Toon posts:

[RedHat 7.2] apt-get foutmelding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ALs ik een apt-get upgrade of dist-upgrade doe krijg ik de volgende meldingen :

Processing File Dependencies... Done
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
Calculating Upgrade... Done
The following packages have been kept back
kernel-headers kernel-source
The following packages will be upgraded
initscripts util-linux wu-ftpd
3 packages upgraded, 0 newly installed, 0 to remove(replace) and 2 not upgraded.
Need to get 0B/1761kB of archives. After unpacking 6430B will be freed.
Do you want to continue? [Y/n] y
Executing RPM (-U)...
Preparing... ########################################### [100%]
1:wu-ftpd error: unpacking of archive failed on file /usr/sbin
/in.ftpd: cpio: rename failed - Operation not permitted
1:util-linux error: unpacking of archive failed on file /bin/logi
n: cpio: rename failed - Operation not permitted
1:initscripts error: unpacking of archive failed on file /etc/rc.d
/rc.sysinit: cpio: rename failed - Operation not permitted
E: Sub-process /bin/rpm returned an error code (3)

Er gaat blijkbaar iets mis met het upgraden van een aantal bestanden, wat ik er dan ook uit opmaak is dat tie geen rechten heeft om deze bestanden te upgraden.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen, moet ik naar een ander runlevel om deze te upgraden.. of is er een andere oplossing...

• nicxz
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Ik weet zeer weinig van redhad 7.2 (nog nooit gebruikt) maar het lijkt erop dat je root moet zijn om apt-get uit te voeren. Is ook wel logisch. Probeer dat eens. Als je al root was, weet ik het niet.

"Honesty may be the best policy, but it’s important to remember that apparently, by elimination, dishonesty is the second-best policy." George Carlin

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:50
Ik neem wel aan dat je root bent of niet?

Als je root bent, heb je al geprobeerd wat er gebeurt als je geen apt-get gebruikt, maar gewoon de RPM's downloaden en installeren?

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik apt-get NAtuurlijk onder root, zo'n n00b ben ik ook weer niet.

Maar ook met een rpm -Uvh krijg ik de zelfde meldingen.

Als ik bijv. die rc.sysinit probeer te verwijderen krijg ik ook een melding "not permitted". Dus het ligt niet aan apt-get... maar het systeem laat me dit bestand neit vervangen of verwijderen.....

ideeen....???

Verwijderd

Als root geen rechten :?
Zou denken dat je geroot bent oid.
Kijken een naar de files die je wilt verwijderen en bekijk de rechten eens dus -rw-r--r-- heeft root wel rechten ?

• hammerhead
Wat over het algemeen zeker werkt:
-> download source (.tar.gz)
-> Less INSTALL / README
-> ./configure ...
-> make
-> make install

Meest relaxte aan downloaden van de source vind ik dat ik alles zelf kan neerzetten waar ik het wil en dat ik bepaalde compileer opties zelf aan kan zetten en dus niet afhankelijk ben van de persoon die de RPM gebakken heeft....

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

Verwijderd

Topicstarter
De rechten voor die file lijkt goed te staan.... of root rechten heeft lijkt me wel, om zeker te weten kan ik dat bekijken, alleen weet effies neit hoe....

Verwijderd

Topicstarter
Kan het zijn dat er nog ergens een link staat naar de file waardoor ik hem niet kan verwijderen of upgraden.... zoja hoe zie ik welk bestand dat is...

Verwijderd

Topicstarter
Ben er al achter, ben namelijk een keer gehackd, vraag me niet hoe... maar kwam er achter doordat ik allerlei vreemde folders tegenkwam.... na de update had ik het idee dat dat figuur niet terug is geweest..wel geprobeerd maar kwam er niet meer in... nu zag ik dus dat dit nog een overblijfsel was van die hack... Hij gebruikte een proggie "chattr" dmv de optie -isa te geven op die bestanden die niet lukte kon ik nu wel de bestanden upgraden....

Als iemand weet wat dit prggie doet, mag het me effies uitleggen.....

he toch bedankt zover....

Verwijderd

code:
1
man chattr

:P

MAar geroote boxen kun je volgens mij beter herinstalleren, misschien heeft ie iets achtergelaten :? Ik zou er niet meer op vertrouwen :)

• hammerhead
Op maandag 25 februari 2002 10:27 schreef caliban het volgende:

Als iemand weet wat dit prggie doet, mag het me effies uitleggen.....
Al geprobeerd:
man chattr

--Eddie Rickenbacker

Verwijderd

Topicstarter
Slimme opmerking had ik zelf ook kunnen verzinnen......

• igmar
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

failed on file /usr/sbin
/in.ftpd: cpio: rename failed - Operation not permitted
1:util-linux error: unpacking of archive failed on file /bin/login
n: cpio: rename failed - Operation not permitted
1:initscripts error: unpacking of archive failed on file /etc/rc.d
/rc.sysinit: cpio: rename failed - Operation not permitted
E: Sub-process /bin/rpm returned an error code (3)

Er gaat blijkbaar iets mis met het upgraden van een aantal bestanden, wat ik er dan ook uit opmaak is dat tie geen rechten heeft om deze bestanden te upgraden.
De genoemde bestanden immutable / append only. Zie de uitvoer van lsattr <bestand>.

• igmar
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Meest relaxte aan downloaden van de source vind ik dat ik alles zelf kan neerzetten waar ik het wil en dat ik bepaalde compileer opties zelf aan kan zetten en dus niet afhankelijk ben van de persoon die de RPM gebakken heeft....
En het grote nadeel is dat je systeem een gigantische zooi word, en zaken zoals een glibc upgrade is zonder rpm / dpkg een echte hel.

MAW : Een hoop moeite voor iets wat bijna niks oplevert.
Pagina: 1