Toon posts:

Behringer MDX 2100 en aphex studio dominator

Pagina: 1
Acties:
  • 265 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het zit zo, ik help een café ombouwen en de huidige situatie van soundsystem is zo:

mixer
Behringer MDX 2100
Aphex Studio Dominator
2*Yamaha PC2602M amps (elk 2*400watt)
8*JBL speakers (type weet ik niet vanbuiten)
2*actieve PA speakers (type onbekend maar ze blazen 8-))

Op zich wel mooi systeempje, maar spijtig genoeg vreselijk amateuristisch aangesloten en het klinkt dus vrij slecht. Aangezien de discobar verhuisd moet dus alles herzien worden (gelukkig).

Nu kan ik wel een beetje met die dingen overweg, maar ik ben nu niet zo'n pro, dus ik weet absoluut niet wat die Behringer en die Aphex ertussen doen. Wél weet ik dat er ongelooflijk veel knopjes opzitten waar iedereen aan gaat zitten. Daarom dacht ik de aphex en de Behringer eruit te zwieren. Hoogstwaarschijnlijk gaat de boel beter klinken zonder die dingen dan mét (als ze slecht geconfigureerd zijn doordat iedereen er gewoon aan ligt te draaien weliswaar).

alvast bedankt om zoveel te lezen maar nu heb ik dus een paar vraagjes:

- kan iemand me uitleggen wat die behringer en aphex kunnen/doen?
- Kan iemand me een goede reden geven om ze ertussen te houden?
- Wat kan ik voor die dingen krijgen als ik ze verkoop?
- Wat zouden jullie doen met dit systeem?

alvast bedankt voor de reacties.

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
die behringer lijkt me een versie eerder dan deze? http://www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=MDX2200

das dus een composer..wat die in je bovengenoemde setup doet is me niet helemaal duidelijk.. als limiter misschien?
maar als iedereen aan de knopjes gaat draaien dan lijkt me dat inderdaad niet echt bevoordelijk voor het geluid :P

Verwijderd

Topicstarter
hij ziet er inderdaad exact hetzelfde uit als de 2200. Wat doet zo'n composer eigelijk, wat moet ik me daarbij voorstellen?

En is er iemand bekend met de Aphex Studio Dominator? Waar dient die voor?

• nikao
Op maandag 25 februari 2002 23:25 schreef Rosse het volgende:
hij ziet er inderdaad exact hetzelfde uit als de 2200. Wat doet zo'n composer eigelijk, wat moet ik me daarbij voorstellen?

En is er iemand bekend met de Aphex Studio Dominator? Waar dient die voor?
hij is als limiter te gebruiken.. dan plat ie alle signalen die boven een aangegeven grens komen af.. tevens als compressor te gebruiken..
vind het altijd moeilijk uit te leggen wat dat precies doet.. maar wordt vaak gebruikt over een bas en de basdrum en snare van een drumstel .. en vaak ook nog aan het eind van de mix heel ietsje.
dit om alles wat 'punchier' (compacter eigenlijk dus) te laten klinken...

kheb geen studio dominator kunnen vinden op de site van aphex.. hebje geen type nummer?

• nikao
de mdx2200 kost nieuw trouwens nog maar 117 euro.. denk dus niet dat je veel voor die mdx2100 zult krijgen....(ook omdat er blijkbaar veel mensen met hun tengels hebben aangezeten..:p )

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

een compressor maakt harde signalen zachter (alles wat boven een zekere treshold komt, wordt zachter gemaakt met een bepaald ratio. vervolgens kan je dmv de makeup gain, of de output gain, de boel weer op oorspronkelijk nivo krikken). de dynamiek wordt dus kleiner, het geluid kan meer gaan pompen. bij dance kan het lekker zijn. bij bruincafe muziek denk ik niet..
wordt idd op bass/snare gebruikt..

handig voor zo'n instalatie om je instalatie niet over de zeik telaten gaan als iemand op de mengtafel de gain opeens opschroeft, de bas volledig open zet of met zn dronken scheur in een mic staat te 'praten'...
dus je zet hem tussen je mixer en je eindtrappen.. en dan zo dat er niemand aankomt en dat ie alleen werkt als peaklimiter bv.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reply's.

De Aphex Studio Dominator is een model 700.

De Behringer ziet er nog zeer goed uit voor zo te zijn mishandeld, een beetje stof, dat wel... 8-)
handig voor zo'n instalatie om je instalatie niet over de zeik telaten gaan als iemand op de mengtafel de gain opeens opschroeft, de bas volledig open zet of met zn dronken scheur in een mic staat te 'praten'...
dus je zet hem tussen je mixer en je eindtrappen.. en dan zo dat er niemand aankomt en dat ie alleen werkt als peaklimiter bv.
Idd, een zeer goed idee, ik kan hem gewoon instellen als limiter en dan wegwerken, discobar wordt toch weer van grond op gebouwd.. Thx voor het idee.

• nikao
dat is dan ook een limiter.. kijk maar es op www.aphex.com daar staat een 720 .. (inderdaad een dominator..had ik toch niet goed gekeken).. die's aanmerkelijk duurder en beter trouwens.. maar wat je met 2 van die dingen moet?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 26 februari 2002 00:00 schreef nikao het volgende:
dat is dan ook een limiter.. kijk maar es op www.aphex.com daar staat een 720 .. (inderdaad een dominator..had ik toch niet goed gekeken).. die's aanmerkelijk duurder en beter trouwens.. maar wat je met 2 van die dingen moet?
Ja als de beide dezelfde eigenschappen hebben snap ik ook niet wat die vorige eigenaar daarmee moest :P
Maar jullie denken dus dat de Aphex dominator 700 beter is dan de behringer? Dan zal die gebruikt worden als limiter, en de behringer ertussenuit...

• nikao
nou ja..normaal gesproken wel .. behringer is echt een budget merk.. zoals ik al zei .. nieuw versie hoger nog maar 117 euro.
die aphex.. is boven de 1000$ dacht ik net te zien(ook versie hoger trouwens)..

maaruh. ik weet misschien nog wel iemand die in die behringer geinteresseerd is :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet wel zeggen dat op het eerste zicht de Behringer er wel beter en solider uitziet, maar die zal ook een pak nieuwer zijn schat ik.

• nikao
ik heb geen id eigenlijk.. weet alleen dat behringer echt budget merk is.. en dat aphex echt wel ff een beter merk is..

en vergelijk de nieuw prijzen maar es.. dan lijkt het me sterk dat de behringer beter is...de aphex 720 is nieuw 1350$ .. de behringer mdx2200 nieuw 117 euro.. :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof je best dat Aphex beter is hoor, ik stelde maar gewoon vast dat die Behringer er een stuk beter uitzag.

Maar persoonlijk ben ik wel voor understatement-spullen ;)

• nikao
:) ..tsja.. wat zon dure aphex daar doet is mij een raadsel eigenlijk :) zonde van die zooi zou ik zeggen... iemand (met wellicht wat meer verstand op dit gebied) die misschien een andere mening heeft?

Verwijderd

Topicstarter
Toch al bedankt voor al je reply's, ik begrijp het toch al een beetje meer nu :9

En dan zeggen dat ik een paar uur geleden gewoon die hele boel op het schroot wou gooien... Ga me toch nog ff verdiepen in de mogelijkheden van die aphex...

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

Wij gebruiken de Behringer 2200 in een PA systeem als MIC limiter.

Een aantal mensen vinden het heerlijk om de microfoon plat te spelen/spreken |:( maar goed de behringer is inderdaad goed koper dan de aphex.

Verschil is wel dat de Behringer veel in de prof. wereld wordt gebruikt, althans in Nederland, Belgie en Duitsland. Het apparaat is zeer goed voor zijn prijsje.

De Aphex zal zeker nog wel zijn prijsje waar maken bij verkoop. In een cafe/bar/kroeg zal men niet het verschil horen tussen een aphex en de behringer.
Als het hard is, verstaanbaar, hoorbaar, enz. dan interesseert het publiek zich niet welke compressor/limiter je gebruikt.

Ik vraag me af wat het nut is van 2 apparaten die praktisch hetzelfde doen. Als de installateur van de oude opstelling de werking niet begrijpt van de apparaten, dan begrijp ik de opstelling :+

Advies test het uit door beide apparaten aan te sluiten en netjes af te regelen en vooral door het te mishandelen :Y

Hiermee bedoel ik dus een te laag en een te hoog signaal aan leveren (versterkers hoeven dus niet aan bij de test, maar is wel leuk :P )

Veel succes

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 26 februari 2002 00:42 schreef VisionMaster het volgende:

Ik vraag me af wat het nut is van 2 apparaten die praktisch hetzelfde doen. Als de installateur van de oude opstelling de werking niet begrijpt van de apparaten, dan begrijp ik de opstelling :+
Ik denk dat de installateur wel meer dingen niet begreep, de aansluitingen had je moeten zien, man :r

En jou raad volg ik zeker op, thanks :P

• nikao
die aphex kun je inderdaad wel voor een goeie prijs slijten nog denk ik..

[off topic] zat net op marktplaats te kijken wat mensen nog voor zon behringer vragen... minimum wat ik tegenkwam was 100 euro :? |:( [/off topic]

Verwijderd

Topicstarter
De technische dienst van Aphex is in ieder geval zeer in orde. Reply op mijn mail was binnen 12 uur binnen. Alleen spijtig dat ze me geen manual meer kunnen bezorgen. De Studio Dominator 700 wordt namelijk al jaren niet meer gemaakt.

• nikao
maar werkt ie dan niet grotendeels hetzelfde als de 720? ,..kunnen ze je die toch sturen :)

Verwijderd

Misschien had iemand het vrolijke idee om zowel een dure aphex limiter voor de main versterkers te zetten, als een budget limiter voor de booth speakers... just om ze niet te kunnen blowen..
Zou best nuttig kunnen zijn. Ik denk dat je meer hebt aan het eens rustig uitzoeken van de optimale instellingen en opstellingen van de apparaten rather dan ze meteen weg te flikkeren. Ik weet btw niet wat voor n versterkers die yamaha zijn, maar maybe zijn de limiters/compressors ook wel om het signaal onder een bepaalde dB waarde te houden zodat de versterkers niet gesloopt danwel door de thermische beveiliging uitgeschakeld kunnen worden..

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 26 februari 2002 20:49 schreef ViSioN_TFH het volgende:
Misschien had iemand het vrolijke idee om zowel een dure aphex limiter voor de main versterkers te zetten, als een budget limiter voor de booth speakers... just om ze niet te kunnen blowen..
Zou best nuttig kunnen zijn. Ik denk dat je meer hebt aan het eens rustig uitzoeken van de optimale instellingen en opstellingen van de apparaten rather dan ze meteen weg te flikkeren.
Daar heb je waarschijnlijk gelijk, ik vroeg me af wat die man met 2 zo'n dingen ging doen, maar zoals je zegt, één zal bedoeld zijn voor de main, en één voor die dikke PA-speakers. Dan is alles rond. We gaan ze dus beide zo hergebruiken. Verder worden ze eenmaal ingesteld en verdwijnen ze dan in de rack met plexi plaatjes voor, zodat niemand d'r met z'n fikken aankan. :9

• nikao
snap ik niet helemaal?..je kunt toch gewoon dat ding voor de versterker hangen?..dus geluidsbron input daarin ..output in versterker?...
dan heb je er toch maar 1 nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, één zal voor de 2 yamaha's gehangen hebben, en de andere voor de PA's. Je kan inderdaad ook de PA's op de doorlus-mogelijkheid van de yamaha's hangen, maar dat zal toen niet het geval zijn geweest.
Pagina: 1