[RAID] Welke hardware IDE controller?

Pagina: 1
Acties:

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:39
Ik ben tijdens de search al veel ide raid-controller vragen tegengekomen, maar deze zijn allemaal software raid. Welke hardwarematige ide raid controller is het beste? Dus met eigen proc (en eventueel geheugen) onboard?

De RAID controller gaat waarschijnlijk dienen voor 5 Maxtor 80 gig (7200 rpm) schijven.

Verwijderd

De Promise SuperTrak SX6000 is wel aardig... ondersteunt RAID 0/1/0+1/3/5...

Staat in de pricewatch...

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:20

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Zie deze geile gave controller
Kunnen totaal 6 IDE hd's op aangesloten worden.
Let er dus op als je een koopt je wil er een met minstens 5, de meeste hebben max 4.
Dit is de enige die ik ken met 6.
je kunt ook nog max 128MB aan geheugen erop kwijt, is gewoon sdram. Wel minstens 16MB. :9~
picje
Afbeeldingslocatie: http://www.promise.com/product/images/STSX6000.jpg
[edit]Ach ben weer te laat. grrr.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:58
Als 4 ook genoeg is

de adaptec 2400

Repareren doe je zo.

• Milenco
Het wordt waarschijnlijk inderdaad RAID 5, was ik nog vergeten te vertellen.

Max. 6 HD's? Ik dacht dat die dingen tot iets voor 17 waren. Zal wel weer voor SCSI zijn dan :).

Iemand nog andere alternatieven (dan kan ik overwegen ;))?

• Milenco
Is het trouwens ook niet zo omdat er een 32bit pci aansluiting op zit, dat de snelheid wordt belemmerd?

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op zondag 24 februari 2002 23:32 schreef Milenco het volgende:
Is het trouwens ook niet zo omdat er een 32bit pci aansluiting op zit, dat de snelheid wordt belemmerd?
Zoveel zal dat niet uitmaken. Zeker niet met een raid 5 setup. Die promise is een leuke kaart, maar wel duur imo.

Als je er toch zoveel geld voor over hebt waarom ga je dan niet voor SCSI?

Waar ga je het trouwens voor gebruiken?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Op zondag 24 februari 2002 23:32 schreef Milenco het volgende:
Yep ,vooral met via chipsets is dat erg ,gelukkig dat ze nu die patch hebben ,moet je trouwenz wel snelle schijven hebben.

Ik denk dat je in de praktijk met een non-via chipset ongeveer 105~115mb/s wel haalt ,als je andere pci kaarten uit hun nuis zitten de vreten dan :)

• Milenco
Op zondag 24 februari 2002 23:37 schreef thedolf het volgende:

[..]

Zoveel zal dat niet uitmaken. Zeker niet met een raid 5 setup. Die promise is een leuke kaart, maar wel duur imo.

Waar ga je het trouwens voor gebruiken?
Waarschijnlijk voor rippen (dvd's & cd's), netwerk (beetje server), ed.

Bij SCSI zijn de controller misschien wel ongeveer even duur, maar de schijven zelf zijn een paar keer zo duur. Zet maar eens een 320gig RAID5 server op met scsi.

BTW welke RAID is eigenlijk het beste? Raid5 toch? en RAID0 is het snelst?

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Op zondag 24 februari 2002 23:37 schreef thedolf het volgende:

[..]
Waarom niet gewoon 4 (of 6 of 8 :) )X15's in raid 1+0 :P

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Op zondag 24 februari 2002 23:43 schreef Milenco het volgende:

[..]

BTW welke RAID is eigenlijk het beste? Raid5 toch? en RAID0 is het snelst?
Hoe zie jij beste ?

Heb je dit al doorgelezen ??
[topic=310264]
Staat alles uitgelegd.

• Milenco
Op zondag 24 februari 2002 23:45 schreef Bartjuh het volgende:

[..]

Hoe zie jij beste ?

Heb je dit al doorgelezen ??
[topic=310264]
Staat alles uitgelegd.
Jep, al doorgelezen. Vanmiddag voor de 2de keer zelfs. Maar ik weet nog niet of RAID0 of RAID5 sneller is.

• The Dolf
  • Niet online
Op zondag 24 februari 2002 23:44 schreef Bartjuh het volgende:

[..]

Waarom niet gewoon 4 (of 6 of 8 :) )X15's in raid 1+0 :P
Je gaat geen kaart kopen van een dikke €550 alleen voor mp3, dvd en een kleine server imo. Koop dan gewoon een goedkopere kaart (desnoods 2). Die paar % prestatieverschil merk je toch niet

Gezocht!
Router

• The Dolf
  • Niet online
Op zondag 24 februari 2002 23:51 schreef Milenco het volgende:

[..]

Jep, al doorgelezen. Vanmiddag voor de 2de keer zelfs. Maar ik weet nog niet of RAID0 of RAID5 sneller is.
Raid 0 is sneller.

Gezocht!
Router

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Op zondag 24 februari 2002 23:51 schreef Milenco het volgende:

[..]

Raid 0 is het snelst , In lezen en schrijven.
Raid 5 is nagenoeg evensnel in lezen ,alleen schrijven gaat veel trager omdat steeds die optelsom een andere uitkomst krijgt.
Voor raid 5 is hardware raid ook erg aanbevolen omdat anders de proc allemaal tijd gaat stoppen in het berekenen van de parity.

• Milenco
Op zondag 24 februari 2002 23:52 schreef thedolf het volgende:

[..]

Je gaat geen kaart kopen van een dikke €550 alleen voor mp3, dvd en een kleine server imo. Koop dan gewoon een goedkopere kaart (desnoods 2). Die paar % prestatieverschil merk je toch niet
Ik denk dat het voor RAID5 wel degelijk uitmaakt, omdat er dan toch veel meer gerekend moet worden. Als ik dan zo'n cheap-ass kaart koopt dan zit ik constant met 30% load ofzo, en daar heb ik geen zin in. Laat ik het zo zeggen: M'n budget voor een nieuwe hdd config is zo'n 1500 euro, en ik wil goed spul hebben, wat snel is, en tevens wil ik veel ruimte. :)

Verwijderd

In Raid5 is de Adaptec 2400A de snelste maar die kan maximaal met 4 schijven overweg. Iets minder snel (maar ook niet langzaam) is de 3ware 7850. Die heeft 8 poorten, is 64bit (backwards compatible met 32bit) en werkt met ATA133 (binnenkort). De 3ware geeft dus wat ruimte om uit te breiden.

Zie storagereview voor een vergelijking van de 2400A en de 7450 (4 poorts model van de 3ware 7x50 serie).

en dit is dus een 7850:
Afbeeldingslocatie: http://wkamphuis.student.utwente.nl/images/7850.jpg

• Milenco
Op zondag 24 februari 2002 23:55 schreef Bartjuh het volgende:

[..]

Raid 0 is het snelst , In lezen en schrijven.
Raid 5 is nagenoeg evensnel in lezen ,alleen schrijven gaat veel trager omdat steeds die optelsom een andere uitkomst krijgt.
Voor raid 5 is hardware raid ook erg aanbevolen omdat anders de proc allemaal tijd gaat stoppen in het berekenen van de parity.
Hoeveel scheelt het ongeveer dat RAID5 langzamer is in schrijven? Stel dat RAID0 50mb/s leest en schrijft, hoesnel zal RAID5 dat dan doen?

• The Dolf
  • Niet online
Op zondag 24 februari 2002 23:57 schreef Milenco het volgende:

[..]

Ik denk dat het voor RAID5 wel degelijk uitmaakt, omdat er dan toch veel meer gerekend moet worden. Als ik dan zo'n cheap-ass kaart koopt dan zit ik constant met 30% load ofzo, en daar heb ik geen zin in. Laat ik het zo zeggen: M'n budget voor een nieuwe hdd config is zo'n 1500 euro, en ik wil goed spul hebben, wat snel is, en tevens wil ik veel ruimte. :)
Ik doelde eigenlijk op Raid 0.

Om eerlijk te zijn ken ik geen enkele cheap-ass raid 5 controller kaartje

Gezocht!
Router

• Milenco
Op zondag 24 februari 2002 23:58 schreef thedolf het volgende:

[..]

Ik doelde eigenlijk op Raid 0.

Om eerlijk te zijn ken ik geen enkele cheap-ass raid 5 controller kaartje
Klopt, maar ik bedoel die goedkoper Promise kaarten van 40 euro, die alleen raid 0, 1 en 1+0 aankunnen.

BTW, hoe werkt RAID3 eigenlijk? Heb ik nog nergens kunnen lezen?

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Op zondag 24 februari 2002 23:52 schreef thedolf het volgende:

[..]

Wel als hij alles in raid 5 wil gaan draaien.
Anders wordt zijn proc de hele tijd belast omdat hij die optelsom moet uitrekenen.
Voor raid 0 of 1 hoeft het ook niet.

• The Dolf
  • Niet online
Op maandag 25 februari 2002 00:00 schreef Bartjuh het volgende:

[..]

Wel als hij alles in raid 5 wil gaan draaien.
Anders wordt zijn proc de hele tijd belast omdat hij die optelsom moet uitrekenen.
Voor raid 0 of 1 hoeft het ook niet.
Ik zie het nut niet echt in van een raid 5 setup voor een multimedia pc.

Gezocht!
Router

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Op zondag 24 februari 2002 23:58 schreef Milenco het volgende:

[..]

Hoeveel scheelt het ongeveer dat RAID5 langzamer is in schrijven? Stel dat RAID0 50mb/s leest en schrijft, hoesnel zal RAID5 dat dan doen?
Weet ik niet precies ,moet je ff reviews opzoeken denk ,raid 5 is tog ook gewoon striping alleen dan met parity.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Op maandag 25 februari 2002 00:02 schreef thedolf het volgende:

[..]

Ik zie het nut niet echt in van een raid 5 setup voor een multimedia pc.
Ik ook niet ,maja als je geld teveel hebt ,waarom niet :)

Verwijderd

Dit lijkt me echt heel sterk, een moderne cpu kan per seconde best voor enkele gigabytes aan xor berekeningen doen. Het verschil met software en hardware zit hem meer in de intelligentie van de controller en de extra beschikbare poorten.

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-04 10:31

_nethack

We're all MAD here

Op zondag 24 februari 2002 23:59 schreef Milenco het volgende:

BTW, hoe werkt RAID3 eigenlijk? Heb ik nog nergens kunnen lezen?
Bij Raid 3 wordt de data per byte over n-1 schijven gestriped, met de parity op een aparte schijf. (een bestandje van 3 bytes staat dus ook opgeslagen over 3 schijven!!)
Raid 4 lijkt hier op, maar daarbij wordt de data per blok gestriped (meestal 8 of 16KB ofzo) met ook een aparte schijf voor de parity data.
Raid 5 lijkt vervolgens weer op Raid 4, ook striping met blokken data, met als verschil dat ook de parity over alle schijven verspreid staat ipv op één schijf.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Milenco
Op zondag 24 februari 2002 23:57 schreef wkamphuis het volgende:
In Raid5 is de Adaptec 2400A de snelste maar die kan maximaal met 4 schijven overweg. Iets minder snel (maar ook niet langzaam) is de 3ware 7850. Die heeft 8 poorten, is 64bit (backwards compatible met 32bit) en werkt met ATA133 (binnenkort). De 3ware geeft dus wat ruimte om uit te breiden.

Zie storagereview voor een vergelijking van de 2400A en de 7450 (4 poorts model van de 3ware 7x50 serie).

en dit is dus een 7850:
[afbeelding]
De 7850 staat niet in de pricewatch. De 7810B wel (voor over de 700 euro). Voordeel is dat die 65 bit heeft en voor eventueel uitbreiden. Ik kan alleen niets vinden over het geheugen dat erop zit:? Is 64 nou wel of niet nodig met mijn toekomstige config?

Edit

Grote al gevonden:
When I took a closer look it turned out that these were 128K x 32bit SRAM chips from Samsung (K7N403601A). As we can calculate the memory size of not that big: 2 chips 576KB each make the total of 1.125MB. However, the speed of this memory makes up for its relatively small size (it is not just an ordinary SRAM but NtRAM, memory with zero array access cycle).

• Milenco
Op maandag 25 februari 2002 00:04 schreef Bartjuh het volgende:

[..]

Ik ook niet ,maja als je geld teveel hebt ,waarom niet :)
:) Ben bezig met een ultiem prijs/kwaliteit systeem :)

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Op maandag 25 februari 2002 00:05 schreef wkamphuis het volgende:

[..]

Dit lijkt me echt heel sterk, een moderne cpu kan per seconde best voor enkele gigabytes aan xor berekeningen doen. Het verschil met software en hardware zit hem meer in de intelligentie van de controller en de extra beschikbare poorten.
Ja ok ,een normale proc kan wel wat missen ,maar voor servers met 2 of meer xeon's d'r in van enkele (tien)duizenden guldens willen ze natuurlijk elke % van de proccesor gebruiken voor de applicatie die erop draait en niet voor xor berekeningen.

Verwijderd

De 7850 staat niet in de pricewatch. De 7810B wel (voor over de 700 euro).
Zover ik weet wordt de 7x50 serie (nog) niet in Nederland verkocht. Ik heb mijn 7450 in Duitsland gehaalt waar ie zowiezo veeeeel goedkoper was.
Ik kan alleen niets vinden over het geheugen dat erop zit.
Een 3ware 7x10 heeft 1Mb cache (is wat anders dan geheugen), een 7x50 heeft 2Mb cache. De 7x50 is gelijk aan de 7x10 maar een stuk sneller in raid5.
Is 64 nou wel of niet nodig met mijn toekomstige config?
Een 64bit controller heeft minder last van de limiet van de pci-bus dus is wat sneller. Zie het storagereview artikel voor een vergelijking van 32 en 64bit.

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 00:03 schreef Bartjuh het volgende:

[..]

Weet ik niet precies ,moet je ff reviews opzoeken denk ,raid 5 is tog ook gewoon striping alleen dan met parity.
Raid 5 heeft geen striping wel raid 50, dit zijn 2 of meer raid 5 configuraties in spamming

Verwijderd

Op zondag 24 februari 2002 23:01 schreef Milenco het volgende:
Ik ben tijdens de search al veel ide raid-controller vragen tegengekomen, maar deze zijn allemaal software raid. Welke hardwarematige ide raid controller is het beste? Dus met eigen proc (en eventueel geheugen) onboard?

De RAID controller gaat waarschijnlijk dienen voor 5 Maxtor 80 gig (7200 rpm) schijven.
Naar mijn inziens een interesante IDE raid controller is die van LSILogic de i4 heeft 4 poorten is totaal dus 8 schijven,heeft de befaamde I 960 RS I/O processor, ondersteund raid 0-1-3-5-10-30-50-JBOD en is betaalbaar, hij kost $ 325,00 .
Lsilogic heeft de controllers en de technologie overgenomen van AMI .
http://megaraid.lsilogic.com/support/doc/i4_spec.pdf

• Milenco
Op maandag 25 februari 2002 00:59 schreef wkamphuis het volgende:

[..]

Zover ik weet wordt de 7x50 serie (nog) niet in Nederland verkocht. Ik heb mijn 7450 in Duitsland gehaalt waar ie zowiezo veeeeel goedkoper was.
[..]

Een 3ware 7x10 heeft 1Mb cache (is wat anders dan geheugen), een 7x50 heeft 2Mb cache. De 7x50 is gelijk aan de 7x10 maar een stuk sneller in raid5.
[..]

Een 64bit controller heeft minder last van de limiet van de pci-bus dus is wat sneller. Zie het storagereview artikel voor een vergelijking van 32 en 64bit.
Dan wordt het waarschijnlijk toch een 64 bit kaart. Eens ff op wat Duitse sites kijken voor die controller.

• Milenco
Op maandag 25 februari 2002 01:50 schreef liebert het volgende:

[..]

Naar mijn inziens een interesante IDE raid controller is die van LSILogic de i4 heeft 4 poorten is totaal dus 8 schijven,heeft de befaamde I 960 RS I/O processor, ondersteund raid 0-1-3-5-10-30-50-JBOD en is betaalbaar, hij kost $ 325,00 .
Lsilogic heeft de controllers en de technologie overgenomen van AMI .
http://megaraid.lsilogic.com/support/doc/i4_spec.pdf
Deze is ook wel zeer interresant. Alleen jammer dat die 32 bit is, hoeveel er wel een 'stuk' achter de aansluiting zit (3 ipv 2 repen). Zou deze in Nederland of Duitsland verkrijgbaar zijn?

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Op maandag 25 februari 2002 01:11 schreef liebert het volgende:

[..]

Raid 5 heeft geen striping wel raid 50, dit zijn 2 of meer raid 5 configuraties in spamming
Dan moeten ze die fout maar ff recht zetten in de [topic=310264],kijk maar bij raid 5 ,daar staat striping with distributed parity..

• Goodielover
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-02 22:19

Goodielover

Only The Best is Good Enough.

Op maandag 25 februari 2002 01:11 schreef liebert het volgende:

[..]

RAID 5 heeft (volgens mij) wel striping (=het verdelen van de data over meerdere HD's)
RAID 50 is RAID 5 dubbel uitgevoerd, dus elke HD heeft een identiek gevuld broertje. Toegevoegde waarde is minimaal van 50. Bij 5 kan al een schijf uitvallen zonder gegevens verlies, bij 50 meerdere tegelijkertijd en hoe groot is die kans.

Verwijderd

Is het niet zo dat raid50 een raid0 van raid5 is en een raid51 een raid1 van raid5? Raid50 is dan dus sneller als raid5 en raid51 betrouwbaarder als raid5. Op de LKML stond iemand die een raid50 met 32 100Gb schijven draaide. Er zaten 8 schijven op een 3ware 7810 en daar had ie er 4 van in raid0. Best een lekkere 2.6Tb array :P

Trouwens, de kans dat er in een raid meer als 1 schijf uitvalt nog best groot, vaak zijn alle schijven van het zelfde jaar en type dus gaan gemiddeld gelijk kapot. Ik heb al wel eens meegemaakt dat in 1 week 2 schijven van een raid5 naar de .. gingen.

• Milenco
Wat is nou precies het snelst? Zet in de volgorde van snelst naar langzaamst:

RAID0
RAID1
RAID3
RAID5
RAID10
RAID50

:)

• Milenco
Om even weer ontopic te gaan:

Is er een goeie IDE RAID kaart met een 64 bit pci aansluiting? Die niet al te duur is (lees: 700 euro).

En waar kan ik die Lsilogic i4 eventueel krijgen? Op Amazon enzo stond niet :(. (moet dus wel leverbaar zijn naar NL)

• DDX
  • Nu online

DDX

3ware 7x50

www.silentpc.nl is leverancier in nederland

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Milenco
Op maandag 25 februari 2002 21:49 schreef DDX het volgende:
3ware 7x50

www.silentpc.nl is leverancier in nederland
Ik begin nu toch echt te twijfelen. Zal ik gaan voor een alles erop en eraan RAID kaart (de 3Ware 7850 voor 850 euro), of voor een minde goeie (maar ook niet slechte) voor meer dan de helft (LSILogic i4)?

• DDX
  • Nu online

DDX

Op maandag 25 februari 2002 23:07 schreef Milenco het volgende:

[..]

Ik begin nu toch echt te twijfelen. Zal ik gaan voor een alles erop en eraan RAID kaart (de 3Ware 7850 voor 850 euro), of voor een minde goeie (maar ook niet slechte) voor meer dan de helft (LSILogic i4)?
lsilogic is toch 4 kanaals ?
vergelijk hem dan ook ff met de 7450 ;-) (of eigenlijk 7410 ivm raid5 denk)

trouwens ik had de 7850 bij silentpc besteld voor 600 euro (inc btw)
ze hebben een var prijs en een enduser prijs

• Milenco
Op dinsdag 26 februari 2002 00:40 schreef DDX het volgende:

[..]

lsilogic is toch 4 kanaals ?
vergelijk hem dan ook ff met de 7450 ;-) (of eigenlijk 7410 ivm raid5 denk)

trouwens ik had de 7850 bij silentpc besteld voor 600 euro (inc btw)
ze hebben een var prijs en een enduser prijs
LSILogic heeft 4 kanalen, maar op elk kanaal kunnen 2 disk's.

Bij Silent PC betaal ik € 930.41 maar dat is die VAT prijs. Hoe krijg ik de Enduser prijs? En wat is het verschil?

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op dinsdag 26 februari 2002 07:07 schreef Milenco het volgende:

[..]

Bij Silent PC betaal ik € 930.41 maar dat is die VAT prijs. Hoe krijg ik de Enduser prijs? En wat is het verschil?
VAT = BTW, dus je moet er gewoon 19 procent bij optellen (930.41 * 1.19 dus, oftewel € 1107,19).

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

ik had mijn 7450 in duitsland besteld, bij comptronic. Na 2 maanden wachten (problemen bij 3ware) is ie netjes met ups ongestuurd. Het scheelde nogal in prijs, ze hebben nu de 7450 voor € 539,00 en zo te zien geen 7850 (hadden ze eerst wel).

• DDX
  • Nu online

DDX

[..]

2 disken op een kanaal wil je niet bij ide
(ide kan niet lezen/schrijven op beide disken tegelijk)

• DDX
  • Nu online

DDX

[..]
VAR prijs bedoel je ?
dat is voor dealers

930 euro is wel erg veel trouwens

prijzen die ik doorgekregen heb paar weken geleden :

TYPE VAR ENDUSER
7410 302,90 430,18
7450 374,37 517,31
7810 423,15 593,54
7850 487,81 735,12
(ex btw prijzen)

• Milenco
Op dinsdag 26 februari 2002 11:14 schreef DDX het volgende:

[..]

VAR prijs bedoel je ?
dat is voor dealers

930 euro is wel erg veel trouwens

prijzen die ik doorgekregen heb paar weken geleden :

TYPE VAR ENDUSER
7410 302,90 430,18
7450 374,37 517,31
7810 423,15 593,54
7850 487,81 735,12
(ex btw prijzen)
Neeh dat was de Enduser prijs met VAT erbij, dat is 930 met BTW :(.

Bij Maxilla.nl is die trouwens 850 euro incl. BTW :).
Op dinsdag 26 februari 2002 08:39 schreef wkamphuis het volgende:
ik had mijn 7450 in duitsland besteld, bij comptronic. Na 2 maanden wachten (problemen bij 3ware) is ie netjes met ups ongestuurd. Het scheelde nogal in prijs, ze hebben nu de 7450 voor € 539,00 en zo te zien geen 7850 (hadden ze eerst wel).
Ik moet ze maar eens een e-mailtje sturen of ze nog aan dat ding kunnen komen (die 7850).
Op dinsdag 26 februari 2002 11:09 schreef DDX het volgende:

[..]

2 disken op een kanaal wil je niet bij ide
(ide kan niet lezen/schrijven op beide disken tegelijk)
Hmm, dat wil ik idd niet neeh. Die gaat dus waarschijnlijk ook afvallen :(.

• DDX
  • Nu online

DDX

Op dinsdag 26 februari 2002 19:29 schreef Milenco het volgende:

[..]

Neeh dat was de Enduser prijs met VAT erbij, dat is 930 met BTW :(.
ik heb hem voor 600 euro (naja 590 nogwat) bij silentpc vandaan (inc btw)
gewoon mailtje gestuurd vanaf m'n werk
en keurig volgende dag onder rembours.

• Milenco
Op woensdag 27 februari 2002 12:31 schreef DDX het volgende:

[..]

ik heb hem voor 600 euro (naja 590 nogwat) bij silentpc vandaan (inc btw)
gewoon mailtje gestuurd vanaf m'n werk
en keurig volgende dag onder rembours.
Hmm damn, hoe kan ik dat het beste doen. Op de site lees ik niets over hoe ik via een bedrijf dat ding kan krijgen. Gewoon ff een mailtje sturen en dan een fake bedrijf naam opgeven (Milenco BV), en dan m'n adres enzo?

• Milenco
Kan ik het mailtje BTW gewoon in het NEderlands doen? Aangezien de site English is, maar de link Nederlands :?

• Milenco
Kick!

M'n topic zakt weg :'(

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op woensdag 27 februari 2002 20:09 schreef Milenco het volgende:
Kan ik het mailtje BTW gewoon in het NEderlands doen? Aangezien de site English is, maar de link Nederlands :?
Ja, 't is een Nederlandse winkel, mijn oude Escalade 6400 komt er ook vandaan.

Virussen? Scan ze hier!

• Milenco
Op donderdag 28 februari 2002 19:11 schreef wildhagen het volgende:

[..]

Ja, 't is een Nederlandse winkel, mijn oude Escalade 6400 komt er ook vandaan.
En maakt het dan uit of ik een bedrijfsnaam verzin, of dat ik ff overleg met een bedrijf en um daar ophaal? Checken ze dat na ofzo?

• Milenco
anyone?

• DDX
  • Nu online

DDX

sturen alleen onder rembours
geen idee welke regels ze precies hebben of ze var prijs berekenen
gewoon prijslijst opvragen zou ik zeggen....

• Milenco
Op donderdag 07 maart 2002 00:41 schreef DDX het volgende:
sturen alleen onder rembours
geen idee welke regels ze precies hebben of ze var prijs berekenen
gewoon prijslijst opvragen zou ik zeggen....
Done :)

• kieskes
  • Laatst online: 18:44
ff een klein schopje, maar ik zit op dit moment met hetzelfde 'probleem'.

Ik ben ook op zoek naar een HARDware IDE raid controller, maar deze hoeft maar 2 schijven 'aan' te kunnen.
er komen 2 maxtors aan te hangen in RAID1, welke (betaalbare!!) controller raden jullie aan?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-04 21:01
Op donderdag 21 maart 2002 17:15 schreef kieskes het volgende:
ff een klein schopje, maar ik zit op dit moment met hetzelfde 'probleem'.

Ik ben ook op zoek naar een HARDware IDE raid controller, maar deze hoeft maar 2 schijven 'aan' te kunnen.
er komen 2 maxtors aan te hangen in RAID1, welke (betaalbare!!) controller raden jullie aan?
Voor 2 schijven, ga dan voor een Promise Fasttrak

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-04 21:01
RAID-3 is niet echt interessant. Want RAID-5 = RAID-3, maar dan met distributed parity, dus sneller.

RAID-50 heeft weinig zin, want je kan een RAID-5 ook zo inrichten dat er meerdere disks kunnen uitvallen...

Op snelheid van lezen:
RAID-0 (het snelst)
RAID-10 (je kan hier effectief van n disks tegelijk lezen)
RAID-1
RAID-5 (het langzaamst)

Op snelheid van schrijven
RAID-0
RAID-1
RAID-10 (je kan hier effectief maar naar n/2 disks schrijven)
RAID-5 (het langzaamst)

De 3Ware Escalade serie is zekers interessant, maar in het buitenland (Duitsland of Engeland) kunnen de prijzen wel eens veel interessanter zijn dan in Nederland. Alhoewel ze bij Informatique aan het twijfelen zijn om de 3Ware ook in het assortiment op te nemen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• kieskes
Op donderdag 21 maart 2002 17:23 schreef GarBaGe het volgende:

[..]

Voor 2 schijven, ga dan voor een Promise Fasttrak
dat is toch geen echte hardware raid controller?

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Op donderdag 21 maart 2002 17:27 schreef GarBaGe het volgende:
RAID-3 is niet echt interessant. Want RAID-5 = RAID-3, maar dan met distributed parity, dus sneller.

RAID-50 heeft weinig zin, want je kan een RAID-5 ook zo inrichten dat er meerdere disks kunnen uitvallen...

Op snelheid van lezen:
RAID-0 (het snelst)
RAID-10 (je kan hier effectief van n disks tegelijk lezen)
RAID-1
RAID-5 (het langzaamst)

Op snelheid van schrijven
RAID-0
RAID-1
RAID-10 (je kan hier effectief maar naar n/2 disks schrijven)
RAID-5 (het langzaamst)
Dat raid-5 in schrijven het langzaamst is kan ik me voorstellen ,omdat ie steeds ook de parity erbij moet schrijven of veranderen ,maar in lezen is het echt wel sneller als raid-1.
Omdat bij lezen hij de parity gewoon met rust laat omdat er nix veranderd is het gewoon striping wat hij leest ,dus dan gaat het echt wel snel.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Op donderdag 21 maart 2002 17:38 schreef kieskes het volgende:

[..]

dat is toch geen echte hardware raid controller?
Voor raid-1 hoef je echt geen hardware raid controller te nemen.
Raid-1 in zo'n beetje de simpelste raid opstelling en een supergoedkoopkaartje is maar een paar % langzamer als een vet dure kaart dan.

• kieskes
Op donderdag 21 maart 2002 17:40 schreef Bartjuh het volgende:

[..]

Voor raid-1 hoef je echt geen hardware raid controller te nemen.
Raid-1 in zo'n beetje de simpelste raid opstelling en een supergoedkoopkaartje is maar een paar % langzamer als een vet dure kaart dan.
ja, maar onder linux is softwarematig raid1 best een ramp :( ,en daar komt bij dat ik meer vertrouw op hardware raid1, de data wie er op staat is namelijk echt belangrijk, en we kunnen geen downtime veroorloven (en ja we gaan wel voor raid1)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Wat voor ramp verwacht je onder Linux dan?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op donderdag 21 maart 2002 17:38 schreef Bartjuh het volgende:

[..]

Dat raid-5 in schrijven het langzaamst is kan ik me voorstellen ,omdat ie steeds ook de parity erbij moet schrijven of veranderen ,maar in lezen is het echt wel sneller als raid-1.
Omdat bij lezen hij de parity gewoon met rust laat omdat er nix veranderd is het gewoon striping wat hij leest ,dus dan gaat het echt wel snel.
Ik denk dat RAID 5 iets langzamer is, omdat er af en toe partity informatie gelezen/genegeerd wordt.

• kieskes
Op donderdag 21 maart 2002 18:12 schreef OlafvdSpek het volgende:
Wat voor ramp verwacht je onder Linux dan?
heb jij er al ervaringen mee?

mijn eerste testen zijn iig niet succesvol :( ,denk dat hardware raid1 gewoon veel minder gekloot is en 'veiliger'

Verwijderd

mijn eerste testen zijn iig niet succesvol :( ,denk dat hardware raid1 gewoon veel minder gekloot is en 'veiliger'
Ik heb een tijdje geleden een server met linux software raid1 geinstalled welke zowat elke dag crashde (hardware fout). De raid heeft elke keer de crash overleeft. Ook het verwijderen van een van de twee schijven ging goed.

We hebben gelukkig nog geen echte disk-crash meegemaakt, jij wel? Wat was het probleem dan?

• kieskes
Op donderdag 21 maart 2002 20:59 schreef wkamphuis het volgende:

[..]

Ik heb een tijdje geleden een server met linux software raid1 geinstalled welke zowat elke dag crashde (hardware fout). De raid heeft elke keer de crash overleeft. Ook het verwijderen van een van de twee schijven ging goed.

We hebben gelukkig nog geen echte disk-crash meegemaakt, jij wel? Wat was het probleem dan?
mag ik vragen welke distributie je draait hierop? en welke controller?

kun je me nog wat meer vertellen ;) ? hoe heb je de array bijvoorbeeld gemaakt?

Verwijderd

mag ik vragen welke distributie je draait hierop? en welke controller?
Server (to-become database server) draait een zelfgecompilde LFS-distro. Machine heeft twee scsi schijven en geen hardware-raid.
kun je me nog wat meer vertellen ;) ? hoe heb je de array bijvoorbeeld gemaakt?
Ik heb gewoon de softwareraid-howto gevolgt. Eerst alles op disk1 installen en configen, dan in de raidtab instellen dat disk2 een foute disk is. Na een reboot disk2 toevoegen zodat deze een copy van disk1 bevat.

Ik heb alles gemirrord, ook swap. De machine moet altijd kunnen booten, ook als een disk mist. Met lilo-22 kan je makkelijk van een raid1 booten.

hier is de howto die ik gevolgt heb. Machine draait trouwens 2.2.19 (of 2.2.20 met raid-patch, weet ik niet meer zeker).
edit:
foute url gepost, dit is de goede howto

Verwijderd

Op donderdag 21 maart 2002 17:45 schreef kieskes het volgende:
ja, maar onder linux is softwarematig raid1 best een ramp :( ,en daar komt bij dat ik meer vertrouw op hardware raid1, de data wie er op staat is namelijk echt belangrijk, en we kunnen geen downtime veroorloven (en ja we gaan wel voor raid1)
ff voor de duidelijkheid, kieskes probleem was dat hij dacht dat zijn normale ide-poorten hotswappable waren. De machine crashde nadat hij tijdens het draaien zomaar een disk eruit trok... :P

• kieskes
Op donderdag 21 maart 2002 23:47 schreef wkamphuis het volgende:

[..]

ff voor de duidelijkheid, kieskes probleem was dat hij dacht dat zijn normale ide-poorten hotswappable waren. De machine crashde nadat hij tijdens het draaien zomaar een disk eruit trok... :P
neeej, de poorten op de losse highpoint raid controller (dus met de hpt370 chip) normale ide poorten heb ik niet gebruikt :)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op donderdag 21 maart 2002 18:21 schreef kieskes het volgende:
heb jij er al ervaringen mee?
Ja. Niet proberen een RAID install tijdens text-mode setup te maken met RH, want die optie zijn ze vergeten toe te voegen. Verder heb ik er niet echt ervaring mee, wilde gewoon weten wat voor ramp jij had meegemaakt.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dat heeft weinig met Linux te maken. Volgens mij moeten de schijven zelf ook support voor hot swapping hebben of moet je speciale bays hebben.
Pagina: 1