Toon posts:

Linux op Compaq proliant 1000:'{

Pagina: 1
Acties:
  • 78 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een compaq proliant 1000 server thuis staan met daarin een pentium 60 processor, 16 mb geheugen, 2 SCSI harde schijven van 2GB ieder, een CD-Rom speler en Tape streamer. Ik ben al een tijd aan het proberen om Linux geinstalleerd te krijgen op deze server. Tot nog toe wil alleen Suse 7.0 installeren. Echter als ik de server cold boot, crasht linux met de melding dat de partition table niet goed is. Ik heb al diverse opties geprobeerd mbt. lilo in het master boot record of in de root partitie, maar niets wil helpen. Ik ben ook al op diverse sites aan het zoeken geweest, maar daar ben ik ook niet wijzer van geworden. Nog even als extra info, bij het installeren moet ik voor de SCSI onderdelen aparte drivers laden, te weten cpqarray en sim710.
Kan iemand mij helpen met het draaiend krijgen van deze server? Ik heb hem gekregen met Windows NT4 SP5. En als dat wil werken dan moet het met Linux toch ook kunnen....
Alvast bedankt voor de reactie cq. hulp.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op maandag 25 februari 2002 22:49 schreef andykol het volgende:
Nog even als extra info, bij het installeren moet ik voor de SCSI onderdelen aparte drivers laden, te weten cpqarray en sim710.
http://sourceforge.net/projects/cpqarray/ al gevonden?
Ik heb hem gekregen met Windows NT4 SP5. En als dat wil werken dan moet het met Linux toch ook kunnen....
Ik heb een Winmodem, werkt onder Windows, dan moet dat toch ook onder linux kunnen werken? :P

Oftewel, ga niet uit van het feit dat NT het wel doet, maar kijk naar de hardware of die goed ondersteund wordt door het OS wat je erop wil draaien.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Allereest bedankt Backslash32 voor je reactie.
De cpqarray driver is aanwezig in de Suse 7.0 distro. Ik kan met deze driver de harde schijven partitioneren en daarna linux installeren. Echter het probleem zit hem in het feit dat na een cold restart tijdens het booten gemeld wordt dat de partition table niet goed is. Daarna kan dan ook root niet mounten en hangt de hele boel :( .
Vraag is dus of iemand weet wat er mis is adhv. deze info.

Mocht dit niet voldoende zijn, dan lees ik dat natuurlijk ook graag.

Ik heb het inmiddels een stuk of 10 keer geprobeerd met verschillende partitie tables en lilo op verschillende plaatsen...

Iedere aanwijzing is welkom.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Okee, ikke heb hem inmiddels niet meer, maar ik weet nog wat een gehannes het was om erachter te komen wat te doen, maar als je dat eenmaal weet is het heel makkelijk...

Okee... Begin : Ga in SMARTSTART eens instellen dat je UNIXWARE7.1 draait. Dat wordt op je SMART controller als UNIX/XENIX ervaren...

Daarna : Kijk als welk slot je server je SMART en je sim710 onboard SCSI ziet... Je SMART kun je ook achterop je kast zien, want er staat een getal bij, en je sim710 hoort hij als slot8 te herkennen... Kijk meteen ook effe op welk IRQ je sim710 staat.

Mooi, die gegevens heb je nodig voor lilo.
De juiste lilo regels, uitgaande van een kernel die sim710 en cpqarray ondersteuning heeft zijn :

smart2=0x6000 (waarbij de 6 uitgaat van de SMART controller in slot 6) sim710=irq:15,addr:0x8000 (uitgaande van IRQ15 en slot 8)

Verder gaat lilo dit niet snappen, en waarschijnlijk gaan ook de /dev/ida devices niet aangemaakt worden...

Effe uit mijn hoofd zijn dat nodes met 71,0 voor /dev/ida/c0d0 (eerste gedefinieerde logische schijf, hele schijf) en dan 71,1 tot 71,15 voor /dev/ida/c0d0p1 tot /dev/ida/c0d0p15, oftewel, je partities... Voor meer logische schijven wordt het hoofddevicenummer 72, en verder hetzelfde...

Laat ik je heel vrolijk aanraden om je schijven in Raid1 te zetten, tezij je je schijven echt vertrouwt, dan moet je er vrolijk Raid0 van maken (is sneller)
En nog zoiets, maak maar 1 logische schijf aan, meer dan dat is nutteloos. Probeer en 3e 2Gb schijf erbij te regelen en maak er Raid5 van, da's de beste oplossing (Draaide zelf altijd een 5x1Gb Raid5 = 4Gb effectief + dataveiligheid)

Mooi, da's één. Enkel het voorbereidende werk dus...

Volgende is om er na de installatie zeker van te zijn dat dus de /dev/ida/cXdX en /dev/ida/cXdXpX devicenodes bestaan.

Volgende stap, lilo config file aanpassen.
Ergens in Lilo staat wel waar hij zichzelf wenst te installeren. Dat moet /dev/ida/c0d0 zijn.

En dan effe lilo overnieuw uitvoeren, en het moet werken...

Ik zou je aanraden om SMARTSTART gewoon op de pc te zetten. Dus de beste weg :

Voer een System Erase uit. Bij het opnieuw opstarten mag je dan dus instellen dat je Unixware7.1 gaat installeren... En dan dus inderdaad de compaq utils op de schijf (2x2Gb in RAID1 zou ik dus zeggen) laten zetten, dan linux installeren, en dan na het werkend hebben van je linuxbak, je liloconfigfile aanpassen en er een

other = /dev/ida/c0d0p3
label = Compaq

Aan toevoegen, want dat is waar altijd je Compaq utils staan
(En dus niet bij het partitioneren van je schijf deze partitie verwijderen of een andere naam geven...)

Verder kan ik je sterk aanraden om er meer geheugen in te zetten... Ik heb evt. nog 4x4Mb Liggen wat origineel uit een Proliant 1000 5/60 komt. Gaat weg voor €6,-, Maar dat terzijde...

En een btw'tje. Mocht je er dan nog niet uitkomen moet je me maar via ICQ of email contacten, dan kan ik je wel verderhelpen, behalve met distro specifieke zaken, ik wil je enkel uitleggen hoe je een Slackware bootdisk kunt maken, want da's de enige distro die ik gebruik, en dus de installatieprocedure van ken...

Succes!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Hee andykol... Als je hier nou mee geholpen bent, dan kun je dat natuurlijk wel even laten weten he!

Hint hint...

Verwijderd

Topicstarter
Kippenijzer, Bedankt voor je suggesties. Ik kan je jammer genoeg nog niet zeggen of het gewerkt heeft. Ik heb vanavond geprobeerd de boel te installeren, maar kon de SCSI driver voor de CD-ROM speler niet aan de praat krijgen. Waarschijnlijk moet ik met de smartstart nog iets wijzigen :(
Ik ga het morgenavond weer proberen. Nogmaals dank en excuus dat ik niet eerder reageerde. |:(

• Kippenijzer

Kippenijzer

Mocht je overigens dus inderdaad gewoon Suse erop willen hebben, dan kun je natuurlijk gewoon Suse installeren, wat wel lukte. En dan daarna effe van een bootflop booten het OS in, en dan de nodige wijzigingen aanmaken, om daarna wel van de hd te kunnen booten...

[edit]
En daarvoor wil ik eventueel wel even kijken of ik een werkende bootflop online kan zetten
[edit]

Verwijderd

Topicstarter
Goed, daar zijn we weer. Het gaat van kwaad tot erger. Ik krijg mijn CD-ROM driver vanuit suse niet meer geladen. |:(

Ik ga de machine morgen eerst maar eens open maken en kijken of er iets los zit misschien.... :?

Ondertussen heb ik nog wel een vraag KIPPENIJZER.
Begrijp ik het goed dat jij Slackware gebruikt hebt? En zo ja moest je er nog veel aan aanpassen, of waren de hiervoor al genoemde drivers in de distro aanwezig?

Alvast weer bedankt....

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ik heb er zelf een bootdisk voor moeten maken (ie, zelf een kernel met de juiste support voor cpqarray & sim710) moeten maken, was lilo bootdisk, dus die extra lilo regel maar in de bootdisk zijn lilo gezet... Verder dus enkel het aanmaken van de juiste /dev/ida devices op de bootdisk, rootdisk en de uiteindelijke install op de hdd (kopieren vanaf de rootdisk dus) en daarna nog effe lilo.conf editen en opnieuw lilo uitvoeren. That's al. Het was meer de research om erachter te komen hoe je die EISA hardware aan de praat krijgt, maar dat heb ik dus al voor je gedaan :)

• buum
  • Laatst online: 19-01 16:54

buum

Wie? Ik?

Andykol,

ik heb zelf ook twee Proliant 1000 machines, maar het is mij nog niet gelukt. Het probleem zit hem in de embedded ncr chipset die in dat systeem zit (NCRnogwat) die niet wordt herkend en ook nooit herkend gaat worden. Dus, tenzij je een andere scsi-kaart er in hebt gegooid, kun je het schudden. Ik heb er noodgedwongen NT4 op gezet...

Maar, ik ben dus ook erg geinteresseerd in de voortgang, want mocht je 'm onverhoopt TOCH aan de praat krijgen: JOEPIEEEEE!!!

Ik heb gisteren geprobeerd appels met peren te vergelijken... EN DAT GING HEEL GOED!!!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Op vrijdag 01 maart 2002 20:15 schreef mgbruin het volgende:
Andykol,

ik heb zelf ook twee Proliant 1000 machines, maar het is mij nog niet gelukt. Het probleem zit hem in de embedded ncr chipset die in dat systeem zit (NCRnogwat) die niet wordt herkend en ook nooit herkend gaat worden. Dus, tenzij je een andere scsi-kaart er in hebt gegooid, kun je het schudden. Ik heb er noodgedwongen NT4 op gezet...

Maar, ik ben dus ook erg geinteresseerd in de voortgang, want mocht je 'm onverhoopt TOCH aan de praat krijgen: JOEPIEEEEE!!!
Je leest niet goed he? |:( Ikke heb het allemaal al lang en breed aan de praat gekregen, het werkt gewoon hoor... Lees dan hoe ik dat gedaan heb, en doe het zelf ook (NT4 erop was echt te traag)

[edit]
Goh, mocht je me btw niet geloven zet ik wel een boot en rootdisk online, en dan moet je daar maar eens mee booten, zul je zien dat je raid en je on-board scsi het gewoon doen...

Verwijderd

Topicstarter
Beste Kippenijzer,

Ik ben zeer geinteresseerd in jouw boot disk. Graag zou ik deze van jou ontvangen. Je kunt hem naar mij toe sturen (a.koldenhof@chello.nl). Tevens wil ik dan wel graag weten welke linux distro je gebruikt. In een eerder bericht had je het over slackware, maar kan ik ook Suse of Red hat gebruiken? Ik heb inmiddels Suse 7.0, Redhat 7.2, Mandrake 8.1 hier liggen. Slackware zal ik dan eerst moeten downloaden.

Ik hoor het graag.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Het gaat er natuurlijk om dat je kernels het ondersteund, en die is voor elke distro gelijk. Ik zelf ben gewoon enkel bekend met de installatieprocedure van Slackware, waaronder de door mij gemaakte kernel het dan ook gewoon doet. Op zich moet elke distro die je met een custom kernel kunt installeren de instalatie wel ondersteunen.

Het enige verschil met de meeste distro's is dus dat de ondersteuning voor sim710 & cpqarray niet meegecompileerd is, en de meeste distro's hebben niet standaard de /dev/ida/c?d? en /dev/ida/c?d?p? device nodes. Dat is meestal ook de reden waarom dingen als lilo niet installeren.

Ik zal hem even in elkaar bouwen hier, en dan zet ik hem online, okee?

Verwijderd

Topicstarter
Heel graag. Ik ben zeer benieuwd of het daarmee dan wel zal werken. Het vreemde is nu nl. dat het invoeren van parameters voor de SIM710 driver niet meer werkt.
Ik zou in moeten voeren:
"sim710=addr:0x8000,irq:15".
Echter als ik dit doe dan geeft de SUSE install een foutmelding, waar dit voorheen wel werkte. Het zal toch niet zo zijn dat mijn SCSI kaart naar de gallemiezen is? :?
Maar goed, Als je mij een seintje wilt geven als de boot disk online staat, dan zal ik hem zo snel mogelijk proberen.
En alvast bedankt voor je hulp...

• Kippenijzer

Kippenijzer

Het kan dus ook wel sim710=addr:0x8000,irq=14 zijn, vooral wel te merken als je opstarten nu een stuk langer duurt... Ik weet niet met welke kernel Suse werkt. Ik heb in ieder geval bootdisks op basis van 2.2.19 gebruikt, maar het werkte bij mij ook onder 2.4.X (daarmee draai ik nu mijn Proliant, maar da's een nieuwere, met symbios8xx on-board...)

Komende week dus...

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
En als Linux niet lukt kun je misschien FreeBSD eens proberen..

• buum
  • Laatst online: 19-01 16:54

buum

Wie? Ik?

Euhrmz...
Je leest niet goed he? Ikke heb het allemaal al lang en breed aan de praat gekregen, het werkt gewoon hoor... Lees dan hoe ik dat gedaan heb, en doe het zelf ook (NT4 erop was echt te traag)
OK, mijn fout.... had inderdaad niet optimaal gelezen. Maar, anyway, ik ben benieuwd naar je bootdisks. Als je ze zou willen sturen naar mgbruin@freeler.nl ben ik je erg dankbaar.
En als Linux niet lukt kun je misschien FreeBSD eens proberen..
En je wilt zeggen dat FreeBSD wel support heeft voor een device als linux dat niet heeft??? Dacht het toch niet. FreeBSD is niet voor niets zo stabiel: ze lopen wat achter met dat soort dingen.

Ik heb gisteren geprobeerd appels met peren te vergelijken... EN DAT GING HEEL GOED!!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad FreeBSD geprobeerd. Dit werkt echter ook niet. De benodigde drivers voor een proliant waren niet aanwezig. Ik heb de nieuwste versie gedownload.....

Ondertussen in afwachting van...

• Kippenijzer

Kippenijzer

Sorry, had zelf hier wat probleempjes met mijn eigen server... Maar, net een hopelijk werkende kernel gecreerd en zal hem zo effe in een bootdisk rootdisk bouwen, en die online zetten...

URL's staan er vast, maar ze doen het vanavond dus pas...

bootdisk
rootdisk

Dit is allemaal @Home, dus meer dan 16K/s upload zit er niet in, op verzoek wil ik het ook wel op mijn uni server zetten, maar het is toch maar voor een paar mensen...

edit:

Zoals ik het nu zie staan ze er nu, dus doen ze het waarschijnlijk ook

Verwijderd

Topicstarter
Beste Kippenijzer,

Allereerst bedankt voor de moeite van het in elkaar zetten van de 2 disks.
Jammer genoeg werkt de PL1000.S niet bij mij. Ik heb mbv. Suse 7.0/RAWRITE de image naar flop geschreven. Dit gaat goed. Als ik dan de flop in de PL1000 steek, start hij ook op met jouw uitleg en de boot: prompt. Hier kan ik dan 3 verschillende startups kiezen, te weten ramdisk, drive2 of mount. In alle 3 de gevallen gaat de server in reboot. Gaat dus jammer genoeg niet lukken.
Ik weet niet of het wat uit maakt, maar bij het installeren van Suse 7.0 moest ik als parameter voor de cpqarray kernel driver eisa=0x6000 invullen ipv. smart2=0x6000. Kan dus betekenen dat ik een nog oudere kaart heb? :'(

De root disk wil niet downloaden. Als ik ga kijken in de directory zie ik ook geen custom.gz.
Misschien was ik te vroeg, (ongeveer 21:30) maar dan weet je het.

Nogmaals bedankt voor zover en als je nog meer wilt weten, laat het dan even weten. Mocht je na het lezen nog een andere boot disk willen proberen te maken, dan heel graag.

Ik hoor het wel.

Groet
andykol

• Kippenijzer

Kippenijzer

Owkee, ik weet wel waaraan het ligt, denk ik... Ik heb geen lilo kunnen draaien op het image, ik kan het wel effe doen, maar dan moet ik dus dat iamge writen op flop, lilo draaien en dan weer eraf halen. Als je zelf een andere werkende linux bak hebt, dan volstaat het om lilo te draaien. Hiervoor moet je effe je floppy (pl1000.s) mounten en dan lilo -v -R /<mountpoint van floppy> doen, dan zou hij het wel moeten doen.

Het verschil in smart2=0x6000 en eisa=0x6000 is dat je eisa=0x6000 als module parameter moet geven, terwijl smart2=0x6000 een lilo pararmeter is (als hij dus statisch in de kernel zit...

Ik zal vandaag effe kijken of ik toe kom aan het be-lilo-en, mocht je het zelf niet al gedaan hebben. En idd, die custom.gz is mijn fout, vergeten te renamen, dus het is idd die color.gz

Verwijderd

Topicstarter
Ok, duidelijk.
Ik kan het jammer genoeg zelf niet doen, omdat ik nog niet over een werkende linuxbak beschik. |:(
Ik houd mij dus aanbevolen voor jouw belilo-de versie.

Alvast weer bedankt.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Helaas heb ik hier nu effe geen tijd voor, dat wordt dus pas morgenavond, vrees ik... Nog even geduld dus...

• FJR1300
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02 16:26

FJR1300

145 enthousiaste paardjes...

Op dinsdag 12 maart 2002 21:02 schreef andykol het volgende:
Ik houd mij dus aanbevolen voor jouw belilo-de versie.

Alvast weer bedankt.
Heee, Andy !

Da's lang geleden!

Leuk leesvoor in dit geval is de volgende url:

http://jpprime.free.fr/proliant/

Ik ben overigens benieuwd hoe dit afloopt, want ik heb zelf
ook een Proliant 1000 die ik van linux wil voorzien.

Groeten !

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-02 00:41
Ik heb zelf een Proliant 1500 staan met Slackware erop.
Werkt als een trein hoor. Ik heb inderdaad ook zelf een bootdisk gemaakt met de smart2 support erop.
Ik moest alleen wel de smart2 controller op IRQ11 zetten, standaard stond hij op 10 en of 1 of andere reden deed hij het dan niet.
Verder had ik (ben het helaas kwijt) een scrippie MAKEDEVS die keurig netjes alle benodigde device files, dus ook /dev/ida/c0d0?? aanmaakte.

Ik kan je helaas niet veel verder helpen aangezien die Proliant van mij vanavond verkocht wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Ha die Michel,

Ik heb de genoemde url inderdaad bekeken, maar kan niet alles doen wat daar aangeraden wordt. Zoals je al hebt kunnen lezen, beschik ik nog niet over een linux doos waarmee ik kernel's of lilo's kan bouwen... :'(
Ik wacht dus met spanning op kippenijzer zijn aangepaste versie.

• FJR1300
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02 16:26

FJR1300

145 enthousiaste paardjes...

Op woensdag 13 maart 2002 21:28 schreef andykol het volgende:
Ik heb de genoemde url inderdaad bekeken, maar kan niet alles doen wat daar aangeraden wordt. Zoals je al hebt kunnen lezen, beschik ik nog niet over een linux doos waarmee ik kernel's of lilo's kan bouwen... :'(
Tja, da's inderdaad lastig. Is die proliant dan het enige systeem wat je hebt? Heb je geen extra harddisk rondslingeren voor in je 'normale' pc om daarmee een tijdelijk linux systeempje op te bouwen zonder je bestaande config om zeep te helpen ?

• Kippenijzer

Kippenijzer

Duurde effe iets langer dan gepland... Ik weet niet waarom, maar het gaat volgens mij niet helemaal lekker, maar dat is aan jullie om uit te proberen :)

bootdisk
en
rootdisk

De rootdisk is overigens helemaal niet verandert...

Hopelijk werkt het nu dan :)

Verwijderd

Topicstarter
Beste Kippenijzer,

Weer bedankt voor de moeite, maar ik moet je jammer genoeg teleur stellen. Bij het laden van de bootdisk (Ramdisk) gaat de server automatisch rebooten. Als ik dus Enter druk
en dan ramdisk laat laden, verschijnen er ongeveer 30 puntjes en dan auto reboot.

Zou het misschien iets te maken kunnen hebben met het feit dat ik geen SMART2 SCSI controller heb, maar een oudere SMART controller?
In SUSE 7.0 moet ik in ieder geval de SCSI driver CPQARRAY activeren om de harde schijf te kunnen gebruiken.

De gegevens van de proliant 1000 server zijn dus:
16 Mb geheugen.
2 x 2GB SCSI schijven (1 logische 4GB schijf)
1 x SCSI controller in slot 6 voor de harde schijven. CPQARRAY.
1 x SCSI controller in slot 8 met IRQ 15 voor de CD-ROM drive en de Tape Streamer. de driver hiervoor is volgens SUSE SIM710.

Mocht je nog ideeën hebben, dan hoor ik het graag.

Groet
Andykol

• Kippenijzer

Kippenijzer

Heel erg apart, want dat is precies wat ikzelf ook had (maar dan met 4x1Gb).... Verder is de smart2 nou eenmaal de naam waaraan LILO de cpqarray module herkent als hij ingebakken is in de kernel... Die is dus idd ook voor de SMART... Maar hij laadt dus wel of niet de bootdisk? Hij reboot pas na het laden van de rootdisk zeg je toch?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik heb de boot disk via RAWRITE op een flop gezet. Daarna de flop in de server geladen en bij de prompt "Boot:" een return gegeven waarna "ramdisk" begint met laden. Na een puntje of dertig volgt dan een reboot.
De Root disk ben ik dus nog niet aan toe gekomen.

• Robert Pape
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:18
Wellicht bedoel je dit script:

http://jpprime.free.fr/proliant/files/MKDEV.ida

Ik zit nu zelf ook te pielen met een Proliant 2000. Dat ding slurpt wel een energiecentrale aan stroom btw :)

*Edit: Hmm.. was een reactie op een ander bericht van Sleepy.

[ Voor 15% gewijzigd door Robert Pape op 29-02-2004 14:41 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:03
En dit topic is een tikje aan de oude kant geloof ik. Wel een tikje *erg* oud. Daarom doe ik 'm nu maar dicht, weinig kans dat de originele poster er ooit nog naar kijkt :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.