LCD scherm vs gewone monitor

Pagina: 1
Acties:

• Aeon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-08 12:14
Lo.

Ik heb een weekendje zwaar lannen achter de rug. Ik heb in plaats van mijn gewone monitor, een LCD schermpje gebruikt. Behalve dat deze een stuk makkelijker te verslepen is, viel me op dat het ook onder games een zeer mooi beeld had. Ik hoorde altijd dat ze hiervoor niet geschikt waren. Ik heb die nieuwe Hercules prophetview gebruikt. Deze kost ongeveer 560 euro. Daar zou je natuurlijk ook een mooie monitor voor kunnen kopen.

Zijn er meer mensen die LCD schermen voor gamen gebruiken? Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Zou je toch beter een mooie 19' lyama kunnen kopen voor dat geld?

Ik zelf ben erg tevreden over het lcd schermpje.

Verwijderd

Ik denk dat het groote voordeel van een LCD scherm de scherpte is. Alles is vaak een stuk scherper op de juist resolutie.

Verder draait je normale monitor op 85 HZ (meestal) en dan kan je na een tijd toch hoofdpijn krijgen. Een LCD werkt op 60 Hz maar omdat het scherm nagloeit krijg je minder snel hoofpijn.

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 12:36 schreef cougar007 het volgende:
Ik denk dat het groote voordeel van een LCD scherm de scherpte is. Alles is vaak een stuk scherper op de juist resolutie.

Verder draait je normale monitor op 85 HZ (meestal) en dan kan je na een tijd toch hoofdpijn krijgen. Een LCD werkt op 60 Hz maar omdat het scherm nagloeit krijg je minder snel hoofpijn.
75Hz op een CRT monitor is genoeg om geen vermoeide ogen of hoofdpijn te krijgen. 85Hz is dus meer dan genoeg.

Verder is een LCD lang niet altijd scherper, ik weet niet waar je dat vandaan haalt. Ik heb trouwens nog geen 18.1" LCD gezien die 1600*1200 haalt. Misschien dat ze bestaan, maar dan zijn ze waarscijnlijk onbetaalbaar.

Nee, de gemiddelde LCD is niet beter dan een CRT, en de gemiddelde CRT is niet beter dan een LCD. Op dit moment is het grootste verschil de afmetingen, en de kosten.

Heb je de ruimte, dan moet je IMHO gewoon een CRT kopen, dan heb je meer waar voor je geld. Misschien dat het in de toekomst nog gaat veranderen.

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-08 18:11
Ik weet niet wat voor spellen je hebt gespeeld maar met cs heb ik een flikkerend beeld en met quake al helemaal. Ik heb het nu over een LG 15" TFT. De refreshrate is gewoon te laag en hij kan de hoge fps niet aan denk ik.
Ik weet niet hoe goed je bent, maar als je ook maar een beetje snel speelt heb je hier last van.

Nee ik zou echt voor die Iiyama gaan, heb ik ook gedaan en het kan er niet tegenaan!

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op maandag 25 februari 2002 12:49 schreef Cheatah het volgende:

75Hz op een CRT monitor is genoeg om geen vermoeide ogen of hoofdpijn te krijgen.
Onzin. Dit is per persoon echt wel verschillend.

Zelf heb ik b.v. minimaal 85Hz nodig om prettig te werken en om geen hoofdpijn te krijgen.

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 12:55 schreef warp het volgende:

[..]

Zelf heb ik b.v. minimaal 85Hz nodig om prettig te werken en om geen hoofdpijn te krijgen.
Hmmmz... bij 70 Lukt t mij prima :+

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

75 Hz is ook al normaal.

Enne ja LCD roeleerd echt wel.

Meh ...

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 12:55 schreef warp het volgende:

Misschien moet je iets aan het omgevingslicht doen. Dat heeft veel meer effect dan je monitor. 60Hz met veel omgevingslicht is beter te verdragen dan 75Hz in het donker.

• Aeon
  • Laatst online: 10-08 12:14
Ik heb alleen UT en Medal of Honor gespeeld, met prima beeld. Ik had de refresh rate van dat ding op 70 staan. Zeer lange game sessies van meerdere uren onafgebroken gamen. geen hoofdpijn. Maar dat had ik ook nooit van mijn CRT monitor. :)

Verwijderd

85Hz is voor mij (helaas) minimaal.. als ik 3 kwartier naar het scherm van een klant moet kijken op 60 Hz moet ik eerst 10 minuten bijkomen voor ik in de auto durf te stappen :(

• warp
  • Niet online
Op maandag 25 februari 2002 13:00 schreef Cheatah het volgende:
Misschien moet je iets aan het omgevingslicht doen.
Omgevingslicht hier is anders prima.
Dat heeft veel meer effect dan je monitor. 60Hz met veel omgevingslicht is beter te verdragen dan 75Hz in het donker.
Ja dus? Zo ken ik ook mensen die prettig en probleemloos werken met 60Hz.
OTOH, ken ik ook mensen die zelfs aan 85Hz nog niet genoeg hebben...

En waarom denk je dat ze bij elke nieuwe TCO norm de Hz'en omhoog gooien ipv omlaag?

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

100herz is rustig voor je ogen, mits het scherm wel scherp beeld geeft. Heb 2 monitoren, Iiyama die 100herz kan maar niet zo scherp is en een 107S Philips die maar 85 herz kan en scherp is.
Heb liever 85herz scherp, anders gaan je ogen zelf scherpstellen en krijg je hoofdpijn.

De keuze in een scherm is erg persoonlijk..

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Verwijderd

een 100Hz niet TFT is vaak ook al net zo rustig als TFT en hoofdpijn wordt dus net zoveel vermede, verder zijn de oudere TFT's vaak te langzaam voor snelle beeldwisselingen, nieuwe hebben daar al geen last van. Maar niet TFT's zijn wel veel goedkoper

• Halo_Master
  • Laatst online: 01-04 15:41

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

Een TFT is veel scherper en rustiger.
Een CRT vind ik kleuren ff vibranter weergeven.

LCD kan wit heel erg goed weergeven (echt spierwit) en geeft ff wat "grijzer" beeld.Maar een CRT kan zwart weer beter weergeven.

Intel PIV 3.0@3600Mhz,2xiwaki md-15R en 1xswiftech mcp600, 4x xlr120 rad in externe boxes,dfi lanparty pro 875B,geil 512 mb pc4200, Ati Radeon 9800 pro,Audigy2,Silicon Graphics F180 (18,1 inch TFT)

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Op woensdag 27 februari 2002 09:03 schreef Halo_Master het volgende:
Een TFT is veel scherper en rustiger.
Een CRT vind ik kleuren ff vibranter weergeven.

LCD kan wit heel erg goed weergeven (echt spierwit) en geeft ff wat "grijzer" beeld.Maar een CRT kan zwart weer beter weergeven.
Ik vind absoluut dat mijn SAMSUNG TFT monitor mooiere en betere kleuren kan weergeven dan mijn COMPAQ FD-TRINITRON 21" monitor.
Kwa scherpte is er inderdaad niets boven een TFT monitor.
Een LCD geeft beter wit weer vanwege een vele malen hoger contrast en brightness level tov. een CRT monitor.
Zwart is op een TFT monitor inderdaad bijna nooit echt diep zwart zoals een CRT monitor natuurlijk wel zwart kan weergeven.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Op woensdag 27 februari 2002 11:24 schreef Rick2001 het volgende:

[..]

Ik vind absoluut dat mijn SAMSUNG TFT monitor mooiere en betere kleuren kan weergeven dan mijn COMPAQ FD-TRINITRON 21" monitor.
Kwa scherpte is er inderdaad niets boven een TFT monitor.
Een LCD geeft beter wit weer vanwege een vele malen hoger contrast en brightness level tov. een CRT monitor.
Zwart is op een TFT monitor inderdaad bijna nooit echt diep zwart zoals een CRT monitor natuurlijk wel zwart kan weergeven.
nou die van mij geeft de zwarte gedeelten van m'n background e.d. toch erg zwart weer..

Verwijderd

ik heb bij een crt monitor eerder last van hoofdpijn....
en een grrot voordeel van lcd vind ik dat het geen last heeft van invallend licht

• Crazyhorse
  • Laatst online: 19-08 16:25
Ik heb een NEC 1830 18.1" LCD en die is perfect. Mooi helder beeld en snel genoeg voor het gamen(RTCW,UT &MOHAA).

Kost een paar centen maar dan een CRT maar dan heb je ook wat! :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb vandaag mijn sony scherm binnengekregen, een SDM-S51. 15" TFT scherm en ik moet zeggen dat het een hele mooie monitor is.
DVDtjes zien er geweldig uit en ik heb net even UT zitten spelen en dat ziet er gewoon prachtig uit.
De refreshrate is slechts 60Hz maar je ziet het niet trillen.

zet ik mijn 22" waar ik nu mee bezig ben op 60 dan krijg ik 'instant-headache'. Dat is echt een verschrikking.

Ik denk dat TFTs vooral de wat betere, dus niet de goedkoopste van de Aldi goed zijn voor games. De goedkopere zijn eigenlijk alleen maar voor het kantoorwerk en internetten.

dus CRT of TFT scheelt natuurlijk. Het schermpje is niet echt goedkoop, maar ik denk dat een goede 19" nog iets duurder zou zijn geweest.
Pagina: 1