Toon posts:

Extreem kort beelden weergeven op monitor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In verband met een onderzoekje wil ik extreem korte beelden weergeven op een monitor. Het probleem is echter dat ik niet zeker weet of een dergelijke korte periode ook betrouwbaar is.

Bijvoorbeeld: monitor = 75 Hz, dus wordt het beeld steeds na zo'n 1/75 = 13 ms opnieuw opgebouwd. Stel dat ik in het midden van het scherm een plaatje 18 ms lang wil laten zien, kan dit dan? Of moet ik kiezen tussen 13 ms en 26 ms, omdat een tussenliggende tijd niet mogelijk is?

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:01
zou mogelijk moeten zijn met page-flipping, in de achtergrond (2e page) bouw je een beeld op en dat flip je met page 1 en flip je daarna weer terug, als vsync aan staan dan moet dit mogelijk zijn.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:28

Dark

who tweaked the light?

Opzich lijkt me de redenering juist dat je dan moet kiezen tussen 13 of 26 ms bij 75hz (1 frame of 2 frames het plaatje laten zien). Bij hogere refreshrates krijg je wel een fijnere 'resolutie' maar je blijft zitten met het feit dat je altijd alleen hele frames kan laten zien.

Wat wel zou kunnen volgens mij is dat je de vsync laat varen en eigen timing routines gebruikt om een plaatje gedurende een bepaalde tijd te laten zien. Dan wordt je niet tegen gehouden door het wachten op syngronisatie met de moni.

Waar die redenering ophoudt is volgens mij de reactietijd van de monitor, het kost tijd voor de fosfor opgloeit en weer uitdooft, iets wat je zeker mee moet wegen als de tijdsduur van de weergave zo belangrijk is.

edit:
vsync laten varen heeft natuurlijk weinig zin als de moni het niet bij kan benen, het plaatje staat dan misschien wel de juiste tijd in het videomemory, maar als de moni op dat moment geen frame laat zien, zie je ook niks. Je zit dus altijd aan de maximale refreshrate van de monitor vast als minimale tijdseenheid, lijkt me...

Verwijderd

Maar hoelang is de fosfor uitsterftijd?
Mijn (philips brilliance 109) monitor heeft een "middelkorte persistentie" volgens de handleiding. Hoelang is dat?

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 12:17

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Op dinsdag 26 februari 2002 01:09 schreef goa het volgende:
Maar hoelang is de fosfor uitsterftijd?
Mijn (philips brilliance 109) monitor heeft een "middelkorte persistentie" volgens de handleiding. Hoelang is dat?
Heb je hier niet ook al een topic over geopend? |:( En wat doet t hiero?

[sint]Wat vriendelijker mag ook wel en ik denk dat dat hier wel past[/sint]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana