6x KPN Digistream naar E1.

Pagina: 1
Acties:
  • 345 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
We moeten 6 locaties koppelen aan een hoofdvestiging. KPN komt met met het voorstel om 6x een digistream verbinding van 64kbps aan te leggen en om deze te laten samenkomen op het hoofdkantoor via een E1 multiplex verbinding.
Dit scheelt omdat er dan maar 1x een verbinding naar het hoofdkantoor hoeft te worden aangesloten in plaats van 6x.

Op het hoofdkantoor komt dan een 2600 series cisco met PRI e1 Multiplex module. Aangezien ik dan 31 timeslots heb waarvan er maar 6 gebruikt worden voor de locaties houdt ik bijna 1,6mbps bandbreedte over die niet wordt gebruikt!

Mijn vraag is nu of het ook mogenlijk is om in plaats van een E1 ook bijvoorbeeld maar 10 gecombineerde lijnen te laten binnenkomen.
Iemand hier ervaring mee?

Fly

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 11:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

waarom wil je ISDN gaan gebruiken. Staan die verbindingen continue open dan is ISDN een slechte oplossing. Lees duur. Neem dan gewoon framerelay. dat kan je krijgen van 64 k tot 2 mb en is voor ene vast bedrag per maand.

• Flyduck
Op maandag 25 februari 2002 18:27 schreef TrailBlazer het volgende:
waarom wil je ISDN gaan gebruiken. Staan die verbindingen continue open dan is ISDN een slechte oplossing. Lees duur. Neem dan gewoon framerelay. dat kan je krijgen van 64 k tot 2 mb en is voor ene vast bedrag per maand.
Digistream en E1 verbindingen zijn transparante VASTE verbindingen voor vast bedrag per maand.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Dan heb je het volgens mij dus over framerelay. Ik dacht het al ik ben alleen niet zo sterk in transmissietechnieken. Ik raakte in de war door het feit dat je een PRI noemde dat is namelijk een typische ISDN term.
Edit maar om op je vraag terug te komen.

Je kan naturlijk altijd een 128 k lijn nemen op je eindlokaties of een kleine hoofdlokatie. Dit raad ik je echter niet aan want waarschijnlijk krijg je een nieuw type huurlijn die allen in 2 MB wordt geleverd en dan veel goedkoper is dan een 1024 K lijn.
dit dus leen als we het over frame-relay hebben

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 07:42
Als het goed is betaal je ook niet voor die ongebruikte bandbreedte. Je neemt op de infrastructuur immers ook maar 6 x 64 Kbps in beslag. Als ze die bandbreedte WEL in rekening brengen, ga dan eens met de concurrent babbelen.

Er zijn een aantal andere mogelijkheden, maar dat zijn uiteindelijk variaties op hetzelfde thema.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op maandag 25 februari 2002 18:47 schreef ijdod het volgende:
Als het goed is betaal je ook niet voor die ongebruikte bandbreedte. Je neemt op de infrastructuur immers ook maar 6 x 64 Kbps in beslag. Als ze die bandbreedte WEL in rekening brengen, ga dan eens met de concurrent babbelen.

Er zijn een aantal andere mogelijkheden, maar dat zijn uiteindelijk variaties op hetzelfde thema.
bij een vast bedrag per maand niet betalen voor niet gebruikte bandbreedte :?

• Flyduck
Op maandag 25 februari 2002 18:45 schreef TrailBlazer het volgende:
Dan heb je het volgens mij dus over framerelay. Ik dacht het al ik ben alleen niet zo sterk in transmissietechnieken. Ik raakte in de war door het feit dat je een PRI noemde dat is namelijk een typische ISDN term.
Frame Relay is een WAN protocol naast bijvoorbeeld ATM of HDLC. Aangezien het een transparante verbinding is zie ik niet in waarom ik Frame relay zou moeten draaien...
Die PRI term is misshien niet op ze plaats ik bedoel iig gewoone een E1 verbinding :)

• ijdod
Op maandag 25 februari 2002 18:53 schreef TrailBlazer het volgende:

bij een vast bedrag per maand niet betalen voor niet gebruikte bandbreedte :?
Ja. Bij vaste lijnverbindingen betaal je voor de bandbreedte de je lijn inneemt op de backbone van de provider. Da's de reden waarom een 2 Mbps verbinding duurder is dan een 64 Kbps verbinding, hoewel deze technisch gelijk (kunnen) zijn.
Flyduck:Aangezien het een transparante verbinding is zie ik niet in waarom ik Frame relay zou moeten draaien...
Het door jou geschetste scenario is zou zo uit de frame relay boekjes kunnen komen. Conceptueel is de geschetste oplossing vrijwel identiek.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

FrameRelay kan heel goedkoop zijn. Het licht sterk aan de applicatie die je hebt. Heb je maar om de 5 minuten verkeer dan kan je met een central site af met zeg 192 k voor 6 keer 64 k. Die bandbreedte wordt gebruikt voor de verbinding waar het voor nodig is. Bovendien denk ik dat Frame goedkoper is dan de oplossing die je nu hebt. Bij jouw oplossing heb je een dedicated pad voor jezelf. Bij FrameRelay deel je dat met een hoop anderen. Overigens heb je wel een bepaalde gegarandeerde bandbreedte

Verwijderd

Als het goed is hoef op de hoofdvestiging alleen 1 vast bedrag te betalen voor de E1 aansluiting dit was vorig jaar iets van fl 750, bij de overige vestigingen per aansluitpunt fl 155, en dan natuurlijk nog de kosten van de 6 verschillende lijnen (afstandskosten)

Die E1 aansluiting op de hoofdvestiging is dus goedkoper dan 6 individuele aansluitingen.

De bedragen zijn overigens per maand.

Voor de KPN is het gewoon voordeliger om eenmalig een E1 lijn aan te leggen het aanleggen van 6 individuele lijnen, bovendien hoeven ze geen nieuwe lijnen aan te leggen op het moment dat er nog andere vestigingen bijkomen.

• ijdod
Mja. Ben zelf niet zo'n voorstander van frame relay, mijn ervaring is dat bandbreedte gebruikt wordt. Met fr kun je dan vervelende zaken gaan krijgen doordat je geen zeggenschap hebt over het DE bitje, de QOS is dus zaad :P. Dan kan je de gegarandeerde bandbreedte wel weer ophoog trekken, maar dan ben je de voordelen van fr weer teniet aan het doen.

Als je af en toe moet bursten, is binnen NL een ISDN DOD oplossing een goed alternatief.

Dvbeek: voor de KPN maakt dat nauwelijks uit, wat ze al aan extra kosten zouden hebben komt rustig terug in het vastrecht. Het zou me nl verbazen als ze daar daadwerkelijk 6 aderparen voor zouden gebruiken.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op maandag 25 februari 2002 19:29 schreef ijdod het volgende:
Mja. Ben zelf niet zo'n voorstander van frame relay, mijn ervaring is dat bandbreedte gebruikt wordt. Met fr kun je dan vervelende zaken gaan krijgen doordat je geen zeggenschap hebt over het DE bitje, de QOS is dus zaad :P. Dan kan je de gegarandeerde bandbreedte wel weer ophoog trekken, maar dan ben je de voordelen van fr weer teniet aan het doen.

Als je af en toe moet bursten, is binnen NL een ISDN DOD oplossing een goed alternatief.

Dvbeek: voor de KPN maakt dat nauwelijks uit, wat ze al aan extra kosten zouden hebben komt rustig terug in het vastrecht. Het zou me nl verbazen als ze daar daadwerkelijk 6 aderparen voor zouden gebruiken.
Het is niet helemaal waar da je geen zeggenscahp hebt over het DE bitje. Je kan tegen je router zeggen dit is onbelangrijk maak hier het DE bit maar hoog van. Ik weet alleen niet of de Nortel Passport nodes van KPN daar naar kijken of je al een deel als onbelangrijk hebt aangeduid. Anders neem je toch gewoon twee pvc's naast elkaar. een voor video andere voor data. Ok je betaalt er ook gewoon keihard voor maar ja wat wil je nou.

Verwijderd

Ik zou echt met man en macht trachten andere verbindingen te krijgen, bv. essent webconnect of domweg ADSL. Desnoods satteliet.

die 64kbs digistream verbindingen zijn imo gewoon te duur tov. je ervoor krijgt. 5-7kb/s is niet echt om over naar huis te schrijven.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

at is hele leuk ADSL maar dat gaat dus wel over internet en die andere verbindingen niet. Reken er maar op dat als je perofrmance problemen hebt met zo'n verbinding dta die niet erg snel zullem zijn opgelost.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:47

_Arthur

blub

Dan neem je een ADSL lijntje met geen overboeking en een SLA van 99,9% uptime.

Wij hebben onze 64kbit huurlijn (IAS) opgezegd bij KPN en zijn overgestapt op een 512kbit (up/down) ADSL lijn van SupportNET. Kosten zijn met 50% gehalveerd en de snelheid is een factor 8 hoger. En de garanties zijn hetzelfde.

ADSL kan dus best een oplossing zijn.

• ijdod
Op maandag 25 februari 2002 22:46 schreef TrailBlazer het volgende:

[..]

Het is niet helemaal waar da je geen zeggenscahp hebt over het DE bitje. Je kan tegen je router zeggen dit is onbelangrijk maak hier het DE bit maar hoog van. Ik weet alleen niet of de Nortel Passport nodes van KPN daar naar kijken of je al een deel als onbelangrijk hebt aangeduid. Anders neem je toch gewoon twee pvc's naast elkaar. een voor video andere voor data. Ok je betaalt er ook gewoon keihard voor maar ja wat wil je nou.
Je hebt gelijk, ik had for arguments sake de zaak even rechtlijnig neergezet. Uiteraard kun je met queueing, shaping en andere ongein wel wat sturen in het proces, maar een van de problemen blijft dat FR met een timer werkt, niet met timeslots. Dan heb je nog de situatie dat je burst lager is dan je interfacesnelheid...

Je noemt video; wat voor 'garanties' geeft FR voor latency en volgorde van binnenkomst?

• ijdod
Op dinsdag 26 februari 2002 10:28 schreef _Arthur het volgende:
Dan neem je een ADSL lijntje met geen overboeking en een SLA van 99,9% uptime.

Wij hebben onze 64kbit huurlijn (IAS) opgezegd bij KPN en zijn overgestapt op een 512kbit (up/down) ADSL lijn van SupportNET. Kosten zijn met 50% gehalveerd en de snelheid is een factor 8 hoger. En de garanties zijn hetzelfde.

ADSL kan dus best een oplossing zijn.
Da's SDSL, geen ADSL (tevens mierenneuken :) ).

Ik ken ze, en diverse vergelijkbare jongens ook. Ik heb er m'n twijfels over. xDSL is nooit ontworpen als high-end business grade oplossing.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op dinsdag 26 februari 2002 11:07 schreef ijdod het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, ik had for arguments sake de zaak even rechtlijnig neergezet. Uiteraard kun je met queueing, shaping en andere ongein wel wat sturen in het proces, maar een van de problemen blijft dat FR met een timer werkt, niet met timeslots. Dan heb je nog de situatie dat je burst lager is dan je interfacesnelheid...

Je noemt video; wat voor 'garanties' geeft FR voor latency en volgorde van binnenkomst?
Ik weet niet wat voor garanties KPN kan geven aan standaard klanten ik weet echter wel dat wij (KPN dus ;) ) voor een klant voice over ip over frame aanbieden :7 dus het kan wel

• _Arthur

_Arthur

blub

Op dinsdag 26 februari 2002 11:27 schreef ijdod het volgende:

[..]

Da's SDSL, geen ADSL (tevens mierenneuken :) ).

Ik ken ze, en diverse vergelijkbare jongens ook. Ik heb er m'n twijfels over. xDSL is nooit ontworpen als high-end business grade oplossing.
We gaan even lekker offtopic:
Dan even terug mierenneuken. Het is toch ADSL. Maar dat maakt niet uit. En als je het beter denkt te weten kom je even kijken naar de Cisco router die er aanhangt want die kan alleen maar ADSL en niet SDSL.

Daarnaast is xDSL gewoon een prima oplossing wanneer het budget een stuk minder is.

• ijdod
Op dinsdag 26 februari 2002 13:21 schreef _Arthur het volgende:

[..]

We gaan even lekker offtopic:
Dan even terug mierenneuken. Het is toch ADSL. Maar dat maakt niet uit. En als je het beter denkt te weten kom je even kijken naar de Cisco router die er aanhangt want die kan alleen maar ADSL en niet SDSL.

Daarnaast is xDSL gewoon een prima oplossing wanneer het budget een stuk minder is.
De A staat voor Asynchroon. Als de up en downstream het zelfde is, is het DUS geen ADSL. Technisch zijn ze vrijwel identiek. (mierenneuken dus, dat zei ik al)

Wat er op een Cisco doos staat boeit niet.

Verwijderd

dat is hele leuk ADSL maar dat gaat dus wel over internet
So? Daar heb je zaken als VPN etc voor :)
en die andere verbindingen niet. Reken er maar op dat als je perofrmance problemen hebt met zo'n verbinding dta die niet erg snel zullem zijn opgelost.
ADSL is inmiddels volwassen genoeg imo. De ADSL lijnen welke ik onder mijn beheer heb gehad waren iig. betrouwbaar genoeg, om precies te zijn heb ik ze nooit 'plat' gezien.

En sorry hoor, maar ik vind een 64Kbit lijntje tegenwoordig ook niet echt meer klinken als een 'high grade business oplossing'.

• _Arthur

_Arthur

blub

Op dinsdag 26 februari 2002 13:46 schreef ijdod het volgende:

[..]

De A staat voor Asynchroon. Als de up en downstream het zelfde is, is het DUS geen ADSL. Technisch zijn ze vrijwel identiek. (mierenneuken dus, dat zei ik al)

Tja ach, het is gewoon een Synchrone ADSL lijn. Want het is dus ADSL techniek die gebruikt wordt. Toevallig zijn de up en downstream gelijk.

En het boeit wel wat er op die cisco doos staat, want de Cisco SOHO77 snapt namelijk geen SDSL techniek en alleen ADSL.

• Le Mol
  • Niet online
Op dinsdag 26 februari 2002 14:52 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Tja ach, het is gewoon een Synchrone ADSL lijn. Want het is dus ADSL techniek die gebruikt wordt. Toevallig zijn de up en downstream gelijk.
Op het moment dat up == down is het geen ADSL, maar SDSL en ze gebruiken allebei DSL techniek en het verschil is idd miniem, en die cisco gaat SDSL vast ook wel snappen, lijkt mij :)

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Verwijderd

Zeg, nofi, maar kunnen jullie kappen met die ADSL/DSL war? :)

Is nl. behoorlijk off-topic.. en ik zou nog wel graag flyducks reactie horen op het nemen van een andere verbinding (ADSL noemde ik als optie) ipv. die brakke huurlijnen...

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-05 11:06

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

De techniek heet DSL (Digital Subcriber Line).
Deze is er in meerdere uitvoeringen.
waaronder Asynchrone (UP =/= DOWN) en Synchrone (UP == DOWN)

Naar mijn weten zijn die routers gewoon DSL routers en kunnen ze beide aan (afhankelijk van het type kunnen ze meer of minder Mbps aan)

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• _Arthur

_Arthur

blub

Op dinsdag 26 februari 2002 15:44 schreef Le Mol het volgende:

[..]

en die cisco gaat SDSL vast ook wel snappen, lijkt mij :)
Niet dus. De cisco soho77 doet adsl en de cisco soho78 doet sdsl.

soho77: http://www.cisco.com/warp/public/cc/pd/rt/70/prodlit/soh77_ds.htm
soho78: http://www.cisco.com/warp/public/cc/pd/rt/70/prodlit/8278s_ds.htm

Ik zou zeggen, lees de specs en zoek t lekker zelf uit :Z

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:22

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hallo .. er is hier iemand met een interesante vraag, en vervolgens gaan we specs opinet zoeken in de trant van "Kijk ik ken de techniek beter dan jij .."

Gelieve weer ontopic te gaan.
Als je ilt disusieren over eenbepaalde techniek, open je maar een nieuw draadje.
Maar verziek het aub niet voor t.starter

Tijd voor een nieuwe sig..

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op dinsdag 26 februari 2002 13:46 schreef ijdod het volgende:

[..]

Op dinsdag 26 februari 2002 15:44 schreef Le Mol het volgende:

[..]

Op het moment dat up == down is het geen ADSL, maar SDSL en ze gebruiken allebei DSL techniek en het verschil is idd miniem, en die cisco gaat SDSL vast ook wel snappen, lijkt mij :)
Op dinsdag 26 februari 2002 15:53 schreef BlaTieBla het volgende:
De techniek heet DSL (Digital Subcriber Line).
Deze is er in meerdere uitvoeringen.
waaronder Asynchrone (UP =/= DOWN) en Synchrone (UP == DOWN)

Naar mijn weten zijn die routers gewoon DSL routers en kunnen ze beide aan (afhankelijk van het type kunnen ze meer of minder Mbps aan)
Allemaal lulkoek!

Asynchroon/Synchroon heeft niets met de up/down-snelheid te maken.

Het heeft met de timing te maken.

Bij asynchroon gooit een device gewoon data op de lijn als het em uit komt. bij synchroon alleen op bepaalde momenten.

dus nu iedereen die geen verstand van zaken heeft stil houden, en voor die vent een oplossing bedenken.

Ik zou niet voor ADSL gaan, omdat die QoS bagger is.

Blijf bij je digistream. dat is tenminste een businessoplossing.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Flyduck
Kijk xDSL techniek is leuk,... maar is naar mijn mening gewoon te storingsgevoelig en te nieuw. FR is goedkoper wordt aangegeven,.. iemand indicaties van het prijsverschil?
FR geeft naar mijn mening meer configuratie tijd (ik moet het zelf configgen) dan transparante verbindingen,..
De verbindingen beginnen bij 64kbps maar ik denk dat door bij de beginsituatie al meerdere timeslots toe te kennen op het hoofdkantoor er ruimte voor uitbreiding overblijft voor een bapaalde locatie.
Het mooiste zou natuurlijk zijn als de niet gebruikte bandbreedte zou kunnen worden ingezet voor een vaste internetverbinding.

Maar goed er is nog niets definitiefs dus als iemand nog goede argumenten heeft voor FR of andere WAN technieken zou ik die graag lezen.

Fly

• ijdod
_Arthur:
Niet dus. De cisco soho77 doet adsl en de cisco soho78 doet sdsl.

Ik zou zeggen, lees de specs en zoek t lekker zelf uit :Z
Heed your own advice...

Op iemand te citeren: "niet dus".

De soho78 doet G.shDSL, dat is een next generation DSL variant. Da's niet hetzelde als SDSL, hoewel het wel symmetrisch is.
Dirk-Jan:
Allemaal lulkoek!

Asynchroon/Synchroon heeft niets met de up/down-snelheid te maken. Het heeft met de timing te maken.
Daar heb je gelijk in. Helaas blijken we allemaal fout te zitten, in meer of mindere mate. De A en de S staan niet voor (A)Synchroon, maar voor (A)Symmetrisch. Het gaat dus wel over de verhouden up/down.
Dirk-Jan:dus nu iedereen die geen verstand van zaken heeft stil houden,
Dit open doel laat ik even voor wat het is :7
Dirk-Jan: en voor die vent een oplossing bedenken.
Je kan dus NIET een bundel van 10 kanalen binnen laten komen (volgens geaccepteerde en gestandaardiseerde technieken). Je zit dus vast aan OF een tig aantal 64 Kbit koppelvlakken, OF een fractional E1, die je dan dus niet volledig gebruikt. Er is overigens wel een groeipad, upgrade naar hogere snelheden kan in feite transparant, (mits KPN fatsoenlijke modems neerzet), zolang je E1 nog niet 'vol' zit.

Ik ben het met je eens dat xDSL geen echte bedrijfsoplossing is, althans als de verbinding betrouwbaar moet zijn. Voor bv een internet aansluiting (doh :) ) is het uitstekend (met de usual disclaimers over 'betrouwbaarheid).

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op dinsdag 26 februari 2002 19:55 schreef ijdod het volgende:

Je kan dus NIET een bundel van 10 kanalen binnen laten komen (volgens geaccepteerde en gestandaardiseerde technieken). Je zit dus vast aan OF een tig aantal 64 Kbit koppelvlakken, OF een fractional E1, die je dan dus niet volledig gebruikt. Er is overigens wel een groeipad, upgrade naar hogere snelheden kan in feite transparant, (mits KPN fatsoenlijke modems neerzet), zolang je E1 nog niet 'vol' zit.
Het is geen enkel probleem om maar 10 TS binnen te krijgen. 512 kb (8 TS) is redelijk standaard allemaal.. Het is overigens niet mogelijk om een lijn van afstand t eupgraden er moet altidj wat in het modem worden aangepast. bovendien als jij tussen 2 klanten in zit met je TS dan is uitbreiden ook nie tmogelijk zonder onderbreking.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Misschien dat je op het hoofdkantoor een 2 mbit verbinding naar het internet opzet, en op alle lokaties 128kbit? (of 64?)

daar moet ik morgen even naar kijken...
orry... ben nu een beetje beroerd... ben vandaag 'tigger' geworden (twin-tiger that is)

beetje bezopen :+

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op dinsdag 26 februari 2002 23:43 schreef Dirk-Jan het volgende:
Misschien dat je op het hoofdkantoor een 2 mbit verbinding naar het internet opzet, en op alle lokaties 128kbit? (of 64?)

daar moet ik morgen even naar kijken...
orry... ben nu een beetje beroerd... ben vandaag 'tigger' geworden (twin-tiger that is)

beetje bezopen :+
Waarom denkt iedereen dat je om twee vestigingen wil verbinden VIA het internet moet je hebt een keruig gescheiden netwerk hiervoor |:(

• JackBol
  • Niet online

JackBol

omdat je dan de bandbreedte die je over houd van die 2mbit kunt gebruiken voor je vaste internet verbinding?

maar bij nader inzien was die ook niet zo'n goed plan, omdat internet nou niet bepaalt een goede QoS heeft...

• ijdod
Op dinsdag 26 februari 2002 22:44 schreef TrailBlazer het volgende:

[..]

Het is geen enkel probleem om maar 10 TS binnen te krijgen. 512 kb (8 TS) is redelijk standaard allemaal.. Het is overigens niet mogelijk om een lijn van afstand t eupgraden er moet altidj wat in het modem worden aangepast. bovendien als jij tussen 2 klanten in zit met je TS dan is uitbreiden ook nie tmogelijk zonder onderbreking.
Zijn die kleinere verbindingen ook deelbaar (fractional, of welke andere term)? Waar prik je dat in? E1/PRI is standaard, maar daaronder zit je aan de bekende seriele koppelvlakken als X21 en dergelijke, en da's een 'gewone' pijp, vziw.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op woensdag 27 februari 2002 10:58 schreef ijdod het volgende:

[..]

Zijn die kleinere verbindingen ook deelbaar (fractional, of welke andere term)? Waar prik je dat in? E1/PRI is standaard, maar daaronder zit je aan de bekende seriele koppelvlakken als X21 en dergelijke, en da's een 'gewone' pijp, vziw.
Het is gewoon een kwestie van het modem op je V35 koppelvlak. Je krijgt een aantal TS binnen en het netwerk levert de klok dit bepaald heel simpel gezien je snelheid

• ijdod
Op woensdag 27 februari 2002 16:22 schreef TrailBlazer het volgende:
Het is gewoon een kwestie van het modem op je V35 koppelvlak. Je krijgt een aantal TS binnen en het netwerk levert de klok dit bepaald heel simpel gezien je snelheid
Volgens mij heb jij het nu over de Telco kant van het modem; effectief beschijf je volgens mij nu het door de oorspronkelijke poster gestelde scenario van een fysieke verbinding per site (dus 1 modem poort per site, en 1 router poort per site), ipv de logische verbindingen via de E1.

Voor de goede orde, ik heb het dus over de verbindingen zoals de eindgebruiker ze ervaart, dus NA het modem.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op woensdag 27 februari 2002 16:48 schreef ijdod het volgende:

[..]

Volgens mij heb jij het nu over de Telco kant van het modem; effectief beschijf je volgens mij nu het door de oorspronkelijke poster gestelde scenario van een fysieke verbinding per site (dus 1 modem poort per site, en 1 router poort per site), ipv de logische verbindingen via de E1.
Zou best kunnen ik heb de ballen verstand van Point to Points.
Frame kan ik je alles over vertellen ook hoe je de cisco moet configgen voor frame is no problemo

• ijdod
Frame gaat ook over een point to point :)

(tussen jouw en je FR provider, maar toch)

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op woensdag 27 februari 2002 16:56 schreef ijdod het volgende:
Frame gaat ook over een point to point :)

(tussen jouw en je FR provider, maar toch)
Ja dat weet ik ook wel maar is toch net ff iets anders. Ik weet meer van het protocol Frame dan over zo'n point to point proto en hoe je dat instelt

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Waar het op neer komt:

alle sites hebben een 64k lijn, met 1 PVC
hoofdsite heeft 6 PVC's naar elke site.

(althans, als het over framerelay gaat, en het geen multipoint verbindsing is)

• Flyduck
Op woensdag 27 februari 2002 20:30 schreef Dirk-Jan het volgende:
Waar het op neer komt:

alle sites hebben een 64k lijn, met 1 PVC
hoofdsite heeft 6 PVC's naar elke site.

(althans, als het over framerelay gaat, en het geen multipoint verbindsing is)
Als de hoofdsite 6 pvc's heeft naar elke site dan is het toch een point to multipoint verbinding ?

Verwijderd

Ik kan zo gauw de bedragen niet vinden van de kosten van Frame-Relay maar wel van DigiStream. Maar als de lokaties ver van elkaar liggen gaat DigiStream wel erg in de papieren lopen. Dit is niet het geval van Frame-Relay aansluiting.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op woensdag 27 februari 2002 20:50 schreef Flyduck het volgende:

[..]

Als de hoofdsite 6 pvc's heeft naar elke site dan is het toch een point to multipoint verbinding ?
neej hoor! je hebt dan gewoon 6 PPP verbindingen.
op je hoofdlokatie zul je dan een router neer moeten zetten die kan routeren tussen de 6 netwerken...

(het is maar net hoe je je interface insteld,

int s0.1 p --> dan is het een PPP verbinding
int s0.1 m --> dan is het een MP verbinding

maar MP verbindingen zijn klotener dan 6 PPP's met een router.

• Adze
  • Laatst online: 22:13

Adze

CCNP !

Op woensdag 27 februari 2002 20:58 schreef Paulusj_2002 het volgende:
Ik kan zo gauw de bedragen niet vinden van de kosten van Frame-Relay maar wel van DigiStream. Maar als de lokaties ver van elkaar liggen gaat DigiStream wel erg in de papieren lopen. Dit is niet het geval van Frame-Relay aansluiting.
Dit is dus precies de grond-reden om te bepalen welke WAN verbinding (en met welk protocol) je gaat gebruiken. Je kan wel constant Frame-relay roepen (trailblazer). Maar wat voor zin heeft dat als je 6-lokaties dichterbij liggen dan het het dichts bijzijnde 'frame-relay' koppelvlak (switch).

Bij frame-relay heb je dus een 3e kosten factor: het gebruik van de NBMA-wolk. Je betaald dus voor de 64kb digistream verbinding van lokaties naar WANswitch, je betaald voor de digistream verbinding van 512kb (384kb wordt niet geleverd) naar de WANswitch, en als laatst betaal je voor het gebruik van de 'frame-relay wolk' (sommige providers rekenen af per bit!).

Wanneer je een E1 verbinding afneemt zal je enkel betalen voor de E1 en de 6x 64kb verbindingen.

Het is dus een kwestie van kosten afwegen en mogelijkheden zoeken en dus niet zomaar een laag2 WAN protocal gaan schreeuwen... |:(

Verwijderd

Op woensdag 27 februari 2002 22:00 schreef Adze15021979 het volgende:

[..]

Dit is dus precies de grond-reden om te bepalen welke WAN verbinding (en met welk protocol) je gaat gebruiken. Je kan wel constant Frame-relay roepen (trailblazer). Maar wat voor zin heeft dat als je 6-lokaties dichterbij liggen dan het het dichts bijzijnde 'frame-relay' koppelvlak (switch).

Bij frame-relay heb je dus een 3e kosten factor: het gebruik van de NBMA-wolk. Je betaald dus voor de 64kb digistream verbinding van lokaties naar WANswitch, je betaald voor de digistream verbinding van 512kb (384kb wordt niet geleverd) naar de WANswitch, en als laatst betaal je voor het gebruik van de 'frame-relay wolk' (sommige providers rekenen af per bit!).

Wanneer je een E1 verbinding afneemt zal je enkel betalen voor de E1 en de 6x 64kb verbindingen.

Het is dus een kwestie van kosten afwegen en mogelijkheden zoeken en dus niet zomaar een laag2 WAN protocal gaan schreeuwen... |:(
Oké Frame-Relay is een protocol. Maar de KPN verkopers hebben ook een dienst Frame-Relay. Het koppelvlak naar de Frame-Relay wolk bevindt zich in een POP lokatie. En die is meestal wel binnen een straal van 50 KM te vinden, dus dat maakt geen enkel verschil met een vaste vebinding. En als je per bit betaal voor frame dan ben je echt toe aan een nieuw contract :)

• Flyduck

Verhaaltje [..]
heyy een CCNP'er.... Als ik met een config vraag zit kan ik vast wel ff je hulp inschakelen ? :)

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

[..]

Hier heb je gelijk in als vestiging dicht bij elkaar liggen Is frame mischien duurder. Echter er staan in nederland zo enorm veel centrales waar ze Frame aanbieden dat je wel erg dicht bij elkaar moet zitten om goedkoper te zijn.
384 Kilobit wordt wel geleverd ik heb het nog even opgezocht in het KPN netwerk
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
#74: *  NLRTC15 d Lp/9 E1/3 Chan/23 actualChannelSpeed
Lp/9 E1/3 Chan/23
   actualChannelSpeed = 384000 bit/s
ok       2002-02-28 11:44:50.64

#74: Request Completed.

#76: *  NLRTC15 d-p Lp/9 E1/3 Chan/23
Lp/9 E1/3 Chan/23
   timeslots = 23 24 25 26 27 28
   timeslotDataRate = doNotOverride
   applicationFramerName = FrUni/9323 Framer
   customerIdentifier    = 2201
   vendor           = ""
   commentText       = ""
   ifAdminStatus       = up
   ifIndex         = 528
ok       2002-02-28 11:45:17.95

#76: Request Completed.

Verder bij KPN betaal je nooit per bit bij een frame

Frame is gewoon stoer. Tuurlijk zijn er andere protocollen maar er zijn er maar weinig zo flexibel als Frame. Een ander voordeel je single point of failure wordt veel kleiner. Vanaf de Frame Pop zijn er meerde paden die genomen kunnen worden. De grote pops hangen aan zes andere pops dus mocht er een pop uitvallen dan is je pas altijd gewaarborgd. Volgens mij is dit bij gewone point to point niet het geval

• Adze
  • Laatst online: 22:13

Adze

CCNP !

Op woensdag 27 februari 2002 23:00 schreef Flyduck het volgende:

[..]

heyy een CCNP'er.... Als ik met een config vraag zit kan ik vast wel ff je hulp inschakelen ? :)
zekers. Tweakers voor Tweakers !
Pagina: 1