Toon posts:

ata 133 vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
middag

ff meningsverschil oplossen hier.
is het nu zo dat als je ata133 schijven wil gaan draaien dat je een mobo met ata133 ondresteuning nodig moet hebben of kun je het ook met aleen een prommise raid 133 pci kaart af.:?

bvd

• JSI
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10-2021

JSI

Op maandag 25 februari 2002 16:40 schreef eecv het volgende:
middag

ff meningsverschil oplossen hier.
is het nu zo dat als je ata133 schijven wil gaan draaien dat je een mobo met ata133 ondresteuning nodig moet hebben of kun je het ook met aleen een prommise raid 133 pci kaart af.:?

bvd
Het kan beide. :)
Je kan ze dus overal op aansluiten.
ATA 133 werkt op alle contr. alleen zul je op ATA 100 en 66
niet de snelheid halen.

• The_Duke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-03 12:53

The_Duke

ho gek!

een ata 133 hd kan je zonder problemen aansluiten op een mobo die geen ata 133 ondersteund.
De hd past zich gewoon aan aan het mobo dus heb je een mobo die ata 100 ondersteund dan zal je hd ook op ata 100 draaien.

Verwijderd

Topicstarter
sorry dit was ik vergeten te melden het was wel de bedoeling om met ata 133 te gaan werken en niet terug te zakken naar ata 100

• JSI

JSI

Op maandag 25 februari 2002 16:49 schreef eecv het volgende:
sorry dit was ik vergeten te melden het was wel de bedoeling om met ata 133 te gaan werken en niet terug te zakken naar ata 100
meningsverschil opgelost? :)

Verwijderd

Topicstarter
dus simpel gezegt het gaat niet op een mob die geen ata 133 ondersteund nou jammer daar gaat me krat bier

• JSI

JSI

Op maandag 25 februari 2002 16:55 schreef eecv het volgende:
dus simpel gezegt het gaat niet op een mob die geen ata 133 ondersteund nou jammer daar gaat me krat bier
Geen ATA133 controller op je mb of losse PCI kaart,
GEEN ATA133

Het bier bij de Aldi is in de aanbieding. :)

Verwijderd

Topicstarter
hoi jsi

voordat ik die krat bier gaat halen
ik geloof dat we elkaar niet begrijpen.
stel ik heb een mobo die aleen maar ata 100 ondersteund
ik koop harde schijf met ata 133 en een losse pci kaart met raid ata 133 ondersteuning kan ik nu wel of geen ata 133 draaien zolanghet mobo op ata 100 blijft

• JSI

JSI

Op maandag 25 februari 2002 17:11 schreef eecv het volgende:
hoi jsi

voordat ik die krat bier gaat halen
ik geloof dat we elkaar niet begrijpen.
stel ik heb een mobo die aleen maar ata 100 ondersteund
ik koop harde schijf met ata 133 en een losse pci kaart met raid ata 133 ondersteuning kan ik nu wel of geen ata 133 draaien zolanghet mobo op ata 100 blijft
Ja dit kan wel. Zoals eerder vermeld, wil je op ATA 133 draaien dan kan dat met een wat ouder mb met een pci ATA 133 kaart.

Verwijderd

Topicstarter
mooi bedankt voor de uitleg
stuur hem gelijk naar de aldi voor het bier.
maar ik nu toch gewonnen hebt weet jij dan waarom ze mobo's maken met ata 133 ondersteuning terwijl het met een losse pci kaart ook gaat daar ik heb gelezen dat dit zelfs beter is dan een mobo met een vaste ata 133 raid erop

• JSI

JSI

Op maandag 25 februari 2002 17:29 schreef eecv het volgende:
maar ik nu toch gewonnen hebt weet jij dan waarom ze mobo's maken met ata 133 ondersteuning terwijl het met een losse pci kaart ook gaat daar ik heb gelezen dat dit zelfs beter is dan een mobo met een vaste ata 133 raid erop
Proost!
Ze maken mb met ATA 133 zodat je geen PCI slot hoeft te
verspillen, net als onboard sound.
De pci kaartjes van Promise komen vaak iets sneller uit de test dan onboard controllers.

Heb zelf ook zo'n Promise kaart omdat m'n mb het niet ondersteunt en ik geen genoegen neem met de onboard controllers.
De gewone consument vindt dit niet echt belangrijk :)

Verwijderd

Topicstarter
kijk dit is nu eens een duidlijk antwoord
die promise kaartjes zit er onderling nog veel verschil in of ontloopt het elkaar niet zo veel daar ik van plan ben op mijn epox mobo zo;n kaartje er in te duwen en 2 maxtor d740x udma 133 er aan te hangen en zo met raid te gaan werken

bijdeway ik zal een biertje voor je bewaren

• JSI

JSI

Op maandag 25 februari 2002 17:46 schreef eecv het volgende:
die promise kaartjes zit er onderling nog veel verschil in of ontloopt het elkaar niet zo veel daar ik van plan ben op mijn epox mobo zo;n kaartje er in te duwen en 2 maxtor d740x udma 133 er aan te hangen en zo met raid te gaan werken

De FastTrak TX2000 is de enige ATA 133 RAID 0+1 kaart van Promise.
Deze is erg nieuw, heb hier nog geen reviews van gelezen.
De FastTrak 100 TX 2 loopt zeer snel, maar is UDMA 100

Ik heb zelf de Ultra 133 en deze is niet voor RAID.
Dus als je voor ATA 133 RAID gaat icm Maxtor schijfjes
is die nieuwe TX2000 de oplossing.

Ik ben benieuwd naar de benchmarks als je hem gaat kopen, post ze anders ff.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 25 februari 2002 17:46 schreef eecv het volgende:

Je kunt overigens ook een kaart die op de Highpoint 372 controller is gebaseerd nemen. Kost vaak een fractie van de Promise kaarten en is een tikje sneller in sommige tests, maar de CPU loading is wat zwaarder. Chaintech heeft er eentje die voor €35 ofzo bij Winni's Hardware te krijgen is.

Krijg ik nu ook een biertje? :9

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Maar hoe zit het dan met de grootte van de schijf die gebruikt kan worden als je de schijf de schrens van 137 Gb overschrijdt?

het ATA 100 protocol kan schijven aan tot een grootte van 137Gb ( geloof ik :? )

Het ATA 133 protocol kan grotere schijven aan. ( ik weet niet tot hoever maar daar gaat et ook niet om )

Wat gebeurt er nou als je een schijf die groter is als 137 Gb aansluit op een ATA 100 controller ????

ik ben van plan om een 160 Gb Hd te kopen alleen ik geen geld genoeg om er nog een Promise 133 kaartje bij te kopen
( jaja, ik kan alles net rond krijgen :P )

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Op maandag 25 februari 2002 17:29 schreef eecv het volgende:
Zal het je nog sterker vertellen:

Met de huidige Harddisken die een ata133 controller hebben kun je prima op een ata-100 controller aansluiten.

Bovendien zul je vrijwel geen of helemaal geen performanceverlies!!!! hebben. De controllers zijn donweg TE snel voor de fysieke HDD. Zelfs op een ATA66 zal je vrij weinig verschil bemerken.

Let wel! Dit gaat over single disk's. Met een RAID config ziet het plaatje er wat anders uit.

Het is sim-pel

ata133 = 133 Mb througput per sec. (maximaal. het is maar een bus he!)

ata100 = 100 Mb throughput per sec. (idem)

HDD 7200 rpm haalt niet eens de 40 MB per sec. throughput

(pieken boven de 60 komen alleen voor tijdens een cache-flow) M.a.w. : als je grote bestanden kopieert zul je ten alle tijden onder die 40 MB blijven......

Je ziet, die ATA bussen zijn vele malen breder (sneller is niet zo'n correct woord) dan de HDD de data kan aanleveren.

Met meerdere schrijven in een RAID 0 bijv. verander dit dus snel, reken maar uit 2hdds = 80, 4 hdd's= 160 (theoretisch)

Lust ook wel een biertje ;)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Reignman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-11-2021
dus als ik moet kiezen (voor een videobewerkingsysteem) tussen de Maxtor U133 7200rpm 80GB HD en de Western Digital U100 7200rpm met 8MB buffer! hd dan kan ik qua snelheid dus beter die laatste pakken (zit ook nog eens 3 jaar garantie op)

Verwijderd

JSI schreef op 25 februari 2002 @ 17:55:
[...]

De FastTrak TX2000 is de enige ATA 133 RAID 0+1 kaart van Promise.
Deze is erg nieuw, heb hier nog geen reviews van gelezen.
De FastTrak 100 TX 2 loopt zeer snel, maar is UDMA 100

Ik ben benieuwd naar de benchmarks als je hem gaat kopen, post ze anders ff.
Ik weet niet wat je nieuw vindt maar ik heb de promise tx2000 ata133 raid kaart al een hele tijd in me bak (2 a 3 maanden ofzo). Bij mij staan er 2 x Maxtor's d740x 80GB's op en heb ook nog een wd 8mb 200 gb schijf erin hangen (mobo controller) maar me raid loopt de wd er erg snel uit. Ik zal ff als ik tijd heb een benchmarkje posten.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-03 10:34
Move PMG -> I/O Controllers :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1