Ik wil graag een hele zooi led's onder mijn toetsen gaan maken. Maar waar haal ik 5 volt vandaan? of word het echt een apparte adapter?
Een hele zooi ledjes? Dan kun je beter een apart adaptertje nemen. Trek je teveel stroom uit je PS/2 poort en gaat ie kapot, dan kun je een nieuw moederbord kopen, want dat is bijna niet te repareren.
Hmm dus beter even een trafo, en hoe sluit ik mijn ledjes aan? zodat ze beetje sociaal licht geven?
ik hoorde 2 per 5 volt, maar ik werk liever met 12 volt.
ik hoorde 2 per 5 volt, maar ik werk liever met 12 volt.
Je kan het beste even zoeken op 'led faq', daar kun je alles lezen over ledjes.
Om je even op weg te helpen: je kan het beste 4 leds en een weerstandje op 12V zetten. Geen trafo maar een netvoedinkje gebruiken. (misschien dat je dat trouwens wle bedoelt.)
Om je even op weg te helpen: je kan het beste 4 leds en een weerstandje op 12V zetten. Geen trafo maar een netvoedinkje gebruiken. (misschien dat je dat trouwens wle bedoelt.)
Verwijderd
Een LEDje heeft 2Volt nodig. Een LED trekt ongeveer 20mA.
Dus als je LEDs op 5 Volt wil aansluiten kun je er max 2 doen met een weerstandje die de overige Volt opvangt.
formule: R=U/I
u=1V, I=20mA (serie, dus 1 stroom)
R=1/20m= 50 ohm.
Als je op 12V LEDs wilt aansluiten kun je er 6 aanhangen.
Dan hoef je geen weerstand te gebruiken.
Dus als je LEDs op 5 Volt wil aansluiten kun je er max 2 doen met een weerstandje die de overige Volt opvangt.
R=1/20m= 50 ohm.
Weet je dat heel zeker, LED op 2V? Naar mijn bescheiden mening, en die van de Conrad zijn er nl ook genoeg LED's op bijvoorbeeld 3.3VOp dinsdag 26 februari 2002 19:23 schreef daNpy het volgende:
Een LEDje heeft 2Volt nodig. Een LED trekt ongeveer 20mA.
R=1/20m= 50 ohm.
En dan is 12V nog geeneens genoeg voor 4 LED's
ehm... kweenie hoeveel volt er op zoeen keyboard staat maar.....
pak eens een schroevendraaier en een meter....
pak eens een schroevendraaier en een meter....
Meneer 1000 has spoken......
Ik zou heel zeker geen stroom sleuren uit mijn PS/2 poort! En inderdaad, er bestaan led's op verschillende spanningen, maar de optimale spanning is afhankelijk van kleur en grootte van de led.
anders pak je gewoon een usb kabel, prop die in je usb poort, aan t andere eind knip je de stekker eraf> je houdt 4 draadjes over. rood en zwart = 5V tadaaaa
Volgens mij kan het geen kwaad een aantal leds op de 5V van je keyboard aan te sluiten.
Apparatuur zoals mijn webcam en digicam kaartlezer gebruiken ook allemaal de PS2 poort voor de 5V.
Dus ik denk dat wanneer je 't aantal leds onder de 20 houd, 't geen probleem moet zijn. (Tenzij je ieder toetsje een led wilt geven)
Apparatuur zoals mijn webcam en digicam kaartlezer gebruiken ook allemaal de PS2 poort voor de 5V.
Dus ik denk dat wanneer je 't aantal leds onder de 20 houd, 't geen probleem moet zijn. (Tenzij je ieder toetsje een led wilt geven)
...
Pagina: 1