papierformaten/instellingen, maar dit kun je practisch altijd oplossen. En je wilt een leuk printertje ??? Kijk eens hier: http://www.printers.ibm.com/

• seq_uence
Op donderdag 28 februari 2002 15:19 schreef Mark het volgende:

[..]

Elke IP printer kun je aan de AS/400 koppelen. Boeien welk merk/type. Enigste probleem wat je kun krijgen zijn papierformaten/instellingen, maar dit kun je practisch altijd oplossen. En je wilt een leuk printertje ??? Kijk eens hier: http://www.printers.ibm.com/
Ja maar GEEN IBM zooi, ik heb geen geld teveel hoor :P

Verwijderd

Wij hadden 'n paar jaar geleden in 't bedrijf waar ik werk 'n S36 staan, die gekoppeld was aan 'n Twinax-net & aan 't ethernet dmv. 'n zgn. Perle-box. Dit gaf in combinatie met NetWare/IPX grote problemen (time-outs), dus was ik blij dat 't vervangen werd :) Er staat nu alleen nog maar 'n AS400 (die als gateway naar ander AS400's dient) & die is nu gelukkig ook verlost van Twinax. Het nadeel van Twinax is dat 't nu zelfs niet meer officieel door IBM ondersteunt word & ben je wat hardware betreft afhankelijk van derden...

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Ok, twinax ken'k wel, en AS400 heb'k ook een idee van, maar wat is die S/3X (system3X) nu weer?
Kan die S/3X met A00 vergeleken worden is is het gewoon een systeem dat twinax als medium gebruikt?
Kan ik een S/3X apparaat omwisselen met een AS400 en werkt het dan nog?
Wij konder zonder problemen de S/3 terminals op de AS/400 hangen. (heerlijke toetsenbordern BTW :)).

Het nadeel van Twinax vind ik zelf dat die kabels nogal lomp zijn, we zijn toen overgegaan naar UTP / glasvezel, maar dat had andere redenen.

• Mark
Op vrijdag 01 maart 2002 08:48 schreef igmar het volgende:

[..]

Wij konder zonder problemen de S/3 terminals op de AS/400 hangen. (heerlijke toetsenbordern BTW :)).

Het nadeel van Twinax vind ik zelf dat die kabels nogal lomp zijn, we zijn toen overgegaan naar UTP / glasvezel, maar dat had andere redenen.
Practisch iedereen die twinax gebruikt is over gegaan naar UTP/fiber met balluns. Bij ons (we hebben hier een 15-tal AS/400's staan) gebruiken we alleen nog maar de originele bekabeling voor de consoles aan te sluiten.

Verder zijn die keyboards inderdaad lekker om flink op te rammelen. Die dingen kunnen echt alles hebben ;)

• witchdoc
thx jongens.. 'k wou alleen mùaar weten of'k een AS400 twinax repeater mocht verkopen voor een S3x systeem hoor :) :+

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:26

_nethack

We're all MAD here

Op donderdag 28 februari 2002 09:42 schreef seq_uence het volgende:

[..]

Een laser ketting papier printer??
Kijk eens naar de IBM InfoPrint 62, da's wel een aardig printertje >:)
Afbeeldingslocatie: http://www.printers.ibm.com/R5PSC.NSF/408caa37f0e043bd87256747000b3300/872568890059c03c87256b660063be18/Content/0.28c?OpenElement&FieldElemFormat=gif
(Monsterlijk stuk printer; 62 A3 landscape ketting pagina's per minuut, zit meen ik een afgeslankte RS/6000 in als printprocessor :) - hoewel dit nog niks is vergeleken bij de IP2000)
Op vrijdag 01 maart 2002 13:53 schreef Mark het volgende:

[..]

Verder zijn die keyboards inderdaad lekker om flink op te rammelen. Die dingen kunnen echt alles hebben ;)
Bijna alles... je moet ze niet laten vallen, dan kun je de rest van de dag besteden aan het doorzoeken van het hele pand naar de toetskapjes :)
(maar ze tikken werelds)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Pagina: 1