• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Hej,

mijn pa kwam net opeens aanzetten met een Fuji Finepix 4900Z (6x optische zoom). Geleend van een collega bleek.
Ik dus ff mee geknoeid. Mijn pa nam alle foto's met het lcd schermpje. Hij wist niet hoe anders, ik dus knopje evf/lcd indrukken >:) Toen keek ik door de viewfinder en wat zag ik.
Een plaatje met een resolutie van ik schat 320x200 en met een rood dat VEEL te veel prioriteit had. Misschien is dit normaal ofzo, maar dit bevalt me totaal niet.

Is het normaal dat je zo'n lage kwaliteit door de viewfinder ziet? Zo zie ik totaal niet op ik met manual focus scherpstel.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op maandag 25 februari 2002 22:44 schreef Yokozuna het volgende:
Hej,

mijn pa kwam net opeens aanzetten met een Fuji Finepix 4900Z (6x optische zoom). Geleend van een collega bleek.
Ik dus ff mee geknoeid. Mijn pa nam alle foto's met het lcd schermpje. Hij wist niet hoe anders, ik dus knopje evf/lcd indrukken >:) Toen keek ik door de viewfinder en wat zag ik.
Een plaatje met een resolutie van ik schat 320x200 en met een rood dat VEEL te veel prioriteit had. Misschien is dit normaal ofzo, maar dit bevalt me totaal niet.
En terecht dat je dat niet bevalt... (tenzij er iets mis is met je ogen)
1) Die grote hoeveelheid rood is niet normaal (ik geloof je op je woorden)...
2) Die resolutie van dat schermpje is inderdaad vrij laag (hoewel hij gloofk wel meer is dan 320x200...) Maar je kan ook een gedeelte inzoomen met een knop... kweet niet meer hoe die eruit ziet maar ik meen iets van [ ] of [.]

fijne camera... goede bediening... ligt fijn in de hand... maar die accu's zijn als ik die camera in handen heb, veeeeel te snel leeg. Geef mij maar m'n nieuwe Pro90 IS; geen vergelijk qua energieverbruik... ondanks de gestabiliseerde lens
Is het normaal dat je zo'n lage kwaliteit door de viewfinder ziet? Zo zie ik totaal niet op ik met manual focus scherpstel.
is dus normaal, verder heb je dus die 'scherpstel-zoom-knop'

zit tussen de EFV/LCD-knop en de AE-L knop

terwijl je kijkt moet je die knop ingedrukt houden

• Yokozuna
Ik neem aan dat dat autofocus is?

Sry, maar hoe de *** moet ik dan manual focussen? Ik kan nieteens zien of een foto scherp is door zo'n ongelooflijk nietig electronisch viewfindertje. Ik kijk nog liever op het LCD schermpje, want door zo'n viewfinder kijken is gewoon gokken! Schandalig.

• BizonKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03-2025
Wat had je eigenlijk verwacht dan? een resolutie van 1024x768 in de viewfinder? :?

• Yokozuna
Ik had helemaal niets verwacht. Ik wist er praktisch nog niets van. Maar hoe kan men in hemelsnaam dan een electronische viewfinder BOVEN een optische verkiezen? Ik snap er niets van!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op maandag 25 februari 2002 22:56 schreef Yokozuna het volgende:

Sry, maar hoe de *** moet ik dan manual focussen? Ik kan nieteens zien of een foto scherp is door zo'n ongelooflijk nietig electronisch viewfindertje. Ik kijk nog liever op het LCD schermpje, want door zo'n viewfinder kijken is gewoon gokken! Schandalig.
Nouja schandalig :P maar het is idd wat lastiger als met een optische viewfinder.
fijne camera... goede bediening... ligt fijn in de hand... maar die accu's zijn als ik die camera in handen heb, veeeeel te snel leeg. Geef mij maar m'n nieuwe Pro90 IS; geen vergelijk qua energieverbruik... ondanks de gestabiliseerde lens
Hih, elke keer als de 4900 ter sprake komt heb je het over z'n energieverbruik :) gelukkig (echt waar ;) ) heb je daar met de 6900 niet zo'n last van, alhoewel een 128mb kaartje volschieten niet snel lukt als je alle toeters en bellen gebruikt.

• joep_k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 15:04

joep_k

......

Op maandag 25 februari 2002 23:11 schreef BizonKid het volgende:
Wat had je eigenlijk verwacht dan? een resolutie van 1024x768 in de viewfinder? :?
op z'n minst iets dat wel functioneert denk ik.

wat zou de 602 hebben ?? ..

hmmm

• BizonKid
Ik ben er zeker van dat je na het bekijken van een aantal zelfgemaakte foto's en wat oefenen, zeker scherpe foto's zal kunnen nemen met een EVF.

• Yokozuna
wat lastiger als met een optische viewfinder
Ik ben voorheen gewoon een analoog toestel gewend, maar dit is ongelooflijk. Je kijkt gewoon constant naar een verneukt plaatje, das lekker. Waarom moet het nou electronisch, wat is er zo moeilijk aan het toepassen van een optische viewfinder?

Als dit normaal is ga ik zeker niet meteen een digicam kopen maar eerst (daar mogelijk) wat dagen testen of het "schatten of de foto wel scherp is" lukt.
Ik ben er zeker van dat je na het bekijken van een aantal zelfgemaakte foto's en wat oefenen, zeker scherpe foto's zal kunnen nemen met een EVF.
Daarom ga ik ook zeker testen, om mijn impulsieve reactie van vandaag niet teveel prioriteit te laten genieten.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op maandag 25 februari 2002 22:56 schreef Yokozuna het volgende:

Lees de review op http://www.dpreview.com/reviews/fuji4900z

En dan met name
http://www.dpreview.com/reviews/fuji4900z/page5.asp
en
http://www.dpreview.com/reviews/fuji4900z/page6.asp

Aan de linkerkant van de lensbarrel zit een schuifknopje met MF..AF

Guess wat dat is.... :+

Maar die scherpstel-zoom-knop werkt zowel in MF als in AF

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op maandag 25 februari 2002 23:14 schreef Yokozuna het volgende:
Ik had helemaal niets verwacht. Ik wist er praktisch nog niets van. Maar hoe kan men in hemelsnaam dan een electronische viewfinder BOVEN een optische verkiezen? Ik snap er niets van!
- Doen alsof het een gewone slr is (aandacht vermijden) :o :+
- Menu gebruiken in fel (zon) licht :)
- what-u-see-is-what-u-get (behalve de kleuren dan)

• BizonKid
Een EVF is juist een voordeel tov een optical, met tegenlicht bvb. is het heel moeilijk voor je ogen om in een optical zoeker te kijken.
En professionele SLR's hebben toch ook een EVF?

• Yokozuna
Aan de linkerkant van de lensbarrel zit een schuifknopje met MF..AF

Guess wat dat is....
Dat had ik allang gezien. Alleen ik snap niet hoe je het beeld dan gewoon naar eigen wensen scherp krijgt met een beperkingen blijkbaar van een EVF.
Een EVF is juist een voordeel tov een optical, met tegenlicht bvb. is het heel moeilijk voor je ogen om in een optical zoeker te kijken.
Daar heb ik nooit last van gehad met mijn analoog toestel. Ik heb dan doorgaans ook geen foto's met tegenlicht genomen. Er was altijd wel een alternatief om van een voorwerp een foto te maken zonder tegenlicht.

• joep_k

joep_k

......

Op maandag 25 februari 2002 23:20 schreef BizonKid het volgende:
En professionele SLR's hebben toch ook een EVF?
profs hebben TTL
maar, het voordeel van optical boven je normale lcd schermpje is bijvoorbeeld dat je bij weinig licht nog wel ziet wat je wilt zien, en op je lcd veeel minder goed. ik weet niet hoe dat bij EVF is.
dat is de enige reden waarom ik soms optical gebruik

hmmm

• Yokozuna
Wat is TTL eigenlijk.

True Type Lens? :z

• BizonKid
Een EVF kan evengoed een TTL zijn. *D

TTL = Through The Lens

• Yokozuna
Wat is het verschil tussen een optische viewfinder bij digicams en het spiegelreflex princiepe bij analoge cams?

• joep_k

joep_k

......

Op maandag 25 februari 2002 23:27 schreef BizonKid het volgende:
Een EVF kan evengoed een TTL zijn. *D

TTL = Through The Lens
LOL het zou idd wel heel prachtig zijn als het niet door de lens ging, maar door een apparte ofzo ? je hebt nogsteeds een soort van camera iets nodig om een electronisch beeld te krijgen.
TTL is optisch maar dan door de lens en met spiegels of prisma's naar de "viewfinder"
vandaar spiegelreflex.... denk ik

hmmm

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op maandag 25 februari 2002 23:22 schreef Yokozuna het volgende:
Dat had ik allang gezien.
http://www.dpreview.com/reviews/fuji4900z/page6.asp
Alleen ik snap niet hoe je het beeld dan gewoon naar eigen wensen scherp krijgt met een beperkingen blijkbaar van een EVF.
Tja... Is niet echt super geweldig te doen; stelt weinig voor in vergelijking met een analoog toestel.

Maar ik denk dat je analoog en digitaal niet teveel met elkaar moet vergelijken.

Beide types toestellen hebben voordelen en nadelen ten opzichte van de ander (hoewel ik denk dat de nadelen van de digitale camera's steeds minder worden naarmate de ontwikkelingen verder gaan.... (duh))

1 ding is zeker:

Analoog schieten is totaal anders dan digitaal schieten.... (behalve met die super dure digitale camera's; ik heb het over de losse Spiegelreflex-bodies)
Vergelijk zo'n 4900z aub niet met een (desnoods aanzienlijk goedkopere) analoge spiegelreflex. De manier van schieten is gewoon totaal anders.

Ook met een digitaal toestel moet je leren schieten!!

• BizonKid
Op maandag 25 februari 2002 23:28 schreef Yokozuna het volgende:
Wat is het verschil tussen een optische viewfinder bij digicams en het spiegelreflex princiepe bij analoge cams?
Volgens mij heb je het nu over twee dingen die los staan van mekaar hoor!
Maar dit gaat ook mijn petje te boven :D
Best lees je hier eens : http://www.dpreview.com/learn/glossary

daar staat wel genoeg om te lezen voor slaaptijd :Z

• joep_k

joep_k

......

Op maandag 25 februari 2002 23:31 schreef BizonKid het volgende:

[..]

Volgens mij heb je het nu over twee dingen die los staan van mekaar hoor!
Maar dit gaat ook mijn petje te boven :D
Best lees je hier eens : http://www.dpreview.com/learn/glossary

daar staat wel genoeg om te lezen voor slaaptijd :Z
>:) waar denk je dat al mijn "kennis" vandaan komt

hmmm

• Yokozuna
Alleen ik snap niet hoe je het beeld dan gewoon naar eigen wensen scherp krijgt met een beperkingen blijkbaar van een EVF.
Ik wist wel hoe je manual focus moest gebruiken. Alleen niet bij wijze van spreke "hoe je in godsnaam dan scherpgesteld krijgt met een EVF". Zegmaar >:)

Maar hoe krijgen jullie pics met manual focus dan zo scherp, ik bedoel. Hoe zie je wanneer je pic scherp is op een EVF.

• BizonKid
Op maandag 25 februari 2002 23:33 schreef joep_k het volgende:

[..]

>:) waar denk je dat al mijn "kennis" vandaan komt
hehe, nice.
Maar dat van die TTL moet je nog eens herlezen denk ik :o
Een TTL heeft volgens mij geen extra lenzen/spiegels nodig om het beeld weer te geven in de zoeker. (tov een niet-TTL)

• BizonKid
Op maandag 25 februari 2002 23:35 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

Maar hoe krijgen jullie pics met manual focus dan zo scherp, ik bedoel. Hoe zie je wanneer je pic scherp is op een EVF.
Waarom wil je speciaal manual focus gebruiken? betrouw je de autofocus dan niet?

• Yokozuna
Binnen in kamers of op zolder ABSOLUUT niet nee.

• joep_k

joep_k

......

Op maandag 25 februari 2002 23:39 schreef BizonKid het volgende:

[..]

Waarom wil je speciaal manual focus gebruiken? betrouw je de autofocus dan niet?
en als je bijv. zo'n mooie artistieke foto wilt maken waar je door het struikgewasje een foto schiet met de achter grond scherp ofzo... dan heb je kans dat de autofocus niet altijd je gedachten leest :+

hmmm

• joep_k

joep_k

......

Op maandag 25 februari 2002 23:36 schreef BizonKid het volgende:

[..]

hehe, nice.
Maar dat van die TTL moet je nog eens herlezen denk ik :o
Een TTL heeft volgens mij geen extra lenzen/spiegels nodig om het beeld weer te geven in de zoeker. (tov een niet-TTL)
Afbeeldingslocatie: http://www.megapixel.net/topgfx/ttl.jpg
zoiets is van een doorsnee TTL geloof ik
Het zijn ook de spiegels E.D. die een TTL cam zo zwaar maken.. (rond de 1Kg zijn die geloof ik)

bron:http://www.megapixel.net/cgi-bin/glossary.pl?key=ttl

hmmm

• Parlor_Inventor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01-2023

Parlor_Inventor

I doubt, therefore I might be

Om precies te zijn, mijn EOS100 is 690 gram, en de lens (simpele Canon 28-80) maakt het geheel idd zo ongeveer een kilo zwaar.

Ik heb de 4900 een keer in mijn handen gehad (klasgenoot had het ding) maar ik knapte zelf ook volledig af op de zoeker. Wat is dat ding onbruikbaar zeg. Een optische zoeker is echt veel belangrijker, al was het alleen maar omdat je cam dan niet zo veel stroom gebruikt, en dus nog enigszins bruikbaar is als je op reis gaat.... Maar aan de andere kant, is een spiegelreflex-design ook niet alles voor snapshots. Je kunt wel een gevoelige film/ccd en een heldere lens hebben, maar dan zit je nog steeds met de spiegel die omhoogklapt en de lawaaiige sluiter die afgaat, en de spiegel die weer omlaag gaat. Mijn EOS100 heet een van de stilste SLR's te zijn, maar ik vind hem nog steeds behoorlijk lawaaiig.

Maar ach, mijn Olympus C2040Z is in bestelling :)

...And the world goes on racing, like the world always will...

• Yokozuna
Op maandag 25 februari 2002 23:51 schreef joep_k het volgende:

[..]

[afbeelding]
zoiets is van een doorsnee TTL geloof ik
Het zijn ook de spiegels E.D. die een TTL cam zo zwaar maken.. (rond de 1Kg zijn die geloof ik)

bron:http://www.megapixel.net/cgi-bin/glossary.pl?key=ttl
Mijn analoge toestel ziet er bijna uit (Pentacon). Het weegt wel 800gram. Daarom ben ik bijna geneigd een toestel met optische viewfinder te nemen. Erg grappig, dat ding geeft aan dat je niet scherp hebt gesteld door een soort resolutie over het optische beeld heen toe te passen, je ziet blokjes als je fout hebt scherpgesteld. Erg handig, je kunt gewoon focussen tot de blokjes wegzijn, dat staat ie goed.
Ik heb de 4900 een keer in mijn handen gehad (klasgenoot had het ding) maar ik knapte zelf ook volledig af op de zoeker. Wat is dat ding onbruikbaar zeg. Een optische zoeker is echt veel belangrijker,
Maar die Olympus die je gaat halen heeft wEL een optische viewfinder? >:)

• Parlor_Inventor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01-2023

Parlor_Inventor

I doubt, therefore I might be

Op dinsdag 26 februari 2002 14:07 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

[..]
[..]

Maar die Olympus die je gaat halen heeft wEL een optische viewfinder? >:)
Gewone zoeker (gespiegeld naar recht boven objectief, dus alleen verticale parallax). SLR-zoeker is groot en maakt lawaai, en ik koop de cam voornamelijk om een kleine stille digitale cam te hebben naast mijn EOS100. Als je altijd afhankelijk bent van lcd dan gebruikt je cam ook veel stroom, en de C2040Z gebruikt zonder LCD in std-by mode maar <10 mA, dus das wel zo makkuluk.....

...And the world goes on racing, like the world always will...

• Yokozuna
Ligt er maar aan in hoeverre je het gewoon kunt noemen >:) Het ziet er naar uit dat een EVF een beetje standaard is.
Pagina: 1