Wat beperkt de snelheid van een netwerk?

Pagina: 1
Acties:

• dandeman58
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:16
Wat is de botleneck van een netwerk? (kwa snelheid)
- Netwerkkaart
- UTP kabel
- Hub/switch
- of de verbinding tussen hub/switch en server

(kweet het niet!!) :?

met welke snelheid verbind ik de hub/switch met mijn server.
Ook gewoon nic met utp dus 100Mb/s?????? dus

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:16
kan allemaal 8-)

Sometimes you need to plan for coincidence

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-08 21:43

jotheman

Was like that when I got here!

Yup, verschilt per netwerk... :)

I see dead pixels...

Verwijderd

snelheid van de harde schijven is ook van belang

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > NT

Braaikamer - Smoke&BBQ

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 10:33
Waar doel je op, ik bedoel, heb je zelf een probleem, of wil je advies voor nieuwe hardware, of ben je gewoon curious?

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Verwijderd

vaak kabels, straling van buiten af, geen cat5(e), verkeerd geknepen stekkertjes.

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Topictitel edit :P

Meestal wordt de snelheid bij thuisnetwerkjes beperkt door óf de netwerkkaartjes, óf de hub/switch.

Als de netwerkkaartjes alleen 10 Mbit aankunnen is dat de beperkende factor, als de netwerkkaartjes 10/100 zijn is de hub/switch de beperkende factor.

Daar naast idd wat PassY al zegt: straling van buiten af, geen cat5(e), verkeerd geknepen stekkertjes kunnen de kwaliteit van de kabel beinvloeden, en dan kan je kabel een beperkende factor zijn, of iig. voor snelheidsverlies zorgen.

Verwijderd

Tja, zoals al eerder vermeld, kan alles zijn.
Als je een Gbit ethernet hebt (over koper) en een rotte kabel kan het goed zijn dat je snelheid effectief nog beneden een 115,2k RS232 ligt.
Maar als je meerdere servers hebt staan waarvan 2 of drie servers tegen 1 server op full blast aan het communiceren zijn zal dus wel je ethernet van die ene server als eerste vol zitten.
In dat geval zou je op een (managed!!) switch poorten kunnen truncken en in de server meerdere kaarten kunnen zetten en die ook truncken...
Zo kan je dus een communicatiesnelheid tussen server en switch van bij 300 Mbit/s (3 * 100Mbit) Full duplex kunnen halen.
Maar dan heb je het ook over > 36 MByte/sec.
En dat zullen weinig mensen (bedrijven!) nodig hebben!
Het is natuurlijk wel leuk, maar welk systeem kan sustained 36 MB data per seconde verwerken :?
Daar heb je wel een debiele configuratie voor nodig.
Of je leg een Gbit ethernet aan over glasvezel.
Dan hoef je niet bang te zijn over externe factoren die je signaal (negatief) kunnen beinvloeden en je hebt een doorvoersnelheid van rond de 124 MByte/s
Kijk eens bijv. naar kernel.org
Die zitten gemiddeld op zo'n 25 - 30 Mbit/s dag-in-dag-uit
Tenzij er een nieuwe kernel uitgekomen is :Y) dan zitten ze rond de 85 - 95 Mbit/s
Maar dan heb je het ook over een redelijk druk bezochte site waar redelijk gedownload word.
Je moet kijken naar wat je ermee wilt gaan doen.
Ik weet niet wat er eigenlijk op Got /twekers.net verstookt wordt met zo'n 100k + bezoerks per dag, maar ook daar verwacht ik niet dat die 100Mbit vol hebben zitten.
Pagina: 1