Toon posts:

Zeer raar probleem DIY CAT-5 speakerkabel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb voor het hoog kabel gemaakt van CAT-5, met drie draden. Inclusief jacket gewoon gevlochten.
Heb de 24 draden gesplit in 12 zuurstok en 12 solid kleur. Huppakee, in elkaar draaien, zilversoldeeer erover en krimpkous en in banaan solderen.

Werkt perfect. Effe nagemeten, geen lek.

Nu voor de bass. Denk bij mijzelf iets dikkere kabel, dus nog meer kabels. Heb dus 5 kabels CAT-5 gevlochten, zelfde principe. Nu alleen 40 draden, dus 20 voor de + en 20 voor de -.

Alles gechecked, geen zuurstok bij de solid en vice versa. Ok, ik solderen en bananpluggen erop.

Andere kant doen. Pak voor test effe 1 zuurstok en 1 solid, strip deze en ga ff meten.
HMMMMMZZZZ RAAARRRRRR.

De weerstand van zuurstok op zuurstok en solid op solid is gewoon wat ie hoort te zijn, nagenoeg 0 Ohm.

Maar nu komt het. De weerstand tussen solid en zuurstok is nu overal 5 Ohm!!!!!!!!!

Als er dus een lek zou zijn, dan moet ik ook nagenoeg 0 Ohm meten, en een lek lijkt mij onwaarschijnlijk. Of toch een zuurstok bij de solids ertussen gekomen, maar dan zou ik toch ook gewoon 0 Ohm moeten meten.

Waar komt dus die 5 Ohm vandaan
Ik begrijp het niet. zou het door het vlechten komen?

En kan dit kwaad, betreffende overspraak of kortsluiten luidspreker uitgang op power-amp?

Bij voorbaat dank.

Verwijderd

Topicstarter
niemand???

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 14:02

afterburn

No more...

1) ja dit kan kwaad
2) afknippen en overnieuw strippen/solderen

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Ik denk dat je ergens toch sluiting hebt. Maar het kan zijn, dat het maar een hele "kleine" sluiting is.

Ik heb het van de week nog gezien met het meten van wat smd weerstandjes: licht drukken met de meetpennetjes geeft alles tusen 30 en 50 ohm. ff flink aandrukken geeft de waarde die ik verwachtte te zien: 22ohm.

Dus bij jou kan hetzelfde spelen: wel contact, maar niet genoeg om een 0 ohm doorgang te geven.

Opnieuw maken maar >:)