whitehouse: prijs heeft er wel ergens mee te maken...
Uiteraard, maar dan moet je wel zorgen dat je platformen gaat vergelijken en geen talen (niet dat je dat zegt overigens

).
verder ben ik dus bezig met een odnerzoek naar database connectivity methoden.. ik hoef ze dus niet te kennen.. moet alleen maar een op feiten gebaseerd verhaal presenteren...
Prima uiteraard. Kijk dan wel uit dat het vooral gaat om de
berschikbaarheid. Een taal of platform legt meestal geen beperkingen op qua mogelijkheden tot het verbinden met een database. Wel is het natuurlijk interessant om te kijken naar hoe de database libraries in elkaar zitten en of je bijvoorbeeld een generieke library hebt voor database-toegang. Java heeft bijvoorbeeld JDBC en voor vrijwel elk database-systeem een JDBC driver. Dit komt niet zozeer door de taal, maar wel door de opzet en 'standaardisatie' van de JDBC api.
Misschien moet ik dan gewoon PHP/MYSQL , ASP/MSSQL , XML/XML/DB en USOFT/USOFT naast elkaar neerleggen..
Tja, je moet denk ik inderdaad niet op alle punten gaan vergelijken want dat wordt erg breed en ingewikkeld. Je moet overigens wel uitkijken dat je bij dergelijke combinaties de zaak vanuit veel perspectieven moet bekijken. Dat hier altijd PHP+MySQL wordt geroepen, betekent niet dat dat in een commerciele omgeving ook altijd een goede oplossing is.
Ook moet je nogal uitkijken met XML. Als je niet goed weet wat XML inhoud kan je daar beter maar niet al te veel op ingaan. XML/XML/DB slaat namelijk eigenlijk nergens op.... (no offence, gewoon een tip

).