[Linux] Bash scherm legen na logout

Pagina: 1
Acties:

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
Als een gebruiker uitlogd uit de console wordt de tty gerestart zodat een andere gebruiker kan inloggen, vanzelfsprekend mag deze nieuwe gebruiker niet zien wat de handelingen van zijn voorganger zijn geweest. Na wat spitwerk heb ik twee manieren gevonden om het scherm te legen na een logout.

Als eerste kan het /etc/inittab bestand aangepast worden, als gebruik gemaakt wordt van agetty doen we het volgende:
1) zoek de regels die lijken op dit: 1:2345:respawn:/sbin/agetty 38400 tty1 linux
2) plaats achter agetty deze parameter, -I '\033[2J\033[f'

Als tweede kan gebruik gemaakt worden van het bestand $HOME/.bash_logout, als we hierin het command clear plaatsen wordt het scherm na een logout geleegd.

Voor beide methoden is wat te zeggen, de eerste vind ik niet prettig, ook bij het opstarten wordt het scherm geleegd, het waarden van de rc-scripts zijn dus niet meer te zien. De tweede gaat uit van een bestandje in de HOME-dir van de gebruiker, omdat de gebruiker (meestal) volledige rechten in zijn HOME heeft kan hij dit bestandje dus ook verwijderen en wordt het scherm niet meer geleegd.

Is er nog een andere methode om het scherm te legen na een logout, zonder dat dit ook gebeurt bij het opstarten? Tevens, hoe zorg ik ervoor dat als een nieuwe gebruiker aangemaakt wordt automatisch een .bash_logout in zijn HOME dir komt?

links:
Manier 1
Manier 2

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Je kan gewoon een chattr +i of +a doen zodat dat bestand niet verwijderd wordt.

En in de /etc/skel directory kan je bestanden neerzetten voor nieuw aan te maken users. Die settings worden dan normaliter meegenomen.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
maar zo'n chattr moet je dan nog weer handmatig doen. (Of natuurlijk in een script zetten waarin je adduser ook uitvoerd).

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Alleen die immutable flag (ook al zet je die ook in /etc/skel) zal je bij elke nieuwe user met de hand mogen aanbrengen... of scripten
[te loat]

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Optie 3:
code:
1
2
# ( tput clear ; cat /etc/issue ) > tmp.issue
# mv tmp.issue /etc/issue

Zo doe ik het.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.