Je PC op een 12V accu laten lopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 362 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 11:22

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier thuis een server en die mag niet uitgaan als er een stroom storing komt.

Nu heb ik hier nog een 12v accu staan met 650AH daar kan je server dus wel even op draaien :)

Maar de server werkt van binnen dus op 12v en 5v moet ik nu een schakeling maken die simpelweg ook alleen even van 12v 5v maakt of moet die spanning ook helemaal worden gefilterd en alle 'rimpeltjes' er uit halen?

De accu komt oorspronkelijk uit een zeilboot.

Ik maak dus een schakeling die de Accu oplaad en als ie vol is stopt met laden en dan loopt de server op groene stroom en als de spanning dan uitvalt draait ie gewoon door.

Kan mijn idee? en zo ja, wat moet ik dan eerst bouwen loopt mijn server geen gevaar!

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Kan wel, maar ik denk dat je beter gewoon een UPS aan kan schaffen: goedkoper en gemakkelijker.

Specs? Zie ondertitel...

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op maandag 25 februari 2002 19:17 schreef DaDaJoker het volgende:
Kan wel, maar ik denk dat je beter gewoon een UPS aan kan schaffen: goedkoper en gemakkelijker.
hoeveel kost een beetje UPS?

Stroom storingen kunnen heel lang zijn hier

En ik vind het leuk om te solderen :) (Ja ik ben gek)
Ik vind het gewoon leuk om mooie schakelingen en ingewikkelkde dingen te bouwen!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ow ja nog even

Tis een Pentium 166
AT Voeding
5400RPM Hdd

Dus veel stroom vreet ie niet

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Een pc loopt niet alleen op 12V en 5V, maar ook nog op een aantal andere, onder andere -12V.

Voor de echte knutselaar:
http://www.tweakers.net/nieuws/15137
(volgens mij is dit precies wat jij zoekt)

EDIT: heel leuk maar de link is dood??? hoe weet je dan wat er in staat? bovendien is de link echt niet dood. misschien dat t.net er even uit ligt, maar dat heeft hij wel vaker.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op maandag 25 februari 2002 19:59 schreef RolandWitvoet het volgende:
Een pc loopt niet alleen op 12V en 5V, maar ook nog op een aantal andere, onder andere -12V.

Voor de echte knutselaar:
http://www.tweakers.net/nieuws/15137
(volgens mij is dit precies wat jij zoekt)
Heek leuk! Ga ik zeker even lezen!

Maar heeft iemand OnLine ergens staan hoe een AT voeding werkt? wat voor een spanningen er precies uitkomen e.d.!

Heeft iemand zoiets? Daar mee kan ik dan even mooi gaan tekenen en mijn elektronika doos er bij pakken

EDIT: Link is dood!

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Een computervoeding levert +12, +5, -5, en -12 volt. Rechtstreeks een PC uit een accu voeden is erg onpraktisch, je moet een omvormer of UPS gebruiken.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op maandag 25 februari 2002 20:25 schreef polaris het volgende:
Een computervoeding levert +12, +5, -5, en -12 volt. Rechtstreeks een PC uit een accu voeden is erg onpraktisch, je moet een omvormer of UPS gebruiken.
Het kan toch wel zo'n schakeling bouwen?

Of kan ik beter een omvormer kopen die van 12v 230v maakt en dan een schakeling maken die standard de netspanning neemt en als die uitvalt dat ie dan zonder 'rimpel' overgaat op de Accu?

Heeft iemand een schema van een AT voeding?

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb eens een guide gelzen waar ze uitlegden hoe je je eigen UPS kon maken. Werkte 20-30uur. En het was goedkoper dan een normale UPS die het maar 1 uur volhoud.

Kan hem helaas niet meer vindne

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op maandag 25 februari 2002 20:31 schreef thedolf het volgende:
Ik heb eens een guide gelzen waar ze uitlegden hoe je je eigen UPS kon maken. Werkte 20-30uur. En het was goedkoper dan een normale UPS die het maar 1 uur volhoud.

Kan hem helaas niet meer vindne
Bedoelde je deze?
http://www.tweakers.net/nieuws/15137?highlight=ups

Die links is dood!

PS Heeft echt niemand een schema van een AT voeding?

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op maandag 25 februari 2002 20:33 schreef Snow_King het volgende:

[..]

Bedoelde je deze?
http://www.tweakers.net/nieuws/15137?highlight=ups

Die links is dood!

PS Heeft echt niemand een schema van een AT voeding?
Die bedoelde ik ja. Maar jammer dat het er niet meer op staat

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-08 09:30
Is het niet simpeler om een omvormer van 12v --> 220v te kopen/maken? Scheelt je veel hoofdbrekers, maar is natuurlijk wel inefficiënt.

Verwijderd

pc gebruikt toch wisselstroom en een accu is geleikstroom

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op maandag 25 februari 2002 20:48 schreef Steven het volgende:
Is het niet simpeler om een omvormer van 12v --> 220v te kopen/maken? Scheelt je veel hoofdbrekers, maar is natuurlijk wel inefficiënt.
ja ok!

Maar dan krijg je er geen kick van, van Yess ik heb dat gemaakt!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op maandag 25 februari 2002 20:49 schreef redbullwaning het volgende:
pc gebruikt toch wisselstroom en een accu is geleikstroom
binnenin toch niet?

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Er zijn al meer topics over geweest hoor. En het is moeilijk om de volgende redenen:

1-Verkrijgen van negatieve spanningen.

2-Terugregelen van 12V naar 5V bij een stroom ter grootte van ca 20 ampere. Er verdwijnt een gigantische hoop vermogen in de spanningsregelaar (als je al zo'n zware kunt krijgen).

Al met al is de enige praktische manier een omvormer van 12 V DC naar 230V AC en dan de PC-voeding in.

Verwijderd

Als je even naar de search gaat en zoekt op "PC 12V" vind je een topic met 43 reply's over hetzelfde onderwerp.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:19

CyBeRSPiN

sinds 2001

Op maandag 25 februari 2002 20:49 schreef Snow_King het volgende:

[..]

binnenin toch niet?
Nee, maar weet je hoe lastig het is om al die verschillende soorten spanningen goed te krijgen?
1 klein foutje en je mobo ligt in puin..

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-08 21:05
Om je pc heel lang (langer dan uur) te laten te laten draaien op accu's moet je denk ik wel met een hele zooi accu's komen..

De meeste gangbare ups'en houden het met jouw server denk ik 10 a 15 minuten vol.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op maandag 25 februari 2002 21:51 schreef _Hades_ het volgende:
Om je pc heel lang (langer dan uur) te laten te laten draaien op accu's moet je denk ik wel met een hele zooi accu's komen..

De meeste gangbare ups'en houden het met jouw server denk ik 10 a 15 minuten vol.
Mijn Accu is een 630AH Dat is veel! en de server trekt 80 a 100watt!

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-08 21:05
Op maandag 25 februari 2002 21:52 schreef Snow_King het volgende:

[..]

Mijn Accu is een 630AH Dat is veel! en de server trekt 80 a 100watt!
Hmm sorry, daar had ik ff overheen gelezen :) . Ja daar zal hij het denk ik wel een tijdje mee vol houden.

Ik denk dat je toch het beste een ups (of iig iets wat 12V naar 230 omzet) kan gebruiken. Het lijkt mij veel te moeilijk om iets direct aan te sluiten op een accu.. De netvoeding moet ook nog werken normaal he..

• EHofman
  • Laatst online: 10-01 20:59
Er zijn 2 mogenlijkheden.

1. Een DIKKE acculader aansluiten op de accu en dan van de accu met een 12->220 omvormer naar de server.

2. Je hebt een 2e accu nodig. Deze accu's sluit je aan in serie. de 650AH gebruik je voor de 12 en 5 volt de andere accu (een 100AH) gebruik je voor de -12 en -5 volt. Sluit de - van de 650AH aan op de + van de vb 100AH. Allen nog een paar goede spannings regelaars (ff in het conrad boek kijken, daar staan dr genoeg) en het zou moeten werken.
Je moet er wel voor zorgen dan wqanner de 220v weer "online" is dat de accu's (via vb een relais) losgekoppeld worden van de server of dat je er een paar diodes tussen zet, zodat de PC voeding NIET de accu kan gaan laden. Mijn voorkeur zijn diodes, die zijn snellen met "schakelen" als de 220V uitvalt.

Ik heb hier ook al s over ged8. heb alleen nog geen tijd gehad om het te maken, maar dat kan niet zo moeilijk zijn.

8-)

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 16:51
Al gedacht aan wind of zonne energie? :+

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:54
't is in principe wel mogelijk om te doen..

Allereerst heb je de -12V en de -5V vaak niet echt nodig voor het functioneren van je pc-tje.. (alleen voor de parallelle / seriele poorten enzo).

Dus je hebt alleen de 12 en 5V nodig.. Nu zul je bijden wel een beetje moeten regelen.. Een volle accu kan tot 13V opgeladen zijn, en da's een beetje aan de hoge kant voor een voeding.. Als jouw accu rond de 12V blijft hangen is het wel te doen..
Voor de 5V moet je een step-down converter hebben.. Dat is een schakeling die met behulp van pwm de spanning omlaag transformeert zonder dat er veel vermogen verdwijnt in spanningsregelaars, en die toch een behoorlijk vermogen kan leveren afhankelijk van de gebruikte componenten..
Voor die pwm-regeling zijn standaard IC's beschikbaar (weet zo niet welke, maar dat is op te zoeken in datasheets enzo), en vaak zijn er ook standaard schakelingen bij..
Dus als je het echt zelf wilt maken, ga eens op zoek naar dat soort dingen, bekijk de datasheets, en dan kom je denk ik al een heel eind :)

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Dus het gaat niet al te moeilijk worden?

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 20:32

JeroenT

hoi!

waarom neem je geen 12 --> 220 omvormer van 600 watt oid. ? tis hetzelfde principe als een een UPS ;)

het verlies is niet zo heel erg hoog.. en ik denk dat dat een stablielere en makkelijkere oplossing is :)

of je moet van prutsen houden :D
Pagina: 1