Problemen met verschillende voedingen

Pagina: 1
Acties:

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:23
Gisteravond viel een aantal keer achter elkaar spontaan de stroom van de PC af. De PC ging in een keer uit, zonder af te sluiten. Daarom heb ik de PC tot vanavond met rust gelaten, maar vandaag gebeurde na 20 minuten hetzelfde. Daarop heb ik mijn 350Watt Enermax voeding vervangen door mijn standaard 300 Watt AOpen voeding. De PC is nu niet meer vastgelopen, maar ik krijg nogal lage waarden (tussen 11,25 en 11,50) bij de +12Volt. Is er iets verkeerd met de stroomtoevoer naar mijn PC, of moet ik toch weer een andere voeding erin stoppen?

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Nou, zolang het nog boven de 11 volt is, zou het genoeg moeten zijn. Hoe waren de spanningen eigenlijk bij de vorige voeding? En als hij het goed doet is er niets om je druk over te maken.

• TweakersOnly
Die vorige voeding heb ik al een keer eerder weggebracht naar de winkel, omdat ik met die voeding ook veel te lage waarden aangaf voor de +12Volt (tussen de 9,5 en 11), waardoor mijn PC last kreeg van spontane reboots.

Bij de winkel (Regenboog computers in Sittard BTW) hebben ze de voeding een hele dag in de PC gezet, zonder prolemen te ondervinden, zeggen ze... Daar stond de +12V meter tussen de 11,90 en 12,25V, althans dat staat op het reparatiebewijs.

Dus ik heb mijn Enermax voeding weer mee naar huis kunnen nemen.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Meet je trouwens met een voltmeter of een meetprogramma? Die programma's zijn niet altijd betrouwbaar.

• TweakersOnly
Op maandag 25 februari 2002 21:40 schreef polaris het volgende:
Meet je trouwens met een voltmeter of een meetprogramma? Die programma's zijn niet altijd betrouwbaar.
Ik gebruik hiervoor MBM5. Het programma is misschien niet betrouwbaar, maar bij de Enermax voeding gaf het programma bij de +12V iedere keer veel te lage waarden en en was de PC totaal niet stabiel. Volgens mij zit er echt wel een verband tussen...

Verwijderd

Het kan zijn dat je je 12V te zwaar belast. Test eens door alles los te nemen behalve je MB, video en HD waarvan je boot en meet opnieuw. Als de spanning nu hoger is, komt dat door de belasting. Als de spanning hetzelfde is, geeft je voeding een wat lage spanning af.

Een lage 12V lijkt me niet de verklaring voor een instabiel systeem. Computer electronica draait volgens mij op 3.3V en 5V. De 12V lijkt me meer voor motoren, fans en dergelijke.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Op dinsdag 26 februari 2002 05:51 schreef sterretje het volgende:
Het kan zijn dat je je 12V te zwaar belast. Test eens door alles los te nemen behalve je MB, video en HD waarvan je boot en meet opnieuw. Als de spanning nu hoger is, komt dat door de belasting. Als de spanning hetzelfde is, geeft je voeding een wat lage spanning af.

Een lage 12V lijkt me niet de verklaring voor een instabiel systeem. Computer electronica draait volgens mij op 3.3V en 5V. De 12V lijkt me meer voor motoren, fans en dergelijke.
Maar het is wel een 350 W voeding, en nog wel een van goeie kwaliteit. Dan moet je wel een hoop zware dingen erin hangen om te weinig sap over te hebben...

It sounds like it could be either bad hardware or software

• TweakersOnly
Op dinsdag 26 februari 2002 05:51 schreef sterretje het volgende:

Is de voeding die ik heb, dan nog te weinig voor mijn PC (zie specs, wel 2*128mb geheugen, ipv 1*256mb)? Ik kan me dat bijna niet voorstellen. De PC krijgt de stroom via een stekkerdoos met een beveiliging tegen stroomuitval. Op dezelfde stekkerdoos is mijn monitor (Philips 107E) aangesloten.

Daarbij komt het dat mijn 300 Watt AOpen voeding geen problemen geeft, terwijl de PC met mijn 350 Watt Enermax voeding iedere keer spontaan rebootte of gewoon uit ging. Lijkt me dus niet de hoeveelheid Watt.

Ik ben niet technisch aangelegd, maar zou het een verschil uitmaken tussen stroomtoevoer met en zonder randaarde?

Verwijderd

Mijn verhaal was een theoretisch verhaal. Hieronder wat aanvulling.

Ten aanzien van de opmerking dat het een 350Watt voeding is. Dat zegt geen bal, het ligt eraan hoe het verdeeld is over de 5V, 3,3V, 12V enz.
Als dat ding 69A kan leveren bij 5V (345W), blijft er voor de rest maar 5W over. Op een voeding staat over het algemeen ook welke stroom de diverse 'spanningen' kunnen leveren.
Oftewel in de praktijk: je kan die voeding overbelasten zonder aan de 350W te komen.

Het kan dus zijn dat je AOpen meer stroom kan leveren op de 12V dan de Enermax.

Wat theorie:

5V, 12V etc worden nu even gezien als aparte voedingen (ook al komen ze uit hetzelfde blok)

Iedere voeding heeft een interne weerstand. Bij de ene voeding is die lager dan bij de andere (0 Ohm is ideaal).
Stel je voeding geeft intern (niet aan de uitgang) 12V af en de interne weerstand is 1 ohm. Je hangt hier een apparaat aan dat bij 12V 120 mA gebruikt (1,44W); dit is een belasting van 100 Ohm. De spanning die je meet aan de uitgang van de voeding is nu ((120 / (120+1)) * 12V is 11,91V.
Nu hang je er een tweede (identiek) apparaat aan. De belasting is dan 50 Ohm. De spanning aan de uitgang is nu ((50 / (50+1)) *12V is 11,76V.
En zo kunnen we doorgaan.

Nu is de 1 Ohm in het voorbeeld hoog gekozen; ik weet zo geen reeele waardes.

Het is best mogelijk dat je AOpen voeding een lagere interne weerstand heeft dan je Enermax.

Wat meer theorie:

Het is mogelijk dat bv een 5V spanning wordt afgeleid van de 12V. De 5V voeding geldt dan als een apparaat (zie hierboven) voor de 12V voeding.
Ik denk echter niet dat dit het geval is in moderne computer voedingen (maar dat kan ik mis hebben).

En dan terug naar het probleem:

Het is best mogelijk dat je een slecht productie model hebt waarbij je interne weerstand wat aan de hoge kant is.
Doe vergelijkende metingen aan de 12V spanning met zowel de AOpen als de Enermax en controleer hoe het verloop is in relatie tot het aantal aangesloten apparaten.
Probeer de Enermax ook eens in een andere computer als je die mogelijkheid hebt en meet dan ook de spanningen.
Als die daar inderdaad normaal zijn bij een min of meer gelijke configuratie, heb je een probleem in je PC; als dezelfde afwijkingen optreden bij een gelijke configuratie is er iets mis met je voeding.
Pagina: 1