1 apparaat op twee stopcontacten aansluiten...

Pagina: 1
Acties:
  • 1.213 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddofborg
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 19:28
ik wist ook niet waar deze topic precies hoort... dan maar ff hier...

ik wil mijn computer op twee verschillende stopcontacten (twee verschillende groepen) aansluiten (parallel), omdat het wel eens voorkomt dat een van de groepen eventjes uitvalt...

ik denk dat je het niet zomaar kan doen, omdat als je verschil in fasen krijgt, waardoor twee spanningen met elkaar gaan interferreren...

ik heb bedacht dat je wisselstroom eerst in gelijkstroom om kan zetten, en nadat je parallel hebt geschakeld weer terug naar wisselspanning converteerd, maar heb niet echt een idee hoe het zou moeten... met motor en magneten, maar dat is best lomp...

is er niet iets van een fase-synchronisator, dat je fasen van verschillende stopcontacten gelijk laat lopen... ofzo...

iemand een idee hoe het zou kunnen...

PS: geen zin om UPS te kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-06 19:58

Stropdas

Insert subtitle here

Misschien kan je een apparaat kopen wat dat probleem opvangt. Dat ie stroom van de ene aansluiting pakt tot die ene wegvalt en dan op de andere overspringt. Weet niet of ze bestaan

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7260

Je zou het met twee (zelfgebouwde) tranformatoren kunnen doen, maar ik denk dat het lastig is twee trafo's voor zo'n grote spanning en stroom in de winkel te vinden.
Dan zul je dus zelf spoelen ed moeten maken, maar dan nog weet ik niet zeker of het wel gaat lukken en hoe stabiel het allemaal zou zijn.
Misschien is de goedkoopste en veiligste opstie wel een UPS..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 14:27
hmm... je kan toch ook uitzoeken welke groep/wcd er af en toe mee kapt? Sluit je 'm gewoon aan op de andere groep. Zowiezo is er iets mis in de electrische installatie als je dit hebt... Bij spanningspieken / uitval vanaf je energieleverancier zouden beide groepen uit moeten vallen. Een UPS zou trouwens ook geen gek plan zijn ;)

Concrete Loop Watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsfeenema
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-05 02:22

sjorsfeenema

de mijne is mooier

Ik zou een elektro monteur laten komen en het probleem laten verhelpen want als er zomaar een groep uitvalt (tijdelijk) is er toch echt iets mis met de installatie.

En omdat ik denk dat het te maken heeft met eventuele lassen in een van de centraal dozen of in de meterkast kan dit ook brand veroorzaken. (vonkvorming)

Maar evvu antwoord op je vraag JE MAG NOOIT GROEPEN COMBINEREN!!!

Je kan wel met relais een schakeling maken dat als de ene groep uitvalt dat de andere het overneemt maar dan heb je toch een hele kleine onderbreking of een piek spanning (lijkt me niet goed voor de apparatuur).

Iniedergaval suc6.

die van hen is mooi....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddofborg
nou, als iemand een kortsluiting maakt (ik woon op kamers), dan valt er een groep uit... ik heb op mijn kamer 2 groepen, en ze zijn al een keer uit geweest....

maar als je twee PC-voedingen hebt, en voeding_1 sluit je op stopcontact_1 en voeding_2 sluit je op stopcontact_2, en de output's (12V, 5V, Ground, enz) sluit je parallel..., er zou dus geen probleem moeten ontslaan, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:56

ErA

Een extra power suply lijkt me verstandiger. Zo'n backup kreng. Ik denk dat was jij wilt niet kan of in ieder geval niet makkelijk. Leuk om patent op te nemen zo'n apparaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsfeenema
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-05 02:22

sjorsfeenema

de mijne is mooier

Op maandag 25 februari 2002 01:53 schreef ddofborg het volgende:
nou, als iemand een kortsluiting maakt (ik woon op kamers), dan valt er een groep uit... ik heb op mijn kamer 2 groepen, en ze zijn al een keer uit geweest....

maar als je twee PC-voedingen hebt, en voeding_1 sluit je op stopcontact_1 en voeding_2 sluit je op stopcontact_2, en de output's (12V, 5V, Ground, enz) sluit je parallel..., er zou dus geen probleem moeten ontslaan, toch?
Moet je wel diodes ertussen gooien!
Als je een schakeling wilt hebben vraag je maar!

(wel een hele slimme oplossing) :)

die van hen is mooi....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddofborg
Op maandag 25 februari 2002 01:55 schreef sjorsfeenema het volgende:

[..]
>Moet je wel diodes ertussen gooien!
jep, was ik al van plan..., maar volgens mij is het niet nodig...

>Als je een schakeling wilt hebben vraag je maar!
nee, ik weet wel hoe het zou kunnen...

Ik wil geen UPS kopen om 1 reden: 200-300 euro voor iets wat je maar 1 keer ik 3 maanden voor 2 minuten (stoppen terug doen) gebruikt... vind ik te veel... en nieuwe voeding voor 20 euro ofzo is een betere oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Wat je kunt doen is een UPS kopen of 2 voedingen in je pc zetten, hoewel ik van die laatste optie niet durf te garanderen dat het werkt.

Voor de rest zou ik het id uit je hoofd zetten, je huis is niet voor niets op afzonderlijke groepen gezekerd, stel je eens voor wat er zou kunnen gebeuren als jij er in zou slagen om 2 groepen (elk gezekerd op 16A) met elkaar door te verbinden. Als er dan kortsluiting ontstaat in een willekeurig apparaat dat op 1 van die 2 groepen aangesloten zit zullen de stoppen pas slaan bij 32A!!! En daar is de doorsnee bekabeling niet echt op berekend...nog ff afgezien van de technische haalbaarheid van dit verhaal en wat de verzekering gaat zeggen als ze achter jouw geknutsel komen dat de tent in de fik heeft gezet :P

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49360

in de profesionele wereld word dit wel gedaan het voordeel ervan is dat je altijd 1 groep kunt uitschakelen en aan die groep kunt werken zonder dat het systeem uit gaat ook heeft het een voordeel als 1 groep er uit knalt dan krijgt ie alsnog de voeding van de andere groep .
Dit zijn echter wel profesoneele Computer systemen die dit hebben ik weet ook dat de 96 poort switsen van h.p. dit ook heeft en het werkt prima.
de oplossing zit hem dus in de voeding hierin wordt in plaats van 1 gelijkrichter 2 gelijkrichters geplaast en direkt aan de 220 volt word gehangen PROBEER DIT NIET ZELF TE MAKEN HIER ZIJN SPECIALE ONDERDELEN VOOR NODIG EN MOET DOOR EEN VAKMAN UIGEVOERD WORDEN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23-06 11:57
Ehhh. Die 2 groepen van jou hebben gewoon dezelfde fase hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarcast
  • Laatst online: 17-03 17:06
(ups kopen) nvm. je wilt geen UPS kopen .. maar moeilijk doen. |:( zag het te laat.

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb ergens uit een hele oude electuur een leuk schemaatje nagebouwd. Dit betrof een schakeling waarmee je met de stuurspanning voor een led 220V 8A kunt schakelen. Ruim voldoende voor een computer dus. De schakeling schakelde ook nog eens alleen wanneer de fase neutraal is zodat je je gloeilampen niet kapot maakt door precies op het hoogste of laagste punt van de golf spanning op de lamp te zetten.
Het ideale relais zeg maar, schakelt tot 220V 8A, schakelstroom van een ledje is voldoende, galvanisch gescheiden en bloedsnel (vergeleken met een mechanisch relais). De bouwkosten zijn ongeveer 7 euro.

2 van die schakelingetjes zou je kunnen combineren om zo bij het uitvallen van de ene groep direct over te schakelen op de andere. Je hebt een miniscule onderbreking (de fasen lopen nu eenmaal niet gelijk en er wordt gewacht op tot er geen spanning is (max 1/100 seconde) maar dat kan een (gestabiliseerd) PSU wel hebben.

Als je het voor elkaar krijgt om een ledje aan te laten geven dat er geen spanning op een groep staat dan kun je dat gebruiken om die schakeling daarmee te laten schakelen naar de andere groep.

Als je hier wat in ziet kan ik het schema wel eens opzoeken, ik moet het hier nog ergens hebben liggen.

edit:
en hier is het bewijs dat ik hem nog ergens heb liggen: :)
pagina 1 pagina 2 pagina 3 pagina 4 (let op, bij figuur 4 (links) ligt er per ongeluk een ijzerdraadje op mijn scanner, die verbinding moet je dus niet maken want dan knoop je de + van de schakelstroom aan de null van de 220V) pagina 5

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Mosterd na de maaltijd:
Als er 1 groep uitvalt door sluiting oid, wie zegt dat als ze parallel staan dat die andere wel blijft werken? de stroom is dan 2x zo groot, er kan dan 32 ampere door de leidingen EN DAT IS NIET GOED.
Ik weet hoe het is om sluiting te maken. (lamp ophangen van metaal -> 1 ader maakt kontact met kap die geaard is *pats* wie heeft het licht uitgedaan? (begin altijd met aarde, dan nul, en dan pas de fasedraad)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47391

euh probeert gewoon ies nuffe draden te trekking in u buizen en alles goe aansluite in u verdeelbord. den kan/mag da normaal nie uitvale
en verschillende fase->niks aant trekke is allemaal 50Hz die stopcontacten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17747

Op maandag 25 februari 2002 21:16 schreef hikerke het volgende:
euh probeert gewoon ies nuffe draden te trekking in u buizen en alles goe aansluite in u verdeelbord. den kan/mag da normaal nie uitvale
en verschillende fase->niks aant trekke is allemaal 50Hz die stopcontacten
Klok wel horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt ?
2 groepen die 120 graden op elkaar naijlen hebben allebei een frequentie van 50 Hz, echter als je ze met elkaar verbindt sta je ramhard 380 V (Feitelijk 400 sinds de verhoging van de netspanning van 220 naar 230) kort te sluiten. Da's simpelweg einde oefening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-03 15:29

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Als de op dezelfde fase zitten... ff het voltage verschil van BEIDE aders meten.. moet bijna 0 zijn...

kan je met 4 diodes het aansluiten denk

:)

Als je niet meer post morgen, weet ik van niks :)

(ik zou het gewoon geprobeerd hebben, lekker tweaken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 17:57

smokalot

titel onder

Als je die oplossing van die 2 PSU's gebruikt, dan heb je niet alleen het voordeel dat de stroom van 1 uit mag vallen, maar toch ook dat ze allebei maar voor de helft belast worden --> minder warm worden? --> minder lawaai van fans nodig hebben?

Lijkt me wel wat voor een superstille pc...

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16165

[quote]Op dinsdag 26 februari 2002 01:39 schreef Rempage0611 het volgende:
Als de op dezelfde fase zitten... ff het voltage verschil van BEIDE aders meten.. moet bijna 0 zijn...

... denk es wat verder ....
stel dat je de twee groepen op dezelfde fase hebt, en je klungelt ze aan elkaar, en groep 1 krijgt een kortsluiting... dan heeft groep 2 ook onmiddelijk kortsluitng.
Er zijn hier maar 2 goeie ideeen geweest, das het backupsysteempje en die schakeling die met relais omswitched naar een andere groep, dat kan heel goed met een heel snel relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:11

FastBunny

Give it the Works !

Je kan ook zo'n redudance voeding kopen. 2 voedingen met ingebouwde schakeling. Zie je vaak in server terug. Maar ga niet zomaar 2 groepen aan elkaar hangen! Tis gevaarlijk en t waarschijnlijk sloop je meer door het te doen :)

Maar als t zo vaak uitvalt... bel eens iemand om naar de installatie te kijken dan :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13308

Volgens mij kun je beter even flink gaan griepen tegen de grappenmaker(s) die die groepen steeds laten uitvallen. Da's niet echt normaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Laatst online: 07-05 14:56
Pas maar op met dit soort dingen. Een beetje faseverschil en je pc zit opeens aan de krachtstroom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosd
  • Laatst online: 23-06 13:49
je hebt goed kans dat op deze manier de tweede groep er dan ook nog uitketst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-06 22:48
ik zou een ups kopen of zelf bouwen..

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20007

Als je 2 voedingen in je systeem neemt (Zoals ik heb *D) en je sluit daarvan de 12V, de GND, (-)3.3V en de (-)5V aan elkaar dan heb je nog steeds hetzelfde probleem:
als de ene voeding net iets meer spanning levert dan de andere krijg je een spanningsverschil IN je draden. Aangezien de weerstand van de draden vrij laag is, krijg je ZEER hoge stromen door je computer bekabeling, wat best gevaarlijk kan zijn voor je systeem...

De beste (en enigst goed werkende optie) is een UPS aanschaffen.
Als je toch wil gaan kloten, zorg dan dat je fastoenlijk wat verstand hebt van elektrotechniek, anders post je niet veel meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49360

Op maandag 25 februari 2002 02:41 schreef Edwin Broeken het volgende:
Ehhh. Die 2 groepen van jou hebben gewoon dezelfde fase hoor...
dit is dus niet waar en kan op elk wilekeurig 220v groep aangesloten worden en als je denkt dat er 380 op komt te staan dan heb je het ook fout je hebt namelijk 2 maal de null er ook bij zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22672

Afbeeldingslocatie: http://gatlan.dhs.org/images/GatLAN5.jpg

zoals je ziet 2 voedingen.

in deze kast zitten ook 2 trafo's en zijn de lagere gelijkspanningen met diodes aan elkaar geknoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriT
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-06-2005
Wat zitten we allemaal moeilijk te doen.
Maak een nieuwe groep aan die alleen voor de comp is en klaar.
Dan is het bijna onmogelijk dat die groep uitvalt.
Of je computer trekt zoveel :7

MSI K8N NEO2 - A64 3200+ - 1024 Mb PC3200 - Aopen 600GT - HDD 2x 250 GB - LG 8481B - 19" 920D Hansol - NEc 2510A

• lvh
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Doodsimpel, echt waar!

Je hebt een relais nodig van 220V. Als er stroom van een kring komt, werkt de relais vrolijk en kan je met diezelfde 2 kabels ook voeden. Valt die uit? No problem. Relais valt af en laat de 2 andere kabels voeden :)
Pagina: 1