Toon posts:

Tbird 1,0@1766Mhz EYHJA core

Pagina: 1
Acties:

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ja..die gast heeft wel mazzel gehad zeg (net als ik :+)

I reject your reality, and substitute my own.

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

Kan iemand mij het nut van overclocking vertellen?
De meeste problemen in de forums zijn m.i. terug te voeren op oc-en!
Zelf heb ik de "beruchte" IBM schijf van 30 Gig, NOOIT problemen mee, en ik heb 'm al ca. 1,5 jaar. Maar ik overclock niet.
Wel wordt mijn processor (XP 1700+) redelijk warm, zo'n 58 graden stessed, dus een beter cooler zou geen overbodige luxe zijn.
Is het niet zo dat je gewoon beter een snellere processor, ipv oc-en met de gevolgen van dien?
Tja, sorry dit is dus 1 van die dingen die ik dus niet begrijp... (Bij het lezen over overclocken heb ik de neiging te denken "weer een mongool die zonodig moet", zeker als je verderop in het artikel de problemen leest).

Ik ben dus NIET onder de indruk...

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg...

We have just one world, but we live in different ones...

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:46
Op dinsdag 26 februari 2002 08:37 schreef Nulnulnix het volgende:
Zelf heb ik de "beruchte" IBM schijf van 30 Gig, NOOIT problemen mee, en ik heb 'm al ca. 1,5 jaar. Maar ik overclock niet.
Wel wordt mijn processor (XP 1700+) redelijk warm, zo'n 58 graden stessed, dus een beter cooler zou geen overbodige luxe zijn.
Is het niet zo dat je gewoon beter een snellere processor, ipv oc-en met de gevolgen van dien?
Tja, sorry dit is dus 1 van die dingen die ik dus niet begrijp... (Bij het lezen over overclocken heb ik de neiging te denken "weer een mongool die zonodig moet", zeker als je verderop in het artikel de problemen leest).

:? bespaart geld? voor de lol?
ik heb geen problemen hoor :+, dus heb ik goed overgeklokt

oww...en ik ben wel onder de indruk :P

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Verwijderd

hij krijgt em maximaal op 1803 :) errug netjes

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:01
overclocken wordt voor een deel gedaan omdat men geen geld heeft om een nieuwe processor + moederbord te kopen. En des te meer je je processor overclockt des te voordeliger hij wordt.

Voorbeeldje:
2GHz processor, nooit overgeclockt;
300MHz processor, overgeclockt naar 2GHz (niet mogelijk, weet ik ook wel, is voorbeeld)

Dan koop je toch zeker weten die 300MHz processor aangezien die stukken goedkoper zal zijn?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Geld besparen als verschillende onderdelen het begeven?
No way. Toch iets beters bedenken!
Voor de fun? Nou, ok dat kan er een beetje mee door.

Het lijkt me dt de gemiddelde tweaker een hoop geld achter de hand heeft. Zeker als je leest wat ze aanschaffen en er vervolgens mee uithalen. Ik heb zelf best een goede baan (bruto zo'n kleine 5800 gulden per maand), maar toch heb ik het geld niet om een aantal dingen te doen die jullie wel doen! Wonen jullie nog bij je ouders soms?

• snars
  • Niet online
Op dinsdag 26 februari 2002 08:37 schreef Nulnulnix het volgende:

Kan iemand me vertellen wat JIJ hier doet als je het nut van overclocken niet inziet? Je gaat toch ook niet op het tuftufclubforum lopen roepen dat je het nut van hard rijden niet inziet?
Als je overclockt, krijg je meer snelheid --> gratis en voor nix. Voor veel mensen is overclocken niet zozeer nuttig, maar het is een doel op zich geworden. Ze maken er een sport van om een processor zo hard mogelijk te laten lopen. En dat is leuk >:) Je hoeft er NIET van onder de indruk te zijn..en als je het niet kan begrijpen, wat DOE je hier in godsnaam dan?

Verwijderd

:7

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Maar ik wil het juist proberen te begrijpen...

Verwijderd

:r

• snars
  • Niet online
En volgens mij zijn veel problemen op forums niet de oorzaak van overclocken, maar de oorzaak van slechte koeling/voeding :7 (58 graden is echt aan de hoge kant..plaats eens een casefan joh :)

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op dinsdag 26 februari 2002 08:47 schreef Nulnulnix het volgende:
Misschien ben je daar te oud voor :7 ;)

They made me do it.

Verwijderd

>:)

• snars
  • Niet online
Ik probeer je ook niet weg te flamen ofzo (dat lijkt maar zo :P)...maar veel duidelijker dan dit kan ik het niet zeggen: het is voor de fun, hobbie, plezier, snapje?
Sommige mensen vinden het koel om hun auto met allerlei plastic rommel op te tuigen en meer vermogen uit het blokje te persen....nou ja en hier op [OCM] tuigen we onze computers op met allerlei rommel en proberen we zoveel mogelijk herzen uit processors te persen..

edit: je bent niet de eerste die met zo'n post komt. Het is gewoon standaard dat er 1 keer in de zoveel tijd iemand komt die roept ' oc-en heeft helemaal geen zin' oid...Ik snap dat je het wil begrijpen, maar formuleer het dan iets voorzichtiger en spui niet meteen al je overtuigingen. We gaan nogal graag met gierende banden de bocht in hier..als je begrijpt wat ik bedoel

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Op dinsdag 26 februari 2002 08:48 schreef _sNaRs_ het volgende:
En volgens mij zijn veel problemen op forums niet de oorzaak van overclocken, maar de oorzaak van slechte koeling/voeding :7 (58 graden is echt aan de hoge kant..plaats eens een casefan joh :)
Ik mijn kast al een behoorlijke tijd gewoon openstaan. (Bezig met fiberchannel en heb geen zin elke keer mijn kast open te schroeven)
Nu heb ik nog 2 fans liggen. Een gat in de grondplaat onder de processor plus fan monteren (en laten zuigen) en een aan de andere kan (laten blazen) zou voldoende moeten zijn?

• Turismo
Op dinsdag 26 februari 2002 08:48 schreef _sNaRs_ het volgende:
och, ook van zeer slechte voorbeiding
zoals niet handleidingen lezen of beter zoeken |:(
bijv. geen koelpasta gebruiken en daar te laat achter komen
in 1 x de fsb te hoog opschroeven waardoor sommige onderdelen permament beschadigd raken.
ligt denk ik dus bij t persoon zelf wat ie met de computer doet

• Turismo
Op dinsdag 26 februari 2002 08:56 schreef Nulnulnix het volgende:

[..]

Ik mijn kast al een behoorlijke tijd gewoon openstaan. (Bezig met fiberchannel en heb geen zin elke keer mijn kast open te schroeven)
Nu heb ik nog 2 fans liggen. Een gat in de grondplaat onder de processor plus fan monteren (en laten zuigen) en een aan de andere kan (laten blazen) zou voldoende moeten zijn?
Haha zelfs mijn cpu (o'ed, zie sig) op max vcore blijft koeler
2 casefans en een lullig vulcano2 koelertje stressed 50 graadjes :D
je doet iets niet goed in ieder geval want xp horen veel koeler te zijn dan thunderbirds

edit:

oh, mijn kast blijft gewoon dicht :P, open blijft ie natuurlijk nog koeler

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

edit: je bent niet de eerste die met zo'n post komt. Het is gewoon standaard dat er 1 keer in de zoveel tijd iemand komt die roept ' oc-en heeft helemaal geen zin' oid...Ik snap dat je het wil begrijpen, maar formuleer het dan iets voorzichtiger en spui niet meteen al je overtuigingen. We gaan nogal graag met gierende banden de bocht in hier..als je begrijpt wat ik bedoel
[/quote]

Ik ben ben gewoon zo'n persoon die zegt wat-ie denkt en dan wil mijn diplomatie nogal eens te wensen overlaten...LOL
Enne, ik begrijp wat je bedoelt >:)

• snars
  • Niet online
Op dinsdag 26 februari 2002 08:56 schreef Nulnulnix het volgende:

[..]

Ook als je je kast open hebt kan het heet worden. Ik heb m'n kast nu ook open (de zijplaat past er niet meer op ivm waterkoeling) en zonder fatsoenlijke luchtstroom wordt de boel toch snikheet..
Je kunt het beste vooraan onder je kast een intake van lucht hebben en bovenaan je kast (achteraan of bovenop ergens) een outtake. Staat heel aardig beschreven in de FAQ http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/23#23

Verwijderd

Het kost niet altijd minder geld, dat geef ik toe. Een alpha pla8045 met papst kopen is geen besparing.

Het gaat dan ook vooral om de kick. Draai 3DMark2001SE maar eens en check je score. Vervolgens zet je de fsb wat hoger en kijk je weer. Ik heb een cel 700 met GF2 gts en 256MB ram. Daarmee haal ik 2100 punten. Klok ik mijn cellie naar 904 en de videokaart naar 210/350 en geheugen op cas2, dan haal ik 2800 punten. Dat is 33% winst. Alles gaat hier nog goed hoor, niks kapot. Met standaard koeling enz. Het is spannend om steeds hoger te gaan, de grens te zoeken. De juiste combinatie voltage - fsb en bij amd procs ook nog de mp, verder is ook belangrijk of het geheugen het wel trekt. Vraag maar aan de extreme jongens: Rick2001, DaBit, NoStra, die hebben heele goede machines overgeklokt.

Het is vooral omdat we het leuk vinden, en je kan je spellen in een hogere resolutie draaien. Je pc gaat wat langer mee. Als mijn pc overgeklokt is kan ik er nog wel spellen mee spelen tot ik in de zomervakantie weer wat geld verdien. Verder kan je natuurlijk ook patsen met je snelle oc.

En wees nou eens eerlijk, als jij weet dat je pc sneller kan, dan zet je hem toch ook sneller? Ik wel.

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Ook als je je kast open hebt kan het heet worden. Ik heb m'n kast nu ook open (de zijplaat past er niet meer op ivm waterkoeling) en zonder fatsoenlijke luchtstroom wordt de boel toch snikheet..
Je kunt het beste vooraan onder je kast een intake van lucht hebben en bovenaan je kast (achteraan of bovenop ergens) een outtake. Staat heel aardig beschreven in de FAQ http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/23#23
[/quote]

Helaas niet mogelijk. Ik heb nl. 3 Scsi devices boven in de kast (CD, dvd, cd-r), daar komt nog de flat cable van de SB Live Platinum bij en als laatste hangt de kabel van de HD er ook nog eens voor. De kabel van de U2W schijf loopt over de bodem...O ja, de K****e aansluiting van de floppydrive zit bij de A7V266-E helmaal onderaan, terwijl de enige locatie waar ik mijn floppydrive kan aansluiten helmaal bovenaan zit, dus ook dit loopt nog eens extra door dat (te) smalle gat.
Ik ga toch maar een links - rechts stroom proberen...:D

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

En wees nou eens eerlijk, als jij weet dat je pc sneller kan, dan zet je hem toch ook sneller? Ik wel.
[/quote]

Nee, dan koop ik gewoon een snellere processor... Sorry, maar ik heb te weinig vertrouwen in OC... Ik begrijp de insteek nu wel een stuk beter, THANKS!

• snars
  • Niet online
Op dinsdag 26 februari 2002 09:13 schreef Nulnulnix het volgende:

Nee, dan koop ik gewoon een snellere processor... Sorry, maar ik heb te weinig vertrouwen in OC... Ik begrijp de insteek nu wel een stuk beter, THANKS!
Wie heeft hier nou geld :P

Verwijderd

Ik begrijp je wel, je bent bang dat er iets stuk gaat. Je houdt teveel van je pc om te gaan experimenteren, om je pc te ruïneren, dat kan ik wel respecteren.

De enige manier om het te leren, is door het te proberen,
wees voorzichtig, dan wordt het rond je cpu niet zo mistig,
doe je alles veel te snel, dan komt je pc permanent in de, knel.
Voor de test:
Draai 3dMark een paar uur, maar let op de temperatuur,
voor de rest:
dit was mijn raad, hopelijk vonden jullie het geen geblaat,

(Brainpower is mijn idool, maar ik moet nu echt naar school,
"Brainpower is de naam, aangenaam")

edit:
klein rijmpje :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 26 februari 2002 09:13 schreef Nulnulnix het volgende:
[/quote]

Je hebt er weinig vertrouwen in, omdat je er geen hol verstand van hebt...
Het zou het zelfde zijn als ik aan een formule 1 wagen zou moeten gaan sleutelen...weet er weinig vanaf, dus heb er ook weinig vertrouwen in.

Knowledge is the key...

Voor mij is OCen trouwens puur een hobby...ik vind het gewoon leuk om te doen...zie mijn Sig.

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Op dinsdag 26 februari 2002 09:17 schreef NoStra het volgende:

Je hebt er weinig vertrouwen in, omdat je er geen hol verstand van hebt...
Het zou het zelfde zijn als ik aan een formule 1 wagen zou moeten gaan sleutelen...weet er weinig vanaf, dus heb er ook weinig vertrouwen in.

Knowledge is the key...

Voor mij is OCen trouwens puur een hobby...ik vind het gewoon leuk om te doen...zie mijn Sig.
Ik weet er wellicht iets te veel vanaf... Vanwege mijn werk moet ik ook nog wel eens modden, een pc bouwen of andere trucs uithalen...

Verwijderd

Topicstarter
Als jij er ZOveel vanaf weet, dan snap ik je al helemaal niet...

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-07 05:24
heb je vroeger ook een brommer gehad? waar je altijd aan sleutelde, nieuwe verflaag, mooie wielen, nieuwe uitlaat, en dan met 120 over de weg blazen?
datzelfde gevoel krijgen tweakers bij het verfen van hun case, het zagen van blowholes, voltage mods, etc. om dan met 2 ghz over internet te blazen...

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Pagina: 1