Asus A7V133 -Hoe nieuw bios plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Mijn computer met een Asus A7V133 -raid moederbord is al sinds de afgelopen HCC -dagen stuk. Ik heb toen mijn bios geflashed, en sindsdien deed ie het niet meer :(.

Hoogwaarschijnlijk iets fout gegaan met flashen of iets dergelijks.

Nu.. vele maanden later heb ik dan eindelijk een nieuw bios binnengekregen... ik zet hem erin, maar hij doet niets. Ik haal hem eruit.. en #@$@#$#@$ verbuig ik bijna weer alle pinntetjes (hij was dus weer bijna stuk |:( :(.).

Vraag: hoe weet ik of m'n bios er goed inzit?

Welke kant moet 'boven' welke kant moet 'onder' :?.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op maandag 25 februari 2002 17:33 schreef Bulldog het volgende:
Welke kant moet 'boven' welke kant moet 'onder' :?.
Aan een van de kanten zit een inkeping en dat duidt op pin1.. Op het houdertje zit ook zo'n inkeping :)

• Bulldog
  • Niet online
Hmmz, heb het bios er nu op 3 verschillende manieren ingehad.. maar lijkt niets te doen.

:(

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heeft het plankje zo'n langwerpig rechthoekig BIOS chipje of een vierkante? Is het een AWARD? Zie je floppy drive activiteit als je hem opstart en dan enige tijd laat draaien? (hooguit 1 minuutje)

• Bulldog
  • Niet online
Op maandag 25 februari 2002 17:44 schreef BalusC het volgende:
Heeft het plankje zo'n langwerpig rechthoekig BIOS chipje of een vierkante? Is het een AWARD? Zie je floppy drive activiteit als je hem opstart en dan enige tijd laat draaien? (hooguit 1 minuutje)
Langwerpig bios chipje, Award bios. Zie geen floppy activiteit.

Bios zelf wordt na 20/30 seconden wel _gloeiend_ heet -> dit lijkt me niet gezond....?.

In het bios zit een inkepingje, in het bios voetje ook.
Dit zit op elkaar gemonteerd.

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-06 09:03

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Dus je bios chip ziet er ongeveer zo uit?
code:
1
2
3
4
 _______
|    |
| BIOS  |
\_______|

Waarbij de letters uiteraard aan de bovenkant moeten zitten.

In je voetje zit naarmaal gesproken een schuine inkepping en in je BIOS chip ook. Deze moeten met elkaar overeenkomen.

Staan er letters op je BIOS chip? Dan is dat de bovenkant. Anders moet je voetjes aan de zijkant van de chip bekijken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Bovenkant
___
   |
   |\
   | |
___| |
   _/
Onderkant

Trouwens als hij gloeiend heet wordt duid dat er op dat de +VCC met de GND zijn omgedraaid... Oftewel hij zit verkeerd om in het voetje.... Ben bang dat chipjes dat in de meeste gevallen niet overleven :(

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Bulldog
  • Niet online
Op maandag 25 februari 2002 18:05 schreef Ralph Smeets het volgende:

Trouwens als hij gloeiend heet wordt duid dat er op dat de +VCC met de GND zijn omgedraaid... Oftewel hij zit verkeerd om in het voetje....
Heb hem omgedraaid en hij wordt nu niet meer zo warm, nu lijkt ie dus goed te zitten.
Zit ie echter niet, wat mij hier aanbevolen is, met de inkepingen op elkaar.

Btw. de allereerste keer had ik hem er ook _zo_ inzitten maar toen deed ie ook al niets, toen dus omgedraaid.. toen werd ie heel erg warm.. nu dus _weer_ omgedraaid == uiteraard ook niks :(.
Ben bang dat chipjes dat in de meeste gevallen niet overleven :(
Zit er dik in :(.

En nu?

Heb gvd 4 maanden op een nieuwe chip gewacht, werkt het nog niet |:(.

Bedankt voor je hulp! :).

• Dryw.Filtiarn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-03 12:10
Die mobo's van tegenwoordig hebben toch zo'n rescue methode ingebakken zitten die ook bij het foutief flashen behouden blijft?

Op mijn oude MSI K7T Pro2a(Award BIOS) zat dat wel en op de MSI K7T266 Pro2(AMI BIOS) ook.

Voor AMI is het in ieder geval CTRL+HOME, voor de Award biossen weet ik het niet meer...

=( Protected by witchcraft )=

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op maandag 25 februari 2002 18:55 schreef Dryw.Filtiarn het volgende:
Voor AMI is het in ieder geval CTRL+HOME, voor de Award biossen weet ik het niet meer...
De Award is voorzien van de BootBlock BIOS, een klein stukje hardcoded BIOS, welke niet verdwijnt na het (mis)flashen. Volgens de Asus website is de Award BIOS van Bulldog's moederbord ook voorzien van zo'n BootBlock BIOS. Daarom vroeg ik ook of hij floppy drive activiteit ziet tijdens het opstarten, want dan zoekt ie automatisch naar een floppy waarop de correcte BIOS update staat.
Op maandag 25 februari 2002 18:05 legde Ralph Smeets het een en ander uit
Bulldog zegt zelf een langwerpig rechthoekig BIOS te hebben, wat ook door de Asus website wordt bevestigd. Het is dus niet de chip zoals je het beschrijft..

Bulldog geeft zelf verder aan dat het chipje na enige tijd heet wordt. Dat duidt op een kortsluiting. Heb je de BIOS battery wel goed teruggezet (meestal met pluspool boven) en de CMOS Clear jumper (meestal JP1) op default stand gezet?
Pagina: 1