Op maandag 25 februari 2002 20:35 schreef tktijntje het volgende:
als je een mobo zoekt met En sdram En DDR geheugen kom je alleen bij een ali magik 1 chipset terecht, een asus a7a266 ofzo, maar ik raad je die chipset niet echt aan want ali is echt om te

. Als je kan kiezen tussen via en amd kies gewoon lekker nog via, is goedkoper en op amd moederborden zit 10 tegen 1 nog een via southbridge vol met troubles. Alhoewel ik via nu wel stabiel heb
Blaat.
Minstens 3 chipsets met SDR+DDR zijn vindbaar:
ALi Magik1 - inderdaad

VIA KT266 - is een beetje achterhaald, brakke mem controller
SiS 735 - geen KT333A of nForce, maar betere mem ctrl dan AMD760 en gelijkwaardig aan de KT266A (die dan wel betere AGP implementatie heeft).
Maar goed, er is maar 1 SiS735 mobo met SDR+DDR: de ECS K7S5A. En die valt af op een aantal vereisten. Ik stel voor sowieso je eisen te wijzigen, dan wordt het haalbaar:[quote]
- Een socket A mobo (tot zo ver geen problemen )/quote]
Inderdaad tot nu toe prima te doen.
- 200/266fsb
Bestaat helaas niet. 100/133MHz DDR wel. Maar dat is geen 200/266! (sorry mierenneukmodus, maar ik

op zinloze marketingpraat)
- Sdram/ddr support (min 3 sloten)
Bedoel je hier SDR/DDR SDRAM support, dan kan dit niet, maar als je alleen DDR-SDRAM bedoelt, dan gaat het weer wel (ja ik zit weer te mierenneuken, maar duidelijkheid is in dit soort dingen belangrijk). Voor DDR/SDR op 1 plank is 2 per soort de max. Punt. Dus moet je hier kiezen wat je zwaarder vindt wegen- 3 DIMMs of 2 mem types.
- Promise Fasttrack 100 onboard/(evt mag ook ultra 100)
Oh ja? Beter idee, neem gewoon een losse- kost €35 ofzo en dan ben je volledig vrij in het kiezen van mobo.
- beetje kwaliteit dus geen pcchips oid.
Als K7S5A bezitter vind ik dat je hier ongefundeerd zit te blaten. In de laatste 12 maanden zijn er bijvoorbeeld veel meer issues geweest met MSI dan met ECS/PCChips. Ga dus af op de mobo en niet strikt de fabrikant alleen, want zelfs een fabrikant die 2j terug zuigplanken bakte kan nu wel goede waren leveren.
- ATX
Geen issue, zijn ze allemaal.
- Geen onboard Audio
Bijna onmogelijk tegenwoordig, maar daar hebben ze een simpele oplossing voor: uitzetten, disablen in BIOS voor de eerste OS installatie en Windows weet niet beter dan dat er nooit eentje gezeten heeft.
- Min 6 pci sloten
Hoezo 'min' 6 PCI sloten. Op de SiS x35 generatie chipsets na is er geen chipset voor single processor die meer dan 6 sloten ondersteunt, en zelfs met de SiS is nooit meer dan 6 gebruikt.
- AMD of Via Chipset
Waarom VIA? Dat terzijde, besef dat je met de AMD geen 3 DIMM sloten kunt nemen (muv de ABIT KG7, maar daar moeten weer registered DIMMs in om meer dan 2 te gebruiken) en dat SDR helemaal niet door de 760 ondersteund wordt. Deze kun je dus best sowieso schrappen omdat het de andere eisen tegenspreekt.
Beter voorstel: VIA of SiS (ALi laten we voor wat het is, en nVidia is een beetje duur- lees THG als je wilt weten waarom in dit geval de SiS minstens het gelijke van de AMD chipset is en eigenlijk beter presteert)
Goed, maar zelfs met die aangepaste eisen zijn we er niet.
Je moet sowieso kiezen tussen per se SDR en DDR te nemen of 3 DDR DIMM slots hebben.
Keuze 1:
KT266 of SiS 735 chipset.
Die MSI K7266-Pro2 RU komt het dichste in de buurt. Als je nog steeds over die onboard sound loopt te mieren kun je het vergeten. Gewoon
UITZETTEN. Nadeel is hier wel dat de VIA 686B southbridge de bekende problemen met de SBLive heeft (ik neem aan dat je in die richting dacht).
Goedkoper alternatief is de ECS K7S5A met onboard LAN en losse RAID controller- je verliest een PCI aan de losse RAID, maar je wint er een met de LAN. Verder kan ik zeggen dat hij geen enkel probleem met de SBLive heeft. En wederom onboard audio gewoon uit en je merkt er niets van.
Keuze 2:
A7V266-E zonder meer, omdat het aan alles muv de 2 soorten mem voldoet, maar 2x3 slots bestaat dus niet.
Al zou ik zelf voor de K7S6A gaan met een losse RAID en het prijsverschil in extra geheugen (of bier

) investeren.