Toon posts:

[Forum] Welke techniek kan ik het beste gebruiken*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet het volgende maken:
Een forum waar er over vier bepaalde onderwerpen gediscussieerd gaat worden. Deze onderwerpen moeten elke maand veranderd worden. Ik heb nog niet echt veel ervaring hiermee, maar het is een stageopdracht dus ik heb tijd genoeg om me erin te verdiepen. Ik heb al wat research gedaan en zit zelf te twijfelen tussen CGI en PHP.
Wat kan ik het beste gebruiken? En waarom?

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

GoT draait op PHP.. dus ik zou zeggen: PHP..

• Yannick
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-07 17:03

Yannick

Bub MC

Ach het blijft een hele persoonlijke keuze. Tis maar net een beetje wat je cool vind. Vind je GoT leuk kies dan voor php, vind je Microsoft cool kies dan voor ASP.NET. Ook de vraag of je nog meer plannen hebt of dat het bij dit ene projectje blijft. ASP.NET is wat krachtiger en functioneel rijker dan php, dus als je van plan bent om er meer mee te gaan doen kies dan weer voor ASP.NET. Ook handig om te weten wat mensen om je heen doen, zij kunnen je altijd helpen (GoT).

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 15:13
Het bedenken van de werking en de bijbehorende implementatie van het forum is het 'leuke werk', dus daar zal ik verder niets over zeggen. Het is ook leuker om wat dat betreft je eigen keuzes te maken (en die natuurlijk te documenteren en toe te lichten, want het is een stageopdracht).

Wat betreft de techniek: je begrijp geloof ik nog niet helemaal wat CGI en PHP zijn. PHP is een scripttaal, die op de server draait. CGI is een gestandaardiseerde interface die ervoor zorgt dat verschillende applicaties op eenzelfde manier kunnen worden aangesproken door een webserver. PHP kan zowel als webservermodule als via CGI uitgevoerd worden. CGI maakt het echter ook mogelijk om applicaties uit te voeren die losstaan van de webserver, zoals C applicaties en Perl scripts (hoewel die laatste ook via een webservermodule uitgevoerd kunnen worden).

Als je nog weinig ervaring hebt met het maken van dynamische website, is PHP een goede keus. Het is een scripttaal die redelijk makkelijk te leren is en toch veel mogelijkheden biedt, in het bijzonder voor jou doel. Ook is er veel documentatie voorbeeldcode beschikbaar. Waarschijnlijk wil je ook even kijken naar het gebruik van een database om de inhoud van je forum in op te slaan (en natuurlijk de interface van PHP met die database). MySQL, MSQl en PostgreSQL zijn veelgemaakte keuzes. Vooral de eerste is eenvoudig te installeren en goed te gebruiken, mits je geen geavanceerde features wilt.

(En wat DeX zei slaat nergens op ;) )

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Als het toch maar voor een stageopdrachtje is kun je wel PHP gebruiken :o :P

Nou weer serieus:
Je kunt je beter richten op het ontwerp, de techniek doet er niet zoveel toe.
Zo te horen heb je geen speciale dingen nodig, dus er zijn legio talen om dit in te maken.

Who is John Galt?

Verwijderd

Topicstarter
Ja idd, het hoeft niet echt geavanceerd te zijn, als het maar werkt. Ik zie dat er van PHP forums een hoop kant en klare installatiepakketjes zijn waar je zelf nog vanalles aan kunt veranderen. Want ik denk niet dat ik zoiets echt helemaal zelf kan programmeren :D

• eborn
  • Laatst online: 12-09 13:59
Op zich is het niet moeilijk om een forum te programmeren. En je leert er natuurlijk wel gigantisch veel van als je het helemaal zelf doet :)

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 13:27 schreef inkie1010 het volgende:
Ik zie dat er van PHP forums een hoop kant en klare installatiepakketjes zijn waar je zelf nog vanalles aan kunt veranderen. Want ik denk niet dat ik zoiets echt helemaal zelf kan programmeren :D
Ik dacht dat je huiswerk altijd zelf moest doen :? ;)

PS: Kwam toevallig dit weekend dit spul ook tegen, en heb nog wat in FT_Thunk error bij Pharaoh toegevoegd. Dan heb je nog wat afwisseling met PHP ;)

- Updated -

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 08:17

Basszje

Reisvaap!]

Zou het idd zelf doen, in welke taal dan ook. Anders werkt het straks wel, maar kan je het niet verdedigen.
En het is goed voor de ervaring ( en daar is een stage toch voor :? ) .

Persoonlijk zou ik ASP nemen, maar da's natuurlijk welke smaak je maar het lekkerst vind en waar het op moet draaien ( etc )

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Verwijderd

Topicstarter
Tja dit forum is niet mijn hoofdopdracht. Maar ik
wil er natuurlijk wel van leren.

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-09 10:25

Tjark

DON'T PANIC

Hangt natuurlijk ook af wat ze op je stageplaats gebruiken. Gebruiken ze daar allemaal windows machines dan zou ik voor ASP kiezen.
Ik neem aan dat je nog een evaluatieverslag zal moeten schrijven waarin je ook moet beargumenteren waarom je de keuze voor ASP (|PHP|JSP|Perl|Python|...) hebt gemaakt. Onderhoud is erg belangrijk. Stel dat je 't dan in PHP gaat doen terwijl in het bedrijf mensen alleen ASP kennen dan is het geen slimme keuze. Als ze het over een jaar willen aanpassen en jij bent er niet meer wat dan?

Ik zou iig kiezen voor ASP of PHP en niet Perl. Heb zelf tijden met Perl gewerkt (toen 'was' er nog niets anders), maar voor webbased werk als dit is ASP of PHP meer geschikt.

Dus my point of view:
- werken ze er met webservers en IIS: ASP
- werken ze er met webservers en apache: PHP

*insert signature here

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 13:12 schreef DeX het volgende:
:? Ja ja

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 februari 2002 13:33 schreef Sir_Black het volgende:

[..]

Ik dacht dat je huiswerk altijd zelf moest doen :? ;)

PS: Kwam toevallig dit weekend dit spul ook tegen, en heb nog wat in FT_Thunk error bij Pharaoh toegevoegd. Dan heb je nog wat afwisseling met PHP ;)

- Updated -
Hee Thx :D

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik erachter komen of mijn hosting hier PHP ondersteund? Is daar een testje voor ofzo?

• HGM
  • Niet online

HGM

Op dinsdag 26 februari 2002 09:34 schreef inkie1010 het volgende:
Hoe kan ik erachter komen of mijn hosting hier PHP ondersteund? Is daar een testje voor ofzo?
Een .php bestand uploaden met daar bijv.
PHP:
1
2
3
<?
phpinfo();
?>

in.

Voor de vragen die hierna zullen komen: www.phpfreakz.com :)

Verwijderd

Topicstarter
Als ik php info doe krijg ik een hele lijst met allerlei waarden enzo :D Snap er niet veel van, maar ik krijg wel iets :D is dat een goed teken ;) Maar goed. Ik ga verder vragen bij PHPfreaks, anders blijf ik jullie lastig vallen met mijn newbie vraagjes...

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 13:12 schreef DeX het volgende:
Tjongejonge.. shortminded noemen ze dat.

Waarom PHP dan?... dan leg ik het wel uit.. Als je al ervaring hebt in talen zoals zegge C of C++ dan is voor jou de overstap erg klein. Je compiled je programma als een CGI lib en klaar ben je. Als database gebruik je een simpel textbestand.

PHP is als je geen ervaring hebt met bovenstaande de beste keus. Het heen een lage learningcurve, een uitgebreide community om je ter woord te staan, en kan prima doen wat jij wilt doen.

Verwijderd

Topicstarter
Het is me gelukt!!! Ik krijg nu ineens alle php scriptjes werkend :D
Ik ben heel blij en dank jullie voor de tips e.d.!
Pagina: 1