Toon posts:

[alg] scouts (10-13 jaar) leren programmeren *

Pagina: 1
Acties:
  • 326 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben leiding bij de scouting en we gaan binnenkort het insigne "computer" aan de kinderen aanbieden.
Een insigne is een plaatje wat ze kunnen verdienen als ze wat van een bepaald onderwerp wat afweten.
Nu is een van de zaken die ze moeten kunnen iets schrijven in een programmeertaal.
Aangezien de kinderen tussen de 10-13 zijn vroeg ik me af wat de makkelijkste taal zou zijn om iets in te maken. (behalve html, dit zijn we al van plan te behandelen)

Alvast bedankt voor jullie input,

zjos

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Misschien Basic ofzo? (Alhoewel dit ook vrij pittig *ahum* is). Wat willen jullie maken?

Ik denk eigelijk de alle imperatieve talen eigelijk al iets te veel van het goeie zijn. Maar misschien is een script taaltje iets voor jullie? Zoals javascript of vbscript omdat je dat leuk kan combineren met HTML.

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-09 17:34
Borland Delphi misschien?

Wat voor programma wil je ze laten maken? Dat is ook wel belangrijk bij een keuze van een taal.

HTML is overigens geen programmeertaal. Het is een opmaaktaal.

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Het allermakkelijkste voor jonge kinderen lijkt mij visual basic, het is niet zo streng que typechecking en je kunt meteen iets grafisch maken. Nadeel is wel dat het niet gratis is.

Java is een heel stuk strenger, wel gratis en je kunt het in combinatie met HTML op een website gebruiken. Ik zou dan wel iemand zoeken die er verstand van heeft en die jullie vrijwillig wil helpen..

Waar zit de scouting? (misschien dat er iemand uit /14 wil helpen?)

Verwijderd

Begin gewoon in pascal. Dus: niet grafisch, niet object georienteerd.

Simpele structuur. Geen lastige commands, toch een aanzet tot een echte programmeertaal.

Geen grote omgeving, simpel compileren, en wellicht kun je het ergens gratis dl.

Verwijderd

Topicstarter
wat er gemaakt wordt is niet zo belangrijk, ik wil eingelijk gewoon wat algemene dingen van programmeren bijbrengen, dus bv een if then else structuur ofzo.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Kijk of je LOGO nog ergens op de kop kan tikken, voor die leeftijd een hele leuke taal :)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

TurboPascal voor DOS? Volgens mij kan de combi van GUI en programmeren (Visual Basic, Delphi, ...) best wel verwarrend werken als je helemaal vanaf nul begint met programmeren?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Misschien eens wat oude 'Kijks' (dat was toch de naam??) opzoeken daar stonden altijd wel wat leuke dingen in, daar wat uitleg overgeven enzo.

Ik denk dat ze dan toch een heel aardig idee hebben, het is dan iig meer dan wat ik in de Basisvorming ( :r ) geleerd heb :).

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op maandag 25 februari 2002 10:47 schreef zjos het volgende:
wat er gemaakt wordt is niet zo belangrijk, ik wil eingelijk gewoon wat algemene dingen van programmeren bijbrengen, dus bv een if then else structuur ofzo.
Probeer anders een script taal ofzo. Kan je goed combineren met html. Misschien PHP, Javascript VBScript *1e keer dat ie dit aanraadt :P * En if else / while /for lussen komen hier ook in voor netzoals functies en procedures. Dus veel basis elementen komen hier wel in voor.

Verwijderd

begin is bij html
Denk niet dat je kinderen van 10 een programmeertaal kan leren in een paar opkomsten.

Dit ligt niet aan jou, maar het kan gewoon niet.
ik zit zelf ook op de scouting, en het is gewoon zo dat er veel kinderen die op bepaalde gebieden een beetje achter lopen door de schoolart naar de scouting gestuurd worden.

en wees nou eerlijk, is er hier iemand aanwezig die op zijn tiende serieus in pascal of c zat te proggen???

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-09 17:34
Op maandag 25 februari 2002 10:49 schreef limoentje het volgende:
TurboPascal voor DOS? Volgens mij kan de combi van GUI en programmeren (Visual Basic, Delphi, ...) best wel verwarrend werken als je helemaal vanaf nul begint met programmeren?
yep!

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Ik denk dat het voor jonge kinderen leuker is als ze iets grafisch doen, als je ze dan enthousiast hebt kun je altijd nog moeilijkere dingen gaan doen.

laat ze een zakgeld calculator of zo maken, of een simpel spelletje (met een paar knoppen en een if/else ;) )

denk dat ze enthousiast krijgen belangrijker is als een if/else ;)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Hmmmm... ik zit te bedenken hoe ik een heel spel kan maken met 1 if else.... kan je me dat misschien eens uitleggen? ;) :+

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 februari 2002 10:52 schreef Foxboy het volgende:
Denk niet dat je kinderen van 10 een programmeertaal kan leren in een paar opkomsten.
nee dat denk ik ook niet, maar das ook niet de bedoeling, ik (hoop :)) gewoon een keer met de kids samen een erg simpel programmatje te schrijven, (bv dat je je naam ik kan voeren, en dat het progje zegt: hallo <naam>.
't gaat er gewoon om dat ze een keer een taal gezien hebben.
Programmeurs zullen het niet zo snel worden :)

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik denk dat general purpose programmeertalen als snel veel te ingewikkeld zijn voor niet-nerds van die leeftijd. Als je iets grafisch wilt gaan doen kom je al snel ingewikkeldere constructies waar je niet blij van wordt.

Zijn er geen 'speel-talen/omgevingen' waarmee je je behoorlijk beperkt, maar toch leuk dingen kunt maken? Dit zou vrij makkelijk te maken moeten zijn.

( * mbravenboer moest onwillekeurig even aan PHP denken >:) ;) )

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op maandag 25 februari 2002 10:59 schreef Alarmnummer het volgende:
Hmmmm... ik zit te bedenken hoe ik een heel spel kan maken met 1 if else.... kan je me dat misschien eens uitleggen? ;) :+
code:
1
2
3
4
if (getal == inVoerGetal)
   System.out.println("Je had het goed!");
else
   System.out.println("Helaas, het was fout");

;)

• Johannes
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-08 21:32
Ik zou eens naar de LiveWires Python course kijken. Dit is speciaal gericht op kinderen van ongeveer die leeftijd, die voor het eerst leren programmeren. Het leuke hiervan is juist dat je wel begint met 'saaie' dingen als een gewone console en calculator opdrachtjes, maar al na de eerste sheet wordt er al begonnen met graphics. Ik denk dat dit veel makkelijker is om ook de aandacht vast te houden.
Je zou ook eens naar de Python Education Special Interest Group kunnen kijken. Hier worden dit soort dingen wel meer besproken.

Uit volle borst op weg naar nergens / Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden / En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib / Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel / Maar red mij niet

• HGM
  • Niet online

HGM

Op maandag 25 februari 2002 10:57 schreef wasigh het volgende:
Ik denk dat het voor jonge kinderen leuker is als ze iets grafisch doen, als je ze dan enthousiast hebt kun je altijd nog moeilijkere dingen gaan doen.
Persoonlijk zie ik liever dat beginnende 'programmeurs' bij het begin beginnen, dus gewoon wat simpels waar wat geluidjes enzo uitkomen.

De pest van tegenwoordig is juist dat er niet meer bij de basics gestart wordt, iets grafisch is in principe meteen uitgebreider dan wat simpele regels waarmee je bijv. een sommetjes spelletje maakt ...

Edit: ik type veels te traag, maar in bovestaande kan ik me wel aardig vinden :)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Voor de oude Amiga mensen onder ons: Amos :)

Soortement van Game Basic :) Je kon er echt makkelijk iets mee maken :)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op maandag 25 februari 2002 11:01 schreef wasigh het volgende:

[..]
code:
1
2
3
4
if (getal == inVoerGetal)
   System.out.println("Je had het goed!");
else
   System.out.println("Helaas, het was fout");

;)
Wat een saai spel :+ :+ :+

Maar als je getal nou een 32 bits integer maakt dan zijn ze wel een tijdje bezig :P

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 10:52 schreef Foxboy het volgende:
en wees nou eerlijk, is er hier iemand aanwezig die op zijn tiende serieus in pascal of c zat te proggen???
Ummm... ik zat op mijn 12e (brugklas) al spelletjes te maken in QuickBasic. Misschien is dat nog wel de makkelijkste om mee te beginnen... geen gekloot met puntkomma's lekker variabelen on the fly aanmaken enz. enz.

• Johannes
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-08 21:32
Op maandag 25 februari 2002 11:01 schreef mbravenboer het volgende:
Ik denk dat general purpose programmeertalen als snel veel te ingewikkeld zijn voor niet-nerds van die leeftijd. Als je iets grafisch wilt gaan doen kom je al snel ingewikkeldere constructies waar je niet blij van wordt.
Uit de LiveWires Python course:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
from livewires import *
begin_graphics()
set_colour(Colour.red)
move(100, 100)
draw(200, 100)
set_colour(Colour.blue)
draw(100, 200)
end_graphics()

Dat moet toch te doen zijn? :)
( * mbravenboer moest onwillekeurig even aan PHP denken >:) ;) )
>:)

Uit volle borst op weg naar nergens / Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden / En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib / Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel / Maar red mij niet

• michiel100
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:45
Op maandag 25 februari 2002 10:48 schreef raptorix het volgende:
Kijk of je LOGO nog ergens op de kop kan tikken, voor die leeftijd een hele leuke taal :)
Jep, heb ik ook op die leeftijd ergens in een buurthuis geleerd.

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
Johannes: Uit de LiveWires Python course
Python zou idd een hele aardig keuze zijn wellicht :) . Eenvoudig genoeg, maar toch behoorlijk wat potentie, duidelijkheid en formele achtergrond.

+2 voor deze tip :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 10:06
Haha dat is echt een bagger 'taal'.. kregen wij ook in de eerste klas middelbare school ofzo, sloeg echt nergens op... Maar javascript, delphi, visual basic, etc. lijkt me een beetje te hoog gegrepen voor 10-13 jaar? HTML is nog wel te doen..

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

* wasigh is op zijn 8e begonnen met GWBasic :)

(en ik type nog steeds regelnummers voor mijn code ;) )

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Het leukste lijkt me voor die kinderen dat gedoe met Lego. Lego Mindstorms wat dat geloof ik. Je kan dan met verschillende talen die robots wat laten bewegen :) (ook java!)

Maare of het makkelijk is weet ik niet en goedkoop is het zeker niet!

• Scorpion
  • Laatst online: 18-01-2024

Scorpion

not to lame to read BitchX.doc

basic is opzich wel aan te raden om te beginnen, maar ik zou pascal adviseren... echte studenten taal, om de basis van het programmeren te leren.

• Hmmbob
  • Laatst online: 17:29
Op maandag 25 februari 2002 11:00 schreef zjos het volgende:
nee dat denk ik ook niet, maar das ook niet de bedoeling, ik (hoop :)) gewoon een keer met de kids samen een erg simpel programmatje te schrijven, (bv dat je je naam ik kan voeren, en dat het progje zegt: hallo <naam>.
't gaat er gewoon om dat ze een keer een taal gezien hebben.
Programmeurs zullen het niet zo snel worden :)
en dus zou het makkelijkste zijn om bijvoorbeeld javascript te leren. Ze kunnen het gebruiken ICM de HTML, en jullie zouden ook nog eens een leuke site over de groep in elkaar kunnen knutselen, webspace kan je regelen bij scoutnet.

maar goed, javascript zou dus makkelijk zijn, een input-venster waarin je je naam invoert, en dan een alert('Hallo ' + naam + '!');

desnoods even naar de plaatselijke bieb lopen, en n basiscursusje halen

http://www.obuden.nl/cgi/Titelnummer.cgi?NUMMER=6611976&METHODE=1&TAAL=N&MAX=20 bijvoorbeeld :)

Sometimes you need to plan for coincidence

Verwijderd

ik ben als eerste begonnen met irc scripting .... klinkt dom, maar terwijl je chat kan je dan scripts maken die dingen uitvoeren. Erg simpel en leuk om te doen.

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 11:39 schreef ISN het volgende:
ik ben als eerste begonnen met irc scripting .... klinkt dom, maar terwijl je chat kan je dan scripts maken die dingen uitvoeren. Erg simpel en leuk om te doen.
Jah, hoe werkt dat eigenlijk? Dat heb ik nl nooit begrepen :)
In welke taal enzo moet je dat doen, en hoe moet je het aanroepen?

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op maandag 25 februari 2002 11:51 schreef daNpy het volgende:

[..]

beetje offtopic niet? google is je vriend..

Verwijderd

[..]

www.mirc.nl
www.mirc.com
:Z

Verwijderd

Multimedia Builder MP3 - www.mediachance.com :)
"{

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op maandag 25 februari 2002 11:56 schreef Compraq het volgende:
Multimedia Builder MP3 - www.mediachance.com
Crack te vinden bij die altavista variant. ;)
:( Dit wordt niet gewaardeerd :(

• .GoO
  • Laatst online: 26-08 10:06

[..]

Het is een beetje een eigen taaltje.. Heeft wat weg van c++ met != enzo.. Ben er enkele jaren terug lang mee bezig geweest, maar inmiddels is het al zo vernieuwd dat ik er helemaal uit ben.. (veel grafischer geworden)

Er zijn wel goede script tutorials te vinden via google etc, en ook de help vind ik erg duidelijk.. Ik ben er zelf gewoon vanzelf ingerolt door veel te IRC'en en andere scripts te bekijken...

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 11:53 schreef ISN het volgende:

[..]

www.mirc.nl
www.mirc.com
:Z
ik gebruik geen mirc :(
Iederaan gaat altijd 'mircen'...
Ze bedoelen daarmee dat ze op IRC gaan, toch :?
Welke chatclient ze gebruiken interesseert mij niet :+

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 12:00 schreef daNpy het volgende:

[..]

ik gebruik geen mirc :(
Iederaan gaat altijd 'mircen'...
Ze bedoelen daarmee dat ze op IRC gaan, toch :?
Welke chatclient ze gebruiken interesseert mij niet :+
mirc is de meest gebruikte irc client lijkt me. Het is windows based en bestaat al jaren. BIJNA iedereen gebruikt het, en sommige mensen (vaak n00bs) gebruiken mIRC, en geen IRC client ;)

• Hmmbob
we dwalen zeg maar een beetje erg af van het topic :z

Verwijderd

[ontopic]
om ff verder met het topic te gaan:
visual basic is erg simpel om te leren, er zijn erg veel makkelijke en duidelijke boeken over te vinden. Nadeel is de prijs ...
[/ontopic]

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

jawel! SuperLogo for Windows van Addo Stuur, is dat nix? Dat is grafisch en erg eenvoudig, en je kunt het in principe zo ingewikkeld maken als je zelf wilt maar het hoeft niet!

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mag ik je dan Ruby aanraden? Ruby is leuk om te programmeren, dingen die je doen werken vaak in een of twee keer (typos niet meegerekend ;)) en je begint meteen met dat OO gebeuren dat iedereen tegenwoordig zo goed vindt. Je hebt ook geen semicolons nodig en dergelijke :)

Verder is het he-le-maal gratis, te downloaden op http://www.ruby-lang.org/en/

Meer informatie op http://www.rubycentral.com/ :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Delphi wil je niet : Te complex om iets makkelijks te maken wat tevens bruikbaar is.

Wat je wel kunt proberen lijkt mij gewoon : HTML.
De taal is simpel en er is snel resultaat , als je zorgt dat je ergens sites kunt hosten hebben de kindertjes als ze hun badge halen allemaal hun eigen gemaakte webpage?

Dat lijkt mij als bever wel leuk :P

• Hmmbob
Op maandag 25 februari 2002 12:48 schreef waxem het volgende:
Wat je wel kunt proberen lijkt mij gewoon : HTML.
Aangezien de kinderen tussen de 10-13 zijn vroeg ik me af wat de makkelijkste taal zou zijn om iets in te maken. (behalve html, dit zijn we al van plan te behandelen)
:z

trouwens, ben je niet een beetje een oude bever :9

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:29

PromWarMachine

Forsaken Archer

10-13, hrmm, niet een beetje vroeg om te gaan proggen? :?

Als het alleen om een eenmalig "hello world" 'projectje' gaat heb ik nix gezegd :+

Kinderen willen iets zien, in dat geval moet je dus iets grafisch doen, een lapje console source lijkt me niet zo interessant voor ze. Beetje pleur en sleur dingen vanuit Visial Basic lijkt me nog het meest geschikt. En dan wat commando's om venstertjes te openen en te sluiten enzo, dat kan je ze nog wel bijbrengen denk 'k. :)
Op maandag 25 februari 2002 10:59 schreef Alarmnummer het volgende:
Tuurlijk! >:)
IF ERRORLEVEL 1 CALL C:\spel.bat ELSE GOTO :EXIT :9 :+

Dividend for Starters

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

Quote uit superlogo boek: ( :P )
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
LEER start
PENOP
WEGTURTLE
NAARBEGIN
ZETRICHTING 90
ACHTERUIT 320
KOM
ZETACHTERGROND 0
hoofd
EIND

LEER HOOFD
beweeg
EIND

LEER beweeg
HERHAAL 25 [VOORUIT 10 WACHT 50]
looping
EIND

Lijkt me idiaal voor op die leeftijd, ook geen vage engels functies, waardoor de logica ook ver te zoeken is..

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 22:47

Sponge

Serious Game Developer

Bah. net een lange reply getypt en dan doet ie het niet.. kan ik weer opnieuw ;(

Kwam er een beetje op neer dat kinderen van 10-13 jaar niet zo maskkelijk nadenken over 'oorzaak/gevolg', en dat programmeren volgens mij niet de beste optie is (ik weet niet wat de computer insigne precies inhoud, dacht het meer over algemene kennis ging?)

Sowieso: Je leert het niet in een paar opkomsten van 9-12.

Misschien is het iets om toe te voegen aan de JOTA/JOTI, als jullie groep daar aan mee doet?

Check misschien eensde programma's op de website van clickteam.com, zoals Klik 'n' play.

http://www.clickteam.com/English/klikplay.php

• Killemov
  • Laatst online: 11-09 10:38

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Leuk idee om een groep jongeren iets te leren programmeren. Maar scouts ?!?! Ga toch het bos in man! Die kids kunnen nog lang genoeg achter een schermpie zitten. Baden-Powell draait zich om in z'n graf! Kijk een websiteje maken om je lokale scouting-vereniging wat internet-presence te geven ala ... http://www.pinetreeweb.com/B-P.htm

Hey ... maar dan heb je ook wat!

• Orphix
  • Niet online
10 jaar is best wel jong hoor, besef dat veel kinderen dan nauwelijke de engels taal machtig zijn. Ik heb ook m'n vriendjes indertijd het uit proberen te leggen hoe dat 'blauwe scherm' nou werkte, maar nooit echt gelukt ;)

Ik zou zelf in een bepaalde taal een eigen library gaan maken, maar dan wel OO.
Stel je hebt java, klinkt misschien wel moeilijk, maar ze hoeven natuurlijk niet direct met inheritance en inner classes te gaan werken :)

Dan maak je een package scouting.man met daarin een mannetje welke je opdrachten kan laten doen. Voordeel is dat de functienamen nederlands zijn en duidelijk.

Dus bijvoorbeeld
man Kees;
Kees.loopNaarVoren(10);
Kees.buk();
Kees.laatBoer();

Je laat de kinderen dan gewoon in 1 functie allemaal dingetjes uitproberen, en via een applet kunnen ze het resultaat zien. Bedenk dat het al snel een beetje op quake 3 moet lijken moet het interessant blijven 8-) (grafisch dus)

Nouja dan moet je nog iets bedenken dat je ook if-else constructies nodig hebt (kan ff niet iets bedenken ;)) en ik denk dat dat wel een goede basis is.

Verwijderd

idd logo is koel

Verwijderd

Wil je het ECHT gaaf maken voor de koters dan koopje een aantal sets Lego Mindstorms, bv. bij Dacta.

Daar zit ook een 'programmeertaal' bij, welke speciaal voor kinderen ontwikkeld is.

Daarnaast is het natuurlijk ultra-cool om je eigen robotje je programma te ZIEN afwerken. op die manier weet je ook waar dingen fout gaan.

Als laatste is technisch lego gewoon erg goed om kinderen technische inzichten te geven.

• Xanthus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-07 12:45
Zelf heb ik toen ik 11 was ofzo wel wat met qbasic(niet grafisch :)) en superlogo geklooid, erg leuk en best te doen, vooral superlogo is geinig om de basis if/else en loopjes te leren.

Verwijderd

Ik stem voor LOGO (Of lego is ook leuk ;) ). Ik heb zelf logo lessen gegeven voor jaren terug en dat wil heel goed. Probeer die kids geen moeilijke dingen te leren want dat lukt je toch niet zo snel.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
LOGO is inderdaad goed, en anders Basic. Pascal is veel te moeilijk en aan teveel regels gebonden om makkelijk te kunnen leren.

Ik bedoel:
code:
1
2
3
CLS
INPUT NAAM$
PRINT "Hallo NAAM$"

of
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
PROGRAM Groet;

USES CRT;

VAR naam : string;

begin
   ClrScr();
   readln(naam);
   writeln('Hallo' + naam);
end.

scheelt toch weer wat.

• elnino
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 05:13
Op maandag 25 februari 2002 13:36 schreef Timpie het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
LEER start
PENOP
WEGTURTLE
NAARBEGIN
ZETRICHTING 90
ACHTERUIT 320
KOM
ZETACHTERGROND 0
hoofd
EIND

Lijkt me idiaal voor op die leeftijd, ook geen vage engels functies, waardoor de logica ook ver te zoeken is..
Superlogo is inderdaad een goede taal om mee te beginnen. Niet te ingewikkeld en de turtle is herkenbaar voor kinderen. VOORUIT 10 is makkelijker dan Turtle.Top = Turtle.Top - 10.

* elnino heeft zelf nog Superlogo deel 1, deel 2 en het doe-boek gehad. Ik heb zelfs nog een keer met een bèta-versie van Superlogo 1.1 gewerkt, met een Engelstalige helpfunctie. (Engelse commando's werken ook in Superlogo!)

• MisterData
  • Laatst online: 07-09 20:23
Ik deed op mijn tiende al progsels maken met een mooi WYSIWIG taaltje, met een soort pseudo code. Je kan gewoon met sleur-en-pleur een mooi window in elkaar zetten, en door te dubbellklikken kreeg je de achterliggende code te zien. Het heette Omnis 7 (en later OMNIS Studio) en is heel makkelijk om daar database apps in te bouwen zonder "echte" code.
Een stukkie code achter een button ziet er dus zo uit :
code:
1
2
On evClick
  OK Message("Hello World")

Tsja het is alweer lang geleden :o

Maarja dit werkte heel makkelijk en ik snapte het :)

• raptorix
  • Laatst online: 17-02-2022
Weet iemand of LOGO naar microsoft.net geport gaat worden :+

• elnino
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 05:13
Op maandag 25 februari 2002 17:25 schreef raptorix het volgende:
Weet iemand of LOGO naar microsoft.net geport gaat worden :+
[ot]
En dan tegen Windows zeggen: VOORUIT 10 :+ WEGTURTLE!

[serieus]
Maar Superlogo lijkt mij dus wel een goede keus, je hoeft ze dan niet alles precies uit te leggen en het is voor kinderen van die leeftijd belangrijk dat het er grafisch goed uitziet.

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 12:43 schreef CyBeR het volgende:
Mag ik je dan Ruby aanraden? Ruby is leuk om te programmeren, dingen die je doen werken vaak in een of twee keer (typos niet meegerekend ;)) en je begint meteen met dat OO gebeuren dat iedereen tegenwoordig zo goed vindt. Je hebt ook geen semicolons nodig en dergelijke :)

Verder is het he-le-maal gratis, te downloaden op http://www.ruby-lang.org/en/

Meer informatie op http://www.rubycentral.com/ :)
Inderdaad.. maar niet voor kinderen denk ik hoor.... :)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

LOGO is alleen voor kinderen??? aha... vandaar dat ze me zo gek aankijken :+

Verwijderd

ik zit op ook op scouting (rowans) en jij gaat mij vertellen dat je een groep dolle kinderen wil gaan leren programmeren??? |:( ben ik benieuwd.. die kiddo's slopen de boel waar je bijstaat.. of wil je in kleine groepjes gaan werken? terwijl anderen andere 'projectjes' doen (pioneren, een FM-zender solderen, tochten maken, fotografie, ...)? dan moet het nog wel te doen zijn. Ik zou dan ook voor (visual) basic gaan of LOGO.
Lego is natuurlijk niet te doen.. scouts hebben meestal niet zo'n goed gespekte kas (is ook niet nodig)!
suc-6 ermee

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 februari 2002 19:09 schreef Koentje_V het volgende:
ik zit op ook op scouting (rowans) en jij gaat mij vertellen dat je een groep dolle kinderen wil gaan leren programmeren??? |:( ben ik benieuwd.. die kiddo's slopen de boel waar je bijstaat.. of wil je in kleine groepjes gaan werken?
idd, maximaal 'n man of 6, anders is 't niet te doen.
en nee, ik wil ze niet leren programmeren, 't is gewoon dat ze een keer een programmeertaal gezien hebben, en dat ze er hopelijk <i>iets</i> mee kunnen maken.
Maargoed, ik zal eens kijken welke taal 't makkelijkst is.
Pagina: 1