Toon posts:

Goal-Directed (r) Design by Cooper

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een onderzoek naar de usabilty van een extranet. Het draait al gedeeltelijk (2 van de 4 gebruikersgroepen zijn aangesloten). In de ontwerpfase zijn de gebruikers minimaal betrokken geweest. Nu wil ik de usability gaan verbeteren dmv de gebruikers te betrekken. Guru's als Nielsen, Cooper, Norman, Lockwood en Constantine spreken mij erg aan. En ik wil dan ook een van hun methoden gebruiken. Heeft iemand al eens met een van deze methoden gewerkt? En vooral dan goal-directed design van Alan Cooper.

groet Arjan |:(

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:13
arjanharing:
groet Arjan |:(
Vind je jezelf nou zo'n pauper dan :? :D

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

* Yellow|A heeft ooit eens op school met een arjanharing gewerkt en toen iets met voice gedaan

Bengt Göransson + google + pdf werkt leuk

* Yellow|A zou Nielsen niet perse een Guru noemen, maar iemand die usability mainstream heeft weten te maken :)

|{ brrr }] |

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 26 februari 2002 11:10 schreef willem169 het volgende:

[..]

Vind je jezelf nou zo'n pauper dan :? :D
Nee, dit ging meer over het vinden van resultaten die geboekt zijn, of gegevens over ervaringen met deze methoden. Genoeg te vinden over de methode zelf. Maar ik moet het management weten te overtuigen van het feit dat dti MOET!!!

Big gun of Usability statistics, my ASS.

Daar ging het dus over :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 26 februari 2002 11:14 schreef Yellow het volgende:
* Yellow|A heeft ooit eens op school met een arjanharing gewerkt en toen iets met voice gedaan

* Yellow|A zou Nielsen niet perse een Guru noemen, maar iemand die usability mainstream heeft weten te maken :)
Oh ja, is Usability nu mainstream? Ik ken nog aardig wat mensen die het gewoon "herrie" vinden. :P

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 26 februari 2002 11:14 schreef Yellow het volgende:

116 pagina's ... Dat had je er wel even bij mogen zeggen. Een hobby hebben is leuk, maar dit... ;)

Bedankt.

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

http://www.cooper.com/
Titel boek:
The Inmates are running the Asylum:
Why High-tech Products Drive Us Crazy
and How to Restore the Sanity
Kerel heeft iig wel humor :)

Usability is voor mij gewoon mijn pa en ma bellen vragen of ze snappen wat de bedoeling is van de site en hun feedback gebruiken om de site te verbeteren.

Probleem is dat de so proclaimed guru's een enorm end in de rondte blaten. En da's vooral goed voor hun eigen bankrekening. Een beetje inventieve designer moet zich kunnen verplaatsen in zijn meest domme user met de meest klooterige browser.
De oesabillitie goeroes hebben zelfs hun eigen startpagina
http://usability.pagina.nl
denk niet dat we de pagina w&g.pagina.nl met de sectie guru's voor elkaar krijgen zonder heel hard de portemonnee te trekken....

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Het is niet leuk om te lezen, maar hij heeft wel vrolijk alle ISO/IS definities op een rij :) Erg duf, maar toch wel quotebaar r' us.

En het is maar 100 pagina's :)

Anders moet je maar Usabilit in relatie tot ontwerpprocessen van bernard Weerdmeester van de HKU downloaden... is ook wel grappig en iets minder duf geschreven en de ware content daarvan is maar 50 bladzijden... :)

|{ brrr }] |

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Op dinsdag 26 februari 2002 11:36 schreef cutter het volgende:
http://www.cooper.com/
[..]

Kerel heeft iig wel humor :)

Usability is voor mij gewoon mijn pa en ma bellen vragen of ze snappen wat de bedoeling is van de site en hun feedback gebruiken om de site te verbeteren.

Probleem is dat de so proclaimed guru's een enorm end in de rondte blaten. En da's vooral goed voor hun eigen bankrekening. Een beetje inventieve designer moet zich kunnen verplaatsen in zijn meest domme user met de meest klooterige browser.
De oesabillitie goeroes hebben zelfs hun eigen startpagina
http://usability.pagina.nl
denk niet dat we de pagina w&g.pagina.nl met de sectie guru's voor elkaar krijgen zonder heel hard de portemonnee te trekken....
Geen enkele designer het maakt mij niet uit hoe getalenteerd kan iets in een keer goed maken. Heel veel usabilit "goeroes" blaten inderdaad erg hard en weten in al hun commerciele ik wil meer exemplaren van mijn boek verkopen waanzin de echt principes van user centered design te vergeten.

Usability krijg je door te doen wat de gebruiker verwacht. Gebruikers zijn de enige echte experts en designers zijn niet echt gebruikers. Je kan je wel erg goed inleven in een gebruiker, maar zonder echt een dialoog te hebben met meerdere gebruikers (dus meer dan je ouders die alles toch wel knap vinden) kom je er niet echt.

In Yellow niet zo nederige opninie.

|{ brrr }] |

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 26 februari 2002 12:46 schreef Yellow het volgende:

[..]

Usability krijg je door te doen wat de gebruiker verwacht. Gebruikers zijn de enige echte experts en designers zijn niet echt gebruikers. Je kan je wel erg goed inleven in een gebruiker, maar zonder echt een dialoog te hebben met meerdere gebruikers (dus meer dan je ouders die alles toch wel knap vinden) kom je er niet echt.

In Yellow niet zo nederige opninie.
Dit is de essentie. Maar in real life, krijg ik het management er niet van overtuigd om het zo aan te pakken. Dat met die ISO's en shit, daar heb ik al meer houvast aan (ik had er al enkele gevonden, zowaar uit een scriptie van iemand van de SVC).

Het probleem ligt gewoon bij het management, het blijft gewoon: prioriteiten: 1. Snelle time-to-market en 2. vast budget ---> dus wordt usability gezien als; "Iets wat iedereen in het achterhoofd meeneemt....."

Maar ja... eens zullen ze er aan geloven >:)

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Check maar eens het rapport van Karat, Usability Engineering in Dollars and Cents en hou daar maar eens een presentatie over bij je baas ... gaat 'ie of beven ... of niet...

Tja iets wat werkt om mensen met de neus op de feiten te drukken is dat persoon achter een e-commerce website te zetten en dan een opdracht geven ... wel eecn slechte e-commerce site uitzoeken waar het echt moeilijk is om te bestellen .. kan ook slecht uitpakken, maar toch.

|{ brrr }] |

Pagina: 1