Toon posts:

Hoe groot kan een HD zijn op een P120 met Linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een stomme vraag maar ik wil mijn Linux bak (Pentium 120) uitbreiden met een nieuwe harddisk. Mijn vraag is dan ook hoe groot mag/kan deze harddisk zijn? Ik heb gehoord dat 8GB de max is. Wie kan mij uit de droom helpen?

Verwijderd

Linux trekt zich niets van het bios aan, dus in theorie zou je hd eindeloos groot moeten kunnen zijn.. in praktijk weet ik het niet..

Ik heb een p166 met 40gb maxtor die niet door het bios wordt ondersteunt...

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
als je hele groote hd's wilt gebruiken die niet door je bios onder steund worden. kun je het besten een hele klein hd nemen 500mb en daar van booten en dan met linux die groot hd mounten en noem maar op :)

Verwijderd

hmmmm linux kijk "niet" naar de bios maar wel naar de chipset
je moet uitzoeken wat de max van de chipset is denk ik

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil deze hd er alleen maar bijzetten...de bestaande disk waar Linux op geïnstalleerd is, is 2GB ...de nieuwe zal dan inderdaad vanuit Linux worden gemount...

Ik kan hieruit dus afleiden dan een 30 GB geen probleem zal zijn...(ideaal voor alle MPGtjes....!!) :-)

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:01

Pogostokje

* twiet *

FWIF ... ik heb een tijd terug enorm zitten klooien om een 15GB aan de praat te krijgen onder Linux.
Het systeem was een oude 486@100Mhz en volgens de BIOS was de HD maar 8GB groot. Ik heb daaaagen zitten onderhandelen met Linux maar ook daar heb ik nooit meer dan 8GB kunnen gebruiken.
Inmiddels zit die schijf in een nieuwere PC en pakt hij de volle 15GB, dus de schijf was OK.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Als je problemen hebt dan kun je die tweede schijf altijd nog uitzetten in het bios. Dan zal linux hem toch herkennen en geen last hebben van verkeerde biosinstellingen.

Verwijderd

Soms levert het geen enkel probleem op een grotere hardeschijf dan de bios ondersteund. soms echter is het mogelijk dat bij een volledige goede installatie en het rebooten een read error ontstaat bij het booten. je kunt dit vaak oplossen ddor een kleine schij te gebruiken voor de / en /boot en de 2 schijf vvor de rest.

Wat HP doet met hun servers HP4V dan wordt er een server geleverd met relatied weinig schijf ruimte 200 GB en dan een een Storage rack met daarin de rest van de schijfruimte of een san een nas of iets dergelijke.

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08 12:02
Linux passeert inderdaad de bios:
Ik heb bijvoorbeeld een zes jaar oude p133 (met RH7.2) met een 10 GB schijf als secondary harddisk, die ik in de bios niet eens heb ingesteld. Tijdens het opstarten van het systeem wordt de schijf zonder problemen herkend. Verder ken ik mensen die zonder problemen vier harde schijven van 20 GB of meer in een nog oudere P90 hebben zitten waarop Linux draait.

Als ook je primaire harddisk groter zou zijn dan 8 GB, stel dan in je bios wat willekeurigs in voor deze schijf. De onjuiste grootte is niet erg, het gaat erom dat je PC de bootsector kan lezen. Als dat is gebeurd en Linux start op, dan is de Bios niet meer nodig.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 25 februari 2002 15:11 schreef zordaz het volgende:
Als ook je primaire harddisk groter zou zijn dan 8 GB, stel dan in je bios wat willekeurigs in voor deze schijf. De onjuiste grootte is niet erg, het gaat erom dat je PC de bootsector kan lezen. Als dat is gebeurd en Linux start op, dan is de Bios niet meer nodig.
Niet helemaal waar. De BIOS moet de bootstrap lezen, die geeft de control aan LILO, en LILO moet de kernel zien te laden, maar LILO gebruikt hiervoor nog wel de BIOS om de HD aan te spreken, dus als de kernel te ver naar achteren op de HD staat kan LILO er niet bij (omdat de BIOS er niet bij kan).
Als je een aparte, kleine (10 meg ofzo) /boot partitie aan het begin van de schijf hebt, dan heb je dat probleem niet, anders loop je het risico wel.

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08 12:02
Op maandag 25 februari 2002 22:21 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Niet helemaal waar. De BIOS moet de bootstrap lezen, die geeft de control aan LILO, en LILO moet de kernel zien te laden, maar LILO gebruikt hiervoor nog wel de BIOS om de HD aan te spreken, dus als de kernel te ver naar achteren op de HD staat kan LILO er niet bij (omdat de BIOS er niet bij kan).
Als je een aparte, kleine (10 meg ofzo) /boot partitie aan het begin van de schijf hebt, dan heb je dat probleem niet, anders loop je het risico wel.
Inderdaad helemaal waar, was FF iets te kort door de bocht....

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Je kunt toch altijd nog MaxBlast (voor Maxtor, of ook voor andere schijven?) gebruiken?

Tenminste, ik heb met MaxBlast een HD op een 486 die er niet door herkend werd.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Misschien een stomme vraag maar ik wil mijn Linux bak (Pentium 120) uitbreiden met een nieuwe harddisk. Mijn vraag is dan ook hoe groot mag/kan deze harddisk zijn? Ik heb gehoord dat 8GB de max is. Wie kan mij uit de droom helpen?
Linux heeft er tegenwoordig geen harde limiten voor, voor de oude kernels was dit 32 GB. De meeste problemen zitten in de BIOS, varieerend van niet meer dan 8 GB willen herkennen tot crashen tijdens de HD detectie (idd, de BIOS crashed).

Vooral dat laatste is bijzonder vervelend (ervaring). Normaal gesproken kun je gewoon de disksize op 8 GB zetten puur alleen voor het booten, Linux ziet de echte grootte wel.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 14:47

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
ik heb hier een 13gig schijf (/ van 12g, swap 1g) op een p75

bios ziet maar 8gb, en boot gewoon door, linux maakt er 13g van en boot ook gewoon door.

het kan dus wel, maar vaak is het wel een kwestie van een paar jumpers op je schijf zetten.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 26 februari 2002 09:03 schreef pinockio het volgende:
Je kunt toch altijd nog MaxBlast (voor Maxtor, of ook voor andere schijven?) gebruiken?

Tenminste, ik heb met MaxBlast een HD op een 486 die er niet door herkend werd.
Ja, dat zijn progjes die in de bootsector van je HD staan en dan zichzelf over de HD adressing code van de BIOS heen laden. de WD Ontrack Diskmanager is ook zoiets, maar mijn ervaring is dat het irritante progs zijn, dus als je het kunt laten werken zonder dan heeft dat waarschijnlijk de voorkeur.
Pagina: 1