Audio set bij mijn 'smaak'

Pagina: 1
Acties:
  • 322 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Ik heb nu een zeer brakke Sony STR-DE135 reciever met 2 30 jaar oude B&W DM5 boxen. Ben niet bijzonder onder de indruk van de gegenereerde dynamiek (pianoconcerten zijn echt brak, piano hoor je haast niet) - met m'n Sennheiser HD580 koptelefoon is het een stuk beter maar aangezien ik al ruis hoor als ik geen bron heb aangesloten geeft dit toch een zekere brakheid van mijn receiver aan :)

Ik heb ongeveer 700-800 euro te besteden, ik ben puur opzoek naar een versterker en TWEE boxen. Ik weet dat ik zelf moet gaan luisteren maar ik zou graag wat richtpunten willen hebben :)

Dit is waar ik van houd (gecopy/paste uit muzieksmaak-topic):

Nou, daar ga ik dan Het hangt een beetje af van de stemming waarin ik verkeer. Maar dit is wat ik leuk vindt:
1. (Neo-)Romantische klassieke muziek - Denk hierbij aan Chopin, Liszt, Tchaikovsky, Rachmaninoff, Shostakovich en in mindere mate Beethoven (laatste periode van z'n leven), Vivaldi. Inderdaad: veel piano. Het enige waar ik niet echt van houdt is opera.

2. 'Lichte' Jazz - Miles Davis, Johnny Coltrane, Wynton Kelly, Oscar Peterson, Louis Armstrong, Ella Fitzgerald etc... Ben nog niet erg bekend hiermee, maar dat wordt steeds beter.

3. Blues - tja, euhm... Thuis heb ik het niet, maar ik ga errug graag naar bluescafés, zwaar relaxte muziek (wel supervoorspelbaar maar met bier erbij is dat wel prettig). Ik weet eigenlijk geen artiesten bij naam te noemen De Blues Brothers natuurlijk, maar er is meer op bluesgebied natuurlijk.

4. Akoustisch - akoustische gitaarmuziek vind ik echt geweldig. Ken weinig artiesten bij naam, maar ik heb een huisgenoot die nogal gitaarfreak is - dus ik mag graag naar 'zijn' muziek luisteren. Als ik ooit nog een 2e instrument ga bespelen naast mijn piano wordt dat gitaar (akoustisch dus ). Verder muziek van bijvoorbeeld The Eagles (unplugged) vind ik ook erg mooi.

5. Acda & de Munnik, Blof ... Nederlands, je kent ze wel.

6. Catagorie 'zang, elektrische (bas)gitaar, drums, soms met een vleugje symfonie' - om alles maar op 1 hoop te gooien Eigenlijk alles wat niet te zwaar is. Ik ben een erg groot fan van Queen, mag erg graag naar de 'oude' hits luisteren (Bad English, Bachmann Turner Overdrive e.a.), bands als 'Live' vind ik leuk om naar te luisteren, punk vind ik ook wel lache, en bijvoorbeeld die nieuwe CD van Within Temptation vind ik ook ERG goed (de vorige van hen wat minder).

7. Phil Collins, George Michael - rustige muziek met inhoud.

8. Trance - 'Commerciele' shit zoals hierboven werd geopperd (Johan Gielen, Tiesto) vind ik cool, maar ik heb een broer die puur naar niet-commerciele trance luisterd en dat vind ik ook erg cool. Weet alleen geen namen Ik ben ook erg graag in discotheken te vinden waar alleen trance gedraaid wordt.

Ik houd niet van:
* Klassiek - Renaissance, impressionisme
* Rock n Roll
* Modern - Top40 'dance', Hiphop, R&B

Ik houd ABSOLUUT niet van:
* 'Fake' klassiek - André Rieu, Helmut Lotti.
* Frans Bauer, Marianne Weber, BZN, Jantje Smit...vul maar in
* Duitse schlagers
* Kroegen waar de muziek VEEL te hard staat

Ik luister thuis voornamelijk naar 1, 2 en 6.

Bijvoorbaat dank :)

Geef mij maar een Warsteiner.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:56
Jij bent een alleseter.

Weet niet wat ikje moet adviseren, alhoewel ik je JBL-speakers afraad.

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Mij lijkt dat je een vrij moeilijke keuze van muziek hebt, en moeilijk dan voor de luidsprekers. Veel acoustische instrumenten en veel stemmen. Dit zijn nou net de twee zwaarste opgaven voor een geluidsset. House en rock klinken meestal wel acceptabel. Voor 800 euro kom je op een versterker van pak'm'beet 350-400 euro uit, en de rest voor de luidsprekers. Da's dus 400-450 euro... Ik denk dat dit een beetje aan de krappe kant is. Spaar liever even door totdat je een 1200-1500 euro te besteden hebt, en koop dan iets wat echt goed klinkt. Ga voor de lol eens ff luisteren bij een fatsoenlijke muziekzaak, en hoort het verschil.

Specs? Zie ondertitel...

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Nad versterker met chario of B&W speakers, die doen dat allemaal wat je wil, echte alleseters die echter met klassiek het mooiste zijn vind ik.

Bijvoorbeeld:

Nad c300 amp: 300 euro (ongeveer)
Afbeeldingslocatie: http://www.andbenelux.com/images/products/large/c300%2Ejpg

Chario syntar 100: 300 euro (ongeveer)
Afbeeldingslocatie: http://www.rikstoet.nl/media/chariosyntar100.jpg

• Knakker
Wat ik voornamelijk luister (en wat de speakerkeuze moeilijk maakt) is klassiek (romantiek - enorm scala aan instrumenten, gigantische kleuring) en jazz (zang, piano, bas, drums waar het echt om de details gaat)...

Ik kan er op dit moment zo'n 900 euro van maken, maar daar houdt het voor mij wel mee op. Ik werk niet en heb behalve mijn stufi en vaderlijke bijdrage niet echt inkomsten :) Ik kan natuurlijk mijn 'oude' receiver (iets meer dan jaar oud, echt spijt van dat ik die gekocht heb :) ) en boxen wel verkopen.

Aan wat voor merken zou ik moeten denken gezien m'n muzieksmaak? Ik houd wel van een warm geluid...

Oh ja, ik heb het liefst tenminste 5 inputs. Ik heb nu 4 apparaten aangesloten:
* CD speler (Sony CDP-XE330)
* Minidisc (Sony MDS-JE530)
* Televisie
* Computer

En zou ook graag mijn Roland Digitale piano (diegene op mijn usericon :) ) aan willen sluiten. Maar dat kan ook wel via mijn minidisc deck dus het is niet 1e prioriteit.

• Sjah
Ok, toen ik nog student was hebbik de 2e hands markt redelijk afgestruind. Dat zou jij ook kunnen doen. Koop eens de Homestudio (heet nu anders geloof ik) en kijk daar eens.
Ik heb ooit eens een Luxman L309V gekocht voor 80 € (en helaas is die doorgebrand, iets waar ik nu nog niet over heen ben).

Voor 900€ kom je dan echt heel ver hoor voor een paar speakers en een Amp.

Ik ben zelf grote fan van B&W, dat zijn alleskunners,en ze hebben warm geluid, tja Engels he... Verder zou je voor 450€ de goedkoopste Accuphase geintegreerde versterker moeten kunnen vinden 2ehands. Altijd kopen dat ding ;)

• hervaz
Op maandag 25 februari 2002 20:32 schreef Sjah het volgende:
Ik ben zelf grote fan van B&W, dat zijn alleskunners,en ze hebben warm geluid, tja Engels he... Verder zou je voor 450€ de goedkoopste Accuphase geintegreerde versterker moeten kunnen vinden 2ehands. Altijd kopen dat ding ;)
Proest!

Een accuphase e-211 voor 450 euro? Dream on! :P

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Tip: Ik heb 2maal een B&W DM603's (ofzow) en die roeleren!

• Knakker
Hmm, ik kan inderdaad naar 2e hands spullen gaan kijken. Maar ook dat vind ik lastig: ik weet niet wat hoe klinkt, en ik ben zeker niet zo'n type die een hele middag bij een goede hifi zaak gaat luisteren om dan daar vervolgens niks te kopen...

Ik heb wat online marktplaatsen afgezocht, ben een Groninger (studeer zelf in Groningen) tegengekomen met een setje Chario Syntar 100s, ik hoop dat ie ze nog heeft en dan zal ik daar binnenheelkort ff naar gaan luisteren. Ik ben ook iemand tegenkomen die z'n Marantz PM7000 verkoopt voor onder de 300 euro (kan ook moeilijk een miskoop zijn lijkt me), dus die heb ik ook ff een mail gestuurd. Nu maar hopen dat mijn 'oude' receiver nog wat geld opbrengt, scheelt altijd weer :)

Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte en als er nog meer ideeën zijn - ik houd me van harte aanbevolen!

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 20:55 schreef Knakker het volgende:
Hmm, ik kan inderdaad naar 2e hands spullen gaan kijken. Maar ook dat vind ik lastig: ik weet niet wat hoe klinkt, en ik ben zeker niet zo'n type die een hele middag bij een goede hifi zaak gaat luisteren om dan daar vervolgens niks te kopen...

Ik heb wat online marktplaatsen afgezocht, ben een Groninger (studeer zelf in Groningen) tegengekomen met een setje Chario Syntar 100s, ik hoop dat ie ze nog heeft en dan zal ik daar binnenheelkort ff naar gaan luisteren. Ik ben ook iemand tegenkomen die z'n Marantz PM7000 verkoopt voor onder de 300 euro (kan ook moeilijk een miskoop zijn lijkt me), dus die heb ik ook ff een mail gestuurd. Nu maar hopen dat mijn 'oude' receiver nog wat geld opbrengt, scheelt altijd weer :)

Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte en als er nog meer ideeën zijn - ik houd me van harte aanbevolen!
Die Marantz zou ik iig voor iets minder proberen te kopen, ik heb hem nieuw voor 365€ gekocht, 2 maanden terug. Maar die Marantz is iig wel een heeeeeeel erg mooi ding. Ik heb er god naar geluisterd in de tussentijd, en ben er dik tevreden over. Ik luister niet echt de muziek die jij luistert (kijk naar mn nick :P ) maar dat is zeer drukke muziek, en je blijft de details in de muziek goed horen bij die Marantz. Ik zou hem zeker met jou muziek nog ff beluisteren, maar als het wat is, kan het geen miskoop zijn! I O+ MY MARANTZ :P

• hervaz
Klassiek is wel heel wat anders dan metal, en dan ook totaal anders... :P

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Ik zou een mooie versterker kopen en een paar goede compacte speakers. Je muziekvoorkeur vereist geen "grote" speakers (tenzij je een erg grote kamer hebt). Een goede versterker in combinatie met mooie, niet te grote speakers klinkt dan (imo) beter dan een middelmatige versterker met "grote" speakers (zolang je maar niet 20 Hz wilt horen, of de buren het huis uit probeert te blazen).

NB dit is een oud discussiepunt op dit forum.

NB2 Ik zag laatst een hele mooie Electrocompaniet ECI-2 (2*50 watt , klasse A) te koop op http://www.hear.nl/2dehands/index.html voor 550 eur.
Voeg er nog 2 Dynaudio speakers (of zo) toe en je hebt een hele muzikale set

Afbeeldingslocatie: http://www.hear.nl/classifieds/upload/7655.jpg
Als ik geen buizenversterker ging kopen of maken, dan kocht ik hem zelf.

edit. Ik had je 2e post niet gezien. Volgens deze test http://www.hifichoice.co.uk/archive/perl/479_printreview.htm heeft ie maar 4 inputs helaas.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-07 15:17

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

ff snel want ik moet nog boodschappen voor t eten doen,,

maar jij bent echt gek als je die b&w tjes weg doet !!!! mn pa heeft ook b&w maar dan de dm6 van 30 jaar oud maar de klank van die dingen is nog steeds super, maar dan wel op een marantz versterker.....

blabla

• Knakker
Tja, ik weet gewoon niet 'hoe goed' deze boxen zijn, zeg maar. Ik weet niet wat ze gekost hebben, ik zou niet weten tegenover welke prijsklasse nieuwe boxen ik ze moet plaatsen. Ik weet ook niet hoeveel effect de versterker op deze boxen heeft...kortom: ik weet niks :) Ik weet alleen dat een instrument als een piano niet echt goed uit de verf komt, en dat dat met mijn Sennheiser koptelefoon een héél stuk beter klinkt.

Ik kan natuurlijk eerst een nieuwe versterker kopen en dat testen met mijn boxen, en als het dan nog niet bevalt ook nieuwe boxen kopen. Maar de combinatie versterker/boxen moet je eigenlijk samen testen...dilemma's, dilemma's :)

Ik heb nog wat vragen....

* Vanaf wat voor prijs is een versterker 'goed'? Dat wil zeggen, weinig vervorming etc...en wat betekent 'klasse A'-versterker?
* In hoeverre heeft de versterker invloed op het geluid, als je het in percentage met de boxen vergelijkt? Is het 80-20, 60-40 of misschien wel 50-50?
* Ik heb ff in het foldertje van de Richer Sounds gekeken, en daar heb je bijvoorbeeld een Marantz PM4000 of Denon PMA-255 voor een euro of 150-200, en ik zag bij de mediamarkt een Denon PMA-655 voor 350 euro staan. Wat is precies het verschil tussen die 2 versterkers, aan wat voor dingen moet ik denken? Is het puur de THD - ik draai muziek toch niet heel hard - of ... ?
* Ik zit ook te denken aan eventueel een surround receiver, gezien het kleine prijsverschil met een 'goede' versterker; is een versterker van 350 euro veel beter dan bijv een Marantz SR4200 van 450 euro, als je alleen kijkt naar geluidskwaliteit bij muziek?

• Leipo
  • Niet online
dit vond ik over jouw speakers, dit id een stukje uit een folder uit 1978:

Afbeeldingslocatie: http://ick.gamepoint.net/dm5.jpg

• hervaz
* Vanaf wat voor prijs is een versterker 'goed'? Dat wil zeggen, weinig vervorming etc...en wat betekent 'klasse A'-versterker?
Als jij hem goed vind klinken is die goed :) , klasse a is een hoge ruststroom, weinig versterkers gebruiken dit omdat ze gruwelijk warm worden, het schijnt beter te klinken dan klasse a/b

* In hoeverre heeft de versterker invloed op het geluid, als je het in percentage met de boxen vergelijkt? Is het 80-20, 60-40 of misschien wel 50-50?[
Ik vind zelf de speaker DIK het belangrijkste, dan de versterker en dan pas de bron, audiofielenn verklaren me voor gek die schreeuwen allemaal "SOURCE FIRST", ik schreeuwde dit altijd na tot ik 3 van de 5 keer een blinde test verloor tussen een marantz cd6000 en de cd17 mk2. :)
Prijsverschil 1000 euro...beide spelers in de winkel dacht ik wel grote verschillen te horen, zo kan je zien hoe men zich voor de gek laat houden door dat mooiere kastje en die hoge prijs...

* Ik heb ff in het foldertje van de Richer Sounds gekeken, en daar heb je bijvoorbeeld een Marantz PM4000 of Denon PMA-255 voor een euro of 150-200, en ik zag bij de mediamarkt een Denon PMA-655 voor 350 euro staan. Wat is precies het verschil tussen die 2 versterkers, aan wat voor dingen moet ik denken? Is het puur de THD - ik draai muziek toch niet heel hard - of ... ?
Vergeet die ampjes en die zaak anders even :) , ze bieden geen mogelijkheid tot luisteren enzo, in een fatsoenlijke hifi zaak kan je lekkeer de spullen daar luisteren en thuis proberen vaak, een korting kan meestal ook nog wel. Je kan natuurlijk ook in een hifizaak luisteren en kopen bij een dozenschuiver, maar aan dat soort mensen gaat de hifiwereld kapot natuurlijk.

* Ik zit ook te denken aan eventueel een surround receiver, gezien het kleine prijsverschil met een 'goede' versterker; is een versterker van 350 euro veel beter dan bijv een Marantz SR4200 van 450 euro, als je alleen kijkt naar geluidskwaliteit bij muziek?
Stereo klinken deze surroundbakken allemaal minder dan hun stereo broers en zussen van dezelfde prijsklasse, ga je geen films kijken en surround stuff doen, heb je dit soort dingen helemaal niet nodig (of je moet veel knopjes heel leuk vinden)

• Knakker
Als jij hem goed vind klinken is die goed :) , klasse a is een hoge ruststroom, weinig versterkers gebruiken dit omdat ze gruwelijk warm worden, het schijnt beter te klinken dan klasse a/b.
Het aloude verhaal dus :) Maar het is in feite dus hetzelfde als een THX label op van die rare surroundsets.
* In hoeverre heeft de versterker invloed op het geluid, als je het in percentage met de boxen vergelijkt? Is het 80-20, 60-40 of misschien wel 50-50?[
Ik vind zelf de speaker DIK het belangrijkste, dan de versterker en dan pas de bron, audiofielenn verklaren me voor gek die schreeuwen allemaal "SOURCE FIRST", ik schreeuwde dit altijd na tot ik 3 van de 5 keer een blinde test verloor tussen een marantz cd6000 en de cd17 mk2. :)
Prijsverschil 1000 euro...beide spelers in de winkel dacht ik wel grote verschillen te horen, zo kan je zien hoe men zich voor de gek laat houden door dat mooiere kastje en die hoge prijs...
CD is digitaal, laser is digitaal, dus in feite de output is digitaal - de enige verandering in het output signaal komt door de DA convertor in je CD speler. Dus mits je een niet al te brakke CD speler hebt maakt het geen ruk uit of je 360000 euro extra uitgeeft aan een CD speler. En al HELEMAAL niet als het gaat om een budget van pakembeet 1000 euro.
... Richer Sounds ...
Vergeet die ampjes en die zaak anders even :), ze bieden geen mogelijkheid tot luisteren enzo, in een fatsoenlijke hifi zaak kan je lekkeer de spullen daar luisteren en thuis proberen vaak, een korting kan meestal ook nog wel. Je kan natuurlijk ook in een hifizaak luisteren en kopen bij een dozenschuiver, maar aan dat soort mensen gaat de hifiwereld kapot natuurlijk.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik die winkel een beetje afschrikkend vind :) Ik kom niet graag in een winkel waar 20 bordjes "SALE!" per vierkante meter hangt ... :) Weet je een paar goede hifi-winkels in Groningen?

• Knakker
Op dinsdag 26 februari 2002 18:33 schreef Leipo het volgende:
dit vond ik over jouw speakers, dit id een stukje uit een folder uit 1978:

[afbeelding]
En wat betekent dit in leek-termen? :)

• hervaz
Met hear gevonden:

http://eringagroningen.hear.nl/

http://hificorner.hear.nl/

http://vinkhifi.hear.nl/

Ik woon zelf nogal ergens anders in de lage landen dus weet niet of ze goed zijn, kom je snel genoeg achter, sommige zaken zijn echt super, anderen zijn zo arrogant als de neten en hebben soms het lef om te vragen of je wel geld hebt, mijzelf 1x overkomen (21 jaar ben ik nu). :( :P :)

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 18:50 schreef Knakker het volgende:
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik die winkel een beetje afschrikkend vind :) Ik kom niet graag in een winkel waar 20 bordjes "SALE!" per vierkante meter hangt ... :) Weet je een paar goede hifi-winkels in Groningen?
- Sound Gallery ( meer het duurdere spul )
- Vink Hifi ( vrij normaal spul )
- HiFi Corner ( vrij normaal spul ook )
- Speaker&Co ( ook vrij normaal )

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op dinsdag 26 februari 2002 18:35 schreef hervaz het volgende:
Haha, leuk verhaal (mijn ondertitel aan het werk :P). Wat goed man, jij bent helemaal tot inkeer gekomen *applaus voor hervaz* :).
Audiofielen moet je zoiezo nooit geloven :P. Die stellen "garbage in, garbage out", en snappen dan niet dat daar niet logisch uit volgt dat de bron het belangrijkste is.

• Knakker
Ik ben vandaag ff bij HifiCorner in Groningen geweest, heb daar ff een anderhalf uur geluisterd. Ben erg vriendelijk te woord gestaan overigens :)

Ze hadden daar 24 paar speakers op een schakelbak, aangesloten op een voor- en eindversterker van NAD (weet zo niet welk type). Als CD speler een Marantz CD6000.

Anyway, had ff cdtje gebrand met 8 nummers daarop (3 klassiek piano met symfonie, 3 lichte jazz nummers en 2 nummers van Queen) daar heb ik aandachtig naar zitten luisteren :)

Uit die 24 boxen heb ik 'op het eerste oor' een stuk of 6 uitgepikt die mij het snelst het best bevielen, en die heb ik onderling vergeleken. 2 boxen van B&W, 2 van Quadral, 1 van 'Monitor Audio' ofzo en nog 1 waarvan ik het merk niet wist.

Alhoewel de 602 en 604 van B&W (serie 3) beter klonken dan de meeste anderen van die 24, was ik niet helemaal weg door het geluid uit die boxen - het was me wat te wollig. Ik had het gevoel dat een hoop elementen met name bij de pianoconcerten een beetje op de achtergrond gedrukt werden; ook de bas bij de Jazz nummers vond ik soms wat te grof. Bij de Quadral Aurum 1 daarentegen was alles kraakhelder, goede detaillering en niet té scherp bij saxofoonsolo's. De andere Quadral die er stond vond ik iets minder dan de Aurum 1 (weet niet welk type dat was), en de andere 2 vielen bij nader inzien af.

Tja, toen ging ik vragen naar de prijs van die Aurum 1 dingen <{ ... hmm dat lag wel wat boven mijn budget zegmaar :P gelukkig niet te ver. Hij kon me die speakers aanbieden voor EUR 400 per stuk. Ze hebben volgens de catalogus een gevoeligheid van 95 dB en een impedantie van 4 Ohm (de website zegt 86 en een andere site zegt 96 :P lekker vaag dus)

Als amp heb ik gekozen voor een Marantz PM4200, omdat ik al praktisch tegen de limit van m'n budget aanzat met die speakers alleen :) Hij kon me deze PM4200 aanbieden voor EUR 200, de NAD C300 kostte om en nabij de 300 euro en een duidelijk hoorbaar verschil tussen beide amps kon ik niet echt waarnemen.

Goed mijn vraag wederom aan jullie: spuw je gal over de speakers/amp en vertel me of de prijs een beetje okee is :)

Bedankt :)

• hervaz
Mooie speakers, vooral door dat bandje op het hoog, qua versterking is marantz iets aan de warme kant vind ik persoonlijk, maar als jij dit een mooie combo vind, kopen die hap, of luister verder, je hebt chario of rotel nog niet eens gehoord bv.

Te snel kopen krijg je spijt van, weet ik uit ervaring.

• Knakker
Ik wil ook zeker ff naar Chario's luisteren, alleen HifiCorner verkoopt die dingen niet. Ik zag dat Eringa Sounds in Groningen Chario's verkoopt (volgens www.hear.nl), dus daar ga ik morgen even langs. Maar die verkoopt weer geen Quadral, dus ik kan ze niet naast elkaar vergelijken :(

De reden voor de Marantz amp was hoofdzakelijk de prijs & de looks :) Meer dan die 1000 euro die ik nu uitgeef heb ik écht niet, dus weinig keus vrees ik...dan kan ik beter meer geld uitgeven aan de speakers en een redelijke amp kopen (die m'n Sony STR DE-135 nog steeds handsdown verslaat), dan goedkopere speakers en een duurdere amp.

Ze hadden alle boxen aangesloten op die NAD voor- en eindversterker, en hij heeft de marantz er maar heel ff tussengehad (op het eind) en hij beviel me wel. Voordat ik ga kopen ga ik sowieso uitgebreider luisteren met die amp en die speakers.

Wat weet je van de prijs van die Quadral boxen?

• Nikel
  • Niet online
Je kunt ook nu nog helemaal geen versterker kopen, en voorlopig even doen met je sony, daar komt ook wel geluid uit. Dat is ook leuk als je dan over een half jaartje een nieuwe amp koopt, dat het dan weer net iets beter klinkt, in plaats van dat je de hele stap in een keer zet.

• Knakker
Op donderdag 28 februari 2002 17:30 schreef Nikel het volgende:
Je kunt ook nu nog helemaal geen versterker kopen, en voorlopig even doen met je sony, daar komt ook wel geluid uit. Dat is ook leuk als je dan over een half jaartje een nieuwe amp koopt, dat het dan weer net iets beter klinkt, in plaats van dat je de hele stap in een keer zet.
Tja, wat is wijsheid; In een zekere zin zou ik aanschaf van de amp uit kunnen stellen, aan de andere kant is deze amp eentje die normaal zo'n 300 euro kost. Een slechte amp is het zeker niet. Ik weet et gewoon nog niet :)

• hervaz
Koop speakers die je goed vind, en kijk 2dehands voor een versterker?

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Voor jouw muziek is een B&W speaker inderdaad uitermate geschikt. Pak een mooi speakertje uit de 60X reeks en je weet zeker dat het goed zit, Jazz en Klassiek zijn tenslotte de specialiteit van B&W. (Wist je dat 70% van alle klassieke opnames op B&W speakers gemastered wordt? Phonogram, Deutsche Grammophon en Decca zijn bekende stdio's die zweren bij B&W monitoring)

Als versterker zou ik voor een Marantz of Rotel gaan. Denon is in stereo niet zo sterk maar meerkanaals DTS een van de allerbesten naast Onkyo en Yamaha.
NAD pretendeert high end te zijn maar ik vind ze erg tegenvallen, behalve de silver line maar dies duurder.

Veel suc6 met zoeken, ik garandeer je dat bovenstaande combinatie niet kan tegenvallen en erg goede prijs/kwaliteit zal hebben!

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

• Knakker
Als je mijn stukjes gelezen had (veel werk hè? :P ) dan had je gezien dat ik reeds speakers getest heb, en dat de B&W boxen (602 en 604) mij niet zo erg bevielen - ze waren te 'gedempt' om het zo maar te zeggen. Mijn voorlopige keus is gevallen op de Quadral Aurum 1 (ik wil eerst nog Chario boxen horen), en hoe ik het met de amp doe weet ik nog niet. 1000 euro is (voor mij iig) een HOOP geld.

Verwijderd

Hi, mijn advies is om er ook een nieuwe cd-speler bij te kopen. Hier haal je veel meer winst uit dan je denkt, GIGO-principe (Garbage-In, Garbage-Out). Een versterker en luidsprekers kunnen niets verbeteren wat er aan de bron-kant mist (cd-speler en uiteraard kwaliteit van cd). De Marantz CD6000 die je beluisterd hebt met de boxen is vele malen beter dan de cd-speler die je thuis hebt staan! Altijd luisteren met vergelijkbare spullen die je thuis hebt staan is mijn advies.

Zelf vond je de Marantz PM4200 mooi. Probeer deze eens te beluisteren met de Marantz CD5000 cd speler en mission M72 speakers, setprijs rond de 800EUR. Dit zal een lekker warm geluid geven, echter bij rock en pop iets minder excitement geven.

Je kan deze ook proberen Sony CDP-XE570 cd-speler, Sony TA-FE570 versterker, B&W DM303 speakers, dit zal rond de 800 Euro komen, je moet wel een liefhebber zijn van de Sony-sound.

De B&W DM303's zijn goede all-rounders en gezien jouw muziekale smaak zeker het beluisteren waard. Als je meer bass zoekt, probeer dan eens de JMLab Chorus 705. Andere boxen die je zeker zou moeten beluisteren zijn de Monitor Audio Bronze 2, veel dynamiek en geraffineerd (uistekend voor licht klassiek) en de Wharfedale Diamond 8.2

Ik kan het niet nalaten om maar nog eens te benadrukken je aan te raden om er ook een nieuwe en betere cd-speler bij te kopen. Het is gewoon zonde van het geld als je 700 EUR uitgeeft aan een versterker/luidspreker combi als de cd-speler het aflaat en dat je uit de set niet het maximale haalt. Als je dat besluit kan je je huidige set inruilen en kan je wellicht nog een stapje hoger shoppen ;)

• Jag

Jag

Op vrijdag 01 maart 2002 13:28 schreef duxtc het volgende:
Hi, mijn advies is om er ook een nieuwe cd-speler bij te kopen. Hier haal je veel meer winst uit dan je denkt, GIGO-principe (Garbage-In, Garbage-Out). Een versterker en luidsprekers kunnen niets verbeteren wat er aan de bron-kant mist (cd-speler en uiteraard kwaliteit van cd). De Marantz CD6000 die je beluisterd hebt met de boxen is vele malen beter dan de cd-speler die je thuis hebt staan! Altijd luisteren met vergelijkbare spullen die je thuis hebt staan is mijn advies.

Zelf vond je de Marantz PM4200 mooi. Probeer deze eens te beluisteren met de Marantz CD5000 cd speler en mission M72 speakers, setprijs rond de 800EUR. Dit zal een lekker warm geluid geven, echter bij rock en pop iets minder excitement geven.

Je kan deze ook proberen Sony CDP-XE570 cd-speler, Sony TA-FE570 versterker, B&W DM303 speakers, dit zal rond de 800 Euro komen, je moet wel een liefhebber zijn van de Sony-sound.

De B&W DM303's zijn goede all-rounders en gezien jouw muziekale smaak zeker het beluisteren waard. Als je meer bass zoekt, probeer dan eens de JMLab Chorus 705. Andere boxen die je zeker zou moeten beluisteren zijn de Monitor Audio Bronze 2, veel dynamiek en geraffineerd (uistekend voor licht klassiek) en de Wharfedale Diamond 8.2

Ik kan het niet nalaten om maar nog eens te benadrukken je aan te raden om er ook een nieuwe en betere cd-speler bij te kopen. Het is gewoon zonde van het geld als je 700 EUR uitgeeft aan een versterker/luidspreker combi als de cd-speler het aflaat en dat je uit de set niet het maximale haalt. Als je dat besluit kan je je huidige set inruilen en kan je wellicht nog een stapje hoger shoppen ;)
Op dinsdag 26 februari 2002 21:26 schreef Jag het volgende:
Audiofielen moet je zoiezo nooit geloven :P. Die stellen "garbage in, garbage out", en snappen dan niet dat daar niet logisch uit volgt dat de bron het belangrijkste is.
Zie de ironie :).

Ik snap jou echt niet. Iemand heeft 1000 euro te besteden max, en dan ga jij hem 303'tjes aanbieden :? Ik bedoel, het zijn hele mooie speakertjes voor het geld, echt geweldige dingen, maar die ga je toch niet kopen als je 1000 euro te besteden hebt :?

En "GIGO", please. Het klopt dat luidsprekers niet de tekortkomingen van een cd speler kunnen corrigeren, maar dat betekent toch niet dat de bron het belangrijkste is :? Het geluid wordt bepaald door een optelsom van alle componenten. Elk component is dus in principe even belangrijk. Alleen is het ene component gewoon duurder om goed te maken. Luidsprekers zijn daar een heel goed voorbeeld van. Een goede cd speler is niet duur om te maken, hetzelfde geldt voor versterkers. Maar een goede luidspreker kost klauwen met geld.

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Aan de ander kant zijn er ook goede speakers die een dusdanige complexe belasting voor de versterker vormen, dat ze alleen goed klinken met een hele goede versterker. (Er zijn ook weer uitzonderingen, een echte Klischorn is peperduur, maar klinkt al goed met schone 10 watt.)

Een goede versterker op relatief simpele speakers zal vaak heel goed klinken. Als je tenmiste niet perse het laagste laag wilt horen (of voelen) of een enorme geluidsdruk wilt produceren (en okay, als de bron ook goed is :) ).

Ik denk dat een goede versterker nier perse goedkoper is (om te maken) dan een goede luidspreker. Luidsprekers worden pas duur als je extremen wilt kunnen weergeven.

Let wel dit gaat dus niet om de discussie "wat heeft het meeste effect (volkomen oninteressante discussie, het zal best wel de luidspreker zijn waar de grootste verschillen optreden, so much voor high fidelity), maar hoe maak je de beste muziekset gegeven een bepaalde muziekvoorkeur. Mijn stelling (onbewezen natuurlijk) is dat je met "dure speakers" alleen vooruitgang boekt als je versterker er geschikt voor is. Met een goede versterker boek je nagenoeg altijd vooruitgang (ook op relatief goedkope speakers). 8 watt buizenversterkers op 80 db/w speakers uitgezonderd.

Uiteraard ga je meestel wel enigzins voor een balans in kostprijs, ik stel die verhouding als vuistregel op circa 50/50 voor de versterker en 2 speakers (jij zit meer op de lijn 33/66 vermoed ik.

En helaas zijn 2 van de meest belangrijke factoren (opnamekwaliteit en akoestiek luisterrruimte) het moeilijkst beinvloedbaar.

just my 2ct (als reactie op Jag zijn dogma :o )

• Jag

Jag

Op vrijdag 01 maart 2002 15:12 schreef Duck-Twacy het volgende:
Aan de ander kant zijn er ook goede speakers die een dusdanige complexe belasting voor de versterker vormen, dat ze alleen goed klinken met een hele goede versterker. (Er zijn ook weer uitzonderingen, een echte Klischorn is peperduur, maar klinkt al goed met schone 10 watt.)

Een goede versterker op relatief simpele speakers zal vaak heel goed klinken. Als je tenmiste niet perse het laagste laag wilt horen (of voelen) of een enorme geluidsdruk wilt produceren (en okay, als de bron ook goed is :) ).

Ik denk dat een goede versterker nier perse goedkoper is (om te maken) dan een goede luidspreker. Luidsprekers worden pas duur als je extremen wilt kunnen weergeven.

Let wel dit gaat dus niet om de discussie "wat heeft het meeste effect (volkomen oninteressante discussie, het zal best wel de luidspreker zijn waar de grootste verschillen optreden, so much voor high fidelity), maar hoe maak je de beste muziekset gegeven een bepaalde muziekvoorkeur. Mijn stelling (onbewezen natuurlijk) is dat je met "dure speakers" alleen vooruitgang boekt als je versterker er geschikt voor is. Met een goede versterker boek je nagenoeg altijd vooruitgang (ook op relatief goedkope speakers). 8 watt buizenversterkers op 80 db/w speakers uitgezonderd.

Uiteraard ga je meestel wel enigzins voor een balans in kostprijs, ik stel die verhouding als vuistregel op circa 50/50 voor de versterker en 2 speakers (jij zit meer op de lijn 33/66 vermoed ik.

En helaas zijn 2 van de meest belangrijke factoren (opnamekwaliteit en akoestiek luisterrruimte) het moeilijkst beinvloedbaar.

just my 2ct (als reactie op Jag zijn dogma :o )
Sja, je hebt echt drie verschillende "scholen" binnen de HiFi. Degenen die primair voor de bron gaan, degenen die vooral de nadruk leggen op de versterker, en dan als laatste de luidspreker-lovers. Ik ben idd van de laatste :).

Akoestiek luisterruimte wordt idd extreem verwaarloosd heb ik het idee. Je kan echt makkelijk de laagweergave en het stereobeeld om zeep helpen door luidsprekers in de verkeerde ruimte te zetten/verkeerd te plaatsen/verkeerd te gaan zitten. Ben zelf ook bezig de akoestiek van mijn kamer wat te veranderen. Ik hoop met een dikke bank wat staande golven te beperken (dat ga ik eerst meten denk ik). En foam hier en daar om wat early reflections weg te halen. Maar het zal nog wel wat denkwerk en kluswerk vereisen om het mooi te krijgen.

Verwijderd

de 2de poster raadde de chario aan. Ik weet niet meer welke serie ik ook alweer heb geluisterd(nie duur, 175 euro) maar ik vond ze wat aan de schelle kant. Misschien KEF Q1 boxen of stel B&W 6 series?

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op vrijdag 01 maart 2002 15:36 schreef Jag het volgende:

[..]

Sja, je hebt echt drie verschillende "scholen" binnen de HiFi. Degenen die primair voor de bron gaan, degenen die vooral de nadruk leggen op de versterker, en dan als laatste de luidspreker-lovers. Ik ben idd van de laatste :).

Akoestiek luisterruimte wordt idd extreem verwaarloosd heb ik het idee. Je kan echt makkelijk de laagweergave en het stereobeeld om zeep helpen door luidsprekers in de verkeerde ruimte te zetten/verkeerd te plaatsen/verkeerd te gaan zitten. Ben zelf ook bezig de akoestiek van mijn kamer wat te veranderen. Ik hoop met een dikke bank wat staande golven te beperken (dat ga ik eerst meten denk ik). En foam hier en daar om wat early reflections weg te halen. Maar het zal nog wel wat denkwerk en kluswerk vereisen om het mooi te krijgen.
Ik kick wel een beetje op amps moet ik bekennen. Vroeger vond ik speaker ook belangrijker, maar daar groei je overheen ( grapje :+ )

Dat "meten" doe je dat met die software waar je laatst een topic over opende? Zou daar ook eens het een en ander aan moeten gaan doen. Ik heb een vrij harde woonkamer (veel beton, geen tapijt, gordijnen etc). Eigenlijk belachelijk dat in de consumenten hifi wereld zo weinig betaalbare apparatuur bestaat voor "kamer akoustiek korrektie" (zoals die UC)

Overigens heg ik ook wel eens iets gelezen over een "kamerakoustiek doorrekenprogramma" Cara (of Kara), was van Elac, dacht ik. Geen shareware geloof ik.

ff gegoogled
http://www.cara.de/

Het houd je iig wel van de straat.

• Jag

Jag

Op vrijdag 01 maart 2002 15:53 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

Ik kick wel een beetje op amps moet ik bekennen. Vroeger vond ik speaker ook belangrijker, maar daar groei je overheen ( grapje :+ )

Dat "meten" doe je dat met die software waar je laatst een topic over opende? Zou daar ook eens het een en ander aan moeten gaan doen. Ik heb een vrij harde woonkamer (veel beton, geen tapijt, gordijnen etc). Eigenlijk belachelijk dat in de consumenten hifi wereld zo weinig betaalbare apparatuur bestaat voor "kamer akoustiek korrektie" (zoals die UC)

Overigens heg ik ook wel eens iets gelezen over een "kamerakoustiek doorrekenprogramma" Cara (of Kara), was van Elac, dacht ik. Geen shareware geloof ik.

ff gegoogled
http://www.cara.de/

Het houd je iig wel van de straat.
Met de UC kan je ook alleen maar de response veranderen. Resonanties in je kamer verhelp je niet, en early reflections ook niet. Komt ook nog eens bij dat er echt niet valt op te EQ-en tegen een goede staande golf. Maar toegegeven, het is idd raar dat er weinig UC-like apparaten zijn in de HiFi wereld.
Aan de slag gaan met die software raad ik echt sterk aan! Als je er echt serieus over denkt om dat te doen (vereist wel de investering van een meetmicro plus pre amp), moet je maar mailen, dan heb ik wel een paar goede tips voor je.

• Knakker
Ik leg zelf ook de nadruk op de boxen...misschien is 80/20 (2 boxen/versterker) zoals ik nu voor ogen heb een beetje te veel van het goede, maar ik heb bij deze boxen echt een goed gevoel. Die B&W 6 serie vond ik wel 1 van de betere speakers die tussen dat rijtje van 24 stonden, maar ik vond ze wat te 'wollig'; de scherpe klank van een saxofoon bijvoorbeeld werd wat afgedempt. Ik kan me voorstellen dat je dat prettig vind en daarom een 602 zou willen kopen, maar ik geef de voorkeur toch aan een box die het geluid wat helderder weergeeft. Nadeel van deze Quadrals is zeker wel de prijs, om de simpele reden dat mijn geld dan op is en er nog een stuk maand over is :)

In de folder van Quadral stond dat deze boxen een rendement van 95 dB/w hebben; volgens de meneer van de HifiCorner betekende dat dat je geen zware versterker nodig hebt om de boxen tot zijn recht te laten komen; vandaar dat hij koos voor een PM4200 die 2x30 watt is bij 4 Ohm (dat is ook de impedantie van de speaker).

Mijn kamer in Groningen is een ruime kamer - 8.90x3.60. Lucky me :) dat de gemeente niet toestond dat die kamer in 2en gesplitst werd omdat er geen huurvergunning op het huis zit (lang verhaal). Anyway, ik heb tapijt, redelijk zware gordijnen, de muur bestaat uit gipsplaten die gespakt zijn (korrelige pleister eroverheen) en een redelijk grote (2.50x2.75) hoekbank die voornamelijk uit stof bestaat. Hoe zou ik deze speakers het beste kunnen plaatsen? Hoe ver moeten ze uit de muur staan en in hoeverre hebben spikes effect (ik wou ze op een witte tafel van 40 cm hoog plaatsen)?

• Jag

Jag

Op vrijdag 01 maart 2002 16:12 schreef Knakker het volgende:
Ik leg zelf ook de nadruk op de boxen...misschien is 80/20 (2 boxen/versterker) zoals ik nu voor ogen heb een beetje te veel van het goede, maar ik heb bij deze boxen echt een goed gevoel. Die B&W 6 serie vond ik wel 1 van de betere speakers die tussen dat rijtje van 24 stonden, maar ik vond ze wat te 'wollig'; de scherpe klank van een saxofoon bijvoorbeeld werd wat afgedempt. Ik kan me voorstellen dat je dat prettig vind en daarom een 602 zou willen kopen, maar ik geef de voorkeur toch aan een box die het geluid wat helderder weergeeft. Nadeel van deze Quadrals is zeker wel de prijs, om de simpele reden dat mijn geld dan op is en er nog een stuk maand over is :)

In de folder van Quadral stond dat deze boxen een rendement van 95 dB/w hebben; volgens de meneer van de HifiCorner betekende dat dat je geen zware versterker nodig hebt om de boxen tot zijn recht te laten komen; vandaar dat hij koos voor een PM4200 die 2x30 watt is bij 4 Ohm (dat is ook de impedantie van de speaker).

Mijn kamer in Groningen is een ruime kamer - 8.90x3.60. Lucky me :) dat de gemeente niet toestond dat die kamer in 2en gesplitst werd omdat er geen huurvergunning op het huis zit (lang verhaal). Anyway, ik heb tapijt, redelijk zware gordijnen, de muur bestaat uit gipsplaten die gespakt zijn (korrelige pleister eroverheen) en een redelijk grote (2.50x2.75) hoekbank die voornamelijk uit stof bestaat. Hoe zou ik deze speakers het beste kunnen plaatsen? Hoe ver moeten ze uit de muur staan en in hoeverre hebben spikes effect (ik wou ze op een witte tafel van 40 cm hoog plaatsen)?
Dat klinkt als een prettige luisterruimte. Het korrelige gaat reflecties wat tegen, wat de plaatsing van het geluid ten goede komt. Het zelfde geldt voor tapijt en gordijnen. Het kan zelfs zijn dat je kamer misschien iets te dood klinkt, maar da's smaakafhankelijk.
Plaatsing is altijd iets dat je gewoon moet proberen. Dichter bij muur betekent meer laag, maar kans op bonkerig gaan klinken. Gewoon kijken wat je mooi vindt.

• Sjah
Mijn kamer in Groningen is een ruime kamer - 8.90x3.60. Lucky me
Ik zou iets minder hard juichen als ik jouw was. Mijn grote kamer, tevens uiteraard de luisterkamer, is 3.50 bij 7.10 , maar om eerlijk tezijn is dit gewoon net even 1 meter te smal. Ik had veel liever een 5x5 m kamer gehad met hoog plafond.

• Martinus
  • Laatst online: 05-08 23:46
als je kamer in Grun opgeeft moet maar ff melen,
on-topic die lui van Vink zijn zwaar a-relaxed dus daar maar niks kopen. Eringa, MediaMarkt(ook duur spul), HiFi-corner en Sound-gallery zijn wel okee.

no comment

• Jag

Jag

Op vrijdag 01 maart 2002 16:20 schreef Sjah het volgende:

[..]

Ik zou iets minder hard juichen als ik jouw was. Mijn grote kamer, tevens uiteraard de luisterkamer, is 3.50 bij 7.10 , maar om eerlijk tezijn is dit gewoon net even 1 meter te smal. Ik had veel liever een 5x5 m kamer gehad met hoog plafond.
Ja iets breder was niet erg geweest. Ik zit zelf in 7 x 4 en had ook liever 5 x 5 gehad.

Verwijderd

Op vrijdag 01 maart 2002 14:25 schreef Jag het volgende:

Zie de ironie :).

Ik snap jou echt niet. Iemand heeft 1000 euro te besteden max, en dan ga jij hem 303'tjes aanbieden :? Ik bedoel, het zijn hele mooie speakertjes voor het geld, echt geweldige dingen, maar die ga je toch niet kopen als je 1000 euro te besteden hebt :?
tja als het een echte speaker fanaat is, dan raad ik hem aan om eens te luisteren naar de "Linn Sekrit" deze zal zeker passen in zijn smaak muziek. Kef Q35.2 als je meer bass zoekt naast dynamiek en detail of de ATC SCM7 dat zijn ook heel mooie speakers.

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op vrijdag 01 maart 2002 16:05 schreef Jag het volgende:

[..]
Aan de slag gaan met die software raad ik echt sterk aan! Als je er echt serieus over denkt om dat te doen (vereist wel de investering van een meetmicro plus pre amp), moet je maar mailen, dan heb ik wel een paar goede tips voor je.
Ik zal eerst nog eens die site gaan bestuderen waarnaar je verwees
Op vrijdag 01 maart 2002 16:12 schreef Knakker het volgende:
Ik leg zelf ook de nadruk op de boxen...misschien is 80/20 (2 boxen/versterker) zoals ik nu voor ogen heb een beetje te veel van het goede, maar ik heb bij deze boxen echt een goed gevoel. Die B&W 6 serie vond ik wel 1 van de betere speakers die tussen dat rijtje van 24 stonden, maar ik vond ze wat te 'wollig'; de scherpe klank van een saxofoon bijvoorbeeld werd wat afgedempt. Ik kan me voorstellen dat je dat prettig vind en daarom een 602 zou willen kopen, maar ik geef de voorkeur toch aan een box die het geluid wat helderder weergeeft.
...

Als je van helder houdt (geen Heiniken), dan kan ik je ook Focal zelfbouw boxen aanbevelen, zeer helder.

Maar welke Quadrals zijn het dan? Op de site zie ik alleen speakers met een rendement van 87 of 88 dB/w. 95 is idd vrij veel.

FF off topic, ik heb ooit een demo van de originele Quadral Titans mogen bijwonen (transmissielijn van 160 hoog en 80 kilo zwaar, gebouwd in 50 mm MDF of zo), die waren zeeeeer indrukwekkend (-3 dB bij 17 Hz oid). Zaten wel vast aan een paar Accuphase mono amps van 400 watt per kanaal. Daarbij vergeleken is het huidige Titan model maar een watje :)

• Knakker
Ik ben afgelopen weekend verhuisd en mijn internet is zojuist pas aangesloten, dus heb ff niet meer gereageerd (kon dat ook niet eh :) )

Maaruhm ik heb stomweg het geld niet om dat setje tegelijkertijd te kopen :/ (verhuizen kost toch meer geld dan ik dacht) dus ik ga wat amps luisteren samen met die boxen, koop de beste amp en wacht nog ff met die boxen. Ik verwacht binnen een maand een extra cash flow te krijgen (websites maken ownt) dus dan koop ik dan die boxen wel. I'll keep ya updated :)

Pagina: 1