Ik ben vervloekt! Mijn HDD's althans...

Pagina: 1
Acties:

• Jules|IA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-02 20:04

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Topicstarter
Na een Maxtor (7200 RPMs), een setje IBM 60 GXP's nu mijn huidige Maxtor...
Waarom ik? Ik wordt niet goed!
Af en toe bij het POST (koude boot) scherm geeft ie een aantal luide klikken en tikken, maar hij blijft gewoon werken. Toen was ik net ff Windows XP aan het updaten: POEF een spontane reboot!
Geen bad sectors...alleen soms luide tikken en verminkte data!
Wat nu te doen? Ik ben bang dat de winkel zich eronder uit lult!
HDD zelf doodmaken? En hoe? :?
Ik wil niet wachten totdat mijn HDD uit zichzelf helemaal dood is!

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-03 21:35
moederbord wellicht niet helemaal goed meer (bootprobleem) of de voeding die teveel power levert, ik kan me haast niet voorstellen dat het toeval is namelijk. maxtor kun je ook direct bij maxtor ruilen, bij mij ging dat binnen een week. maar de winkel is uiteindelijk waar je moet zijn als eerste lijkt me. probeer de schijf eens in een ander systeem. ik neem aan dat je schijf wel goed vast zit met 4 schroeven, die dingen trillen namelijk als een gek als ze los liggen.

grtn.

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

ff backup maken, maar vermoedelijk hebje dat al gedaan met jou geschiedenis en daarna een aantal nachten een superzware stresstest uitvoeren.....

ALs je disk op instorten staat zal hij daar ws onder bezwijken en anders is er niets aan de hand

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

Verwijderd

Je moet ff powermax downloaden, de 90 seconds (dacht ik) doen.

Evt. de foutmelding noteren (rechterscherm) en naar de winkel gaan.

Powermax is van maxtor zelf, de winkel moet hem wel innemen, ook na 1 jaar heb je hier nog garantie op.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zou toch eens aan je PSU gaan denken als er al zoveel overleden is.

• rtgo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05-2025

rtgo

Lemmus Lemmus

Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn IBM schijf (40 GB, type weet ik niet uit mijn hoofd). Is er een manier om je schijf snel om zeep te helpen, dan wel om je PSU fatsoenlijk te testen?

Life of a Lemmus Total Hardware 1999

Verwijderd

Hier is de url:
http://www.maxtor.com/SoftwareDownload/main/pwrdiag.exe

Bestanden uitgepakt op flopy zetten.

Wel via dos doen --> opstartdiskette --> diskette met powermax

Verwijderd

Inderdaad, PSU of Mobo, maar waarschijnlijk het eerste. Zijn al je HDs in dezelfde kast gestorven? Heb je steeds hetzelfde mobo gebruikt?

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

Klinkt heel erg als power-supply problemen.

Maar check eerst eens alle powerconnectors of ze wel goed vastzitten. Check ook de connector op je moederbord, daar heb ik wel meer problemen over gehoord.

Macbook Pro

• Jules|IA

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Topicstarter
Nee, ze zijn niet allemaal met hetzelfde moederbord gestorven.
Die tikken bij het POST scherm, dat duidt toch aan dat de schijf niet 100% is?
Maxtor tooltje zegt dat ie ok is... Maar de IBM tools zeiden ook dat de 60 GXPs ok waren, dus ik ben een beetje sceptisch over die diagnose software.
Wat nu?
Kheb de image van mijn HDD terug gezet, en nu werkt alles weer als vanouds, soms toch een aantal tikjes bij het POST scherm (alleen bij een cold boot).
Dus...?

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:58
[b]
Kheb de image van mijn HDD terug gezet, en nu werkt alles weer als vanouds, soms toch een aantal tikjes bij het POST scherm (alleen bij een cold boot).
Dus...?
Je bedoelt toch niet wat ik denk dat je bedoeld hoop ik :Z
Tikken bij het aanzetten is normaal, dan doen alle hd's die ik ooit gehad heb.
Die kop moet nl van de parkeer positie los getrokken worden, vervolgens 'lijnt de hd zich nieuw uit' .
Dat zijn die enkele tikken wat je hoort bij een koude boot.

En die spontane reboot in XP klinkt meer als een onstabiel systeem.
Als je hd werkelijk rip is dan hangt windows oftewel helemaal vast (met hd led aan) of je blijft een schrapend geluid horen.
Die verminkte data is ook logisch, dat kan met elk systeem gebeuren als je windows / linux niet goed afsluit

Dus ja :?

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 14:18 schreef Jules het volgende:
Na een Maxtor (7200 RPMs), een setje IBM 60 GXP's nu mijn huidige Maxtor...
Waarom ik? Ik wordt niet goed!
Af en toe bij het POST (koude boot) scherm geeft ie een aantal luide klikken en tikken, maar hij blijft gewoon werken. Toen was ik net ff Windows XP aan het updaten: POEF een spontane reboot!
Geen bad sectors...alleen soms luide tikken en verminkte data!
Wat nu te doen? Ik ben bang dat de winkel zich eronder uit lult!
HDD zelf doodmaken? En hoe? :?
Ik wil niet wachten totdat mijn HDD uit zichzelf helemaal dood is!
Aan die tikken kun je horen wat er fout is (is overigens van je bios afhankelijk hoe snel en hoeveel tikken en worden laten horen!!) (ik leer wel iets op mijn werk!!)

• Jules|IA

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Topicstarter
Tsja, een instabiel systeem? Hmz, het was een vrijwel schone installatie, die ik wilde updaten. Dus ik weet het niet.
O ja, die tikken zijn er soms wel bij een cold boot, en dan weer niet? Er is altijd 1'tje die zeg maar "zacht" is. Maar soms heb je echt "kloek kloek" (keertje of 3, 4) en dat zet mij weer aan het denken.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
De HHD 'parkeert' de kop toch? Dan kan de calibratie best meevallen, want de kop staat dan op een bekende positie.

Verwijderd

je bent niet de enigste...
ibm dtla-307045 na een half jaartje kapot
maxtor D540X na twee weken kapot
ibm 60GXP doet supervaag op het moment.

je kunt gewoon wel es pech hebben.
hd's zijn tenslotte gewoon behoorlijk onbetrouwbaar.

• vanwegen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-03 18:03

vanwegen

-:|:-

Ach,

bij mij ook twee maxtors vlak na elkaar overleden.

De eerste na 2 weken (ineens dood), vervanging gekregen via maxtor, daarna na 3 maanden begon de nieuwe te tikken. Met de maxtor diag tool gecontroleerd en hij werd inderdaad afgekeurd.

Opgestuurd en zit te wachten op een nieuwe.

Voorlopig voor mij geen 7200 toeren schijven meer in de server. Heb er lekker een 40 gieg 5200 toeren schijfje ingestopt

En toen was m'n signature weg :(

• Jules|IA

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Topicstarter
Op dinsdag 26 februari 2002 22:23 schreef vanwegen het volgende:
Ach,

bij mij ook twee maxtors vlak na elkaar overleden.

De eerste na 2 weken (ineens dood), vervanging gekregen via maxtor, daarna na 3 maanden begon de nieuwe te tikken. Met de maxtor diag tool gecontroleerd en hij werd inderdaad afgekeurd.

Opgestuurd en zit te wachten op een nieuwe.

Voorlopig voor mij geen 7200 toeren schijven meer in de server. Heb er lekker een 40 gieg 5200 toeren schijfje ingestopt
Ja ok... Het is rot om te zien dat er ook anderen zijn die deze pech hebben. Maar wat moet ik nu? 7200 toeren vind ik zo fijn.
En aangezien het Maxtorretje nu gewoon werkt...
Het aftellen is begonnen...

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ik zou gewoon eerst de voeding onderzoeken. Het lijkt me geen toeval als twee HDDs kort na elkaar overlijden.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:32

Yucko

One clown to rule them all !

Ik had ook eens een probleem.

Van de ene op de andere dag begon mijn ide schijf moeilijk te doen bij het opstarten. En als ie dan opstarte dan bleef ie onder windows meestal op een gegeven moment gewoon hangen bij een lees/schrijf actie.

Aaah well, nieuwe hdd gehaald. Deed het perfect, maar ook deze trok het na een week niet meer. Ik werd helemaal leip.

Bleek dat de voeding het probleem was. Het was net of dat deze het niet trok, terwijl hij al meer dan een jaar perfect gewerkt had in die opstelling (met die 1e ide schijf). (dus die 1e schijf waarvan ik dacht dat ie RIP was, deed het dus ook nog gewoon, en draait nu in mijn server)

Systeem was wel een beetje zwaar belast: 3x scsi hdd, 1x ide hdd, 1x ide burner, 1x ide cdrom, 1x ide dvd, + andere zut. Tja .. en dat op een 235W voeding :P

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Misschien dat de voeding door slijtage of stof (gok) minder gaat presteren. En als hij al zwaar belast wordt kan dat net dat beetje zijn waardoor het niet meer werkt.

• Jules|IA

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Topicstarter
Ok... Maar hoe kan ik nou mijn voeding tjekken?
Nooit troubles mee gehad, voor zover ik weet. En de vorige schijven zijn dood gegaan nadat er veel minder aan/in mijn systeempje hing.

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 12:26 schreef Jules het volgende:
Ok... Maar hoe kan ik nou mijn voeding tjekken?
Nooit troubles mee gehad, voor zover ik weet. En de vorige schijven zijn dood gegaan nadat er veel minder aan/in mijn systeempje hing.
Das niet moeilijk, zijn proggies voor. Ik heb intel active monitor, kun je alle voltages, temps en RPM's bekijken die je wenst...suc6 :)

• Jules|IA

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 00:00 schreef Ketchup-Heinz het volgende:

[..]

Das niet moeilijk, zijn proggies voor. Ik heb intel active monitor, kun je alle voltages, temps en RPM's bekijken die je wenst...suc6 :)
Intel Active monitor? Laat me raden... Downen bij www.intel.com zeker. I'm on it!

• Jules|IA

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Topicstarter
Hee, getsie, ik kon het niet vinden.
Dus heb ik maar Asus PC Probe gedowned, omdat ik ook een Asus mobo heb (zie sig.).
Hmz, al die voltages en zo zien er normaal uit.
Dus het zal de voeding wel niet zijn, toch?
Pagina: 1