[Zalman coolers] Aluminium-Koper of Koper nemen?

Pagina: 1
Acties:

• SuB-Gold
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-04-2024

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
Tja, ik wilde die waaier gaan kopen, maar nu is mijn vraag wat is beter geleidend; Aluminium-Koper of (totaal) Koper?
Die hele dure, van Goud meen ik, dat is het beste, misschien neem ik die dan. Toch wil ik ff weten wat er beter geleidt als ik die andere types zou nemen...?
Bedankt he :)

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-02 21:40

mvds

Totally awesome!

Koper geleid warmte het beste, aluminium geeft het beste warmte af.

• [NUT]
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 12:34

[NUT]

Heppiedepeppie

Op maandag 25 februari 2002 07:32 schreef obsidian het volgende:
Koper geleid warmte het beste, aluminium geeft het beste warmte af.
En als aanvulling zeg ik:

Kopere basis met alu vinnen heeft het beste van beiden ;)

de Alpha PAL8045 heeft dat ook bijvoorbeeld. :)

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op maandag 25 februari 2002 08:36 schreef [NUT] het volgende:

[..]

En als aanvulling zeg ik:

Kopere basis met alu vinnen heeft het beste van beiden ;)

de Alpha PAL8045 heeft dat ook bijvoorbeeld. :)
Klopt. Daarom heb ik die ook. :) En als aanvulling zeg is dan nog:

Koperen basis met zwarte alu pinnen heeft het beste van beiden

Verwijderd

Zalman koelt slecht hoor.. Maar de kopere is wel 1 van de beste

Verwijderd

Dat hangt er maar net vanaf welke versie je neemt ik dacht dat de "6000" een stuk groter was dan de "3000" serie..

• SuB-Gold

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
Ik zit te twijfelen tussen de 6000 of 6500, beide kun je krijgen in Alu-Koper of Koper. Schijnen goeie coolers te zijn die waaiers... Iemand ook nog ervaringen ermee?

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:16

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ik heb zo'n gouden waaier en ben er best wel tevreden mee.
De temperatuur op mijn 1610MHz Xp loopt alsnog best hoog op bij volle belasting (rond de 60 graden).
Maar als hij niet vol belast wordt en ik set de fan op 7v dan is het net een waterkoeling, je hoort heel lichtjes zoemen en alleen als je er naar luistert.

Het is net wat je wilt hebben...

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• visboer32
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-02-2025

visboer32

Koen

Op maandag 25 februari 2002 12:36 schreef HollowMan het volgende:
Ik zit te twijfelen tussen de 6000 of 6500, beide kun je krijgen in Alu-Koper of Koper. Schijnen goeie coolers te zijn die waaiers... Iemand ook nog ervaringen ermee?
Als je een AMD processor hebt (socket a) dan kan je de 6500 serie niet eens kopen, die zijn voor pentium 4. Kijk maar op http://www.zalmantech.com

Ik heb de 6000cu en ik heb hem draaien op 1900 toeren. Is nog echt superstil en m'n temperatuur is stressend 48 graden. *D

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte Aorus X570 Pro | 32GB DDR4-3600 CL16 | Gigabyte RTX3080 Gaming OC | Samsung 970 & 960 Evo | Be Quiet 500DX | Samsung 49" Ultrawide LC49HG90 | Fanatec DD1 + Ferrari 488 & Audi R8 wheel | SRP GT pedals | Simetik K2 + Buttkicker

• SuB-Gold

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
Dat van die 6500 had ik inderdaad ook al gezien... Maarruh weet iemand waar een goeie vergelijking staat met deze cooler, en andere?
De cooler komt namelijk op een Athlon 1Ghz, oude Athlon (niet 266 FSB), daar zit nu een GlobalWin FOP38 op, die me razend gek maakt, ik heb namelijk 2pc's op me kamer, die ene (zie sig.) maakt bijna geen geluid, licht gezoem. Die andere stijgt zowat op en die moet ik dus vaker uitzetten, wou dus nu ff andere heatsink en cooler erop zetten. Dat moet een beetje goeie zijn. Trouwens, die FOP38 houdt mijn Athlon op 35graden stabiel... Stressed wat warmer geloof ik. Iemand dus een link naar een vergelijking?

• SuB-Gold

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
Btw als ik die nou pak die 6000, moet ik dan de alcu of cu pakkuh? Wat is de beste heatsink??

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 20:02 schreef HollowMan het volgende:
Btw als ik die nou pak die 6000, moet ik dan de alcu of cu pakkuh? Wat is de beste heatsink??
Ze ontlopen elkaar niet veel, maar de Cu is ietsje beter.

edit:

En qua fans kun je echt alle kanten op!
Heb zelf een vette Papst 127x127x38 5212NN op die beugel gemonteerd en een potmeter achterin de kast om het zaakje van buitenaf traploos te kunnen regelen. :9~

• JT
  • Laatst online: 24-02 12:19

JT

VETAK y0

Houd er wel rekening mee dat als je je pc veel verplaatst dat je dan iig beter niet een full-copper kan nemen, word dan wel erg zwaar...voor je core that is

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 20:43 schreef JT het volgende:
Houd er wel rekening mee dat als je je pc veel verplaatst dat je dan iig beter niet een full-copper kan nemen, word dan wel erg zwaar...voor je core that is
Klopt. De AlCu zit met 270 gram nog binnen de AMD-specs (300). De Cu weegt 462 gram... Vandaar dat ik nooit naar LAN-parties zal kunnen... :'( ;)

Voor zover ik weet is het trouwens niet zozeer voor je core gevaarlijk, maar meer voor de socket waar ie op zit...

• JT

JT

VETAK y0

Ik ga bewust voor de alCu om mijn aangegeven reden, mijn pc staat niet lang stil :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 20:54 schreef JT het volgende:
Ik ga bewust voor de alCu om mijn aangegeven reden, mijn pc staat niet lang stil :)
Hij koelt prima en ziet er net zo B-) uit als de Cu...

• SuB-Gold

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
Op maandag 25 februari 2002 21:00 schreef Mace33 het volgende:

[..]

Hij koelt prima en ziet er net zo B-) uit als de Cu...
In je sig zie ik de CU staan, heb je nou de ALcu of die CU??
edit:
SORRY ik zie dat je de CU hebt

Ik verplaats mijn pc niet zoveel... Misschien dat ik nog wel ga LANnen, maar dat is al een tijd niet gebeurt! Dus ik weet het niet zo goed, het is belangrijk dat dat ding goed koelt!

• SuB-Gold

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
Btw kun je het ding niet gewoon ff eraf halen als je de pc verplaatst?? ;)

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 21:13 schreef HollowMan het volgende:
Btw kun je het ding niet gewoon ff eraf halen als je de pc verplaatst?? ;)
Ik denk dat het al helpt als je de pc op z'n kant legt bij het vervoeren, met de koeler boven uiteraard. Als je hem rechtop laat staan en hij krijgt schokken te verduren, kan (theoretisch) je socket eraf breken.

Verwijderd

ik ben heel bij met mijn 5000 echt super cooller

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op maandag 25 februari 2002 21:16 schreef Mace33 het volgende:

[..]

Ik denk dat het al helpt als je de pc op z'n kant legt bij het vervoeren, met de koeler boven uiteraard. Als je hem rechtop laat staan en hij krijgt schokken te verduren, kan (theoretisch) je socket eraf breken.
Niet zozeer je socket, maar wel die haakjes waaraan je koeler hangt. Je socket zelf kan heel wat hebben hoor. Die haakjes niet.

• SuB-Gold

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
Op dinsdag 26 februari 2002 08:41 schreef obsidian het volgende:

[..]

Niet zozeer je socket, maar wel die haakjes waaraan je koeler hangt. Je socket zelf kan heel wat hebben hoor. Die haakjes niet.
Btw... Die fan hoe heb je bevestigd aan je heatsink (vga heatsink), want ik wil daar nu ook een gewone fan op zettuh :) ipv die dubbele case-fan set!

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 18:50 schreef HollowMan het volgende:

[..]

Btw... Die fan hoe heb je bevestigd aan je heatsink (vga heatsink), want ik wil daar nu ook een gewone fan op zettuh :) ipv die dubbele case-fan set!
Je bedoelt die van z'n pics uit die andere thread? Uiteraard kan ik niet voor hem spreken, maar ik heb zelf gewoon een Titan Pentium II koeler gekocht. Daar zit standaard een fan op. Probleem was eerder hoe ik de heatsink vastmaakte op de GPU. Zelf heb ik de gaatjes die bedoeld waren voor de memory heatsinks (die er niet opzitten, ghegheghe), gebruikt voor een eigen bevestigingsmethode. Niet met tiewraps, maar met 3mm-boutjes, moertjes en onderdeeltjes uit een 220-stekker om het zaakje goed vast te zetten. Andere optie is Arctic Silver Adhesive, eventueel gemengd met Arctic Silver II om de heatsink achteraf te kunnen verwijderen.

Als je toch voor een Zalman CNPS6000 gaat, kun je gewoon de beugel gebruiken om een andere fan op te monteren die van de zijkant tegen je VGA-kaart aanblaast. :)

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 17:29 schreef visboer32 het volgende:

[..]

Ik heb de 6000cu en ik heb hem draaien op 1900 toeren. Is nog echt superstil en m'n temperatuur is stressend 48 graden. *D
Kijk .. die info had ik nou net nodig :D
Ga morgen meteen 1 halen :D

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 20:35 schreef Darkice het volgende:

[..]

Kijk .. die info had ik nou net nodig :D
Ga morgen meteen 1 halen :D
[help mode]
Pas geleden vroeg iemand nog hoe ik de fan boven de waaier gemonteerd heb:
Op woensdag 13 februari 2002 15:16 schreef Mace33 het volgende:

[..]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
|||||||||||||@@@@@@@@|||
||||||||||@@@@@@@@@@@@@@
||||||||@@@@@@@@@@@@@@@@OO
|||||||@@@@@@@@@@@@@@@@@OOO
||||||@@@@@@@@@@@@@@@@@@OOOO
||||||@@@@@@@@@    @@@@@OOOO
||||||@@@@@@@@@    @@@@@OOOO
    OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
     OOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
      OOOOOOOOOOOOOOOOOO
        OOOOOOOOOOOOOO
         OOOOOOOO

Zo ongeveer. Dus niet centreren boven de heatsink! Onder de motor heb je namelijk bijna geen airflow, terwijl juist het centrum van de heatsink goed gekoeld moet worden! Ik heb alle mogelijke posities van de fan geprobeerd en dit is wat mij betreft de optimale. Centreren levert 46 graden op in ASUS Probe, terwijl bovenstaande positionering 42 graden oplevert (in Normal mode). Tel uit je winst dus. :7

En vergeet niet dat ASUS hogere temperaturen geeft dan veel andere mainboards. Je kunt gerust 5 graden aftrekken van de door mij gemeten waarden. :)
[/help mode]

Succes. :)

Verwijderd

de zalman cnps5005+AL prima cooler en houde mn athlon1200 idle op 39 en stresst op max 50 en dat op de laagste stand

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op dinsdag 26 februari 2002 18:50 schreef HollowMan het volgende:

[..]

Zit met tiewraps vast. Zal nog wel een pic van maken vanavond. (als ik het niet vergeet)
De heatsink zit met thermal epoxy vast gelijmd, en de fan zit er met tiewraps op vast.

Op deze foto kan je het een beetje al zien.

• SuB-Gold

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
Ja ik zie dat je de uiteindes als laatste door die gaatjes hebt, zodat de fan niet kan vallen, maar waar heb die tie-wraps dan verder aan vast zittuh???

• JT

JT

VETAK y0

Op donderdag 28 februari 2002 13:07 schreef HollowMan het volgende:
Ja ik zie dat je de uiteindes als laatste door die gaatjes hebt, zodat de fan niet kan vallen, maar waar heb die tie-wraps dan verder aan vast zittuh???
Heatsink. de HS is breder dan de chip waardoor er ruimte overblijft aan de buitenkant om de tiewraps onder te doen.

Ecodan warmtepomp

• SuB-Gold

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
dus als ik het me goed bedenk, klemmen ze gewoon :)

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op donderdag 28 februari 2002 13:13 schreef HollowMan het volgende:
dus als ik het me goed bedenk, klemmen ze gewoon :)
Ik heb eerst de heatsink op de GPU gelijmd. En inderdaad is de heatsink breder dan de GPU dus de uiteinden zweven boven de PCB van de grafische kaart. Zo blijft er dus een paar mm ruimte tussen de heatsink en de PCB. Zo heb ik dus de tiewrap onder de heatsink door gehaald en toen door de fan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    o     o
   X|XXXXXXXX|X
   X|XXXXXXXX|X
   /        \
  |UUUUUUUUUUUU|
  |UUUUUUUUUUUU|
  |UUUUUUUUUUUU|
  |UUUUUUUUUUUU|
  -------------

o = uiteindes van de tieraps
| = tiewraps
X = Fan
U = heatsink

De tiewraps zitten dus helemaal onder de heatsink door.

• SuB-Gold

SuB-Gold

Knowledge is power ;)

Topicstarter
nog 1 vraagje, hoe heb je ze vast gemaakt... want ik zie alleen maar uiteindes van de tie-wraps ;)

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op donderdag 28 februari 2002 14:07 schreef HollowMan het volgende:
nog 1 vraagje, hoe heb je ze vast gemaakt... want ik zie alleen maar uiteindes van de tie-wraps ;)
De gaatjes van de fan zijn vrij klein. Zo klein dat de kopjes van de tiewraps er niet doorheen passen. Dus ik heb een tiewrap er helemaal dooheen gehaald zodat de fan achter dat kopje zou blijven hangen. Toen de tiewrap onder de heatsink door, en weer terug door de fan (andere kant). Toen een kopje van een andere tiewrap afgeknipt en die over het uiteinde van de tiewrap geschoven. Nu zit er dus aan beide kanten een kopje van een tiewrap. En zit ie goed vast.

Beetje sjorren om de fan recht en strak op de heatsink te krijgen een klaar is kees. (obsidian)
Pagina: 1