Op dinsdag 26 februari 2002 12:06 schreef ebras het volgende:
Tja, ik ga binnenkort op werk vakantie in Italië. Ik ga werken op een camping in Toscana !

Als het goed gaat heb ik straks zeeën van tijd over en wil dus, als het half jaar voorbij is, gaan werken in de Web wereld. Internet pagina's maken voor campings e.d. Ik heb een goede laptop maar nog geen kaas gegeten van internet design.
Welke programma's moet ik meenemen (instaleren) om het hele traject van niets tot een mooie website af te kunnen leggen.
En welke boeken/guides zijn aan te raden?
Kortom wat zit er in een toolbox van de webdesigner?
Please help, ik ga over 4 weken weg.

de 'toolbox' van een webdesigner is zijn koppie, daarin ligt ervaring en kennis opgeslagen.
geloof het of niet, maar jochies als Bosmonster, Gordijnstok en Pelle zijn intelligente en ervaren jongens, enkel hebben ze als nadeel dat ze achter technieken aanrennen als 14-jarige pubermeisjes achter de nieuwste boyband.
als je naar Italie gaat zonder kennis en verwacht dat in 4 weken op te doen ben je verkeerd bezig; ook heb ik wat vraagtekens bij je commerciele plan:
als je nu geen HTML kent en toch daar simpele pagina-based sitejes in elkaar wilt zetten zal je een visuele editor moeten gebruiken, hiermee kan je redelijk snel aan de slag en dit ondervangt veel hiaten in je kennis.
mogelijheden zijn FrontPage, Dreamweaver en GoLive;
FrontPage id e goedkoopste, is redelijk goed, echter je leert er niks van, behalve dan met MS-software om te gaan, de code is ver weggeborgen en het progje is zeer gebaseerd op standaard-methodes op dingen te doen, wil je creatiever zijn loop je de kans snel tegen de beperkte mogelijkheden aan te lopen.
GoLive is een optie als je erg gewend bent aan Adobe programmatuur, tja, er bestaan mensen die er met graagte mee werken ...
Dreamweaver is het duurste, maar van wat ik inschat zou ik deze aanraden; het biedt een goede methode om én snel aan de slag te kunnen gaan en tijdens het werken ook door te leren en meer inzicht te krijgen in de techniek.
visuele editors zijn enkel een visuele werkspace voor HTML-code-aanpassingen, zie ze niet als 'Wat-je-daar-ziet-zo-komt-de-pagina-er-ook-uit-te-zien'-editor, maar enkel als een methode om zonder specifieke kennis van tags en html-code toch snel resultaat te kunnen boeken.
zorg echter dat je van tevoren een goed idee opzet van wat je nu eigenlijk je klanten aanbiedt, ontwerp een standaard template, vast aantal pagina's, definieer 'vaste gegevens' die op de site komen, contactgegevens van klant, logo, foto's.
Zorg dat je voorkomt dat je klanten jouw eisen gaan stellen, maar biedt hun gewoon een vast aanbod aan.
dat zorgt ervoor dat je voor lage kosten kunt werken.
zorg er ook voor dat je gelijk webspace en evt. een domeinnaam kunt aanbieden, misschien zelfs een internet-abbonnement, zoek van tevoren op waar je dat gaat doen. probeer vooraf of dit je lukt (FTP-en)
bij je inschatting van de markt plaats ik vraagtekens; Toscana kent een zeer laag aantal campings, de meeste overnachtinge komen van hotels, danwel particulieren die ook kamers verhuren.
Een tweede doelgroep voor jou zou ook de toscaanse makelaars kunnen zijn, het verkopen van huizen aan buitenlanders is daar een succesvlle activiteit.
bedenk je ook dat in toscana het gebruik van internet door bedrijven als reclame voor de toeristen al zeer ingeburgerd is, laatste keer was ik twee jaar terug in het landelijke gebied onder Sienna, in dorpjes van net 30 huizen hing bij de plaatselijke makelaar toen al een briefje met hun internet-adres, verwacht dus geen onontgonnen terrein.
verder is het goed om de mentaliteit van de italianen te doorgronden, zolang je geen italiaans spreekt zal je problemen hebben om makkelijk dingen aan hen te verkopen, toscana kent een hechte sociale structuur gebaseerd op kleine gemeenschappen, de plaatselijke hotelier zal eerder het 'zoontje van de slager' inschakelen dan een vreemde 'toerist' die langs komt, tenzij je een verdomd goed aanbod hebt.
eventueel kun je zorgen om contact te krijgen met lokale drukkers of zoveel mogelijk via contacten (ons-kent-ons) te werken.
voorlopig, en op deze korte termijn is het nutteloos om aan een serverside techniek te denken, databases etc.
waarschijnlijk zou dat wel een stuk betere mogelijkheden bieden: Het is waarschijnlijk economisch interessanter om een goede toscaanse toeristen-portal te bouwen met gecentraliseerd overnachtingen-aanbod, eventueel met extra diensten voor de aanbieders van bedden (de meeste hoteliers en particulieren die kamers aanbieden, hebben geen email-account of de tijd om op korte termijn en snel te reageren op mails, als je een reserveringsdienst via internet aanbiedt voor hen vul je wel degelijk een gat in de markt)
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen