Op maandag 25 februari 2002 18:54 schreef GeJe het volgende:
Je antwoord heb je al maar vertel is wat meer van je plannen. Ben vast niet de enige die meer wil weten!
Goed: het volgende ben ik van plan:
Ik wil een nieuw audiosysteem bouwen omdat mijn oude speakers kraken (test nooit 500W RMS eindtrappen op speakers die 200W RMS kunnen hebben), en omdat mijn smaak van hardcore naar het rustigere spul verschoven is. Mijn huidige speakers zijn getuned voor hardcore e.d.
Goed, als we het doen, dan ook maar gelijk goed. Ik wil dus een 5.1 systeem hebben met niet te grote speakers, zeer ruim vermogen (waarom daar komen we later op), een goed klankbeeld, compact en betaalbaar.
Dan beginnen we met de subwoofer. Een nogal audiofiele vriend van me heeft een erg leuke speaker gevonden hiervoor. Het is een 12" basdriver met een lineaire uitslag van 6cm een kant op. Deze speaker kan 1600W RMS hebben, 4500W muziekvermogen. Het rendement van de speaker is niet extreem beroerd (wat vaak met long-throws wel is)
Het leuke van deze speaker is dat-ie heel aardig presteert in een kastje van slechts 38x38x38 centimeter. Dit kleine kastje presteert minder dan optimaal beneden de 24Hz. Geen probleem, aangezien ik deze speaker ga corrigeren zodat het ding zo ver mogelijk 'recht' is.
Het nadeel daarvan is: je moet er bij lage freqs erg veel vermogen instoppen. En als ik toch bezig ben, dan word dat een direct uit het net gevoede (geen galvanische scheiding dmv een trafo) klasse-D eindtrap van eigen ontwerp. Aangezien de sub toch maar tot 80-100Hz gaat, is die klasse-D eindtrap realiseerbaar als direct digitaal met een PWM frequentie van 200kHz ofzo. En als we toch bezig zijn, dan ook gelijk een mooie ronde 2000W. Bij mijn versterkers geld meestal dat het RMS vermogen ongeveer gelijk is aan het muziekvermogen (mijn versterkers wegen meestal ook wel 100 gram per watt). De meerprijs van 2000W t.o.v 200W is niet genoeg om me druk over te maken.
Signaaltoevoer naar de sub gebeurt digitaal dmv een coaxiale SP/DIF link. Deze is wel gescheiden dmv een trafootje, en zodoende heb ik toch een veilig systeem.
De fronts en surroundspeakers: Dit is nog onder research, maar het worden waarschijnlijk 2-weg speakertjes bestaande uit 15cm basspeaker en een tweetertje. Daar kun je leuke dingen mee doen. Beide speakers worden apart uitversterkt. Vermogens: 100-150W voor de 15cm speaker, 30-40W voor de tweeters
De center word voorzien van 2x15cm en een tweeter, beide weer voorzien van een aparte versterker.
Goed, nu vragen jullie je af waarom ik zo nodig aparte versterkers wil gebruiken per speaker. De reden daarvoor is dat het hele filter/crossover verhaal digitaal gaat gebeuren d.m.v. filters in een dikke FPGA (ik werk niet voor niets bij een ASIC Design Centre). Voor de kenners: dit worden FIR filters met minimaal 1024 coefficienten. Dat vind ik nou eenmaal gewoon leuk. De voordelen:
- Volledig faselineaire filters.
- Zeer scherpe en consistente cutoffs
- Mogelijkheid tot het compenseren van het gedrag van de speaker. Zeg dat er een 512-bands equaliser aanwezig is per speaker, da's de eenvoudigste manier om het uit te leggen.
- Mogelijkheid tot gedeeltelijke compensatie van de ruimteakoustiek.
- Niet veel duurder dan passieve filters (goede passieve filters zijn ook stervensduur).
De voordelen van heel het systeem:
- kleine kastjes voor zowel de sub als de satelieten
- toch goed geluid.
- relatief goedkoop.
De nadelen:
- Als ik geen digitaal signaal in krijg, dan heb ik een hele berg A/D's nodig, en daar heb ik een bloedhekel aan.
- Zal wel weer de nodige hoofdbrekens op gaan leveren.
Mijn idee om 24-bit/96kHz converters in te zetten heb ik maar laten vallen, dus alles word gewoon op 16-bit/48kHz gedaan. Behalve de subspeaker, die word rechtstreeks digitaal aangestuurd zonder tussenkomst van een D/A. (nouja, in feite is dat een 1-bit D/A met een gruwelijk uitgangsvermogen)
Tot nu toe is dit in researchfase, hoewel ik delen van het digitale stuk al heb liggen. Ik heb ooit eerder een systeem gemaakt met een 32768 bands equaliser per box en een neuraal netwerk om de ruimteakoustiek te verbeteren. Destijds waren de DSP's echter nog een factortje 100 te langzaam (ik gebruikte Analog Devices ADSP-21061's) om er een commercieel product van te maken en zo een eigen bedrijf te starten.
Ag, zelfbouw blijft leuk, vooral als het 100% eigen ontwerp is, en een beetje apart.
Op maandag 25 februari 2002 22:19 schreef arjandijk het volgende:
Videologic decoder, volgens mij te koop bij alternate
Jazz decoders (weet zo niet waar je ze kunt kopen)
...
Het enige digitale 5.1 signaal is ac-3 of DTS anders krijg je stereo pcm, dus een decoder die het signaal digitaal uitspuugt is niet mogelijk
Hoe goed zijn deze decoders? Lijkt me wel wat....
Enne, als ik een decoder kan vinden van digitaal AC-3/DTS in, 6 kanalen digitaal PCM uit, dan zou dat ideaal zijn. Die kun je niet zelf bouwen.
Op maandag 25 februari 2002 22:23 schreef Darkman het volgende:
zo van de Technics site .. best betaalbaar en zal heus niet slecht zijn .. het staat er niet bij maar zag de DD en DTS plaatjes op de decoder staan op de site.
Hmmz, eens bij Technics kijken dan....
Klinkt ook interessant.
Op maandag 25 februari 2002 22:42 schreef E-MANs het volgende:
Oke Dabit ik weet dat je niet 100% bent (heb je wel eens vaker met die brabanders

) maar 2k rms vermogen is wel een beetje overkill.
Nope. Geen overkill. Extreem lage freqs hebben extreem veel vermogen nodig, zeker als de kast sub-optimaal is.
Enne, wat nou, brabanders gek? Geniaal doch miskend volk is een betere beschrijving

IK denk (want ik ga ook zelf mijn eintrappen bouwen) dat het beste is dat je gewoon een voorversterker koopt, van bv techniks, poineer ofzo.
De decoder wel ja. Maar als je de rest gelezen hebt, dan weet je waarom ik dat liever niet doe.
ps 2k rms, de Titan 2000 in brug ofzo

Nope, direct digitale PWM aansturing. Met de moderne HV MOSFET's en FPGA's voor de control-loop niet zo'n probleem meer. Tenminste, als je het freq. bereik beperkt tot een paar honderd Hz maximaal. Voor een sub is dat zat.
Op maandag 25 februari 2002 23:55 schreef Jasper Janssen het volgende:
De Meridian 861 kan dat misschien zelfs wel, juist geconfigged.
..
kost rond de $13k. Als je 3 of 4x SPDIF uit wilt hebben ipv 7.1 analoog uit, scheelt dat misschien nog een klein beetje naar een goedkopere prijs.
Da's niet de prijsklasse waar ik aan dacht...