[Citrix] Sophos distributie via MetaFrame XP

Pagina: 1
Acties:

• --Mulder--
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-04 14:41
Onze thuiswerkers moeten voorzien worden van Sophos Anti-Virus.

We beschikken over een netwerk met daarin opgenomen een aantal Citrix MetraFrame Server's.

Nu willen we dat als de mensen inloggen de virusscanner automatisch wordt geinstalleerd en ge-updated wordt :?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:14

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

:? Je wilt dus via een WinSessie iets installen lokaal opde PC van de gebruiker, of begrijp ik je nu verkeerd?

Tijd voor een nieuwe sig..

• --Mulder--
ja dat klopt, via de opgebouwde Citrix sessie moet de virus scanner worden geinstalleerd.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik den niet dat het gaat lukken.
Hooguit via een script die het e.e.a aan bestanden op de lokale schijf zet (dan moet het dus na een simpele kopieer slag werken).

Maar je hebt het over thuisgebruikers. Werken ze via een modem? Dat gaat namelijk probs opleveren, want de filetransfer via ICA is nou niet echt zo snel om 'm als installer te gebruiken.

Kun je niet beter gewoon een hufterproof scrippie bakken, dis niet te onderbreken is en via CD-ROM naar de gebruikers sturen ?

• --Mulder--
moet in princiepe toch lukken, want je hebt een TCP/IP verbinding met je server.

Ik ga wel even verder zoeken.

I.i.g. bedankt!

Verwijderd

Heerlijk die tweakers....het budget voor 2002 is al op, dus ik maak van de citrix server wel een SMS server. Gewoon wat registry settings wijzigen, wat dll's kopieren en wat scripjes draaien en klaar....tada SMS. Ik zal wel een ouwe zak aan het worden zijn denk ik.....mijn citrix produktieserver voor zoiets gebruiken :'(

• --Mulder--
Deze vraag is serieus bedoelt, dus gaarne niet van die gare opmerkingen plaatsen :)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

He has a point ..

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Op maandag 25 februari 2002 14:57 schreef --Mulder-- het volgende:
ja dat klopt, via de opgebouwde Citrix sessie moet de virus scanner worden geinstalleerd.
ik denk dat seamless windows iets te seamless is geworden...

Metaframe servers hebben niks met software distributie naar clients te maken, hoe dan ook. Gebruik gewoon SAVADMIN of schrijf een scriptje.

Als je erg graag een paar grijpstuivers wilt besparen, doe dan een server installation op je MF server, en installeer je clients van die MF server, maar als je daarmee moet beginnen.... |:(

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 16:44 schreef --Mulder-- het volgende:
Deze vraag is serieus bedoelt, dus gaarne niet van die gare opmerkingen plaatsen :)
Nou vooruit dan, maar met tegenzin. Als ze inloggen is dat op een published app. neem ik aan. Die wordt dan een batchscript. De eerste lijn polt de lokale drive van de client op aanwezigheid van software/juiste update. Zo ja, ga verder met published app, zo nee, kopieer \\fileserver\install.exe of update.exe naar %systemroot%\temp en een 2e pollerscripje naar c:\windows\start\menu\programs\startup die bij het opstarten dezelfde check als de eerste poller doet; zo ja, doe niks en zo nee updaten/installeren. Je gebruikt het ica protocol dan niet voor schermtransfer, maar voor normale datatransfer. Een installatiefile van 3 mb is dan ook echt 3 mb hoor; citrix maakt die echt niet kleiner. Server Based Computing krijgt hier een hele andere betekenis.

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Ik zie het nut hier niet van in hoor.

Je kunt er ook voor kiezen dat de gebuikers geen mapping hebben naar lokale schijven maar dat zal dan wel niet kunnen.

Maar als je gewoon zorgt dat op je fileservers een goede virusscanner draait, en je hebt de permissies op je terminalserver goed ingericht, wat kan jou het dan schelen wat er op die clientpc gebeurt. :?

Zelf heb ik er geen last van want voor telewerkers gebruiken we thinclients zonder cd, floppy en hdd. :)

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Verwijderd

Pak zo'n thuiswerk pc, bel in zoals die gebruikers dat normaal doen, zorg dat je naar de map met het sophos pakket kan browsen, installeer pakketje.

Volgende keer als die client inlogt kijkt sophos automatisch in hetzelfde pad of er updates geinstalleerd zijn (ide files). Zo ja, dan kopieert en installeert 'ie ze zelf.

easy as that.. :)

• seq_uence
Op dinsdag 26 februari 2002 09:08 schreef McGeez het volgende:
Pak zo'n thuiswerk pc, bel in zoals die gebruikers dat normaal doen, zorg dat je naar de map met het sophos pakket kan browsen, installeer pakketje.

Volgende keer als die client inlogt kijkt sophos automatisch in hetzelfde pad of er updates geinstalleerd zijn (ide files). Zo ja, dan kopieert en installeert 'ie ze zelf.

easy as that.. :)
Dat is nou juist het probleem, die clientpc logt niet in maar maakt alleen een verbinding via de ICA client.
Ik blijf bij mijn bovenstaande verhaal.

• seq_uence
Gaan we nog horen hoe je het opgelost hebt ? :)

• --Mulder--
Nou we gaan het doen alsvolgt.

De medewerkers bellen in via IP-Dailin van KPN, zodoende komen ze uit op de router van KPN die geplaatst is in onze server ruimte.

Nu hebben een route toegevoegd tussen de MetaFrame server's en de IP Dailin router.

Nu gaan we op basis van IP connecte naar de server om zodoende Sophos te installeren en up to date te houden.

We zaten er aan te denken om dit in een script op te nemen om het voor de gebruikers zo makkelijk mogelijk te houden.

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Op woensdag 27 februari 2002 22:28 schreef --Mulder-- het volgende:
Nou we gaan het doen alsvolgt.

De medewerkers bellen in via IP-Dailin van KPN, zodoende komen ze uit op de router van KPN die geplaatst is in onze server ruimte.

Nu hebben een route toegevoegd tussen de MetaFrame server's en de IP Dailin router.

Nu gaan we op basis van IP connecte naar de server om zodoende Sophos te installeren en up to date te houden.

We zaten er aan te denken om dit in een script op te nemen om het voor de gebruikers zo makkelijk mogelijk te houden.
:? Je moet toch sowieso al een route naar de MetaFrame server hebben om te connecten met ICA?

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• --Mulder--
Op woensdag 27 februari 2002 23:31 schreef Flyduck het volgende:

[..]

:? Je moet toch sowieso al een route naar de MetaFrame server hebben om te connecten met ICA?
Heb je gelijk in, die lag er ook al :)

Verwijderd

om hoeveel clients gaat het?? enne waarom doe je het inderdaat niet via t login script met tooltje su.exe.. je maakt gewoon een install script en die laat je lopen met het su account..

dat gaat veel beter dan je hele citrix server ombouwen tot sms server..

voor vragen over scripts kun je me meelen

• --Mulder--
Op donderdag 28 februari 2002 08:54 schreef Arne_F het volgende:
om hoeveel clients gaat het?? enne waarom doe je het inderdaat niet via t login script met tooltje su.exe.. je maakt gewoon een install script en die laat je lopen met het su account..

dat gaat veel beter dan je hele citrix server ombouwen tot sms server..

voor vragen over scripts kun je me meelen
We hebben op dit moment zo'n 85 vestigingen, wat op korte termijn zal oplopen tot zo'n 150 vestigingen.

Van dat tooltje su.exe heb ik nog nooit gehoord, zou je me daar wat meer informatie over kunnen geven? b.v. waar we het kunnen vinden, of misschien kun je met het op de mail zetten? Scripts? graag info . . . :9

bjs.tewierik@catalpa.nl

• seq_uence
Op donderdag 28 februari 2002 10:05 schreef --Mulder-- het volgende:

[..]

We hebben op dit moment zo'n 85 vestigingen, wat op korte termijn zal oplopen tot zo'n 150 vestigingen.

Van dat tooltje su.exe heb ik nog nooit gehoord, zou je me daar wat meer informatie over kunnen geven? b.v. waar we het kunnen vinden, of misschien kun je met het op de mail zetten? Scripts? graag info . . . :9

bjs.tewierik@catalpa.nl
Je 1e vraag ging over de thuiswerkers, nu praat je over vestigingen ?

Zijn dat allemaal kinderdagverblijven ? :) (Catalpa toch ?)

edit:

Maar moet die virusscanner er dan echt op ?
Kun je niet de cdrom en diskette afsluiten, het moet wel allemaal over het netwerk.

• LG_Greenman
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-01-2025
Is het niet mogelijk om de hele directory incl alle .dll te kopieren naar die pc en dan gewoon op laten starten met een snelkoppeling ? die .dll kan je wel achter komen als je het installeerd met CleanSweep ofzo.

HX45/300w/Epox 8KHA+/XP1800@1620/768mb@2x143mhz Apacer/17"@Asus V6600 GF1/17"@ S3trio64V/SB1024 Live player/Kingston 110TX/20gig@7200rpm Maxtor/40gig@5400rpm Maxtor/27gig@5400 WD/JustCool CPUcooler/2x120mm en 3x80mm casefans/Plextor 40x/DVDR4x

• --Mulder--
Op donderdag 28 februari 2002 10:39 schreef seq_uence het volgende:

[..]

Je 1e vraag ging over de thuiswerkers, nu praat je over vestigingen ?

Zijn dat allemaal kinderdagverblijven ? :) (Catalpa toch ?)

edit:

Maar moet die virusscanner er dan echt op ?
Kun je niet de cdrom en diskette afsluiten, het moet wel allemaal over het netwerk.
Iderdaad het zijn allemaal kinderdagverblijven, die via Citrix werken :)

Verwijderd

Schakel hiervoor professionals in! Je moet niet in je eigen productieomgeving liggen kloten.

In het nieuwe Feature release 2 voor XP zijn extra functies toegevoegd. Deze kunnen meer pushen naar de cliënt.

Via geautotiseerde resellers (ik geloof alleen CSS en Syntegra) zou je onder NDA een proef kunnen opstarten.

Welke versie van MetaFrame gebruiken jullie?

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 23:09 schreef Jantjevlaam het volgende:
In het nieuwe Feature release 2 voor XP zijn extra functies toegevoegd. Deze kunnen meer pushen naar de cliënt.
FR2 voor XP.....jij weet meer dan ik, wanneer kan ik hem downloaden van citrix?
Pagina: 1