[database] vraag: wat kan ik het best gebruiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Hoi,

Ik wil een database gaan opzetten deze moet het volgende doen/bevatten:
- doen: vanuit excelsheets informatie trekken
- bevat: 20 of meer verschillende "tabellen"
- doen: update, per tijd/datum etc
- doen: rapporten en dergelijke

het gaat om het volgende: een computer bedrijf dat net start wil eigenlijk al zijn data op een Linux server donderen en die via het web beheren, denk hierbij aan klantenbestand, producten, offertes en administratie en de rest wat je er aan kan hangen.

mijn voor kennis: MSacces en objecten en klein beetje proggen.
gelukkig leer ik snel en ben bereid te leren.

mijn vraag aan jullie is wat kan ik hiervoor het beste toepassen? php,sql cgi etc etc. belangrijk voor mij is waarom bijvoorbeeld!: juist php boven sql ? om maar een zijstraat te noemen.

waarom kiest men/ik voor linux omdat het goedkoop stabiel is en weinig eist en ik weet dat met een goeie opzet al halverwege bent. btw als je nu zegt waarom niet php +sql of ldap etc .. graag explain !

Tja vanalles

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 20:23
Linux wordt gewoon gebruikt omdat het zeer stabiel is en omdat het (bijna) gratis is :)

Ik zou voor dit soort webapps toch kiezen voor PHP. Als database kun je het beste gewoon MySQL pakken, zolang je database maar niet te groot wordt (+4GB moet kunnen). Daarnaast Apache als webserver. Importeren van Excel is niet zo moeilijk, er zit een tooltje bij MySQL die dat regelt (vanuit CSV bestanden). PHP is een gemakkelijke taal en je kan er heel snel en heel makkelijk dingen in schrijven.

Kijk maar es op de volgende websites :

www.mysql.com --> de database
www.php.net --> PHP
http://httpd.apache.org --> de apache webserver

Verwijderd

Als je met databases gaat werken zou ik PHP boven CGI verkiezen, omdat PHP allemaal ingebouwde sql-functies bevat, en PHP lijkt mij makkelijker te leren omdat er veeeeel meer docs over zijn.

ik geloof dat er best wel een goede php-mysql tutorial stond op PhpFreakz

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Op dinsdag 26 februari 2002 08:40 schreef MisterData het volgende:
Linux wordt gewoon gebruikt omdat het zeer stabiel is en omdat het (bijna) gratis is :)

Ik zou voor dit soort webapps toch kiezen voor PHP. Als database kun je het beste gewoon MySQL pakken, zolang je database maar niet te groot wordt (+4GB moet kunnen). Daarnaast Apache als webserver. Importeren van Excel is niet zo moeilijk, er zit een tooltje bij MySQL die dat regelt (vanuit CSV bestanden). PHP is een gemakkelijke taal en je kan er heel snel en heel makkelijk dingen in schrijven.

Kijk maar es op de volgende websites :

www.mysql.com --> de database
www.php.net --> PHP
http://httpd.apache.org --> de apache webserver
Die limiet van 4GB hoeft je niet echt op te letten hoor. MySQL ondersteunt ook InnoDB, met een onbeperkte grootte.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Op dinsdag 26 februari 2002 06:41 schreef vso het volgende:
Hoi,

Ik wil een database gaan opzetten deze moet het volgende doen/bevatten:
- doen: vanuit excelsheets informatie trekken
Je kan altijd een ander programma erbij nemen (of zelf schrijven.. ik geloof dat jdbc3.0 van java uit iedere vorm van tabulaire data info kan trekken dus ook excel).
- bevat: 20 of meer verschillende "tabellen"
Volgens mij is er geen database die minder dan 20 tabellen aankan :)
- doen: update, per tijd/datum etc
Updates per tijd en periode kan je ook uitstekend met een externe tool buiten af regel.
- doen: rapporten en dergelijke
En rapporten moet je niet opmaken in je database want een goeie database doet niets anders dan dataopslag/retrieval. Er zijn 10.001 tools om rapporten in op te maken. Je kan het doen in talen zoals java/c++/delphi etc maar je kan het ook aan een script taal overlaten als die rapporten op internet moeten komen.
het gaat om het volgende: een computer bedrijf dat net start wil eigenlijk al zijn data op een Linux server donderen en die via het web beheren, denk hierbij aan klantenbestand, producten, offertes en administratie en de rest wat je er aan kan hangen.
mijn voor kennis: MSacces en objecten en klein beetje proggen. gelukkig leer ik snel en ben bereid te leren.

mijn vraag aan jullie is wat kan ik hiervoor het beste toepassen? php,sql cgi etc etc. belangrijk voor mij is waarom bijvoorbeeld!: juist php boven sql ? om maar een zijstraat te noemen.
PHP is een script taal om snel internet pagina`s mee op te maken. SQL is de taal waarmee je databases aanspreek en kan je uitstekend combineren met php :) CGI is geen taal maar: Common Gateway Interface en daarmee kan je een server op een vaste manier benaderen via bv een prog taal. Ik ben blij dat je snel leert, maar een taal onder de knie te krijgen zodat je er een hele site mee kan maken (die ook stabiel is) is niet niets. Verkijk je er niet op. (no offence, maar ik had je al bedrijf dit niet toevertrouwd)
waarom kiest men/ik voor linux omdat het goedkoop stabiel is en weinig eist en ik weet dat met een goeie opzet al halverwege bent.
helemaal mee eens :)
btw als je nu zegt waarom niet php +sql of ldap etc .. graag explain !
Ik ben verder niet thuis in PHP maar als dit door meerdere mensen gebruikt moet worden dan zal er toch ook iets aan concurrency control worden gedaan. Ik weet niet of PHP dit kan. ps: zonder concurrency control krijg je de meest gekke foutmeldingen :+ En als een php`er niet weet hoe dit opgelost :+ :z

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Dat ik het best linux kan/ga gebruiken is een feit.
De eisen die ik/bedrijf stel is dat het snel en makkelijk bij te houden is maar ja dat is hoe je de database etc opzet.

het bedrijf is net begonnen, en de mensen die daar werken zijn kennissen hoe het loopt L.B. maaruh als het bedrijf winst maakt verdien ik ook wat aan de tool zoniet heb ik toch wat geleerd. (ja toch ?)

ik wil niet 3 of 4 of meer verschillende talen gebruiken hoe minder hoe beter echter ik wil dat de gebruikers minimaal onderhoud hoeven te doen bv excel aanwijzen en die wordt meteen automatisch verwerkt.

Maar goed ik vind het wel leuk als jullie zeggen dat is wel of niet mogelijk. de opmerkingen zijn natuurlijk allemaalwelkom en ik neem ze allemaal mee.

Ik heb mijn keuze gemaakt op PHP en SQL. dus ik gaat starten zodra ik weet wat ik moet weten .. met een doel proggen leert sneller dan uit het wilde weg

Tja vanalles

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

advies... maak eerst een goed database ontwerp. Weet je niet hoe dit moet leer dit dan eerst. Je systeem staat en valt hiermee (ivm referentiele integriteit, redundantie etc etc etc).

En leuk dat je er zelf enthousiast over bent om iets te leren. Maar verkijk je niet op de omvang van zoiets, dit gaat voor pro`s ook even tijd kosten.

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 20:23
Op dinsdag 26 februari 2002 17:13 schreef Alarmnummer het volgende:
advies... maak eerst een goed database ontwerp. Weet je niet hoe dit moet leer dit dan eerst. Je systeem staat en valt hiermee (ivm referentiele integriteit, redundantie etc etc etc).
Hmm gewoon even opschrijven welke tabellen, kolommen, indexes,referenties e.d. er in de db moeten zitten lijkt me genoeg :?

• thomaske
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-09 14:51

thomaske

» » » » » »

Omdat je met Excel-sheets werkt, is het misschien ook het overwegen waard om een windows-server te nemen, omdat je dan direct met ASP (PHP misschien ook wel) die sheets kan benaderen.

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Als je je bedrijfs kritische gegevens overlaat aan een schlemiele database die niet eens enige vorm van standaarden kent ben je niet helemaal slim bezig, dat mensen web content in mysql flikkeren tot daar aan toe, maar zaken als klantgegevens, facturen?

Ga in ieder geval voor een database die ansi sql ondersteunt en fatsoenlijke backup mogelijkheden heeft.

Dit is simpelweg vragen om problemen.

• tom kuipers
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23-02-2025
* Tom vind als database server Microsoft SQL Server wel fijn.

Een goede stabiele database verdient zichzelf vanzelf wel terug. Maar dat neemt niet weg dat ik ook niet snap waarom je in MySQL niet je fakturen zou kunnen opslaan??? Als je je er even mee aan het spelen gaat, zet je ook met linux wel een stabiele server op waarbij ook de backup wel goed is geregeld. Ga je bijvoorbeeld ontwikkelen in delphi6 zit daar ook al een mooie mogelijkheid in om de mysql database te benaderen. Is trouwens een clx component dus werkt ook onder Kylix. (mochten je clients ook eens onder linux moeten werken).

Verder zou ik NIET Gaan voor een webapplicatie. Internet paginatjes zijn natuurlijk hardstikke leuk, en het lijkt wel "nieuw, geweldig, de toekomst" maar zelf geloof ik voor de administratiepakketen hier niet echt in. ALs de mogelijkheid er is om een mooie executable te maken zou ik dit zeker doen.

Wat trouwens, gezien je ervaring misschien ook wel een optie is:
Bouw een Microsoft SQL Server en schrijf je "programma" in Access. Omdat het een klein bedrijfje is zal dit zeker wel kunnen, en het is zeer snel en makkelijk in elkaar te zetten. ALs je maar zorgt dat je databasemodel goed is, want dat scheelt als het bedrijf groeit en er vraag komt naar een "echte" applicatie. Deze zou je dan zodra de access manier van benaderen niet meer volstaat tijdens de ontwikkeling mooi parralel kunnen gebruiken, zo kan je dus later ook makkelijk je systeem uitbreiden.

Zelf heb ik 4 jaar geleden voor een bedrijfje een access database gemaakt. Deze draaide op 2 pc's tegelijk. Ongeveer een jaar geleden begon het pas traag te worden, dat was op het moment dat het ongeveer door 9 gebruikers tegelijk in gebruik was en de db al 15mb groot was. Toen hebben we een SQL Server geplaatst, en op dit moment draaien we nog 2 programma's naast elkaar. De oude vertrouwde access database, en de -nog in ontwikkeling- delphi applicatie. DIt werkt allemaal perfect. MIsschien dat dit ook voor jou een goede manier is van aanpakken? Zo heb je zelf de tijd om je kennis van databases en programmeren te vergroten, en kan je je klant tevreden houden.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Op dinsdag 26 februari 2002 17:15 schreef MisterData het volgende:

[..]

Hmm gewoon even opschrijven welke tabellen, kolommen, indexes,referenties e.d. er in de db moeten zitten lijkt me genoeg :?
Lol! Ik zou toch echt ff een database ontwerp maken!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
By the way, een vrij simpele standaard is fco-im, dat zou genoeg moeten zijn voor wat je wil maken.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ff antwoordjes op de relavante info:

Alarmnummer: erhm dat was ook van plan kan wel in het wilde weg beginnen maar heb er toch alleen maar later last van.

thomaske: ASP(MS) zoals je misschien eerder leest is geen optie. jammer van die functie dan maar. dan maar een omweg

Raptorix: ansi SQL ? mysql is linux toch ? DUH want geen MS. Het gaat er om dat ik data opsla en deze dus weer later kan in/ex-porteren backup lijkt me toch wel mogelijk zo ie zo ? btw over backup moet het per dag complete backup zijn dus de complete DB copieren en/op tape moet zat zijn.

tuurlijk zal ik voor dit wel testruns doen. maar ik gaat er vanuit dat alles zich wel laat backuppen

tom kuipers: ms is dus geen optie.
waarom web interface en Linux omdat je deze zodanig kan tweaken dat je deze na 10 jaar tegenkomt bij een verbouwing en dan offline haalt (per)ongeluk en dan pas merkt dat je net je server offline hebt gegooit .. je zet hem aan en alles doet het weer binnen 2 sec. daarom linux

btw in access ben ik reeds begonnen maar ik ben ermee gestopt omdat kosten/systeem-eisen en dergelijke ook niet mis zijn.

Ik denk dat je met me eens bent als vanwege de bovenstaande redenen toch liever en naar gelang mijn eisen die ik stel dat ik liever meer heil zie in linux, betreft encryptie en licenties en officeel verkoop .. hmm is allemaal te doen onder beide.

wat de hell is fco-im ?

edit
ik heb net een paar sites opgepopt maaruh .. MS .. helaas geen optie te $$$$
/edit

btw !! nee ik ben geen voorstander van EEN OS echter *nix is zo verdomde krachtig mits goed geconfiged en geprogt

Tja vanalles

• raptorix
Uhm hoe wou je gaan controleren of je database goed gebackupt is? Naar mijn weten heeft MySql geen goed mechanisme om dit te doen, het is zowiezo onmogelijk om goede backups te maken van een database die niet op transacties gebaseerd is, immers op het moment dat jij je backup maakt kan er van alles met je database gebeuren, zonder dat deze transacties achteraf aan je backup worden toegevoegt.

Daarnaast zou ik zeker niet op een database bezuinigen er zijn overigens voor *nix platforms genoeg alteratieven die wel voldoen.

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 23:25 schreef vso het volgende:
Raptorix: ansi SQL ? mysql is linux toch ? DUH want geen MS. Het gaat er om dat ik data opsla en deze dus weer later kan in/ex-porteren backup lijkt me toch wel mogelijk zo ie zo ? btw over backup moet het per dag complete backup zijn dus de complete DB copieren en/op tape moet zat zijn.
C:\tools\I_dont_have_a_clue.exe

Het gaat om het feit dat je de integriteit van de data niet kunt garanderen indien je niet tools hebt zoals constraints, triggers en transactions. Die dingen zijn niet voor niks uitgevonden. Je kunt wel data dumpen in MySQL, dat kun je ook in elke tekstfile, maar wie zegt dat na een tijdje die data nog correct is? Omdat jouw programmatuur correct is? Of omdat constraints en transactions hebben voorkomen dat je halve update-insert-select sequences hebt afgebroken zonder ze terug te rollen?

Databases met missioncritical data voor een bedrijf zijn geen accessdatabasejes met je cd-collectie.

Als je per se Linux wilt gebruiken (is daar een reden voor?), kies dan in vredesnaam voor een database die wel goed in elkaar steekt zoals Postgresql.
tuurlijk zal ik voor dit wel testruns doen. maar ik gaat er vanuit dat alles zich wel laat backuppen
Famous Last Words (tm).
tom kuipers: ms is dus geen optie.
waarom web interface en Linux omdat je deze zodanig kan tweaken dat je deze na 10 jaar tegenkomt bij een verbouwing en dan offline haalt (per)ongeluk en dan pas merkt dat je net je server offline hebt gegooit .. je zet hem aan en alles doet het weer binnen 2 sec. daarom linux
hahaha :) Sjezus wat een onzin. Ga eens kijken naar de linux servers van deze site, hoe lang die up blijven. Welterusten kerel.
btw in access ben ik reeds begonnen maar ik ben ermee gestopt omdat kosten/systeem-eisen en dergelijke ook niet mis zijn.
Als de kosten extreem zijn, is de prijs van een OS niet een issue. Wat ik niet snap is het gezever over 'Linux r0x0rs!!! upt1m3 gal0r3!!!', terwijl er kosten gemaakt moeten worden en je moet afwegen wat belangrijk is voor je bedrijf, hoe je de kosten eventueel terugverdient en wat het je kost als er iets misgaat. Al over nagedacht? Het gaat hier niet over een kattepisdatabase, maar over een missioncritical database voor een bedrijf! data weg == bedrijf weg. Ga jij dat betalen? Ga jij dat goed praten met: "Maar Linux is het beste! MySQL is de beste keuze!"? Ik zou nu al gaan shoppen voor een advocaat als ik jou was.
Ik denk dat je met me eens bent als vanwege de bovenstaande redenen toch liever en naar gelang mijn eisen die ik stel dat ik liever meer heil zie in linux, betreft encryptie en licenties en officeel verkoop .. hmm is allemaal te doen onder beide.
wat kun je NIET met de combo Win2k-SQLserver2k maar wel met Linux-mysql? Ik ben ZEER benieuwd.
edit
/edit
Tja, ik kan alleen maar diep zuchten. Wellicht moet je je baas eens laten uitrekenen wat het kost als alle bedrijfsgegevens pleitos zijn of niet bereikbaar of erger: niet correct, zodat men verkeerde beslissingen neemt op basis van verkeerde gegevens. Het beknibbel op een paar pegels voor software dat je bedrijf kan redden, nee, laten we toch vooral daarop gaan bezuinigen. En na een jaar roepen dat de automatisering kolere is. Ja, nogal wiedus als je eerst kiest voor een baggerdatabase, daarop met software dan je dataintegriteit op moet zien te bouwen (en dat is geen pretje) en dan verbaast opkijken als het geheel na een jaar in elkaar dondert!
btw !! nee ik ben geen voorstander van EEN OS echter *nix is zo verdomde krachtig mits goed geconfiged en geprogt
Als ik jou was zou ik maar eens gaan nadenken over wat werkelijk belangrijk is. Je zult er dan achter komen dat de data IN je database belangrijk is en niet het OS waar die database op draait. '*nix is zo verdomde krachtig'... Je hebt echt geen weet van waar je aan begint. Gezien je kennis die je hebt aangegeven is dat ook niet zo vreemd, maar mijn advies is dan: doe geen domme uitspraken, maar absorbeer kennis en neem daarna pas een beslissing, niet vooraf op basis van 'horenzeggen'-stories.

/me sluit zich verder volledig bij raptorix aan.

Verwijderd

/me sluit zich voor de volle 100% achter Otix en Raptorix aan.

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 08:40 schreef MisterData het volgende:
Het is een leuk alternatief voor een sun-bak of een rs6000, maar als je missioncritical data in een database wilt stoppen zou ik me wel 10 keer bedenken alvorens voor een mysql-linux combi te kiezen. Eerder voor een DB2-AIX of Oracle-Sun oplossing (als je unix wilt, tenminste). Ja die kosten veel geld, maar mission critical data opslaan is ook erg belangrijk. ZO belangrijk zelfs dat als het pand affikt je met een tape uit de kluis buiten het pand een nieuwe server moet kunnen inrichten en je dan weer in business moet kunnen zijn. Kun je dat niet, dan is je bedrijf over en uit. Nou... die keuze lijkt me niet zo moeilijk dus.
'Het beste gewoon MySQL pakken'... en waarom dan wel? Voor de transactions? Voor de stored procs? Voor de views? Voor de triggers? Voor de constraints? Voor de clustering support? Voor de multi-server-replication schemes? Voor de snelheid?

Of gewoon omdat je geen andere database kent?

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Op dinsdag 26 februari 2002 23:25 schreef vso het volgende:
ff antwoordjes op de relavante info:
(knip)
wat de hell is fco-im ?

edit
/edit

Uhm FCO-IM is NIET van MicroSoft. Het is een methode om je database gestructureerd te ontwerpen. Jij geeft die tool 'normale' zinnen en kunt daaruit een datamodel genereren die de structuur van je database geeft.

Voordeel is dat het makkelijk te controleren is door de opdrachtgever (die snap "Een persoon heeft een postcode" wel maar dit in een stokenschema ziet ie het niet) en bij complexe ontwerpen is het makkelijk overzien.

Er zijn ook andere ontwerpmethodes zoals ERD en UML. Ga eens bij google ten rade zou ik zeggen

Verwijderd

Vso wat je hier duidelijk wordt gemaakt is dat data het allerbelangrijkste is wat een bedrijf heeft. De kosten van inboedel en huisvesting zijn niets vergeleken met de waarde van data.

MySQL is een prima dbserver, maar heeft niet de vertrouwde veiligheid van een "echt" dbsysteem. Corruptie van data is bij MySQL velen malen groter als bij een SQLServer of een 8i/9i systeem.

Overigens denk ik dat je deze klus beter aan een ander kunt overlaten. Als ik zie dat je aan ons vraagt of je PHP boven SQL moet verkiezen dan heb je de bel horen rinkelen maar je weet niet waar de klepel hangt. Dat is nl. appels met peren vergelijken.

Om jezelf de veiligheid te gunnen bij datacorruptie van de bedrijfsgegevens zou ik je willen aanraden de klus af te slaan, en door te sluizen naar een bedrijf welke er wel verstand van heeft. Je bevindt je op gevaarlijk terein.

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Op woensdag 27 februari 2002 10:32 schreef Otis het volgende:

[..]

Het is een leuk alternatief voor een sun-bak of een rs6000, maar als je missioncritical data in een database wilt stoppen zou ik me wel 10 keer bedenken alvorens voor een mysql-linux combi te kiezen. Eerder voor een DB2-AIX of Oracle-Sun oplossing (als je unix wilt, tenminste). Ja die kosten veel geld, maar mission critical data opslaan is ook erg belangrijk. ZO belangrijk zelfs dat als het pand affikt je met een tape uit de kluis buiten het pand een nieuwe server moet kunnen inrichten en je dan weer in business moet kunnen zijn. Kun je dat niet, dan is je bedrijf over en uit. Nou... die keuze lijkt me niet zo moeilijk dus.
[..]
[knip]
Mag ik hier nog Sybase Adaptive Server Enterprise aan toevoegen? Draaien op Unix/Linux en de iets 'oudere' versies zijn gratis ( ff lezen of de licency op jou van toepassing is, iig gratis voor personal use )
http://linux.sybase.com
Adaptive Server Enterprise 11.9.2 is offered FREE for development from the Sybase Adaptive Server Enterprise 11.9.2 download web page. You can purchase support even if you download the free development copy. You can get the software on CD with printed copy of Installation guide for $99 from Sybase sales. To deploy Adaptive Server Enterprise for Linux version 11.9.2 on a production box, contact Sybase sales at 1-800-8SYBASE.

Sybase Adaptive Server Enterprise 11.9.2 download (Updated 10/26/00)

ASE 11.9.2.3 ESD #3 for Linux. SWR 9223 can also be downloaded FREE. SWR 9223 has important security enhancements and Sybase recommends you to upgrade to this release as soon as possible. Sybpatch binary, SWR 9282 can be used to patch your existing binaries if you cannot upgrade immediately. You have to register at mysybase.com to download these binaries.

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Op dinsdag 26 februari 2002 06:41 schreef vso [..]al zijn data op een Linux server donderen en die via het web beheren, denk hierbij aan klantenbestand, producten, offertes en administratie en de rest wat je er aan kan hangen.[..]
via het web.. dat duidt op het internet, dat is dus een definitief NEE.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:13

JaQ

Op woensdag 27 februari 2002 10:39 schreef Glimi het volgende:

[..]
Uhm FCO-IM is NIET van MicroSoft. Het is een methode om je database gestructureerd te ontwerpen. Jij geeft die tool 'normale' zinnen en kunt daaruit een datamodel genereren die de structuur van je database geeft.
FCO-IM is toch niets meer dan een case-tool die de NIAM methode ondersteund?? (een in het gebruikt zeer bewerkelijke methode die een lange analyse verlangd naar mijn mening)

Ik ben het overigens niet eens met de stelling dat je per se een dikke sun doos met oracle neer moet zetten voor een stabiele combinatie. De sleutel tot succes is configuratie. *D

Ik werk bij mijn huidige klant (een ISP) met mysql databases op een beetje ruime desktop (linux: debian) die stabieler zijn dan de Oracle databases op dikke RS6000 (UNIX) 4 processor machines bij een vorige klant (een verzekeringsbedrijf). Geeft je toch te denken. :?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Verwijderd

Waarom wil je je gegevens benaderen via Internet? Is het de bedoeling dat klanten online kunnen shoppen ofzo?
Anders zouk ik gewoon een windows programma onder delphi of een andere taal gebruiken. Databases met persoonsgegevens aan internet hangen, terwijl dit niet nodig is, moet je in mijn ogen laten.

Wat je daarnaast ook tegen dat bedrijfje moet vertellen is dat ze beter een echte programmeur in de armen kunnen nemen. Als je geen programmeer- en databasekennis hebt, op wat Access-gedoe na dan, kan dit bedrijfje haar startkapitaal beter aan een echte programmeur besteden. Die zijn wel wat duurder, maar dan heb je ook wel een stabiele applicatie. Ik zou zeggen leer eerst wat over programmeren, databases en systeemontwikkelmethodes voordat je aan zoiets begint.

Wat al eerder is gezegd een goede database bouw je niet door effe uit je hoofd wat tabellen aan te maken. Volgens mij heb je ook geen idee over relaties tussen tabellen.

Maak eerst eens een ERD met een datadictionary. Maak daarna de rest van je functioneel ontwerp. Compleet met alle ABC-controles, GMF's enz. Ik denk dat je al moeite hebt om dit voor elkaar te krijgen zonder db en prog kennis.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Sjees.

waarom ik deze vraag hier post is niet omdat ik niks weet. Progammeren en database's maken heb ik zelf denk ik beginners kennis van. Inderdaad de opties zoals integeriteit en de data zelf is belangrijker dan hoe je het opzet. Wat ik wel weet is dat MS nu niet echt de Server kant als voordeel heeft dat ligt meer bij *nix stabieler etc noem het lijstje maar op. Hardware idem

Ik heb kennis van Access en jij van SQL ander weer van iets anders bv filemaker.

Waar ik nieuwsgierig ben is wat is het beste ? voor mijn doel. 100% veiligheid,stabiliteit etc(verzin ze maar) is wel mijn ideale doel maar als ik een MySQL progammeur vraag of dat het beste product is zal hij volmonding ja roepen en hier en daar andere oplossingen noemen. dus als ik hier een leuke conclusie uit kan trekken.

En wat ik hier leer van jullie ga ik zelf eens verder in verdiepen. alleen intressant is waarom is ???? beter dan ??? en waarom en waar moet ik op letten.

beter dan "huh mijn" progie doet het niet post .. en waaarom dan .. of dergelijke linux=beter dan ... dit boeit me nu niet .. ik vraag hier info .. en uit jullie onderling "gekibbel" heb ik nu meer info gehaald dan ik op internet had kunnen doen :) THX !

btw wel positief allemaal bedoelt

Tja vanalles

Verwijderd

Even kijken, een aantal contracties:

1:
Op woensdag 27 februari 2002 21:43 schreef vso het volgende:
waarom ik deze vraag hier post is niet omdat ik niks weet.
2:
Progammeren en database's maken heb ik zelf denk ik beginners kennis van. Inderdaad de opties zoals integeriteit en de data zelf is belangrijker dan hoe je het opzet. Wat ik wel weet is dat MS nu niet echt de Server kant als voordeel heeft dat ligt meer bij *nix stabieler etc noem het lijstje maar op. Hardware idem
Even kijken, je weet niet veel, maar wel dat MS op de server niet echt stabieler is oid? Als je niets weet, waarom ga je dan wel dom blaten? Waarom bekijk je de adviesen niet en ga je niet je voordeel daarmee doen? Waarom ga je met vooroordelen de adviesen bagataliseren? IK hoef de verantwoording van je keuzes niet te dragen hoor, dat doe jij. Ik kan echter mijn keuzes wel onderbouwen met feiten en kennis van zaken. Kun jij dat ook? Of is het horenzeggen-gelul? Let wel: JIJ vroeg om advies. Als je dan niet het advies krijgt wat je verwacht, moet er toch een belletje gaan rinkelen of denk je dan: ze hebben het allemaal mis?
Ik heb kennis van Access en jij van SQL ander weer van iets anders bv filemaker. Waar ik nieuwsgierig ben is wat is het beste ? voor mijn doel. 100% veiligheid,stabiliteit etc(verzin ze maar) is wel mijn ideale doel maar als ik een MySQL progammeur vraag of dat het beste product is zal hij volmonding ja roepen en hier en daar andere oplossingen noemen. dus als ik hier een leuke conclusie uit kan trekken.
Mja, als ik mn moeder vraag wat de beste database is en ze heeft net van MySQL gehoord zal ze dat roepen wellicht. 'Beste' hangt van zoveel factoren af. Als het bedrijf niet zo gehecht is aan zn data en het volste vertrouwen heeft in de transactional correctness van jouw code op de MySQL database, wie ben ik om daar dan vraagtekens bij te zetten! :) Advies krijg je hier gratis, doe er mee wat je wilt, maar indien je vooroordelen en lulverhalen, die je zelf niet kunt staven met feiten en kennis, als filter laat dienen voor wat je als 'goede' en 'slechte' adviezen bestempelt... tja... JIJ bent de sigaar als het misgaat. Hou dat goed voor ogen. De adviezen van sommigen hier, mezelf incluis, zijn niet bedoeld om eigen heilige huisjes te prediken oid, maar oprecht gemeende adviezen die we ook aan dikbetalende klanten geven. Nogmaals: doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
En wat ik hier leer van jullie ga ik zelf eens verder in verdiepen. alleen intressant is waarom is ???? beter dan ??? en waarom en waar moet ik op letten.
1) Je vooroordelen afwerpen (Win2k is net zo goed voor je database dan Linux, zelfs beter, want je hebt een ingebouwde transaction coordinator (COM+), die je bij Linux erbij moet kopen (niet goedkoop))
2) Analyse doen wat belangrijk is aan het project waarover je de vragen stelt: waarom moet dit project uberhaupt, wat is het voordeel van het bedrijf? hoe krijgen we die voordelen er uit? wat zijn de nadelen? wat kan er misgaan? Hoe moeten we die eventuele nadelen en missers voorkomen?
3) vragen stellen omtrent de resultaten van 2).

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 15:09

Apache

amateur software devver

K'denk dat linux/mysql een goede keuze is, misschien dat mysql backup tools die dingen idd niet meenemen, lelijke oplossing is daar een bash scriptje dat je mysql even stil legt, map met db files kopieert naar een andere hd of netwerk locatie en mysql terug start. Voordeel is de flexibiliteit die je hebt, meeste dingen zijn eenvoudig op te lossen alleen niet allemaal even mooi.

Ik neem ook aan dat je met online bedoeld een intranet server die niet aan het net hangt, dit is prima, als je niets kent van client side programming denk ik dat je vrij snel dit project kan realiseren in php.

Ikzelf ben de laatste tijd belast met de stress veroorzakende taal van een facturatie programma in visual basic met mssql.

We hebben al ongeloofelijk veel tijd in het draaiende en operationeel krijgen van mssql moeten steken, op dit moment werken we met 2, development os'en win 2K pro en win 2K adv server, op die win 2K pro is de service gisteren gewoon gestopt, wanneer je mssql probeerde te stappen kwam hij zelf met de melding dat de data engine opnieuw geinstalleerd moest worden |:(

uiteindelijk werkte dat ook niet en moesten de client tools ook volledig opnieuw geinstalleerd worden, waarna we de oude db niet meer in gang kregen en errors kregen als: overloop :?
Uiteindelijk is hij zo 2 tal uren kwijtgespeeld aan mssql terug up te krijgen, ook is het erg fijn dat je standaard geen admin pass hebt.

Mysql krijg ik direct aan de gang, config file wat aanpassen en die blijft gewoon draaien, ik kijk al uit naar wanneer dit achter de rug is en ik weer gewoon onder gentoo kan gaan werken.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

[(otisMode|afzeikMode)]
Wat is jouw probleem in godnaam Otis? Mocht je er niet op ofzo?

En voor een klein bedrijf is het denk ik te duur om een windows licentie + sql server licentie te betalen en linux is zeker wel een goed os?. (heb je een tijd onder een steen gezeten ofzo? oh ja. ik zie je signature.. nogal pro ms.. ) Als ik een website of een server serieus zou moeten laten draaien dan zou ik hem ook op linux laten draaien. Waarom dacht je dat IBM in godsnaam redhat bijlevert op een aantal van zijn server modellen en van plan zijn om het voor nog meer modellen bij te leveren? Omdat een licentie te duur is? Laat me niet lachen.

En jij had met je aantal post moeten weten dat je mensen moet respecteren, ook noobs en ze niet moet lopen afzeiken.
[/(otisMode|afzeikMode)]

Voor een serieuze applicatie moet je inderdaad niet kijken naar mySql maar moet je gewoon gaan voor een 'echte' db, zoals bv sybase,oracle,interbase of sql server. Een van de problemen aan mysql is dat je bv geen transacties hebt (dat maakt hem oa ook zo snel).

Stel dat je bv fl 50,- van mijn rekening naar jouw rekening laat overschrijven. Daarvoor trekt je eerst die 50 piek van mijn rekening af, maar het kan voorkomen dat de computer daarna net crashed, net voordat het geld naar jouw rekening is overgemaakt. Het probleem is dus dat ik nu geld heb overgemaakt en jij geen geld hebt. Met transacties kun je ervoor zorgen dat alle veranderingen pas worden doorgevoord als de transactie helemaal klaar is. Crashed de computer voordat de transactie is beeindigd dan is er niets aan de hand want er is bij mij niets veranderd.

Hiermee kom je ook meteen aan bij een van de problemen van php. PHP is leuk voor websitjes maken ed maar ik zou er geen serieuze applicatie in willen hebben draaien je mist hier bijvoorbeeld ook weer transactie functionaliteit ed. Als je echt serieus iets met databases wilt doen dan moet je sowieso niet met script talen werken maar met een 'echte' taal zoals java/c#/c++/delhi etc.

maar nog een keer:
dit is zeker niet makkelijk, verkijk je er niet op. Een administatie systeem maken en je staat nog in je kinderschoenen op prog gebied dat gaat je heeeel wat tijd kosten (waarvoor dacht je anders dat er opleidingen voor zijn? ) Veel succes er in ieder geval mee.

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

Op woensdag 27 februari 2002 22:26 schreef Apache het volgende:
K'denk dat linux/mysql een goede keuze is, misschien dat mysql backup tools die dingen idd niet meenemen, lelijke oplossing is daar een bash scriptje dat je mysql even stil legt, map met db files kopieert naar een andere hd of netwerk locatie en mysql terug start. Voordeel is de flexibiliteit die je hebt, meeste dingen zijn eenvoudig op te lossen alleen niet allemaal even mooi.
Nadeel is dat je niet weet of op dat moment transacties lopen en je dus midden in een update(reeks) de database plat kan gooien. Oeps ;)
Op woensdag 27 februari 2002 22:26 schreef Apache een heel relaas waarom mssql niet fijn is:
Het feit dat je weinig kennis van een product hebt betekend natuurlijk niet dat het product slecht is.
Als ik een Oracle bak moet opzetten weet ik ook zeker dat ik er 2 dagen mee bezig ben en dat 'ie binnen een uur plat ligt. Is het daarmee een slechte database? :Z
:D

Today's subliminal thought is:

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Op woensdag 27 februari 2002 22:11 schreef Otis het volgende:
Even kijken, een aantal contracties:
[...]
nu ik weet wel dat MS niet echt server markt beheert ik heb me wel degelijk verdiept in MS & *nix inderdaad ik kan stom gaan blaten dat .. echter veel lezen en onderzoek helpt ook. Zoals ik zeg MS is geen optie neit omdat ik dat wil maar de klant. nu de antwoorden die ik krijg zijn soms wel wat ik verwacht zoals jou en raptorix zijn weldegelijk waar ik wat mee kan.

Dat ik kennis van zaken heb omtrend het 1 en ander tja dat wil ik toegeven. echter bv jij als progammeur zal meer weten van de progammeer taal die jij gebruikt dan ik.
bv relaties en data integeriteit daar snap ik wat je bedoeld maar dat fco-im (goed geschreven?) daar zet ik wel vraag tekens bij.

[qoute]
Mja, als ik mn moeder vraag wat de beste database is en ze heeft net van MySQL gehoord zal ze dat roepen ff ingekort
Dat deze lange tekst kon verwachten ja maaruh, oke ik heb helemaal geen kennis van "een beste database appl." ik wil het graag onder *nix realiseren. dat de keuze van mijn eisen afhangen DUH! daarom post ik ook wat mijn "eindresultaat" moet zijn en welke branche.

kijk kan wel een topic plaatsen zoals bv: "wat is de beste database tool" maaruh ik verwacht dan niet dat ik dan een inteligente opmerking waar ik mee verder kan terug krijg anders dan "wat wil je ermee doen?"
1) Je vooroordelen afwerpen (Win2k is net zo goed voor je database dan Linux, zelfs beter, want je hebt een ingebouwde transaction coordinator (COM+), die je bij Linux erbij moet kopen (niet goedkoop))
2) Analyse doen wat belangrijk is aan het project waarover je de vragen stelt: waarom moet dit project uberhaupt, wat is het voordeel van het bedrijf? hoe krijgen we die voordelen er uit? wat zijn de nadelen? wat kan er misgaan? Hoe moeten we die eventuele nadelen en missers voorkomen?
3) vragen stellen omtrent de resultaten van 2).
het lijkt me logisch dat je van te voren een analyse erop loslaat. zeker met de kennis die ik heb.. je kan niet zomaar uit het wilde weg iets gaan doen.
maaruh als het goed is stond in een eerdere post o/d topic dat het bedrijf NET begint en het liefst iets heeft wat de volgende taken doet: magazijn,offerte,klanten,winst en producten (en wat er nog eventueel meer bij moet).

nu gelukkig heb ik in mijn vriendenkring een paar webdesigners en een database progammeur zitten(deze wil mee werken c.q de zaak progammeren) dus das weer een meevaller. maar de reden waarom ik dit doe is LEREN!! nogmaals zonder doel bereik je niks.

en ja zomaar in het wilde weg starten zonder kennis is dom.
ben ik helemaal met je eens !!! ik heb hier nu veel geleerd dat ik bv op meer dingen moet leten dan alleen relaties informatie in en eruit halen.

ik hoop dat ik meer van deze goeie posts lees.

Tja vanalles

• Grum
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Annie:Het feit dat je weinig kennis van een product hebt ... [snip]

>:) mysql heeft wel transactions in 4.0+ icm InnoDB >:)

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:19
Op woensdag 27 februari 2002 23:02 schreef Grum_ het volgende:

>:) mysql heeft wel transactions in 4.0+ icm InnoDB >:)
Tuurlijk, je gaat bedrijfskritische applicaties draaien op een alpha release.

• jochemd
Op woensdag 27 februari 2002 22:11 schreef Otis het volgende:
Of is het horenzeggen-gelul?
Alles wat wij hier zeggen is toch ook horenzeggen-gelul?

Iedereen zal altijd zelf een waardeoordeel moeten verbinden aan de dingen die hij te horen krijgt, via welk kanaal die dingen dan ook komen. Dat is precies waar je voor betaald krijgt en waar je verantwoordelijkheid voor draagt.

Verwijderd

O dear, een persoon met een zeer heilig huisje.
Op woensdag 27 februari 2002 22:51 schreef
Alarmnummer het volgende:

[(otisMode|afzeikMode)]
Wat is jouw probleem in godnaam Otis? Mocht je er niet op ofzo?
Come again? Er geven hier een aantal mensen de Topicstarter advies, meneer negeert dat want heeft van horen zeggen blabla. Allemaal prima, maar hij weet ECHT NIET waar hij mee bezig is. Als anderen dat inzien en hem proberen te waarschuwen, mag dat dan niet? Kennelijk. Laten we n00bs die een paar vooroordelen als houvast hebben toch vooral de weg laten wijzen door blinde nitwitts en laten we toch vooral mensen die kennis van zaken hebben afzeiken met de zin zoals jij hierboven vermeldt. Nuttig, of niet?

Held.
En voor een klein bedrijf is het denk ik te duur om
een windows licentie + sql server licentie te betalen en linux is zeker wel een goed os?.
'Denk ik'. Waar baseer je dit op? Is het een klein bedrijf? Is data voor een klein bedrijf minder belangrijk? Weet JIJ wat voor kosten er aan IT verbonden zijn, ook in kleine bedrijven? Weet JIJ wat het kost om een linuxserver in de lucht te houden als je geen sysadmin in de buurt hebt? Weet JIJ wat het kost wanneer je bedrijf missioncritical data kwijt raakt? Kennelijk wel!

Maar je 'denk ik' geeft al aan dat je zelf de ballen verstand hebt van bedrijven en automatisering. Zeiken mag, tenslotte!
(heb je een tijd onder een steen gezeten ofzo? oh ja. ik zie je signature.. nogal pro ms.. ) Als ik een website of een server serieus zou moeten laten draaien dan zou ik hem ook op linux laten draaien. Waarom dacht je dat IBM in godsnaam redhat bijlevert op een aantal van zijn server modellen en van plan zijn om het voor nog meer modellen bij te leveren? Omdat een licentie te duur is? Laat me niet lachen.
gottegot, meneer weet ook iets van computertjes hoor. Wat denk je dat ik de gehele dag doe, studeren?

'nogal pro ms'... o yadda yadda! is dat je argument? kom je ver mee bij de bedrijfsleiding wanneer je je keuze moet verantwoorden.
En jij had met je aantal post moeten weten dat je mensen moet respecteren, ook noobs en ze niet moet lopen afzeiken.
[/(otisMode|afzeikMode)]
Ik zeik hem niet af, ik probeer alleen door die vooroordelen heen te breken. Maar dat mag kennelijk niet want dan krijg je een bak drek over je heen van een of andere peter veentjer. Als jij het zo goed weet met je 2 jaar hio, waarom vertel jij het de wereld dan niet even, en vertel me dan ook meteen waarom ik en met mij een aantal anderen die EXACT dezelfde mening delen, het mis hebben en kennelijk blind zijn.
Voor een serieuze applicatie moet je inderdaad niet kijken naar mySql maar moet je gewoon gaan voor een 'echte' db, zoals bv sybase,oracle,interbase of sql server. Een van de problemen aan mysql is dat je bv geen transacties hebt (dat maakt hem oa ook zo snel).
Dat zei ik ook. Oracle kost overigens meer dan Win2k + SQLServer samen. Sybase idem dito. Interbase is gratis maar geen support. Waarom heb ik dan een probleem? WIE zeurt er nu eigenlijk?
Hiermee kom je ook meteen aan bij een van de problemen van php. PHP is leuk voor websitjes maken ed maar ik zou er geen serieuze applicatie in willen hebben draaien je mist hier bijvoorbeeld ook weer transactie functionaliteit ed. Als je echt serieus iets met databases wilt doen dan moet je sowieso niet met script talen werken maar met een 'echte' taal zoals java/c#/c++/delhi etc.
C# is .net == win2k server.
Verder kun je prima met scripttalen met databases werken. Het hangt er vanaf of je transactional flow in je script hebt naar je database toe. ASP heeft dat wel, .net heeft het, jsp/php niet. Java is wel aardig, maar zonder een transaction coordinator kom je er niet. Oracle gebruiken of bv tuxedo aanschaffen. Allebei niet goedkoop.

Waar blijf je nou met je Linux en je licensefees mbt MS producten? Wie zeurt er nou? Je kunt die arme drommel wel advies willen geven, maar zonder kennis van zaken kun je beter je mond houden. Je kunt wel blaten over algemene dingen maar daar komt hij niet verder mee. Je noemt eerst dat Linux goedkoop is en komt dan met adviezen die bv Oracle of Sybase vereisen, databases die echt veel geld kosten.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Op woensdag 27 februari 2002 22:51 schreef Alarmnummer het volgende:
deze post is ook strak, dit bedoel ik nu met goed onderbouwd. [quote]
En voor een klein bedrijf is het denk ik te duur om een windows licentie + sql server licentie te betalen en linux is zeker wel een goed os?. (heb je een tijd onder een steen gezeten ofzo? oh ja. ik zie je signature.. nogal pro ms.. ) Als ik een website of een server serieus zou moeten laten draaien dan zou ik hem ook op linux laten draaien. Waarom dacht je dat IBM in godsnaam redhat bijlevert op een aantal van zijn server modellen en van plan zijn om het voor nog meer modellen bij te leveren? Omdat een licentie te duur is? Laat me niet lachen.
[quote]

dit is inderdaad 1 v.d redenen. *nix (bsd unix linux whatever) is zeer stabiel invergelijking met een win2k server niet alleen gehoord maar ook gezien. en zelf heb ik mijn 3tal servers *nix langer dan een jaar draaien winnt 4.0 nu 5.0 helaas niet jammer. het wordt gelukkig wel beter met MS alleen al de fatsige overhead die je moet draaien is zo tragisch. linux kan je mits goed opgezet gewoon ijzersterk maken met het doel dat je voor ogen hebt. en strippen.
ach afzeiken is het ook niet helemaal zoals ik al eerder zij hij heeft ook wel goeie punten. de manier is nogal offensief, maar iedereen heeft het wel eens even mee of tegen dus het is hem wel vergeven :)
we gaan voor postgresql(schrijf ik het oke?) iemand gaat me meehelpen die gaat het zelf progammeren (hij houd meer van DB dan ik) maar ik wil wel meehelpen en zelf uiterraad ook gaan proggen ook al is het dat hij het uiteindelijke product heeft geschreven ;( ik wil zelf wel een database kunnen progammeren na dit en dan opzetten.
Hiermee kom je ook meteen aan bij een van de problemen van php. PHP is leuk voor websitjes maken ed maar ik zou er geen serieuze applicatie in willen hebben draaien je mist hier bijvoorbeeld ook weer transactie functionaliteit ed.
php is meer voor de user interface (draait vanaf elke client) transacties komen er niet mee.. misschien ooit maar dan zullen we ook aan andere interfaces denken. thx for deze remark
maar nog een keer:
dit is zeker niet makkelijk, verkijk je er niet op. Een administatie systeem maken en je staat nog in je kinderschoenen op prog gebied dat gaat je heeeel wat tijd kosten (waarvoor dacht je anders dat er opleidingen voor zijn? ) Veel succes er in ieder geval mee.
zekers is het een leuk project. Wordt het bedrijf wat (voor wie ik het maak) dan is het leuk. kunnen we het doorverkopen aan 3den is het zeer mooi.

en tja je moet ergens beginnen met progammeren :) toch ?
rftm in dit geval :) (leren=leuk)

maar bedankt ook hier kan ik veel mee !!

apache:

ik hoop dat dat snel voor je is :) ach ieder zijn meug toch ? de meeste kracht ligt toch in dat je het kan..
ach PHP is meer client side iedereen heeft tegenwoordig een browser :) tis meer wat er meespeelt resultaat+kosten+oplevering/winst dan waarin je het doet. (btw denk dat *nix hier meer van dat oplevert dan MS maar das een persoonlijke opvatting

Tja vanalles

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 23:23 schreef jochemd het volgende:
Alles wat wij hier zeggen is toch ook horenzeggen-gelul?
Niet als iemand het zelf heeft getest, ervaren, kan onderbouwen met feiten, theorieen, kennis etc.
Wel als het in de categorie "ik hoorde van een vriend van me dat...".
Iedereen zal altijd zelf een waardeoordeel moeten verbinden aan de dingen die hij te horen krijgt, via welk kanaal die dingen dan ook komen. Dat is precies waar je voor betaald krijgt en waar je verantwoordelijkheid voor draagt.
Precies. Maar ik vind dat mensen hier wel mogen beseffen dat de toehoorder wellicht minder kennis heeft dan verwacht en het een half woord een hele zin gaat proberen te maken, foute conclusies trekt en zn eigen graf graaft (even zwartgallig gezegd).

Wat mij een beetje tegen de borst stuit is dat een vragensteller de adviseur gaat bekritiseren. Dat mag, als die vragensteller meer weet dan de adviseur, maar op dit gebied denk ik dat de weegschaal de andere kant uitslaat. het is jammer dat het zo moet, ik heb nu bv geen zin meer in het adviseren van de topicstarter. Die zoekt het maar fijn uit met zn linuxdoos.

Verwijderd

ok, nog 1 dan.
--------------------------------------------------------------------------------
Op woensdag 27 februari 2002 22:51 schreef Alarmnummer het volgende:
--------------------------------------------------------------------------------

deze post is ook strak, dit bedoel ik nu met goed onderbouwd.
NEE!!! Die is dus NIET goed onderbouwd! Hij adviseert je dingen die kant noch wal raken.

*sigh*.

Naja... at least I tried.

Verwijderd

Geweldig je enthousisasme. Aan de andere kant kun je je ook een hoop ellende besparen en ondertussen je vriende helpen. Ik zou zeggen... laat ze eerst een tijdje aanrotzooien met excel. Werkt goed genoeg voor starters. Ondertussen kun je je dan bekwamen (en bekijken of het bevalt natuurlijk) in de automatisering. Overigens..en dit is geen commerciele uiting maar ga ook eens naar www.7X24.nl. Ze bieden allerlei boekhoud- en crm diensten aan voor een minimaal bedrag.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

opera :)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

opera :)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
[(otis|reageer mode)]
Op woensdag 27 februari 2002 23:24 schreef Otis het volgende:

Come again? Er geven hier een aantal mensen de Topicstarter advies, meneer negeert dat want heeft van horen zeggen blabla. Allemaal prima, maar hij weet ECHT NIET waar hij mee bezig is. Als anderen dat inzien en hem proberen te waarschuwen, mag dat dan niet? Kennelijk. Laten we n00bs die een paar vooroordelen als houvast hebben toch vooral de weg laten wijzen door blinde nitwitts en laten we toch vooral mensen die kennis van zaken hebben afzeiken met de zin zoals jij hierboven vermeldt. Nuttig, of niet?
hey dude als we aan jou huisje zitten ben je anders ook snel van de pot gerukt.

btw als ik niet wist waar ik mee bezig was dan had ik wel een ander post neergezet.

btw als je wat meer je kennis zou verbreden dan kan je niet zeggen merk A = beter dan B
Je kan wel zeggen A heeft in deze situatie meer voordelen dan B in die situatie en in een andere situatie visa versa voor B
'Denk ik'. Waar baseer je dit op? Is het een klein bedrijf? Is data voor een klein bedrijf minder belangrijk? Weet JIJ wat voor kosten er aan IT verbonden zijn.
hij leest de posts dan reageert apache pas ..
, ook in kleine bedrijven? Weet JIJ wat het kost om een linuxserver in de lucht te houden.
als je geen sysadmin in de buurt hebt? Weet JIJ wat het kost wanneer je bedrijf missioncritical data kwijt raakt?
een bedrijf is een bedrijf.
wat het kost om een linux server op te zetten en onderhouden mits je het goed doet ?? NADA
en dit is inclusief data recovery
MITS dat je voor beide een goed uitgedacht plan hebt
'nogal pro ms'... o yadda yadda! is dat je argument? kom je ver mee bij de bedrijfsleiding wanneer je je keuze moet verantwoorden.
als je een keuze verantwoord is verantwoording afleggen waar je je als het goed is je in verdiept hebt.. en of je nogal "pro MS" of "pro *nix" boeit niet ... ik vind het belangrijker om je keuze GOED te kunnen onderbouwen en de + en - punten weet van je keuze(s)
Ik zeik hem niet af, ik probeer alleen door die vooroordelen heen te breken.
dit waardeer ik ook zeer :)
Dat zei ik ook. Oracle kost overigens meer dan Win2k + SQLServer samen. Sybase idem dito. Interbase is gratis maar geen support.
maaruh ik wil linux !!! :)
C# is .net == win2k server.
Verder kun je prima met scripttalen met databases werken. Het hangt er vanaf of je transactional flow in je script hebt naar je database toe. ASP heeft dat wel, .net heeft het, jsp/php niet. Java is wel aardig, maar zonder een transaction coordinator kom je er niet. Oracle gebruiken of bv tuxedo aanschaffen. Allebei niet goedkoop.
kosten moeten laag zijn, kracht hoog .. das niet pro ms gezegd maar ervaring .. *nix, weinig keus eigenlijk ..

maaruh laten we het ff gezwellig houden svp .. afzeiken ergens anders ..

Tja vanalles

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Door Otis - woensdag 27 februari 2002 23:24
O dear, een persoon met een zeer heilig huisje.
Ik erger me aan je niet professioneel gedraag meneer de professional
Als iemand een stijfkop wil zijn geeft jouw de plicht om af te gaan zeiken? Misschien was het in jouw professionele bol nog niet naar voren gekomen dat je het ook kon negeren. Wat kan jouw het schelen als iemand loopt aan te klooien?
En voor een klein bedrijf is het denk ik te duur om
een windows licentie + sql server licentie te betalen en linux is zeker wel een goed os?.

'Denk ik'. Waar baseer je dit op? Is het een klein bedrijf? Is data voor een klein bedrijf minder belangrijk? Weet JIJ wat voor kosten er aan IT verbonden zijn, ook in kleine bedrijven? Weet JIJ wat het kost om een linuxserver in de lucht te houden als je geen sysadmin in de buurt hebt? Weet JIJ wat het kost wanneer je bedrijf missioncritical data kwijt raakt? Kennelijk wel!

Maar je 'denk ik' geeft al aan dat je zelf de ballen verstand hebt van bedrijven en automatisering. Zeiken mag, tenslotte!
Schijnbaar wel want jij doet het veel.

Ok.. ik geef 2 subtiele hint waaruit de meeste mensen kunnen opmaken dat het geen groot bedrijf is
1.
het gaat om het volgende: een computer bedrijf dat net start
2. ze laten het over aan iemand die geen ervaring heeft die maar net het verschil tussen sql en php weet. Denk je nou echt dat een grote bedrijf hem zou inhuren???

En ik ben verder niet thuis in het sql server gebeuren sinds wanneer heb je daar geen onderhoud meer nodig?? pfff..
gottegot, meneer weet ook iets van computertjes hoor. Wat denk je dat ik de gehele dag doe, studeren?
Het zou misschien ook iets voor jou zijn, cursus met mensen omgaan lijkt me wel iets voor je.
Ik zeik hem niet af, ik probeer alleen door die vooroordelen heen te breken.
Als dit niet afzeiken is dan wil ik niet weten wat het wel is. Je kan normaal commentaar geven zonder mensen te beledigen.
Maar dat mag kennelijk niet want dan krijg je een bak drek over je heen van een of andere peter veentjer.
Erg constructief.
Als jij het zo goed weet met je 2 jaar hio
Ik ben onder de indruk van je deductief vermogen.
waarom vertel jij het de wereld dan niet even, en vertel me dan ook meteen waarom ik en met mij een aantal anderen die EXACT dezelfde mening delen, het mis hebben en kennelijk blind zijn.
Heb je mij een andere reden horen geven afgezien van de prijs dat hij geen ms moet nemen?
Dat zei ik ook.
we kunnen het wel ergens over eens zijn.. het is een wonder
Oracle kost overigens meer dan Win2k + SQLServer samen. Sybase idem dito. Interbase is gratis maar geen support. Waarom heb ik dan een probleem? WIE zeurt er nu eigenlijk?
*houd zich stil*
Waar blijf je nou met je Linux en je licensefees mbt MS producten? Wie zeurt er nou? Je kunt die arme drommel wel advies willen geven, maar zonder kennis van zaken kun je beter je mond houden. Je kunt wel blaten over algemene dingen maar daar komt hij niet verder mee.

Je noemt eerst dat Linux goedkoop is en komt dan met adviezen die bv Oracle of Sybase vereisen, databases die echt veel geld kosten.
Je hebt gelijkt.
Niet als iemand het zelf heeft getest, ervaren, kan onderbouwen met feiten, theorieen, kennis etc. Wel als het in de categorie "ik hoorde van een vriend van me dat...".
Ik werk zelf altijd met sybase 5 voor het proggen omdat hij snel en klein is en goed mee kan komen wat ik vanuit java er van verwacht. En ik zorg ervoor dat mijn code niet database specifiek gaat worden want zodoende kan ik hem eenvoudig op een andere database aansluiten. Vanuit JDBC heb ik meer dan voldoende mogelijkheden om het gene te doen wat ik wil doen.

laatste woord:
ik vind dat je je nogal onvriendelijk opsteld en dat is ook de reden dat ik op je gereageerd hebt. Ik weet niet of het je is opgevallen maar er zijn meer mensen die jouw niet mogen en ik vraag me echt af wat je hier doet als je mensen zo nodig moet afzeiken.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
erhm otis + alarmnummer

ik vind dat beide wel oke posten echter otis heeft misschien ze dag niet ?

maaruh nee dat ik niks zou kunnen is natuurlijk BS..
ik geef liever aan dat ik weinig weet .. dan dat ik alles weet .. btw ervaring van anderen aanhoren en opmerkingen is verdomde intressant zolang het bij het onderwerp blijft ... tuurlijk kan ik het in MS access de hele app maken .. alleen als ik vooruit denk heeft het voordelen om het voor een server te progen puur omdat als het bedrijf groeit dat je geen rebuild of truuken uit moet halen .. anticiperen heet dat geloof ik :)

MS access heeft zover ik weet toch wel probelemen als je meer als x aantal users van dezelfde DB laat gebruik maken .. dus .. en een server neerdonderen kost zoiezo geld tijd en onderhoud ... als je dat minimaleerseert heeft de klant en jij beide plezier :) zelfde geld als je met eventuele veranderingen in de toekomst rekening houd.

regeren is vooruitdenken

en ja met iets beginnen waar je geen kaas van hebt gegeten is moeilijk. ja je zal veel moeten doen .. je zal fouten maken daar is niks aan te doen gelukkig heb ik iemand weten te vinden die dat juist 95% misschien zal ondervangen !
klant blij, ik blij hij blij.
als je als een bedrijf net start .. en je krijgt hulp en je helpt elkaar en je wordt er beide beter van .. tja wat let je?

Tja vanalles

• jochemd
Op woensdag 27 februari 2002 23:28 schreef Otis het volgende:
Niet als iemand het zelf heeft getest, ervaren, kan onderbouwen met feiten, theorieen, kennis etc.
Wel als het in de categorie "ik hoorde van een vriend van me dat...".
In dat geval is het voor de persoon die die ervaring heeft (als geheel willekeurig voorbeeld jij bijvoorbeeld >:)) inderdaad eerstehandservaring. Maar voor de vraagsteller is het nog steeds horen zeggen.
Precies. Maar ik vind dat mensen hier wel mogen beseffen dat de toehoorder wellicht minder kennis heeft dan verwacht en het een half woord een hele zin gaat proberen te maken, foute conclusies trekt en zn eigen graf graaft (even zwartgallig gezegd).
En misschien lezen antwoorders wel een half woord in de vraag en een proberen daarmee een hele zin te maken >:)

Als iemand persé een bedrijfskritische applicatie wil draaien op een OS waarvan tot voor kort memory beheer een puinhoop was en in een database die in alfa is omdat het dan gratis is dan wens ik hem veel succes. Vooral omdat aspecten zoals integratie met een backoffice, licentiepolitiek, beschikbare kennis bij de mensen die het systeem moeten gaan onderhouden, verschillen in development tijd etc., die voor de lange termijn veel meer de kosten bepalen, nauwelijks ter sprake zijn gebracht.

Ik bedoel slechts te zeggen dat ik me over een dergelijke vraag niet echt druk kan maken :Z

• Rense Klinkenberg
  • Laatst online: 09-08 19:19
Op woensdag 27 februari 2002 23:17 schreef jochemd het volgende:
Tuurlijk, je gaat bedrijfskritische applicaties draaien op een alpha release.
MySQL-max 3.23.x heeft ook ondersteuning voor InnoDB tables en dus ook voor transacties.

Je kan zelfs bdb tables gebruiken die ook transaction support hebben :P

Verwijderd

ALarmnummertje wroot: laatste woord:
ik vind dat je je nogal onvriendelijk opsteld en dat is ook de reden dat ik op je gereageerd hebt. Ik weet niet of het je is opgevallen maar er zijn meer mensen die jouw niet mogen en ik vraag me echt af wat je hier doet als je mensen zo nodig moet afzeiken.
Wat heeft het mogen van mijn persoontje te maken met het afwegen van de antwoorden die ik gegeven heb? Lees je wel, gefrustreerde? Er zijn meer mensen in deze thread die exact hetzelfde vinden. Zeik je die af? Nee.

Waar ik van baal is het feit dat ik tijd heb besteed om deze n00b oprecht te helpen. De volgende keer als iemand een vraag stelt zonder enige kennis en ergens staat het woord 'Linux' dan zakt meneer (of mevrouw) maar in de drek weg. Er zijn tenslotte genoeg gefrustreerde zealots zoals alarmnummertje en zn vriendjes van Otis-haters die de n00b met alle mogelijke juiste adviezen te woord kunnen staan en vertellen hoe het werkelijk zit.

Verwijderd

Het lijkt mij verstandig dat de heren vanaf nu even met een schone lei gaan beginnen. De flames en verwijten schieten over en weer, en dat is toch niet de bedoeling in zo'n prachtig onderwerp ;)

Kortom... neem een slok (sloot) koffie, haal diep adem, en ga vervolgens elkaars onderbouwingen respectvol tackelen, want dit slaat nergens op wat er nu gebeurt :)

Verwijderd

De topicstarters postings nog eens nalezend is het idd verspilde moeite geweest: een eigenwijze beginneling die ipv de luisteren, gaat roepen dat hij wel degelijk iets weet (that is: niet niets weet) en daar allerlei onzinopmerkingen op baseert.

Jochemd heeft wel gelijk eigenlijk. De volgende keer haal ik fijn mn schouders op. (Denk niet: "blij toe!", want ik doe dit werk al jaren en weet echt wel waarover ik praat, maar eerst oprecht advies geven en dan afgezeken worden door een paar gefrustreerde studentjes, daar pas ik voor.)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 09:35 schreef Otis het volgende:
De topicstarters postings nog eens nalezend is het idd verspilde moeite geweest: een eigenwijze beginneling die ipv de luisteren, gaat roepen dat hij wel degelijk iets weet (that is: niet niets weet) en daar allerlei onzinopmerkingen op baseert.

Jochemd heeft wel gelijk eigenlijk. De volgende keer haal ik fijn mn schouders op. (Denk niet: "blij toe!", want ik doe dit werk al jaren en weet echt wel waarover ik praat, maar eerst oprecht advies geven en dan afgezeken worden door een paar gefrustreerde studentjes, daar pas ik voor.)
als jij weet waarover je praat, waarom haal je mijn stelling niet onderuit ?

je komt immers niet met:
postgreSQL kan: dit+dit+dit niet waar je later misschien problemen mee krijgt.

dat ik niks weet, hoe kan jij dat bepalen ? is jou referentie kader exact het zelfde als die van mij ?
en nogmaals door de posts hier leer je weldegelijk wat je wel en niet kan gebruiken.. bv database integeriteit etc . dat soort dingen maken het waardevol, ik zal nog steeds elk product dat ik wel of niet wil gebruiken erbij moeten pakken. wat kan het product wel en niet ? uitzoeken wat de zwakke punten en sterken zijn.

dat je nu jaren ervaring hebt kan ik nu niet echt ruiken otis .. en Visa versa wie weet blaas ik jou helemaal van tafel als je begint over netwerken etc ..
iedereen heeft zijn eigen kracht c.q kennis en ik dach dat deze forums er voor waren om vragen te stellen en antwoord te krijgen.. teminste das wat ik hier algemeen zie..

Tja vanalles

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 11:49 schreef vso het volgende:
[..]
als jij weet waarover je praat, waarom haal je mijn stelling niet onderuit ?
welke stelling? Jij wilt linux staat hierboven ergens. Prima. Jij dacht aan mysql. dat leek me niet zo'n goed idee. Ik riep ergens hierboven dat ALS je linux wilt gebruiken dat je dan toch iig naar postgresql moet kijken.
je komt immers niet met:
postgreSQL kan: dit+dit+dit niet waar je later misschien problemen mee krijgt.
Waarom moet ik op detailniveau een lijstje features ophoesten voor een bepaalde database? Je hebt nog geen eisen laten zien waaraan jij denkt dat een mission critical database moet voldoen: die 3 punten die ik opnoemde.
dat ik niks weet, hoe kan jij dat bepalen ? is jou referentie kader exact het zelfde als die van mij ?
en nogmaals door de posts hier leer je weldegelijk wat je wel en niet kan gebruiken.. bv database integeriteit etc . dat soort dingen maken het waardevol, ik zal nog steeds elk product dat ik wel of niet wil gebruiken erbij moeten pakken. wat kan het product wel en niet ? uitzoeken wat de zwakke punten en sterken zijn.
Je roept dat je wel degelijk wat weet, prompt gevolgd door een of andere opmerking die kant noch wal raakt. Prima hoor, maar het is kennelijk belangrijk voor je dat je blijft aangeven dat je het wel degelijk weet. De vragen die je hierboven bv stelt geven aan dat je 3 stappen te ver bent. Want, HOE ga jij bepalen welk product geschikt is? Heb je criteria opgesteld? En hoe luiden die?
dat je nu jaren ervaring hebt kan ik nu niet echt ruiken otis .. en Visa versa wie weet blaas ik jou helemaal van tafel als je begint over netwerken etc ..
iedereen heeft zijn eigen kracht c.q kennis en ik dach dat deze forums er voor waren om vragen te stellen en antwoord te krijgen.. teminste das wat ik hier algemeen zie..
Dat klopt. En als je 15 antwoorden krijgt met "MySQL en Linux!!" en 3 die zeggen "zou ik niet doen, kijk eens naar Win2k + SQLServer of andere commerciele database", ontstaat er wrijving en gezever. Die 15 mensen kunnen het toch niet fout hebben?

Tja... "Maar ik wil linux" riep je hierboven, ik denk dat dat genoeg zegt over het niveau van deze discussie.

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01-2025
Op donderdag 28 februari 2002 12:09 schreef Otis het volgende:
een advies, een flame, een opmerking...
Otis, je hebt gelijk wat betreft je _inhoudelijke_ info.. Misschien is de manier waarop je het verteld wel wat minder aantrekkelijk. Vriendelijkheid en begrip zijn ver te zoeken en je doet geloof ik ook niet erg je best mensen in hun waarde te laten. Jij probeert vso te helpen, dat ziet iedereen, maar op een manier waardoor hij zich misschien wel ietwat aangevallen voelt en al snel in de verdediging springt en begint te roepen dat linux r0x0rt.. Mwah, niet erg slim, das waar, maar laat het dan voor wat het is, ik zie tom kuipers (welke volgens mij een vrij aardige reply postte) of raptorix er ook niet over doorzeiken. Ik denk dat het plezier er voor jou op deze manier ook snel vanaf gaat?

Help de mensen die je wilt helpen, willen ze niet geholpen worden, nou dan niet :)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op donderdag 28 februari 2002 00:04 schreef vso het volgende:
een bedrijf is een bedrijf.
wat het kost om een linux server op te zetten en onderhouden mits je het goed doet ?? NADA
en dit is inclusief data recovery
MITS dat je voor beide een goed uitgedacht plan hebt
*kuch*
Denk je dat? :)

Je bent aan licentie kosten niets kwijt, maar de it-professional die er mee bezig moest heeft wel een uurloon.
Het schijnt zelfs dat unix beheerders nog wel es duurder zijn dan windows beheerders, maar dat weet ik verder niet zeker :)

<hr>

Overigens is dit de zoveelste draad waar er "ruzie" met Otis gemaakt wordt, misschien wordt het eens tijd voor "beide partijen" het allemaal wat rustiger aan te doen. En niet gelijk de mensen met minder (?) kennis compleet de grond in te boren (Otis) of direct in de tegenaanval te schieten (de ander "partij").

<hr>

Anywayz, als ik het zo vluchtig doorlees is de goedkoopste "Bedrijfszekere" oplossing een linux server met postgresql of interbase erop. Mijn persoonlijke voorkeur gaat dan uit naar postgresql (versie 7.2 dan uiteraard).

Eventueel zou je mysql kunnen overwegen maar dan moet je wel eerst weten of die niet _te_ beperkt is kwa databeveiliging.

Sybase en SQL Server zijn trouwens ongeveer even duur als ik het me goed herinner, maar beiden nog steeds erg duur. Zelfde geldt voor Informix, DB2 en uiteraard Oracle.

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 12:53 schreef ACM het volgende:
<hr>
Overigens is dit de zoveelste draad waar er "ruzie" met Otis gemaakt wordt, misschien wordt het eens tijd voor "beide partijen" het allemaal wat rustiger aan te doen. En niet gelijk de mensen met minder (?) kennis compleet de grond in te boren (Otis) of direct in de tegenaanval te schieten (de ander "partij").
<hr>
Het mijdden van topics die ook maar ruiken naar Linux helpt al een hoop denk ik. Ik heb echt hier oprecht geprobeerd de kennis van de topicstarter NIET de grond in te boren (Zie 1e posting in deze thread), maar als men dan eigenwijs er tegeningaat, niet geremd door enige kennis, tja, mag ik daar dan vraagtekens bij zetten of niet? Trek je overigens niet teveel aan van het gezeik van ene meneer 'alarmnummer', die is wat gefrustreerd oid. Als mensen al roepen "Er zijn meer mensen die jou niet mogen", dan weet ik genoeg. Dit is een QA forum, stel je vraag en STFU: je hebt de kennis niet, anders stelde je de vraag niet.

Het is verder typerend dat het weer over mij gaat ipv over de N00BS die hier als 'specialisten' andere n00bs gaan onderwijzen op de mogelijkheden die er zijn. Ieder heeft recht op de erkenning van zn / haar kunnen, maar het realiseren dat wat men zegt wellicht voor waar wordt opgevat ookal is de situatie voor de vragensteller anders en het advies wellicht schadevol mis ik hier telkens weer. Het gaat niet alleen om de topicstarter, ook om de mensen die hier alleen maar lezen of in deze thread terecht komen door de search met eenzelfde soort vraag en dito kennis.

Ik help veel n00bs hier, maar kennelijk is het adviseren van andere dingen dan de verblinde tunnelblikken willen horen trappen tegen de beurse beentjes. Nogmaals: IK draag de verantwoordelijkheid niet van de beslissingen van de topicstarter, dat is zijn verantwoordelijkheid. Ik vind het wel erg jammer dat er weer met grasmaaiers mensen moeten worden bewerkt die van de heilige huisjes paden afwijken en iets anders roepen dan wat het clubje zealotjes wil horen.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

offtopic:
[quote]
Op donderdag 28 februari 2002 13:06 schreef Otis het volgende:
Het is verder typerend dat het weer over mij gaat ipv over de N00BS die hier als 'specialisten' andere n00bs gaan onderwijzen op de mogelijkheden die er zijn.
[/quote]

De enige reden dat dat gebeurt is de wijze waarop je je inhoud verkondigd.
Die inhoud is erg waardevol in vrijwel alle(iig veel) gevallen. Maar dat "gemene ondertoontje" erbij is zo jammer.

Je kennis is groot, dat weet ik, maar niet elke willekeurig "n00b" weet dat. En niet iedereen kan door jouw manier van scherp posten heen prikken en er toch de werkelijke inhoud uit halen.

Nahja, laten we er maar over ophouden, tenzij je echt nog iets toe te voegen hebt aan bovenstaande (of juist erop tegen).

[nog-meer-offtopic]
Je anti-linux gedrag vind ik trouwens onterecht ;) Maar dan meer het generaliserende ("kijk maar eens wat voor uptimes ze hier halen" -> Mja, de 100 dagen wordt/werd een enkele keer gehaald, maar aangezien er binnen 100 dagen meestal alweer nieuwe kernels zijn wordt er in veel gevallen geupgrade. Met een verplichte reboot als gevolg. De downtime van afgelopen keer was weer aan iets te wijten dat totaal onafhankelijk van linux is, etc...)
Ook anti-mysql praat is niet altijd nodig :)
Mysql _kan_ zeer goed voldoen, maar zal zeker niet altijd de goede keus zijn :) De beste keus nog minder vaak natuurlijk. Hetzelfde geldt voor linux :)
[/nog-meer-offtopic]

• raptorix
Tjah dat Otis scherp post is bekent, maar zie hem maar als een virtuele Jaques d'Ancona (NO flame intended :) ) het is hard maar ook de waarheid, en als je niet tegen kritiek kan moet je ook niet mee discusieren.

• Dash2in1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 22:49
Op donderdag 28 februari 2002 14:20 schreef raptorix het volgende:
Tjah dat Otis scherp post is bekent, maar zie hem maar als een virtuele Jaques d'Ancona (NO flame intended :) ) het is hard maar ook de waarheid, en als je niet tegen kritiek kan moet je ook niet mee discusieren.
Begrijp je ff niet.
Je post niet om afgevuurd te worden .. ik tenminste niet. De 1e zin die hij postte in deze thread was dacht ik al meteen afzeikerig van toon (zoiets als c:\tools\i_dont_have_a_clue.exe), nogal overbodig om zo te beginnen m.i.

• raptorix
Op donderdag 28 februari 2002 14:25 schreef Dash2in1 het volgende:

[..]

Begrijp je ff niet.
Je post niet om afgevuurd te worden .. ik tenminste niet. De 1e zin die hij postte in deze thread was dacht ik al meteen afzeikerig van toon (zoiets als c:\tools\i_dont_have_a_clue.exe), nogal overbodig om zo te beginnen m.i.
Als iemand een bedrijfskritische applicatie moet beginnen en begint met :
waarom bijvoorbeeld!: juist php boven sql ? om maar een zijstraat te noemen.
lijkt mij dat inderdaad van toepassing het is misschien wat lomp maar denk wel dat punt duidelijk was.

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 14:25 schreef Dash2in1 het volgende:

[..]

Begrijp je ff niet.
Heeft ie wel een clue dan? ZO ja, DAN is het een flame, zo nee, DAN is het hard maar wel de waarheid. Als je wordt gewezen op het feit dat je 3 stappen te ver bent, fout begint en essentiele basiskennis mist om uberhaupt de antwoorden op je vraag te begrijpen, is dat dan fout?

Ik vind zelf van niet, in tegendeel. Als ik een vraag stel over een onderwerp en iemand wijst me er op dat ik het totaal niet snap en eerst maar eens wat basiskennis moet opdoen, doet dat wellicht pijn, maar het is wel prettiger, want volg ik dat op dan trek ik geen foute conclusies uit de geboden antwoorden. Het is me laatst zelf overkomen hoor, in een P != NP problemendiscussie in W&L. Ik ging, op basis van volledig stoffige, foute 'kennis' van zaken reageren en werd hardhandig gewezen ('Otis-style') op de foutieve kennis en de onzin die ik uitkraamde. Na de kennis bestudeerd te hebben, want die ontbrak kennelijk, zag ik idd in dat wat ik verkondige poep was en voorkwam ik verder gezwam van mijn kant.

De iewat gepeperde manier van spreken in die 1e zin kwam voort uit het gebruik van vooroordelen ter motivatie van de kennis van de topicstarter. Maar die heeft nu wel genoeg aandacht gehad.

• Dash2in1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 22:49
Op donderdag 28 februari 2002 14:42 schreef Otis het volgende:
Flame/no-flame
Het ging er niet om of je inhoudelijk fout was of dat de persoon die dit moet gaan doen nogal onervaren is/weinig kennis heeft.
Het werd nogal duidelijk dat deze persoon weinig kennis van zaken heeft (SQL/php) voor iedereen, dat behoeft geen opmerking. (naja, sarcasme is vaak wel prettig, daar niet van >:) )
Dat jij hard bent is verder de enige conclusie die ik trek mbt de stijl die je hanteert; daarmee wil ik dus echt niet zeggen dat je inhoudelijk je zaakjes niet op orde hebt, want ik denk dat je dat zeker wel hebt.

Verwijderd

***diepe, diepe zucht***
Wat zit iedereen Otis toch ongelofelijk onterecht af te kraken en aan te vallen. En wat een energie heb je Otis, bewonderingswaardig. In tegenstelling tot de topicstarter schrijf je begrijpelijke, leesbare zinnen.
De topicstarter lijkt me van het type dat op verjaardagen altijd alles weet...van anderen... En nu iets moet doen van zijn baas, maar zijn zijn verjaardagskennis moet gaan onderbouwen met kennis van welwetenden. De beslissing wat-ie gaat gebruiken is allang gemaakt, mensen met antwoorden die niet in zijn straatje passen worden afgezeken...Jammer, jammer...
Daarnaast heb ik zinnen gezien van de topicstarter die echt totaal niet te begrijpen zijn, een aaneenschakeling van semi-intellectuele woorden, zonder enig verband.
Jammer ook dat niet iedereen humor begrijpt (eerste post Otis)... maar ja...
Het is niet dat ik mensen graag afzeik, maar in dit onrecht wilde ik toch even mijn mening ventileren, zeker omdat Otis zelfs door ops hier terecht wordt gewezen (naar mijn mening dus zeer onterecht...). Kijk liever eens naar de reacties van de topicstarter en wat-ie doet met adviezen...
**PLOP**

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
de topicstarter heeft misschien wel eens problemen om zich in zeer duidelijke taal te uiten voor anderen ?

ik wil niet veel zeggen otis maaruh je advies is inderdaad welkom echter ik kies bewust voor linux en niet omdat ik het zo'n pracht product vind. naar mijn ervaring en kennis die ik zelf heb opgedaan.

alleen inderdaad soms denk ik 3 stappen voor-uit dan wat ik schrijf. dat merk ik ook aan de reacties.

ik ben ook blij dat ik uiteindelijk een database progammeur heb gevonden die het werk eigenlijk gaat doen. en ik mag me bezig houden met mijn werk/hobby netwerken en OS.

btw Otis ff puur op jou, ik zou het persoonlijk prettig vinden als he me met me naam aanspreekt. ipv topicstarter. betreft database ben ik geen expert nee.. nieuwbie zou ik daarintegen ook niet zeggen.

kijk om me hier te gaan zitten verdedigen, tja .. geen zin in.

maar oke ff mijn eisen:

de database moet SNEL zijn, makkelijk te backuppen, data van externe files kunnen inporteren en ook exporteren.
de eind-gebruikers moeten via een browser de boel kunnen gebruiken. en het moet zo veilig mogelijk zijn.

nu weet ik dat 100% veiligheid niet bestaat in een netwerk c.q welk os

alleen vanwege de factoren zou ik kiezen voor Server OS:
Linux + apache als web-server
PHP als userinterface
PostgreSQL als database
en ik progammeer de database zelf niet dit gaat iemand anders doen.

mijn vraag:
zijn dit juiste keuses ?
mis ik wat ?
waar moet ik op letten ?

beheer valt onder mij en de Database admin.
het bedrijf stelt geen eisen anders dat het werkt en zo goedkoop mogelijk echter wel betrouwbaar en simpel

Tja vanalles

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op donderdag 28 februari 2002 18:27 schreef vso het volgende:

ik zou het persoonlijk prettig vinden als he me met me naam aanspreekt. ipv topicstarter.
Om nou na 50 (lange) replies omhoog te scrollen is ook zowat :)
de database moet SNEL zijn
Elke moderne, in de markte geaccepteerde database zal snel zijn. En anders is ie niet goed genoeg geconfigureerd of wordt ie op echt verouderde hardware gedraait.

Heb je lichte servers in gebruik, kijk dan eerder naar lichte database pakketen. Maar imho hoef je daar al niet meer op te letten zodra je bijv. boven de 500Mhz en 256MB ram zit.
makkelijk te backuppen
Wat is makkelijk?
pg_dumpall > /database/backups/dump.sql in een crontab zetten ?
Of een mooie gui waar je dat allemaal in kan automatiseren?
data van externe files kunnen inporteren en ook exporteren.
Ik denk dat dat een "clientside" optie is, niet echt database gerelateerd.

Waarschijnlijk is dit erg zwaar gerelateerd aan het maken van backup's of je bedoelt wat anders dan ik denk.
In veel gevallen is de handeling voor de DB hetzelfde.
de eind-gebruikers moeten via een browser de boel kunnen gebruiken.
Zoek een goede webinterface bij je database/platform, heeft weinig met de database zelf te maken.

Eindgebruikers werken waarschijnlijk niet met de database direct? Dan is het zelfs _helemaal_ losstaand van de database.
Bijvoorbeeld php kent erg veel interfaces naar verschillende databases, hetzelfde geldt voor java (er is bijna altijd wel een jdbc driver) en asp.
en het moet zo veilig mogelijk zijn.
De database of je uiteindelijke applicatie?
De database sowieso natuurlijk, maar dat hangt denk ik meer af van je configuratie dan van het database pakket zelf.
nu weet ik dat 100% veiligheid niet bestaat in een netwerk c.q welk os
Goed configgen, staat los van de database.
alleen vanwege de factoren zou ik kiezen voor Server OS:
Linux + apache als web-server
PHP als userinterface
PostgreSQL als database
Lijkt me geen gekke keus, zeker als het goedkoop moet kwa licensering.
Zorg er alleen wel voor dat je de postgresql beheertools goed leert kennen en toepassen.

En verder zijn er de "Standaard veiligheidszaken" natuurlijk nog.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 18:50 schreef ACM het volgende:

Elke moderne, in de markte geaccepteerde database zal snel zijn. En anders is ie niet goed genoeg geconfigureerd of wordt ie op echt verouderde hardware gedraait.
wat maakt eigenlijk nu een database zwaar of "licht" afgezien van de configuratie: dus welke acties zorgen dat de hardware het moeilijk krijgt ?

hierbij aan een goeie config denk ik aan:
-goeie index
-"korte" progamma regels (dus niet 13 regels waar het in 1 regel kan)

waar moet ik op letten ?

ps: de uiteindelijke machine zal wel dual proc worden + 1gb
+ raid + tapstreamer (in of extern)
Wat is makkelijk?
pg_dumpall > /database/backups/dump.sql in een crontab zetten ?
Of een mooie gui waar je dat allemaal in kan automatiseren?
hey dis waar ik wat aan heb thx ..
Ik denk dat dat een "clientside" optie is, niet echt database gerelateerd.

De database of je uiteindelijke applicatie?
De database sowieso natuurlijk, maar dat hangt denk ik meer af van je configuratie dan van het database pakket zelf.
tja denk direct of via een custum-made interface
custom made denk ik aan:
-client auth.
-request validity (schrijf het fout denk ik)
mocht het natuurlijk nodig zijn. maar dit zou dan puur security zijn.
Lijkt me geen gekke keus, zeker als het goedkoop moet kwa licensering.
Zorg er alleen wel voor dat je de postgresql beheertools goed leert kennen en toepassen.
thx dacht ik ook al. MS access had ik gelezen en vernomen dat je 3/4? concurrent connecties kon hebben. das te weinig zeker als je in de toekomst verder wilt gaan. en tja kosten dan kan je inderdaad aan grof geld gaan zitten denken .. denk ik dan weer.

maar thx voor je opmerkingen

btw iedereen die mbt de "topic/post" wordt natuurlijk bedankt. ze zijn over het algemeen zeer inzicht

Tja vanalles

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op donderdag 28 februari 2002 19:09 schreef vso het volgende:
wat maakt eigenlijk nu een database zwaar of "licht" afgezien van de configuratie: dus welke acties zorgen dat de hardware het moeilijk krijgt ?
Hmmm... wat maakt een database zwaar?

dit zijn er oa een paar:
-query optimalisatie. Als een query geoptimaliseerd word de response tijd een stuk lager als je die query vaker uitvoert. Maar een query optimalisatie is zeker niet gratis.

-concurrency control om dit correct te doen kost nogal wat tijd.

-transacties/recovery mechanisme
-"korte" progamma regels (dus niet 13 regels waar het in 1 regel kan)
Hmmm.. ben ik niet met je eens. Duidelijkheid in code staat in 99% van de gevallen helemaal voorop. En duidelijk en effecient algoritme ontwerp leidt meestal tot veel snellere programma`s dan zoveel mogelijk in een paar regels te stoppen (de famous 10 liners). Mijn sourcecode is zeker niet klein, bevat veel extra`s check (pre en postcondities) die ik in mijn c tijdperk als walgelijk zou hebben bestempeld.

Uiteindelijk zal het programma onderhouden moeten worden en door iemand zijn spaghetti kruipen is een ware nachtmerie.. (we hebben hier nog een oud c/delphi systeem staan die stampvol zit met klassieke fouten, oa:
-geen documentatie
-magic numbers
-procedures die meer doen dan wat ze zeggen
-fantasische define`s(die verderop anders staan gedefinieerd)
En wat dacht je wat je voor een programmeur per uur kwijt bent? Ala bedrijf zijnde ben een stuk goedkoper uit om een zwaardere pc neer te zetten dan spaghettic code te beheren.

Er is dus niet zo belangrijk als goeie source code. Dus bespaar zeker niet op een regeltje meer of een variable declaratie extra (what the heck.. ik hergebruik niet eens variablen).
ps: de uiteindelijke machine zal wel dual proc worden + 1gb
+ raid + tapstreamer (in of extern)
Ik denk dat een 300 Mhz bak met 256 mb meeeer dan genoeg is om een webserver/database server en php op te draaien. Als je tig honderden mensen in je bedrijf hebt dan heb je misschien een snellere server nodig, maar hoeveel request`s moet je per seconde afhandelen? Ik gok dat er met 5 mensen in het bedrijf niet meer dan 50 per seconde worden als ze heel snel kunnen klikken :)

Als je het echt veilig wilt doen dan zitten de kosten meer in de scsi schijven/ raid controller / ups misschien een server mobo en ecc geheugen. Dat ding moet zo stabiel zijn als een huis en het zal mij een worst zijn als mijn pc zo nu en dan vast loopt (gebeurt misschien 1 keer per maand). Maar voor een bedrijf is dit uitgesloten. Ik heb net een oude sparc station mee gekregen die 25.000 heeft gekost en die vroeger alleen werd gebruikt om een website op te draaien een een database.
tja denk direct of via een custum-made interface
custom made denk ik aan:
Klein advies. Laat iemand die geen verstand heeft van databases niet bij een database komen. De database is een stuctuur waar je op een veilige manier gegevens in kan beheren maar is volledig ongeschik om voor een eindgebruiker nuttig te zijn. Laat staan veilig omdat ze alles in de vernieling kunnen helpen.

vb:
Stel je hebt een tabel landen, en een van deze landen is nerderland. Dan heb je nog een tabel inwoners en daar staan oa 15.000.000 mensen naar dat nederland record te verwijzen. Als je nu nederland gaat verwijderen met een cascade delete dan worden ook al die 15.000.000 nederlands weg gehaald en denk niet dat dat de bedoeling was :)

Een programmeur die een klant rechtstreeks bij de database laat komen zonder dat daar uitdrukkelijk om is gevraagd daarbij moet zijn licentie worden afgepakt en mag nooit een computer meer aanraken ;)
thx dacht ik ook al. MS access had ik gelezen en vernomen dat je 3/4? concurrent connecties kon hebben.
De laatste keer dat ik heb het gemeten is rond de 30 connecties en daarna gaat ie op zijn gat.. (was met access 97/win nt). Je moet ook weten dat de eind gebruiker niet zelf een connectie gaat krijgen naar de database, maar dat dit gebeurd aan de server kant. Het kan zijn dat daar maar 1 connectie open staat (van de server naar de db).(doe ik ook vaak met 3 tier applicatie client->server->database). Je hoeft dan niet bang te zijn voor het aantal connecties.
das te weinig zeker als je in de toekomst verder wilt gaan.
Je hebt genoeg tools die de metadata uit je database kan trekken (heb er zelf oa een geschreven voor gegevens modelering voor een expertsysteem), de database structuur in een andere database weer kunnen opbouwen en alle gegevens over kunnen pompen. En zo lang je maar geen database specifieke dingen gaat doen moet dit geen problemen opleveren.

advies:
zorg ervoor dat je eerst in deze materie gaat verdiepen. Ik programmeer nu al 7 jaar en de afgelopen 2 jaar werk ik full time voor de Rijks Universteit Groningen (studie is er beetje bij komen hangen). Ik begin nu pas het grote overzicht te krijgen, verkijk je er niet op. Een applicatie die wat leuks op het scherm kan toveren heb je in een paar dagen gemaakt, maar dat is echt niet iets dat je serieus in het bedrijfsleven kan gebruiken. En het advies dat iedereen je geeft is: ga eerst leren voordat je begint hieraan.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Op donderdag 28 februari 2002 20:00 schreef Alarmnummer het volgende:

dit zijn er oa een paar:
-query optimalisatie. Als een query geoptimaliseerd word de response tijd een stuk lager als je die query vaker uitvoert. Maar een query optimalisatie is zeker niet gratis.

-concurrency control om dit correct te doen kost nogal wat tijd.

-transacties/recovery mechanisme
[..]

Hmmm.. ben ik niet met je eens. Duidelijkheid in code staat in 99% van de gevallen helemaal voorop. En duidelijk en effecient algoritme ontwerp leidt meestal tot veel snellere programma`s dan zoveel mogelijk in een paar regels te stoppen (de famous 10 liners). Mijn sourcecode is zeker niet klein, bevat veel extra`s check (pre en postcondities) die ik in mijn c tijdperk als walgelijk zou hebben bestempeld.
dus met andere woorden ? efficentie ligt dus van meer factoren dan alleen je db programma of de mannier waarop je het "geprogd" hebt
Uiteindelijk zal het programma onderhouden moeten worden en door iemand zijn spaghetti kruipen is een ware nachtmerie.. (we hebben hier nog een oud c/delphi systeem staan die stampvol zit met klassieke fouten, oa:
-geen documentatie
-magic numbers
-procedures die meer doen dan wat ze zeggen
-fantasische define`s(die verderop anders staan gedefinieerd)
En wat dacht je wat je voor een programmeur per uur kwijt bent? Ala bedrijf zijnde ben een stuk goedkoper uit om een zwaardere pc neer te zetten dan spaghettic code te beheren.
zonder goeie documentatie hmmm dan ben je ook nergens... als je start moet je een opstart plan maken en alles uitzoeken en uitwerken .. en dan natuurlijk van je source de belangrijkste delen en werkingen er ook bij toelichten ..
maaruh ook flowcharts en ralatie beschrijvingen etc etc ..
dussuh .. kwa documentatie .. zal het wel snor komen maar thx voor de aandacht ..
Ik denk dat een 300 Mhz bak met 256 mb meeeer dan genoeg is om een webserver/database server en php op te draaien. Als je tig honderden mensen in je bedrijf hebt dan heb je misschien een snellere server nodig, maar hoeveel request`s moet je per seconde afhandelen? Ik gok dat er met 5 mensen in het bedrijf niet meer dan 50 per seconde worden als ze heel snel kunnen klikken :)
hier ook vandaan de vraag wat zijn de zwaarste dingen ? in een DB
nu is dat ding misschien overkil maaruh:
a: redunantie is iets waar ik rekening mee wil houden.
b: is er veel lager te koop ? :( tja .. tis overkil dat weet ik .. maar ja moet dan maar

scsi en raid word het zoiezo .. ecc is een goed punt .

tja betreft die sparc station .. wat is het ? ik heb hier een 4 & 5 en nog eens een SGI2 (die groene bak)

advies betreft beheer & access control, tja das een punt waar ik inderdaad wel mee zit ..je bedoelt in dit geval de relatie integeriteit, je verwijderd 1 record maar aan dat 1 record hangen andere records .. in relatie eraan.

betreft je leer advies en de rest, ik neem het mee .. !! zal het zeker niet onder de tafel schuiven, dit is wat ik ook van o.a otis en raptorix enzo merkte en nu snap ik ook een beetje waarom ze zo reageren.

thx

Tja vanalles

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

[quote]
Op donderdag 28 februari 2002 23:02 schreef vso het volgende:

[..]

dus met andere woorden ? efficentie ligt dus van meer factoren dan alleen je db programma of de mannier waarop je het "geprogd" hebt
[..]

zonder goeie documentatie hmmm dan ben je ook nergens... als je start moet je een opstart plan maken en alles uitzoeken en uitwerken .. en dan natuurlijk van je source de belangrijkste delen en werkingen er ook bij toelichten ..
dussuh .. kwa documentatie .. zal het wel snor komen maar thx voor de aandacht ..
[..]

b: is er veel lager te koop ? :( tja .. tis overkil dat weet ik .. maar ja moet dan maar

scsi en raid word het zoiezo .. ecc is een goed punt .
Op donderdag 28 februari 2002 23:02 schreef vso het volgende:

[..]

Wat ik net uitgelegd heb zit in de database zelf. Daar wil/heb/kan jij als eindgebruiker niets mee te maken hebben.
Wat dacht je van commentaar in je code zelf? Functies documenteren, uitleg geven over objecten of over bibliotheken (is niet thuis in PHP). Dit is is EXTREEM belangrijk omdat je ze zonder documentatie gewoon niet goed kan werken. Ik werk zelf veel met java en daar heb je dus JavaDoc. Dit is een standaard manier om je code van commentaar te voorzien en sommige IDE`s kunnen daar heel handig op inspringen door popup met help van je eigen code te laten zien. Documentatie is niet iets waartegen je:"zal wel snor komen zegt". Ik werk liever zonder klinkers op mijn toetsenbord dan zonder documentatie (hmmm..krijg dan wel objecten met rotnamen ;) ) Maar snap je wat ik bedoel?
In een goed database zal automatisch geen tot weinig redunantie voorkomen. En als het er in voorkomt dat is het voor optimalisatie redenen erin gezet.
Om een echt stabiel systeem te krijgen ben je wel iets meer geld kwijt dan het meest opgevoerde gamebeest dat hier te krijgen valt. Servers zijn nu eenmaal duur en dan heb je helemaal nog geen supersnelle bak.
tja betreft die sparc station .. wat is het ? ik heb hier een 4 & 5 en nog eens een SGI2 (die groene bak)
sparcstation 10 met wel..jaja.. let op!.. 40 Mhz. en 32 mb.. 2x300mb scsi 20 inch paper white monitor, cd rom speler en een tapestreamer die je kan gebruiken als kanonskogel :)
advies betreft beheer & access control, tja das een punt waar ik inderdaad wel mee zit ..je bedoelt in dit geval de relatie integeriteit, je verwijderd 1 record maar aan dat 1 record hangen andere records .. in relatie eraan.
Probeer je eerst in in de materie te verdiepen zonder er meteen een eind applicatie mee te willen maken. Het is echt niet iets wat je tussen neus en lippen doet.
betreft je leer advies en de rest, ik neem het mee .. !! zal het zeker niet onder de tafel schuiven, dit is wat ik ook van o.a otis en raptorix enzo merkte en nu snap ik ook een beetje waarom ze zo reageren.
Iedereen merk gewoon aan je bewoordingen dat je nog niet thuis bent in de stof maar je laat het wel zo overkomen en sommige mensen springen daar nu eenmaal hard op in. Ik heb op dit moment een aantal stagaires onder me en ik heb tegen ze allemaal gezegd dat ik soms een beetje hard en bot over kan komen en dat ik het fijn vind om een grote (liefst goed onderbouwde) bek terug te krijgen. Sommige mensen gaan op het forum er wel heel hard op in, maar ik denk dat ik op mijn werk soms net zo ben.

mijn laatste advies: zonder opleiding ben je nergens. Als je dit echt wilt doen moet je echt gaan leren (liefs opleiding) en net een of andere cursus van de LOI maar gewoon naar een HTS of universiteit om dit onder de knie te krijgen.

Veel succes ermee..

over and out :)

Verwijderd

Ik vin nog steeds dat je zonder goede kennis over db's en programmeren hier niet aan moet beginnen, en het beter uit kunt besteden.

En is Oracle of Informix niet een beeeeetje te duur en te zwaar voor een klein bedrijf? Zo'n processorlicentie van SQL-server standard kost al rond de 6000,- Oracle en Informix zijn nog duurder.

Warom zou je trouwens als beginnend bedrijf je db via het web willen beheren? Dit maakt j db niet echt veiliger hor.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ik laat het ook over aan een ander :)

alarmnummer:

Voor de rest .. tja .. ik ben het wel met je eens. maaruh nogmaals zonder wat hier ff neergepost werd .. tot heden aan toe had ik nooit geweten waar ik aan begonnen was totdat ik het af had..

betreft tja omschrijvingen in je code of "notes" zodat je weet welk stukje code wat doet .. en documentatie. kom je idd nergens.

zelf zal ik persoonlijk nooit gillen dat ik weet dat ik het 100% weet. soms weet ik meer van iets af en soms minder.
maar 100% tja .. dat zal ik nooit zeggen..

betreft je sparc .. 40mhz maar? hmm de mijne draaien hier op 170 en 110(110 is een gok ff) maaruh zeer leuke bakken om mee te werken :)

nu ja ik gaat weer verder thx voor de reply's allen

Tja vanalles

Pagina: 1