Toon posts:

3com switch + PDC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb problemen met de volgende configuratie:

Win NT 4.0 server met DNS etc,
3com 3000 serie 24 poorts 10/100 switch.

Het volgende is aan de hand:
Server draait goed, kan met crosscable gewoon direct een werkstation aanmelden, server deelt netjes een adres uit etc.

Op het moment dat ik de switch er tussen hang werkt de boel echter niet meer. Volgens het boekje kan ik dat ding gewoon aansluiten zonder dat er verder iets ingesteld moet worden. Het lijkt echter alsof ik de server niet kan bereiken, de switch lijkt zelfs ip adressen uit te delen aan de werkstations die ik aanmeld, en dan ook nog in een range die mij totaal niet bekend voor komt.

Thuis heb ik dezelfde configuratie, alleen dan met een simpele 8 poorts 10/100 3com switch. Hier heb ik geen problemen. Iemand enig idee wat ik fout doe / wat de oorzaak kan zijn?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-05 00:00
Ik zou dus eerst maar eens controleren of er een DHCP server in die switch zit en of die aan staat.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

zeker ip's in de range 169.x.x.x dit zijn adressen als er geen dhcp beschikbaar is.

zit er niet een console port op die switch ??? zo ja, sluit um dan ff aan en ga de config van die switch ens bekijken

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik ga idd maar eens een null-modem kabeltje opzoeken om die switch configuratie te bekijken. Het zal wel een rare setting zijn.

Toch wel vreemd dat dat ding zelf maar een IP range verzint om te gebruiken :?

Bedankt voor de tips.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Welke ip's zou die switch dan uitdelen volgens jou?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in mijn DHCP scoop de range 192.168.X.X opgegeven. Een van mijn werkstations kreeg een IP nummer dat er ongeveer zo uitzag:

168.235.0.215

Deze kan dus nooit door mijn server zijn toegewezen.

Verwijderd

apipa adressen, dit om als de dhcp uitvalt, het netwerk nog altijd up te houden voor bv filesharing. dit kan nooit van je hub komen.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Volgens mij dus een switch mis-configuratie. Mischien zitten er al vlan's in geconfigureerd?

Reset hem eens naar factory defaults.

• bertje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-01 14:21
de meeste switches van 3com kun je via de webbrowser configgen..probeer dat eens..

Verwijderd

Topicstarter
Zal eens proberen te resetten. Het is een splinternieuwe, maar mischien dat het een DOA is geweest die al een keer geprogt is.

Het is trouwens zo'n ding dat je via een null-modem kabeltje moet programmeren. Geen easy web-config utillity dus. |:(

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Gebruik je die crosscable misschien nog steeds?

Moet je niet doen...

En kijk meteen ff naar je duplex- en speedsetting

Soms werkt de autonegotiation niet op een 3com switch, dus ff handmatig zetten.

Specs? Zie ondertitel...

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Krijg je link, en belangrijker krijg je die gelijk?
Als je er link na ongeveer 1 minuut op krijgt dan moet je eens gaan kijken hoe je Spanning Tree ingesteld staat.
Pagina: 1