vergelijking ASP/PHP/XML/Usoft/JAVA

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-08 22:31
ik ben bezig een vergelijking te maken tussen ASP,PHP,XML, Usoft en Java ..

nu wil ik dus een aantal eigenschappen opnoemen waar ik de vergelijkingen op baseer ...
heb de volgende gevonden...

1. OO (object orientatie)
2. Prijs
3. Ondersteuning (in boekvorm, internet e.d.)
4. ondersteuning in databases (welke kunnen waarmee overweg)
5. webServer waar ze op draaien

zijn er nog zaken die ik vergeet ??

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
whitehouse: ik ben bezig een vergelijking te maken tussen ASP,PHP,XML, Usoft en Java ..
Ja joh, pak jij ff een paar talen :P .

Je vergelijking is nogal kansloos omdat je totaal verschillende zaken aan het vergelijken bent ( appels en peren noemen ze dat ;) ). ASP is bijvoorbeeld geen programmeer-taal. XML is helemaal geen programmeer-taal maar een universele syntax voor semi-gestructureerde data. Java en PHP kennen weer hele verschillende toepassingsgebieden.

Op zich is een verhaal hierover best leuk, maar heel veel punten die je zou kunnen bespreken hebben lang geen betrekking op alle talen die je wilt bespreken.

Ik zou ook zorgen dat je alleen praat over talen die je ook echt kent en waarvan je de visie door hebt. Je loopt anders nogal snel de kans dat je de plank volledig misslaat ;) .
Prijs
Dan ben je ontwikkel-omgevingen aan het vergelijken. Geen talen.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• whitehouse
prijs heeft er wel ergens mee te maken...

HEt gebruik van een PHP/MYSQL - oplossing is toch over het algemeen wat interessanter dan een ASP/ACCESS oplossing als je kijkt naar de kosten..

verder ben ik dus bezig met een odnerzoek naar database connectivity methoden.. ik hoef ze dus niet te kennen.. moet alleen maar een op feiten gebaseerd verhaal presenteren...

Misschien moet ik dan gewoon PHP/MYSQL , ASP/MSSQL , XML/XML/DB en USOFT/USOFT naast elkaar neerleggen..

dank je voor je deelneming :)

• mbravenboer
whitehouse: prijs heeft er wel ergens mee te maken...
Uiteraard, maar dan moet je wel zorgen dat je platformen gaat vergelijken en geen talen (niet dat je dat zegt overigens ;) ).
verder ben ik dus bezig met een odnerzoek naar database connectivity methoden.. ik hoef ze dus niet te kennen.. moet alleen maar een op feiten gebaseerd verhaal presenteren...
Prima uiteraard. Kijk dan wel uit dat het vooral gaat om de berschikbaarheid. Een taal of platform legt meestal geen beperkingen op qua mogelijkheden tot het verbinden met een database. Wel is het natuurlijk interessant om te kijken naar hoe de database libraries in elkaar zitten en of je bijvoorbeeld een generieke library hebt voor database-toegang. Java heeft bijvoorbeeld JDBC en voor vrijwel elk database-systeem een JDBC driver. Dit komt niet zozeer door de taal, maar wel door de opzet en 'standaardisatie' van de JDBC api.
Misschien moet ik dan gewoon PHP/MYSQL , ASP/MSSQL , XML/XML/DB en USOFT/USOFT naast elkaar neerleggen..
Tja, je moet denk ik inderdaad niet op alle punten gaan vergelijken want dat wordt erg breed en ingewikkeld. Je moet overigens wel uitkijken dat je bij dergelijke combinaties de zaak vanuit veel perspectieven moet bekijken. Dat hier altijd PHP+MySQL wordt geroepen, betekent niet dat dat in een commerciele omgeving ook altijd een goede oplossing is.

Ook moet je nogal uitkijken met XML. Als je niet goed weet wat XML inhoud kan je daar beter maar niet al te veel op ingaan. XML/XML/DB slaat namelijk eigenlijk nergens op.... (no offence, gewoon een tip :) ).

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• whitehouse
alle " methoden " zijn eens behandeled in de klas als oplossing... Omdat ik er geen diepgaand verhaal van wil maken, wilde ik dan ook in tabelvorm wat eigenschapjes neerzetten, of gewoon met "plusjes-minntjes" werken.. maar ik moet een " vergelijking" gaan maken.. :'(

• whitehouse
Kan ik bijvoorbeeld zeggen dat ASP object georienteerd is ?
PHP als het goed is object bases, XML is ?? en USOFT is ?? en JAVA is OO .. toch ?

(met zulke kreten scoor ik weer..de leraren weten ook niet altijd waar ze het over hebben :)

• whitehouse
ow ja.. voor luitjes die willen weten waarom ik zo graaaag deze vergelijking maak :

http://sites.hsij.nl/kbi/idt/planning-IDKvt.html
das van mijn school (die corrupte :) Hogeschool IJsselland in Deventer :P studierichting : Bedrijfskunige Informatica

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 10:48 schreef whitehouse het volgende:
ik ben bezig een vergelijking te maken tussen ASP,PHP,XML, Usoft en Java ..

nu wil ik dus een aantal eigenschappen opnoemen waar ik de vergelijkingen op baseer ...
heb de volgende gevonden...

1. OO (object orientatie)
2. Prijs
3. Ondersteuning (in boekvorm, internet e.d.)
4. ondersteuning in databases (welke kunnen waarmee overweg)
5. webServer waar ze op draaien

zijn er nog zaken die ik vergeet ??
vergelijking tussen Delphi en Java, dat is ok,

maar asp/php en java??? :?

Verwijderd

Verander topictitel even naar
vergelijking HUIS/EEND/SALMIAKLOLLY/GRASMAAIER/VENTIELDOPJE..

:?

• whitehouse
okay.. jsp dan .. :) kijk maar op de url die ik geef..elke week is er een college gegeven, en die hoofspunten vormen de methoden waar ik de vergelijking moet trekken..

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

ASP is geen taal maar een Framework waarin snel internet pagina`s gemaakt kunnen worden, meestal wordt hier vbscript of jscript voor gebruikt en het draait opzich alleen onder IIS of met Chilisoft ASP onder Apache. Het kan verder contact leggen met iedere db omdat een database met sql werkt. ASP van Chilisoft kost geld en IIS kost ook geld (en is ongelovelijk virus gevoelig)

PHP is een script taal voor internet pagina`s waarmee je ook eenvoudig contact kan maken met een db zoals ASP en meestal wordt hier gekozen voor MySQL maar volgens mij kan elke db er wel onder. Voordeel aan MySQL is dat hij supersnel is (omdat hij niet veel fancy opties heeft) en gratis is. PHP engine weet ik niet zo, maar anders moet je even kijken op www.devshed.com. Meestal wordt PHP op een apache server gedraaid maar je kan het volgens mij ook wel onder IIS aan de praat krijgen.

XML is niets anders dan data. Het is geen programmeer taal, maar je kan bv je gegevens in XML opslaan. Zie het als een extreem opgevoerd textbestand (wat het eigelijk ook is).

Java is een echte prog taal die ook conact kan maken met iedere database. Dit kost wel wat meer moeite dan in ASP of PHP maar je krijgt er ook iets voor terug. Met java heb je echt power :P Als je een applet maakt dan moet hij op zich ondere iedere webbrowser kunnen werken. En de server is niet belangrijk.

Usoft ken ik niet..

heb je hiermee wat info te hebben gegeven waarmee je een beetje uit de voeten kan.

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op maandag 25 februari 2002 11:26 schreef Gordijnstok het volgende:
Verander topictitel even naar
vergelijking HUIS/EEND/SALMIAKLOLLY/GRASMAAIER/VENTIELDOPJE..

:?
Het zijn allemaal dingen die het leven aangenamer maken, maar allemaal op hun eigen manier ;)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op maandag 25 februari 2002 11:21 schreef whitehouse het volgende:
PHP als het goed is object bases, XML is ?? en USOFT is ?? en JAVA is OO .. toch ?

(met zulke kreten scoor ik weer..de leraren weten ook niet altijd waar ze het over hebben :)
Wat voor school zit je in g*dsnaam?

• Compacto
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-06 06:49
Java kan natuurlijk ook gebruikt worden in de vorm van Java Server Pages. Dat kan je wel (min of meer) vergelijken met PHP en ASP.

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op maandag 25 februari 2002 11:28 schreef Alarmnummer het volgende:

[..]

Wat voor school zit je in g*dsnaam?
precies wat ik dacht...

• whitehouse
zie url ... daar staat de info die ik moet vergelijken ..

school ? Hogeschool IJsselland in Deventer (die hep gesjoemeld met buitenlanders e.d.)

Verwijderd

[b]Op maandag 25 februari 2002 11:35 schreef (die hep gesjoemeld met buitenlanders e.d.)
Wat heeft dat met een vergelijking te maken :? Of was dit het vermelden waard :?

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Aha.. ik zie het al BI (Bedrijfskundige Informatica) :P

Volgens mij hebben we je al genoeg info gegeven waarmee je uit de voeten kan en op die site staan wel een paar nuttige links. Ik denk als je nog meer info wilt dat je hele specifieke vragen moet stellen want anders kunnen we net zo goed het tentamen maken :) (En nakijken en cijfer geven) :P

• whitehouse
hehe..dat was in zoverre relevant naar aanleiding van de vraaag op welke school ik zat.. nou..waarschijnlijk hep het hele land wel van de affaire gehoord (wat ik ergens wel grappig vond) dus daarom vermeldde ik het .. sorry.. zit al sinds vanmorgen op school..zal vast aan me humor liggen :P

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Op maandag 25 februari 2002 11:21 schreef whitehouse het volgende:

Hmmz waarom zou je nou scoren met zulk soort kreten? Het impliceert dus dat je je best hebt gedaan, onderzoek hebt gedaan en er verstand van hebt.
Als je nog niet weet wat het is, tja dan zou ik het er ook niet inzetten. Het moet namelijk wel kloppen joh :)

• mbravenboer
whitehouse: Kan ik bijvoorbeeld zeggen dat ASP object georienteerd is ? PHP als het goed is object bases, XML is ?? en USOFT is ?? en JAVA is OO .. toch ?

Tja, het spijt mij, maar met zulke kreten scoor je niet bij mij. Iemand die weet waarover het gaat zal gelijk inzien dat je eigenlijk absoluut geen idee hebt waarover je het hebt en zeker geen brede kijk heb op deze zaken. Als je geen brede kijk hebt moet je je ook niet aan vergelijkingen wagen. Je moet praten over zaken waar je iets vanaf weet of gewoon je mond houden ;) .

Ik kom misschien wat bot over, maar dit gaat echt zo nergens over dat ik er een beetje triest van wordt. Van een hogeschool zou je toch iets meer verwachten.

Het stukje Alarmnummer schreef zou je zo op moeten kunnen pennen als je je aan een min/pluspunten vergelijking begint. Als je echter geeneens een kleine en correcte samenvatting van de technieken kunt geven moet je je hier gewoon niet aan wagen. Het zorgt alleen maar voor een verkeerd beeld van technieken.

Als je het percee in deze opzet moet doen zou ik zelf allang aan de docent hebben gevraagd of hij dit nu zelf een erg geslaagde opdracht vindt.

• whitehouse
okay..gerichte vragen/stellingen :

1. PHP kan niet worden gebruikt voor de ontsluiting van data uit een Access database omdat PHP geen Active-X - objecten kan aanspreken (Active X levert objecten voor de onsluiting van de Access-database) ..
Ook kan PHP geen ODBC-db aanspreken ??

2. JSP maakt gebruik van de middleware "JDBC" of " JDBC-ODBC" om een koppeling te maken met een DB ..

3. ASP maakt gebruik van de ODBC-driver als middlewhare ?

come one..shoot me down :)
hehe..

vraag.. JAVA & JSP..what's the difference :?

• whitehouse
De leraar zal het een geslaagde opdracht vinden.. dit is het eerste jaar dat het vak IDT (internet Database Technologie) wordt gegeven.. we zijn dus een Pilot.. daarnaast valt er niet met de leraar te praten..
voor het vak moest dus een oplossing worden ontwikkeld (ik heb een apache db opgezet, een mysql db opgezet en met php data eruit gehaald.. daarnaast moeten we dus een vergelijking maken tussen ASP/XML/USOFT/JAVA in samenhang met IDT...

daarnaast ben ik van mening dat ik nu toch bezig ben met het ontwikkelen van een juist beeld waardoor ik in staat zal zijn een goed versalg te kunnen schrijven ..

en ja..leraren zullen ervan genieten als ze bepaalde woorden zullen tegenkomen waar ze zelf op kicken !!
daarnaast zijn beide leraren die het vak voor het eerst geven zelf niet in staat een goede oplossing te realiseren / ontwikkelen .... zegt dus ook iets van hun niveau (neit dat de mijne zo hoog is)

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op maandag 25 februari 2002 12:37 schreef whitehouse het volgende:

Java is de overkoepelende taal + platform,
JSP is een onderdeel van Java dat gebruikt wordt op servers
Zie j2ee, j2se en j2me

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:25
Access is geen database. Access is meer een verzamelprogramma voor data.

PHP kan wel degelijk een Access ding aanspreken. PHP ondersteund gewoon ODBC koppelingen. Enige wat je hoeft te doen is een DSN aan te maken.

Java is een programmeertaal die je zowel client als server kunt gebruiken. Net zoals C++ dus eigenlijk.
JSP staat voor Java Server Pages (correct me if I'm wrong ;)) en wordt dus gebruikt op (web)servers.
edit:

Beaten by wasigh :P

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

http://www.php.net/manual/en/ref.odbc.php

Systeem | Strava

• whitehouse
ehm...het feit dat Access wel of geen db is, is hier even niet helemaal relevant.. Access komt wel vaak voor in de db-lijst..

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op maandag 25 februari 2002 12:48 schreef FlamerX het volgende:

edit:

Beaten by wasigh :P
offtopic:
Kom jij vandaag nog op school?

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op maandag 25 februari 2002 12:50 schreef whitehouse het volgende:
ehm...het feit dat Access wel of geen db is, is hier even niet helemaal relevant.. Access komt wel vaak voor in de db-lijst..
Het gaat je dus totaal niet om de kennis maar alleen om een punt :(

• Postman
Op maandag 25 februari 2002 12:50 schreef whitehouse het volgende:
Is ook niet relevant, wou het gewoon ff kwijt. Heb een intranet gemaakt met PHP en Access (Access was verplicht :() en ben daar zo ziek van Access geworden...

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

1. PHP kan niet worden gebruikt voor de ontsluiting van data uit een Access database omdat PHP geen Active-X - objecten kan aanspreken (Active X levert objecten voor de onsluiting van de Access-database) ..
Access database kan gewoon met SQL benaderd worden in princiepe kan PHP ook een access database benaderen omdat deze ook met SQL werkt. SQL = Structured Query Language en dat is de algemene taal voor databases. Het heeft verder niets met active X objecten te maken. De vraag is of PHP de mogelijkheid heeft om bij ODBC te komen.. Dit weet ik dus niet.
ODBC is een administratie/communicatie onderdeel van windows. Hier kan een database zich registeren als beschikbaar. Een andere database kan bij de ODBC komen en een verbinding krijgen. Ik weet niet of php de mogelijkheid heeft om de ODBC te benaderen.
2. JSP maakt gebruik van de middleware "JDBC" of " JDBC-ODBC" om een koppeling te maken met een DB ..
Een java applicatie kan alleen mbv van jdbc communiceren met databases. (JDBC = Java DataBase Connectivity geloof ik) Maar er is een bridge waarmee jdbc met odbc kan communiceren: de jdbc-odbc bridge. Voor veel databases is er ook een rechtstreekse jdbc driver. Hierdoor is er geen overhead meer van de bridge en het is ook veiliger/stabieler en sneller.
3. ASP maakt gebruik van de ODBC-driver als middlewhare ?
ja.
Java doe je uit het oogpunt van de programmeur en JSP meer uit het oogpunt van de webontwikkelaar (erugh duidelijk). Maar ik doe zelf niets met JSP. Een JSP pagina wordt omgezet naar een java source file. Het object wat gemaakt wordt is een Servlet (kan je wel iets over vinden op java.sun.com). Er is dus eigelijk geen verschil, alleen verschil in ontwikkelaar..

• whitehouse
Waarom maakt ASP gebruik van Active X ??

• Postman
Op maandag 25 februari 2002 12:51 schreef wasigh het volgende:

[..]

offtopic:
Kom jij vandaag nog op school?
offtopic:
Nee, ben bezig met C++. Moet week 1 en 2 nog doen. Inter-E was zo vriendelijk vandaag nog mijn boek te leveren.

• whitehouse
wilde niet zeiken over het feit dat Access wel of geen db is

• Postman
Op maandag 25 februari 2002 12:53 schreef whitehouse het volgende:
Waarom maakt ASP gebruik van Active X ??
Dit vraag ik me ook af. Maar ik denk omdat MS een voorliefde heeft van Active-X en dit dus in alles wil rammen.
Moet je überhaupt in ASP gebruik maken van Active-X voor Access??

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op maandag 25 februari 2002 12:55 schreef whitehouse het volgende:
wilde niet zeiken over het feit dat Access wel of geen db is
Access is zeker wel een database, misschien geen hele fijne voor een programmeur(omdat veel functies niet ondersteund worden en niet veel gebruikers aankan). Maar daar is access ook niet voor bedoelt.

• Postman
Op maandag 25 februari 2002 13:00 schreef Alarmnummer het volgende:

[..]

Access is zeker wel een database, misschien geen hele fijne voor een programmeur(omdat veel functies niet ondersteund worden en niet veel gebruikers aankan). Maar daar is access ook niet voor bedoelt.
Ok, zullen we ophouden over of Access wel of niet een db is. Ik weet dat ik begonnen ben: sorry hiervoor.

Ff ontopic: heb je voor Access-ASP een Active-X component nodig? Ik dacht het van niet. Op learnasp.com kan ik er ook niks over vinden.

• whitehouse
zie deze link (gemaakt door 1 van onze leraren)..

http://sites.hsij.nl/kbi/idt/download/IDT-ASP.ppt

heb niet goed gelezen.. je kunt OF gebruik maken van jscript/vbscript bij ASP of gebruik maken van ADO's (active X Data Objects)

• Postman
Op maandag 25 februari 2002 13:04 schreef whitehouse het volgende:
zie deze link (gemaakt door 1 van onze leraren)..

http://sites.hsij.nl/kbi/idt/download/IDT-ASP.ppt

heb niet goed gelezen.. je kunt OF gebruik maken van jscript/vbscript bij ASP of gebruik maken van ADO's (active X Data Objects)
Ok, weer wat geleerd :)
Niet dat ik ooit ASP ga gebruiken, maar je weet nooit of je er iemand mee kunt helpen.

• whitehouse
wat vond je van de ppt ?? ik zelf vond hem errug warrig

Verwijderd

okay..gerichte vragen/stellingen :

1. PHP kan niet worden gebruikt voor de ontsluiting van data uit een Access database...
Tuurlijk kan dat wel, maar dat wil je natuurlijk niet qua databasekeuze dan...

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 06:56
Ik heb bovenstaande niet allemaal gelezen maar als je een vergelijkingstabel tussen missie-kritieke web/app technologien kan je ook eens hier een blik werpen:

http://www.techmetrix.com/trendmarkers/techmetrixasd.php

{edit}
Er staan er echt veel tussen...
PHP (Personal Home Page) staat onderaan bij 'Zend'.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:24

Crazy D

I think we should take a look.

Op maandag 25 februari 2002 13:04 schreef whitehouse het volgende:
Hmmm mwah bijna. ASP is het framework waarin jscript en vbscript draait (maar er zijn ook andere extensies, waaronder php. ADO (of MDAC, MS Database Access Components) is de naam van de activex controls waarmee je vanuit bv vbscript (maar in principe vanuit alle omgevingen die activex ondersteunt) databases kan benaderen. 't Is dus geen "of" aangezien je een scripttaal en de componenten om een database te benaderen, niet kunt vergelijken met elkaar (tenzij jij ook altijd appels en intel processoren vergelijkt :+)

Exact expert nodig?

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Op maandag 25 februari 2002 10:53 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

ASP is bijvoorbeeld geen programmeer-taal....
Is dat zo? Het is een gericht op het internet maar toch wel een taal geloof ik. Ok ze stammen niet direct af van bekende talen. Zoals Java en PHP (laatste weet ik persoonlijk niet), maar ASP is des al niet te min een taal. Als je vb neemt, is officieel geen taal (wat opzich ook raar is). Daar kan ik wel inkomen, omdat het bij bedrijven (denk ik) niet veel gebruikt zal worden, maar dat is bij ASP wel het geval (wordt ook wel goed gebruikt op het internet).

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

ASP is een framework waarin mbv script talen zoals vbscript en jscript ed mee gecommuniceerd kan worden. ASP is dus geen taal. Zie reply van crazy_d

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Op maandag 25 februari 2002 13:36 schreef Alarmnummer het volgende:
ASP is een framework waarin mbv script talen zoals vbscript en jscript ed mee gecommuniceerd kan worden. ASP is dus geen taal. Zie reply van crazy_d
Gelezen, ben lui lees niet tot het eind :P

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

hint ;)

Verwijderd

Ik snap niet waarom dit topic nog open is.. de vragen vereisen gewoon een basic zelfstudie, en gebruik van biliotheek hetzij google. :Z

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Op maandag 25 februari 2002 13:43 schreef Gordijnstok het volgende:
Ik snap niet waarom dit topic nog open is.. de vragen vereisen gewoon een basic zelfstudie, en gebruik van biliotheek hetzij google. :Z
Misschien wil je ook ervaringen van mensen waarvan je het eerder zou aannemen, behalve de schrijvers van een boek.

• whitehouse
gordijnstok,
als dat zo was, zou het forum niet meer nodig zijn |:(
daarnaast ben ik van mening dat het soms niet altij even slim is (ook in dit geval) om de handleidingen erop na te slaan, omdat ja dan bezig bent (met mijn topic als voorbeeld) om 5 boeken compleet door te spitten, voordat je eindelijk het antwoord hebt gevonden

• D2k
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

ik vind dit geen goed topic
appels en peren zijn niet te vergelijken
verder zijn enorm veel van dit soort dingen al behandeld en makkelijk met de search te vinden

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.