Toon posts:

WIndows95 + winroute pro. Hoeveel connecties max?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een oude HP Vectra ingericht als firewall.
Nu heb ik er Windows95 opgezet zodat die bak nog een beetje snel doorstart. (Met windows 98 is dat niet het geval en NT4 of Win2K draait dat ding niet eens volgens mij)
Aangezien er een interne lankaart inzat en ik nog een 3Com Etherlink Combi kaart had liggen zitten er nu twee netwerkkaartjes in. Daartussen draait WInroute Pro.
Alles loopt als een trein en heb geen problemen, maar nu wil ik die bak gaan gebruiken voor onze lokale CompuClub.

Allemaal erg leuk, maar heb ik met Windows95 niet een netwerkconnectie beperking?
Ik bedoel eigenlijk: Wat nu als 25 man tegelijk een webpagina gaan opvragen? Kan dat wel? Kan windows95 al die connecties aan?

Ik wil dus gewoon weten of Windows95 een beperkt aantal netwerkconnecties tegelijk aan kan of niet.
Thuis zitten er maximaal 3 compu's tegelijk te Inetten, maar op zo'n club wel 20 of meer.

Wie weet het?

Verwijderd

Jouw vraag heeft hoofdzakelijk betrekking op (A) tcp/ip en (B) de specifieke eigenschappen van het systeem.
Dus het antwoord is min of meer:
(A). Praktisch onbeberkt
(B). Je hebt hiero te maken met de verwerkingsnelheid, cpu/ram->snelheid swapspace en het gebruikte programma.

Maar eigenlijk wil ik tegen je zeggen: Het is een begrijpelijke vraag maar je hoeft je geen dikke beenen te maken. Doe het gewoon en als je het niet bevalt doe wat aan je hardware configuratie.
Veel plezier en success.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Op maandag 25 februari 2002 18:17 schreef Snailer het volgende:
Jouw vraag heeft hoofdzakelijk betrekking op (A) tcp/ip en (B) de specifieke eigenschappen van het systeem.
Dus het antwoord is min of meer:
(A). Praktisch onbeberkt
(B). Je hebt hiero te maken met de verwerkingsnelheid, cpu/ram->snelheid swapspace en het gebruikte programma.

Maar eigenlijk wil ik tegen je zeggen: Het is een begrijpelijke vraag maar je hoeft je geen dikke beenen te maken. Doe het gewoon en als je het niet bevalt doe wat aan je hardware configuratie.
Veel plezier en success.
Je kan (dacht ik) maar een beperkt aantal sockets tegelijk in gebruik hebben. Op een win9x systeem is dit aantal een stuk kleiner dan op een op winNT systeem. Maar nog altijd meer groot genoeg voor wat je wil doen lijkt mij.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 februari 2002 18:32 schreef Predator het volgende:

[..]

Je kan (dacht ik) maar een beperkt aantal sockets tegelijk in gebruik hebben. Op een win9x systeem is dit aantal een stuk kleiner dan op een op winNT systeem. Maar nog altijd meer groot genoeg voor wat je wil doen lijkt mij.
Precies, daarom mijn vraag.
In principe doet de HD helemaal niets want ik heb Caching enzo allemaal uitgezet.
Het systeem is maar een P120 met 1,2Gb HD en 32MB edo ram.
Aangezien ik hier op de kabel nog steeds 180Kb/s download haal lijkt het totaal geen invloed op mijn snelheid te hebben ofzo. De Hd doet dan ook echt helemaal niet het is puur netwerkkaart naar netwerkkaart door winroute verkeer. Winroute kijkt alleen maar of dat die poort doormag en van binnen naar buiten heb ik alles opengezet.

Maar ik zit dus wel even met dat maximale aantal Sockets. Ik weet niet hoeveel dat zal zijn, maar dat wordt dan uitproberen. Ik dacht, ik vraag het maar want wie weet is er een Tweaker die dit al eens geprobeerd heeft. Ik wil het liefst gewoon niet voor verrasingen komen te staan als straks het zooitje op zijn gat gaat omdat er teveel sockets connected zijn.

Mijn excuses als ik mijn vraag beter had moeten formuleren. Het is inderdaad eigenlijk meer een WIN95 icm TCP/IP vraag.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

je kan altijd nog overwegen om een NT4 systeem te gebruiken of een linux distro, bijvoorbeeld freesco

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 februari 2002 22:02 schreef erkens het volgende:
je kan altijd nog overwegen om een NT4 systeem te gebruiken of een linux distro, bijvoorbeeld freesco
Een beetje lichte Linux distri zou misschien nog net lukken, maar NT4 zie ik op die configuratie nou niet echt zitten. Dat opstarten duurt dan weer een eeuwigheid. :'(

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op maandag 25 februari 2002 22:14 schreef richardc het volgende:

[..]

Een beetje lichte Linux distri zou misschien nog net lukken, maar NT4 zie ik op die configuratie nou niet echt zitten. Dat opstarten duurt dan weer een eeuwigheid. :'(
Geef eens de specs van dat pc-tje :)
cpu & ram & HDD

Verwijderd

Topicstarter
Het is een HP Vectra XM series 4.
Met een PentiumI/120Mhz CPU en een 1 of 2 Mb (weet dat niet zeker) S3 Trio videokaartje, 32MB Edo Ram, en een 1,2 Gb harddisk. Voor die schijf moest ik de Bios zelf opnieuw flashen omdat hij anders maar tot 850Mb herkende |:(
Interne Amd Pcnet Lan adapter (10Mbit) en een 3Com combi kaart. (Dacht de 3C509B)
Al met al niet echt om over naar huis te schrijven dus.
Maar voor firewall doeleinden nog wel geschikt toch?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Op maandag 25 februari 2002 22:14 schreef richardc het volgende:

[..]

1x opstarten en klaar!
en trouwens ik geloof dat NT4 genoeg had aan 16MB? dus zo langzaam zal die wel niet zijn.
Op maandag 25 februari 2002 22:57 schreef richardc het volgende:
Het is een HP Vectra XM series 4.
Met een PentiumI/120Mhz CPU en een 1 of 2 Mb (weet dat niet zeker) S3 Trio videokaartje, 32MB Edo Ram, en een 1,2 Gb harddisk. Voor die schijf moest ik de Bios zelf opnieuw flashen omdat hij anders maar tot 850Mb herkende |:(
Interne Amd Pcnet Lan adapter (10Mbit) en een 3Com combi kaart. (Dacht de 3C509B)
Al met al niet echt om over naar huis te schrijven dus.
Maar voor firewall doeleinden nog wel geschikt toch?
uiteraard, zelf gebruik ik een 386 met freesco (8MB RAM) om mijn netwerk van 8 pc's te delen, nooit problemen gehad op chello na natuurlijk...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 26 februari 2002 09:31 schreef erkens het volgende:

[..]

1x opstarten en klaar!
en trouwens ik geloof dat NT4 genoeg had aan 16MB? dus zo langzaam zal die wel niet zijn.
[..]

uiteraard, zelf gebruik ik een 386 met freesco (8MB RAM) om mijn netwerk van 8 pc's te delen, nooit problemen gehad op chello na natuurlijk...
Ja dat klopt wel, maar iemand anders gaat hem beheren. En volgens mij heeft die geen verstand van NT. En van Linux al helemaal niet. (Nou moet ik zeggen dat ik ook niet zoveel verstand van Linux heb dus dan zit ik weer te peilen met de bindings van de 2 Nic's.

Ik probeer het eerst gewoon wel op deze manier met die Win95 met Winroute en als dat toch problemen geeft zal ik waarschijnlijk de Linux optie gaan proberen.
Bedankt voor het meedenken iig.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op maandag 25 februari 2002 21:58 schreef richardc het volgende:

[..]

Precies, daarom mijn vraag.
In principe doet de HD helemaal niets want ik heb Caching enzo allemaal uitgezet.
Het systeem is maar een P120 met 1,2Gb HD en 32MB edo ram.
Aangezien ik hier op de kabel nog steeds 180Kb/s download haal lijkt het totaal geen invloed op mijn snelheid te hebben ofzo. De Hd doet dan ook echt helemaal niet het is puur netwerkkaart naar netwerkkaart door winroute verkeer. Winroute kijkt alleen maar of dat die poort doormag en van binnen naar buiten heb ik alles opengezet.

Maar ik zit dus wel even met dat maximale aantal Sockets. Ik weet niet hoeveel dat zal zijn, maar dat wordt dan uitproberen. Ik dacht, ik vraag het maar want wie weet is er een Tweaker die dit al eens geprobeerd heeft. Ik wil het liefst gewoon niet voor verrasingen komen te staan als straks het zooitje op zijn gat gaat omdat er teveel sockets connected zijn.

Mijn excuses als ik mijn vraag beter had moeten formuleren. Het is inderdaad eigenlijk meer een WIN95 icm TCP/IP vraag.
Volgens mij trekt die win95 het nog wel ruim kwa sockets maar win95 is alles behalve stabiel en veilig.

Op jouw configuratie draait winNT4.0 wel hoor. 64mb ram had ideaal geweest maar met 32mb zal ie ook wel runnen. Install dan ook SP6.0 ;)

Als linux een optie is, dan neem je natuurlijk direct linux.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 26 februari 2002 18:39 schreef Predator het volgende:

[..]

Volgens mij trekt die win95 het nog wel ruim kwa sockets maar win95 is alles behalve stabiel en veilig.

Op jouw configuratie draait winNT4.0 wel hoor. 64mb ram had ideaal geweest maar met 32mb zal ie ook wel runnen. Install dan ook SP6.0 ;)

Als linux een optie is, dan neem je natuurlijk direct linux.
Nou dat stabiele valt reuze mee. Hij draait hier vooralsnog al 2 weken perfect. Heb hem dan de hele avond aan staan. Maar wat het veilige betrefd ben ik het wel met je eens. Ik heb wel de nodige Security Updates gedaan, maar dan nog natuurlijk.
Kijk die bak hoeft maar 1 avondje in de week de hele avond te functioneren. De kans is dan echt heel minimaal dat er wat gebeurt in veiligheidsopzicht van buitenaf. (Aangezien dat ding dus eigenlijk maar heel kort Online is)
Van binnenaf ben ik daar zoweizo niet bang voor omdat ze daar absoluut geen verstand van hebben. (gelukkig)
NT is ook niet echt een optie omdat iemand anders die bak moet gaan beheren en die weet geen balletje van NT af. (Laat staan Linux) Jammer, anders had ik er namelijk zeker NT opgezet want dat is toch een stuk veiliger. Maarja, das dus helaas ook geen optie.

Verwijderd

Tip: Kijk eens naar Smoothwall, een op RH Linux gebaseerd 'Ready-to-Go' firewall pakket. Het biedt standaard een webinterface, een DMZ én een network based intruder dectectie systeem. (Snort). Ik denk eigenlijk dat dit precies is waar je naar zoekt. Eenmaal ingesteld zul je praktish geen omgekijken naar hebben. het is freeware, maar een fooi word gewaardeerd. (ivm development). :)
Pagina: 1