linux: hoe kaart op full-duplex?

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:36

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
We hebben hier een linux bak die als internet gateway fingeert. Hierin zitten een 3Com naar de buitenwereld (ADSL) en een realtek voor intern. Tot voor kort zat het interne netwerk op een hubje, maar dit is pas vervangen door een 10/100 switch.

Nu vermoed ik dat die realtek in die linuxbak nog steeds op half-duplex staat. Alles werkt wel goed, maar zo e.e.a. niet vlotter kunnen werken als die op full-duplex zou staan? tegelijk up- en downloaden enzo.

Maar hoe stel je dat in onder linux? De linux-bak is destijds geconfigureerd door mn vriendin, maar die weet ook niet meer hoe ze dat destijds gedaan heeft...

PS, het is zo'n 8029 dingetje

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Op zondag 24 februari 2002 21:53 schreef hneel het volgende:
We hebben hier een linux bak die als internet gateway fingeert. Hierin zitten een 3Com naar de buitenwereld (ADSL) en een realtek voor intern. Tot voor kort zat het interne netwerk op een hubje, maar dit is pas vervangen door een 10/100 switch.

Nu vermoed ik dat die realtek in die linuxbak nog steeds op half-duplex staat. Alles werkt wel goed, maar zo e.e.a. niet vlotter kunnen werken als die op full-duplex zou staan? tegelijk up- en downloaden enzo.

Maar hoe stel je dat in onder linux? De linux-bak is destijds geconfigureerd door mn vriendin, maar die weet ook niet meer hoe ze dat destijds gedaan heeft...

PS, het is zo'n 8029 dingetje
Dat is toch een 10mbit realtek :?
Hoe weet je trouwens dat ie op half duplex staat ?
edit:

euhm, never mind ik dacht dat je zei dat ie 100mbit was :z

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 21:19

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Op zondag 24 februari 2002 22:00 schreef Predator het volgende:

[..]

Dat is toch een 10mbit realtek :?
Hoe weet je trouwens dat ie op half duplex staat ?
edit:

euhm, never mind ik dacht dat je zei dat ie 100mbit was :z
Is inderdaad een 10 Mbit ding.
Realtek heeft op de website dos toolstjes om de config uit te lezen. Even zoeken onder downloads zou ik zeggen.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Verwijderd

Ik zou die kaarten heel snel omwisselen, de realtec aan je adsl, en die 3com voor je interne netwerk!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ja wissel die kaarten ff om want die 3com is hoe dan ook bteter ook op 10 mb dan die realtek

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

hoe snel is je adsl ??? hoger als 10 mbit ?

het omruilen van die kaartjes zou inderdaad effect kunnen hebben .. maaruh hmmm kijk eens naar de Load van de proccessor van die gateway .. als die gemiddeld laag is (of nooit zeer hoog komt) dan zo ik het zo laten want als je ADSL niks hogers bied dan kan jij wel max gaan zitten maar dan merk je nog niks . btw wil je nu echt performance verbetering .. ik heb hier zelf Linux en Freebsd geprobeerd ik haal persoonlijk meer uit de BSD nat dan die van linux.

ik heb nu zelfs voor een paar maten dit gedaan en die zeggen zonder dat ik ze erop wijs dat zelfde, de performance is verbeterd

Tja vanalles

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op maandag 25 februari 2002 00:25 schreef vso het volgende:
ik heb hier zelf Linux en Freebsd geprobeerd ik haal persoonlijk meer uit de BSD nat dan die van linux.
Ehm Free BSD is toch ook op linux gebaseerd of praat ik nu onzin

• flipm0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-11-2025
Op maandag 25 februari 2002 08:10 schreef TrailBlazer het volgende:

[..]

Ehm Free BSD is toch ook op linux gebaseerd of praat ik nu onzin
Nu praat je onzin ;)
FreeBSD is gebaseerd op BSD-Unix, da's ontwikkeld op de Berkeley universiteit (BSD = Berkeley Sofware Distribution)

Maargoed, je netwerkkaart. Waarschijnlijk moet je bij het laden van de module voor je realtek (of je 3com als je ze gaat omruilen) een module parameter opgeven (bv. modprobe 3c59x.o options=12), je moet even in de documentatie van de module kijken welke precies. Als je de support voor de kaart in de kernel hebt gecompiled, moet je je kernel configuratie even handmatig aanpassen en je kernel opnieuw compilen.

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Ehm, die 3Com is ook maar gewoon een 10-Mbits kaartje, net als de Realtek. Dus dan lijkt het me weinig uitmaken om ze om te wissellen.

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Hmm, ik heb al in de ne2k-pci.c file zien staan dat die geen support heeft voor full-duplex. En op internet zag ik dat er andere varianten van die file zijn waar dat wel in zit. Wellicht tijd voor een kernel update ofzo.

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-06 15:39

RetepV

ALLES valt te repareren

Op maandag 25 februari 2002 09:58 schreef hneel het volgende:
Ehm, die 3Com is ook maar gewoon een 10-Mbits kaartje, net als de Realtek. Dus dan lijkt het me weinig uitmaken om ze om te wissellen.
Die 3COM belast de processor heel wat minder dan die RTL8029. Ik zou ook de 3COM op het netwerk aansluiten waar het meeste verkeer over heen gaat. Meestal is dat het lokale netwerk en niet de ADSL. Dus op zich zit er wel wat in om ze uit te wisselen.

Netwerkkaarten pikken _alle_ pakketjes van het subnetwerk op, alleen al om te kunnen zien of de pakketjes ueberhaupt voor hen bedoeld zijn. Dat betekent dat een netwerkkaart altijd belast wordt, zelfs als geen enkel pakketje voor hem is.

Maar goed, aan de andere kant is de processorbelasting met 10Mb/s volgens mij toch al niet zo hoog, dus of je er echt iets van merkt durf ik niet te zeggen :).

Macbook Pro

• flipm0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-11-2025
Op maandag 25 februari 2002 10:21 schreef RetepV het volgende:

[..]

Netwerkkaarten pikken _alle_ pakketjes van het subnetwerk op, alleen al om te kunnen zien of de pakketjes ueberhaupt voor hen bedoeld zijn. Dat betekent dat een netwerkkaart altijd belast wordt, zelfs als geen enkel pakketje voor hem is.
Hij schreef dat ie was overgestapt op een switch, dus in zijn geval krijgt de netwerkkaart alleen pakketjes die voor hem bedoeld zijn.
Pagina: 1