Beter voor lange termijn opslag: CD-R of CD-RW?

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 17:04

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Ik ga mijn mp3'tjes maar eens op cd opslaan voor ik alles kwijt raak.
Maar ik vraag mij het volgende af :

kan ik data beter opslaan op CD-R's of CD-RW's :?

Mijn gedachtengang is als volgt (8>

CD-R's werken met een organische laag die na verloop van tijd vergaat. Data wordt geschreven door het in de laag te branden. De vergangenis van dit materiaal gaat veel sneller wanneer blootgesteld aan licht.

CD-RW's werken met een inorganisch materiaal met een kristallijne structuur, dat niet vergaat. Daar data wordt geschreven d.m.v. verhitting en afkoeling van dit materiaal en normaal licht nauwelijs enige verhitting tot gevolg zou hebben, zouden CD-RW's beter bestand zijn tegen licht.

Ik denk dus zelf dat ik beter op CD-RW's kan backuppen omdat het materiaal niet vergaat en minder gevoelig is voor licht (ook al berg ik het lichtdicht op).

Heeft er iemand andere ideeen? Graag wel met motivatie...

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
tja toch zijn CDRW's bij mij wel eens onleesbaar, en CDR's (nog) niet (ehm behalve die ene die doorbrak maarja, shit hapens hè)

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04 08:58

FastBunny

Give it the Works !

Als je ze maar niet in de zon laat liggen en er voorzichtig mee bent valt t denk ik wel mee. CD-R lijkt me langer mee te gaan aangezien die minder gevoelig zijn dan CD-RW's. Maar das mijn idee :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• -Stef-
  • Laatst online: 15-04 19:35

-Stef-

Slainthe!

De praktijk wijst uit dat je duurzame data/audio NOOIT op CDRW moet opslaan aangezien dit nog altijd een onbetrouwbaar medium is. De betere fora berichten dit ook. Ik heb er geen technisch verhaal bij maar de praktijk geeft voor mij de doorslag. Daar hoef ik geen (an)organische verklaring bij te hebben. Gebruik dus kwaliteits CDR's (want bagger CDR's gaan niet lang mee) als bv. Mitsui om je kostbare data/audio te backuppen.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ok, CD-R's dus.. maare... zijn b.v. Arita's goed genoeg?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Volgens mij zit er op CD-R's een extra beschermlaag die de CD-RW's niet hebben.

* Tom S. gebruikt altijd CD-R's om te back-uppen

They made me do it.

• MaikelG
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Op maandag 25 februari 2002 22:58 schreef Tijgert het volgende:
Ok, CD-R's dus.. maare... zijn b.v. Arita's goed genoeg?
Hmmm er zijn enorm veel reviews op internet te vinden over wat goeie CD's zijn.
(Bv. http://www.cdfreaks.com/)

Belangrijk is om je te realiseren dat het niet gaat om hoe goed ze wel niet fikken en hoe goed ze dan zijn te lezen, het gaat erom of ze houdbaar zijn. Dit zit 'm vooral in het type dye die gebruikt is in de CD.

Edit: d.w.z. Arita vertrouw ik niet. Philips silver premiums (bestaan niet meer) en nu Sony vertrouw ik meer.

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
In de consumentengids stond een tijdje geleden dat de Traxdata vrij goed waren.
Laten die nou NET bij de Blokker te krijgen zijn voor 7,49 euro per 10... Dan lijkt me dat wel een goede optie.

Pagina: 1