zelf houten kast voor router maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 245 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sailorman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-07-2024
Sinds een tijdje heb ik een fouter/firewall/printserver draaien onder Freesco. De computer in kwestie is een Compaq Prolinea 575. De kast staat op mijn slaapkamer en helaas is er elders in het huis geen ruimte. De kast maakt veel te veel herrie naar mijn smaak. Ik heb alles wat geluid maakt er al afgesloopt en de ventilator van de voeding vervangen maar nog steeds wordt ik 's nachts wakker van het geruis
en gebrom. Als laatste redmiddel heb ik een flinke rol speciaal geluidsisolatiespul gehaald en daar de hele kast mee omkleed maar dat helpt ook niet echt veel. Ik slaap nogal licht.

Nu heb ik een nieuw idee gekregen. Ik heb een houten kast ontworpen waarin ik een klein AT moederbordje met een Pentium-133 (met passieve koeling) ga onderbrengen. Het kastje is hoog genoeg voor ISA en PCI uitbreidingskaarten. De voeding en de floppydrive krijgen ook een ruimte binnen dit kastje. Het kastje wordt lxbxh 40x40x20 Verder komt er aan de voorzijde pal tegen de processor aan een 90mm langzaam draaiende fan om de hitte van de heatsink af te voeren. Het kastje krijgt verder uitsparingen voor de floppy, kb connector, uitgangen van de kaartjes en natuurlijk voedingskabel en powerknop + led.

Dit ga ik uitbesteden aan mijn vader want die is timmerman :) De electronica bouw ik zelf in.

OK nu de vragen:
1. Is dit een slim idee of juist erg fout (ivm straling, stabiliteit, electriciteit enz.)?
Raden jullie mij dit aan of af om dit zo te doen?
2. Wat voor houtsoort moet ik gebruiken dwz welke houtsoort isoleert het beste geluid
3. Ben ik iets cruciaals vergeten in dit ontwerp?
4. Iemand een tip waar ik een ultrastille voeding voor AT (dus niet ATX) aan kan komen?

Hier is trouwens een pic van mijn huidige freesco bak (de compaq) die ik wil vervangen.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/n.hoogen/domein/images/freesco.jpg

edit:

plaatje + smilie gefixt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
idd kan EM interferentie voor een probleem zorgen, maar het hoeft niet.

btw ff je plaatje gefixt:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/n.hoogen/domein/images/freesco.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:23
Gebruik de search & lees de faq >:) -> Is geen enkel probleem, al (heel) vaak gedaan :)

Wat je ook kan proberen om stiller te maken is isolatieplaatjes aan de wanden, rubber noppen om je HD mee vast te maken, waterkoeling voor je proc en waar kan je fans vervangen door 120mm exemplaren op 5V :D

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sailorman
OK de search had ik al gebruikt maarja je weet nooit of er in de tussentijd nog nieuwe inzichten zijn opgedoken.
Ik heb nog 1 vraag. Het moederbord komt uit een gewone AT kast en omdat ik lui was heb ik gewoon de hele zijwand van die kast met moederbord en al er uit geschroefd. Die zijwand zit er dus nog aan en er zitten een soort plastic voetjes (afstandsbusjes maar dan van plastic) tussen het mobo en de plaat. Is het nu beter om het moederbord met plaat en al in die houten kast te monteren of de plaat er toch af te halen en rubberen noppen tussen het hout en het mobo te monteren?

edit:
[quote]
waterkoeling voor je proc
[/quote]

Waarom zou ik een processor die niet eens luchtgekoeld hoeft te worden (alleen heatsinkje) gaan waterkoelen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37419

Volgens mij kun je deze machine passief koelen!

Hoef je alleen de voeding nog maar stiller te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-06 13:24
ik heb mijn 486dx routertje in een plastic kast gebouwd (gemaakt van een oude documenten map :))
werkt perfect!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sailorman
Plastic? Dat heeft toch totaal geen geluidsisolerende waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 18:25
Volgens mij kun je deze machine passief koelen!
Nee :(
Hoef je alleen de voeding nog maar stiller te maken.
Bij mij zitten er geen alu koelplaatjes in, dus ik heb enkel mijn P1 120mhz gekoelt

Reality beats fiction by far!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-06 13:24
Op maandag 25 februari 2002 19:51 schreef Sailorman het volgende:
Plastic? Dat heeft toch totaal geen geluidsisolerende waarde?
neuh, maar tziet er wel cool uit 8-)
geen hdd, voedingsfan op 7 volt doet wonderen (je hoort nix meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-06 20:49
ik zit hier eigenlijk met precies hetzelfde probleem, en ik wil dus ook wel een houten kast

vooral (eigenlijk alleen) de hd maakt veel lawaai (zoemtoon)

zou een houten kast daar tegen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn
  • Laatst online: 03-06 22:15

Corn

Raar jongetje

Sloop alles eruit, en doe een 500mb in een stuk of 10 plastic zakken. Voedingsfannetje eruit, proc. fan eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32605

koop gewoon een router(e-tech) bij www.funprice.nl dingen werken perfekt veel instel mogelijkheden en geen draaiende dingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:11

AMDFreak

Intel is zo..

ja maar dat is niet echt cool voor de tweakers onder ons :p

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sailorman
De volgende parameters in gedachten houdend:
= chronisch geldgebrek
= stapels oude hardware
= mijn vader is timmerman
= het hout hoef ik dus ook niet te betalen

...laat ik het kastje mooi bouwen door m'n pa en bouw ik de rest er zelf in. Prijs aan het einde: 0,00
+ de voldoening dat je iets origineels hebt ipv een kant-en-klaar plug-en-play ding uit de winkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:47
wel over gedacht daarom!!! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sailorman
Op maandag 25 februari 2002 19:56 schreef E-MANs het volgende:

[..]

Nee :(
[..]
Toch wel. Het moederbord ligt al twee dagen op mijn bureau te draaien (passief gekoeld welteverstaan) en de processor vertoond nog geen tekenen van oververhitting. Je kan wel een eitje bakken op de heatsink denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big_clarence
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-03 09:21

big_clarence

wat kan het schele

De beste manier om geluid te isoleren is om zoveel mogelijk contactgeluid te weren, dus misschien een idee om je huidige computer in een geisoleerde kast (computer op rubbervoetjes of trillingsdempers) te zetten, en ervoor te zorgen dat er een beetje ruimte zit tussen je computer en het isolatiemateriaal in het kastje.
Pagina: 1