[OC] Peltier 'misbruiken' voor stiller systeem?

Pagina: 1
Acties:

• tofus
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05-2014

tofus

it's all in the game

Topicstarter
Ik ben een nieuw systeem aan het bouwen, en stuitte daarbij op het volgende idee:

Stel (hypothetische situatie): Ik heb een systeem met watercooling, waarmee ik mijn CPU koel houdt. Nu weet ik niet wat de gemiddelde cijfers zijn, maar ik ga er ff van uit dat een core-temperatuur van 22-30 graden normaal zou zijn voor zo'n systeem (water is oorspronkelijk op kamertemperatuur).

In dit geval is de koelcapaciteit van de waterkoeling hoger dan de warmte-toevoer van de CPU, maar die koelcapaciteit blijft onbenut omdat het water nu eenmaal niet kouder wordt dan kamertemperatuur. Op deze manier zul je dus nooit je CPU onder kamertemperatuur kunnen koelen, ook al heb je een dijk van een radiator en een pomp die net zoveel water verwerkt als de niagara watervallen. Kortom: overcapaciteit.

Het eerste waar ik aan dacht is: mooi, dan kan ik de fan van mijn radiator (en mijn waterpomp) dus op een lager voltage laten lopen. En dat kan ook, maar dan kom ik nog niet onder kamertemperatuur uit. Sterker nog: de core temp van mijn CPU begint meteen in de buurt te komen bij die van de een goede luchtkoeling. En da's weer zonde van mijn waterkoeling (afgezien van de stilte die een luchtgekoelde fan natuurlijk nooit haalt).

Nu dacht ik hetvolgende:

Als ik nu een peltier tussen mijn CPU en mijn waterblok plaats, dan komt mijn CPU weldegelijk onder kamertemperatuur uit. Sterker nog: met de juiste peltier en mijn waterkoeling op full-speed kannik 'm zelfs rond het vriespunt (of ietsjes eronder) koelen.

Maar dat wil ik dus ook niet. Veel liever zet ik mijn waterkoeling op 7v (ipv. 12v), zodat ik echt *NIKS* meer hoor. Als mijn CPU dan rond de 10-15 graden blijft hangen, ben ik dik tevreden (zelfs al is de temp van het koelwater rond de 50-60 graden).

Nu is mijn vraag: Kan dit?!?
Of liever: Is het mogelijk om de overcapaciteit van je waterkoeling te benutten om een peltier op minder dan ideaal te koelen, zodanig dat je CPU lekker koel blijft (liefts nog net boven condensatiepunt), en je waterkoeling lekker stil?

En nee: waterkoeling is niet per definitie stil; een Z4 produceert bijv. zo'n 35dBA op volle toeren. Welliswaar geen Delta, maar toch best hard genoeg om 'm op 7v te willen draaien.

Anyone?

"Whoever undertakes to set himself up as judge in the field of truth and knowledge is shipwrecked by the laughter of the Gods." - Albert Einstein

Verwijderd

Je hebt PSU's voor je TEC die uitgaan als de temp onder een bepaalde waarde komt. Je koelt dus alleen als je CPU warm is. Niet in Nederland te koop volgens mij BTW.

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Op maandag 25 februari 2002 16:15 schreef tofus het volgende:

En nee: waterkoeling is niet per definitie stil; een Z4 produceert bijv. zo'n 35dBA op volle toeren. Welliswaar geen Delta, maar toch best hard genoeg om 'm op 7v te willen draaien.
offtopic:
Dat weet ik zie mijn ondertitel maar :) :)

[ontopic]
Ik heb eerlijk gezegd geen idee, meer een Dabit vraag dit :9
[/ontopic]

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• m-m
  • Niet online

m-m

Ik dacht, en ben dus niet zeker, dat een peltier behoorlijk wat warmte produceert, en dat je dan dus JUIST je fans hoger zou moeten zetten. Misschien dat een peltier van een wat lager wattage een oplossing is, maar idd, een DaBit-vraag.

Verwijderd

Tuurlijk kan dat.

De peltier creert een tempverschil tussen core en water. Om nu dezelfde coretemp te handhaven, mag je water dus warmer worden. Dit betekent weer dat elke kuub lucht door je rad meer vermogen wegvoert (Prad = Qlucht * (Twater - Tlucht), simpel gesteld). Ook al stop je nu 3x meer vermogen in je water (de dT over de peltier overcompenseert de extra opwarming).

Wat je echter *niet* kunt doen, is een te lichte peltier installeren. Je zult dus toch een 150W+ peltier moeten gebruiken.

Verwijderd

[quote....

Het eerste waar ik aan dacht is: mooi, dan kan ik de fan van mijn radiator (en mijn waterpomp) dus op een lager voltage laten lopen. En dat kan ook, maar dan kom ik nog niet onder kamertemperatuur uit. Sterker nog: de core temp van mijn CPU begint meteen in de buurt te komen bij die van de een goede luchtkoeling. En da's weer zonde van mijn waterkoeling (afgezien van de stilte die een luchtgekoelde fan natuurlijk nooit haalt).

.....
[/quote]

vindt je het gek dat als je alles op een lager voltage laat lopen dat het warmer wordt }:O

maar ik denk wel dat je er een peltier tussen kan zetten met je voltage wat lager, gewoon beetje met voltage spelen tot je het juiste balans heb gevonden.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:42

Epsilon

jah dit kan

Een peltier met een meer dan voldoende vermogen (172watt of 156 watt) heeft een delta T van 69 graden (een lager watt peltier heeft dat ook, alleen dat haal je nooit als je er een tbird mee gaat koelen). Dus stel, je wilt je coltplate (cpu dus iets warmer) op 12 graden houden, moet het water ongeveer 50 graden zijn (peltier "warme" kant iets warmer natuurlijk en het waterblok dus er tussen in met de temp) . Zo kan je een nog stillere fan eropzetten om je water op de goeie temperatuur te houden.

• tofus

tofus

it's all in the game

Topicstarter
Hmm... helemaal geen gekke vraag dus. Dat ik een peltier nodig ga hebben met voldoende wattage wist ik al; waarschijnlijk moettik 'm ook gewoon op 12v laten lopen, maar dat boeit niet: een peltier maakt geen lawaai; ook niet op 12v ;p

Alleen zal de temp in mijn voeding ook wat hoger uitkomen, omdat er nu 150-175W aan peltier-vermogen extra geleverd moet worden (mijn toekomstige enermax 550 gaat dat niet erg vinden). betekent dus waarschijnlijk wel dat mijn voedingfans iets harder zullen gaan draaien (maar ook daar hebbik al overcapaciteit, dus dat zal wel meevallen).

Dan denk ik dat mijn vraag al na 6 posts beantwoord is ;p

"Whoever undertakes to set himself up as judge in the field of truth and knowledge is shipwrecked by the laughter of the Gods." - Albert Einstein

Verwijderd

ik ben een beetje n00b op peltier gebied, maar ik meen me te herrineren dat een enermax 550 een te laag amperage oid heeft voor om een peltier te trekken...

• tofus

tofus

it's all in the game

Topicstarter
Op maandag 25 februari 2002 19:14 schreef Lomu het volgende:
ik ben een beetje n00b op peltier gebied, maar ik meen me te herrineren dat een enermax 550 een te laag amperage oid heeft voor om een peltier te trekken...
Hmmm...dan toch maar mijn 235W AT voeding proberen maar? ;p

Dude, die enermax is de Godzilla (piekvermogen ligt op 650W)onder de voedingen; als de enermax 550 het niet trekt, dan is het gewoon niet gemaakt om op 12v te lopen. Zwaardere voedingen zijn er (in Nederland) niet te krijgen.

Stel je neemt een 12v peltier; in theorie zou dat ding dus 650/12 = 54,17A kunnen trekken... dat gaat natuurlijk nooit lukken; maar een 175W peltier op 12v trekt dus zo'n 14A (P=V*A?). Blijven er nog 475 watjes schoon aan de haak hangen voor de rest van m'n systeem...lijkt me wel genoeg, toch?

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-01 12:51
Ik ben ook bang dat een Enermax onvoldoende vermogen op zijn +12v lijn levert om een 156 / 172 Watt peltier te kunnen voorzien van stroom.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• tofus

tofus

it's all in the game

Topicstarter
Op maandag 25 februari 2002 19:21 schreef koffercomputer het volgende:
Ik ben ook bang dat een Enermax onvoldoende vermogen op zijn +12v lijn levert om een 156 / 172 Watt peltier te kunnen voorzien van stroom.
Waar wou jij ze dan op aansluiten?!?
Direct op het lichtnet? ;p

Even voor de goede orde: ik bedoel dus de Enermax EG651P-VE (FMA)

Verwijderd

"gewoon" zelf een 24v voedingkje in elkaar knutselen

• tofus

tofus

it's all in the game

Topicstarter
Luister, je kunt me veel vertellen...
...maar peltiers worden zo veel gebruikt dat wanneer het inderdaad nodig zou zijn om een 24v voeding aan een 12v peltier te hangen, wil 'ie genoeg stroom krijgen (waarom je een 12v peltier op 24v zou willen draaien snap ik al helemaal niet; je hebt toch meer vermogen nodig? dan ga je toch niet het voltage opkrikken? of ben ik nu helemaal verkeerd voorgelicht? Enneh, als je van 24v naar 12v wil, heb je een kachel van een weerstand nodig; die moet je dan ook weer gaan koelen...dat schiet niet op), dan zou het toch overal aangegeven zijn?

Anyways, ik zou graag willen weten waar je deze wijsheden vandaan haalt...

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:30
Een 172W pelt heeft 24V nodig en trekt daarbij zo'n 11 A. Een 156W pelt kun je wel werkend krijgen op 12V, maar dan werkt ie op een lagere capaciteit, dus ook minder effectief vermogen, dus minder dan 150W.

En zoals al was gezegd, bouw of koop een flinke 24V voeding die 12A continu kan leveren.

Ik zal een gouden tip geven: http://www.euro-unique.com/
bij (hoogspannings)trafo's staat een hele leuke:

24V, 50A :9~ 68 euro oftewel een koopje (doe je zelf niet voor minder).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Waarom ben je zo gefixeerd of de kamertemperatuur van je proc? Dat apparaatje mag best warmer worden hoor, 50 graden is geen probleem (Ik kan het alarm van mijn moederbord pas laten ingrijpen vanaf 75 graden) hij werkt echt niet beter als hij kouder is. (natuurlijk mag hij niet te warm worden, maar dat speelt pas bij hele hoge temperaturen.

Hoe hoger het temperatuurverschil hoe beter een radiotor werkt, dus koelwater van 30+ graden is zelfs wenselijk. Laat het geheel maar warm worden, dat mag best.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• tofus

tofus

it's all in the game

Topicstarter
Op maandag 25 februari 2002 20:16 schreef RolandWitvoet het volgende:
Waarom ben je zo gefixeerd of de kamertemperatuur van je proc?
Omdat ik ook nog wil gaan overklokken...

Maar dat van die 24V voeding is een goede tip! Wist ik dus niet. Is voor mij eigenlijk reden genoeg om geen peltier te nemen; offik m'n waterkoeling nu iets harder draai, of een 24v voeding moet gaan koelen...'t zal in geluid weinig schelen; maar in mijn energie-rekening wel! ;p

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op maandag 25 februari 2002 20:28 schreef tofus het volgende:
Omdat ik ook nog wil gaan overklokken...

Maar dat van die 24V voeding is een goede tip!
Ah, kijk, overklokken, dat had je wel eerder mogen melden.
En die tip was niet van mij natuurlijk :)

Je wilt dus overklokken maar toch een stil systeem houden en het mag ook nog eens niet veel stroom vreten... lijkt me een holy grail

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:30
Op dinsdag 26 februari 2002 00:37 schreef RolandWitvoet het volgende:

[..]

Ah, kijk, overklokken, dat had je wel eerder mogen melden.
En die tip was niet van mij natuurlijk :)

Je wilt dus overklokken maar toch een stil systeem houden en het mag ook nog eens niet veel stroom vreten... lijkt me een holy grail
Nee, hoor heel simpel: buiten zetten!!!

1. Het is koud => ver over te clocken
2. Je kunt er zoveel mogelijk fans in hangen als je wil => je hoort hem toch niet
3. Het kost geen extra stroom voor peltiers/pompen ed.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Jackbq
  • Laatst online: 22-02 17:38
Klinkt nogal simpel volgens mij te simpel :+

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-02 09:44

Bluppy2

Hip!

Hou er wel rekening mee dat als je onder kamertemperatuur gaat koelen, je last kan krijgen van condens... (toch :?)

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Pas onder de ongeveer 15 graden C

Specs? Zie ondertitel...

Pagina: 1