Ik zal wel ff een heel betoog posten, vol met argumenten
De veroordeelde zit vastgebonden op een stoel in een gasdichte kamer. Via op afstand bedienbare kleppen stroomt zoutzuur of zwavelzuur in een schaaltje onder de stoel. Ruim twee ons cyaankali wordt, weer met een afstandsbediening, in de schaal gedropt. Hierdoor ontstaat een gas dat er voor zorgt dat de zuurstofmoleculen zich niet meer aan de hemoglobine in het bloed binden. Je lichaam stikt cel voor cel. Onder vaak hevige stuiptrekkingen treedt de dood na twee tot achttien minuten in.
Velen zal dit gruwelijke beeld doen denken aan de Tweede Wereldoorlog, waar miljoenen joden vergast werden, maar dit is in een aantal landen waar de doodstraf nog steeds wordt toegepast de gruwelijke realiteit. Dit is namelijk een beschrijving van een van de zeven manieren waarop de doodstraf nog toegepast wordt. Deze manier van de doodstraf wordt ook nog toegepast in de Verenigde Staten. Buiten de Westerse wereld zijn er zelfs nog gruwelijkere methoden waarmee de doodstraf wordt toegepast, zoals steniging en onthoofding.
Uit een onderzoek dat een aantal jaar geleden onder de Nederlandse bevolking is gehouden, blijkt dat 43% van de Nederlandse bevolking toch voor de doodstraf is. Dit heeft me verbaasd, en ook een beetje doen schrikken. Hoe kan het mogelijk zijn dat in Nederland bijna de helft van de mensen voor een straf is die tegen de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens ingaat? Ik citeer artikel 3. Een ieder heeft recht op leven, vrijheid en onschendbaarheid van zijn persoon. Als de doodstraf wordt uitgevoerd, wordt iemand het recht op leven ontnomen, waar hij volgens deze verklaring recht op heeft.
Dit is niet de enige reden waarom ik tegen de doodstraf ben. Ik vind dat een straf moet worden uitgevoerd om de dader en potentiele toekomstige daders af te schrikken, om de samenleving te beschermen tegen misdadigers, om daders te verbeteren, zodat ze zich aanpassen aan de normen en waarden van de samenleving, en om aan de wraakgevoelens van de slachtoffers te voldoen, zodat ze niet zelf wraak zullen nemen. Met de doodstraf wordt vaak wel aan de wraakgevoelens van de slachtoffers, waar ik de mensen die dichtbij de directe slachtoffers staan ook bij reken, maar dit mag niet de enige reden zijn voor een straf als deze.
Nooit is aangetoond dat de doodstraf beter afschrikt dan andere straffen. In de praktijk blijkt zelfs dat de doodstraf geen afschrikking vormt voor het begaan van moorden. In de Verenigde Staten worden jaarlijks ongeveer 22.000 moorden gepleegd. Hiervan komen ongeveer 3.000 zaken in aanmerking voor de doodstraf. In deze zaken krijgen slechts 250 mensen de doodstraf en worden slecht 22 mensen daadwerkelijk terechtgesteld. De kans om veroordeeld te worden is dus zo klein dat dit voor weinigen een reden zal zijn om de moord die ze in gedachten hebben niet te plegen.
Onderzoek heeft ook aangetoond dat toen in enkele staten van de Verenigde Staten de doodstraf weer werd ingevoerd, het aantal moorden toenam. In een ander onderzoek naar het maandelijks aantal moorden van 1907 tot 1983 in de staat New York werd aangetoond dat er in de maanden na een terechtstelling gemiddeld twee moorden meer plaatsvonden.
Toen Canada de doodstraf afschafte bleek dat de politie minder vaak in voor een moord in actie hoefde te komen.
In 1977 constateerden de Verenigde Naties ook al dat de doodstraf niet afschrikt. De meeste zware delicten worden ook gepleegd in een opwelling, onder invloed van alcohol of andere drugs, door gestoorden of door mensen die om een andere reden tijdelijk ontoerekeningsvatbaar waren. Veel mensen die ter dood veroordeeld zijn zeggen dat ze op het moment dat ze het misdrijf pleegden absoluut geen rekening gehouden hebben met een mogelijke doodstraf.
De doodstraf kan zelfs extra geweld oproepen. Als bijvoorbeeld iemand een zware misdaad heeft begaan en mensen heeft gegijzeld en hij weet dat hij de doodstraf zal krijgen als hij gepakt wordt, zal hij tot het uiterste gegaan om niet gepakt te worden. Wat heeft hij immers meer te verliezen dan zijn eigen leven?
Het is sowieso de vraag of een levenslange gevangenisstraf mensen niet meer afschrikt dan de doodstraf. Mensen die toch al zelfmoord willen plegen, maar voor hun dood nog wel wraak willen nemen op een bepaalde groep mensen, of gewoon beroemd willen worden of om een andere reden nog zware misdrijven willen begaan voor hun dood wordt met de doodstraf in ieder geval een mooie mogelijkheid voor zelfmoord met staatshulp. Wat dat betreft is het misschien ook wel niet slim om voor de doodstraf te zijn, maar tegen euthanasie. In extreme gevallen zouden mensen zelfs misdrijven kunnen gaan plegen, alleen om wel een spuitje met dodelijk gif toegediend te krijgen.
Er zijn ook mensen die voor de doodstraf zijn, omdat een levenslange gevangenisstraf duurder zou zijn dan de doodstraf. Ik vind sowieso dat geld geen reden mag zijn om iemand te vermoorden, maar in de VS blijkt ook dat de doodstraf uiteindelijk duurder is dan levenslang, doordat de rechtszaken voor een doodstraf veel langer zijn, omdat het bij de doodstraf nog belangrijker is dan bij gevangenisstraffen dat er geen onschuldigen bestraft worden. Ondanks deze duurdere en langere rechtszaken blijkt het rechtssysteem toch nog steeds niet feilloos te werken. In de Verenigde Staten zijn tussen 1900 en 1985 23 onschuldigen geexecuteerd.
Het gaat de laatste tijd al de goede kant op. De afgelopen jaren schaften steeds meer landen de doodstraf af, en de landen waar de doodstraf nog wel toegepast wordt hebben het aantal misdrijven waarvoor de doodstraf gegeven kan worden verlaagd. Ik hoop dat deze ontwikkeling zich door zal zetten en dat steeds meer landen de doodstraf zullen afschaffen.