2 keer Dolby Surround (5.1) apparaten aansluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 21:48
Ik heb een Sony Dolby Prologic versterker en kan daar dus een DVD speler op aansluiten op de 5.1 ingangen (of hoe dat ook mag heten).

Ik wil ook de Soundblaster Live Platinum kopen, en die heeft ook Dolby 5.1 uitgangen..

Hoe kan ik beide dingen tegelijk op mijn versterker aansluiten?
Is er iets van een switchbox ofzo?

• Ozzy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 10:50

Ozzy

omnia mutantur, nihil interit

Met een Prologic versterker kan je geen 5.1 signaal 'echt' weergeven. Wat bedoel je precies met '5.1 ingangen'. 6 tulpgaten, of digitale coax ingang, of optisch ingang??

Het ligt een beetje aan het type, maar meestal zitten er een aantal ingangen op zo'n apparaat. En aan de voorkant of met de AB kan je een input selecteren.

O dag schoonheid, dag schoonheid, dag schoonheid, dag, dag!

Verwijderd

je hebt dus een AC3-ready receiver, maar hoe kom je er bij dat de SB Live Platinum 5.1 analoge uitgangen heeft? Die heeft alleen 2 analoge stereo-uitgangen voor quadraphonisch geluid, of een Live!Surround optie, geschikt voor Dolby Pro Logic/Digital receivers. Verder ook nog S/P-DIF connectors, maar ik denk niet dat jouw receiver die heeft...

maar om je vraag te beantwoorden: geen flauw idee of er van die switchboxjes bestaan voor 6 kanalen, maar 't lijkt mij dat je gewoon 3 van die stereo switchboxjes kan gebruiken. (disclaimer: die switchjes die je bij de handige harry koopt zijn nou niet bepaald "audiofiel" verantwoord)

Verwijderd

ozzy> er zit vaak maar 1 zo'n AC-3 ready (tenminste, als ie dat bedoelt :)) input op zo'n receiver...dat zijn dus 6 analoge inputs, waarop je een DVD speler met AC-3 decoder kunt aansluiten, of een geluidskaart die dit ondersteunt, of een losse decoder, etc, etc....

• Ozzy

Ozzy

Die 6xtulp gaten dus?

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-08 15:31

reapher

Z POWER

heeft je dvd kaartje dan geen digital out, ik heb er nog geen een gezien met 6 tulip stekkertjes, hoewel het wel kan natuurlijk.

Click hier niet

Verwijderd

AFAIK hadden we 't hier over losse DVD spelers, die beschikken over een AC-3 decoder....

/me heeft ook nog nooit een decoderboard voor de pc gezien met 5.1 analoge uitgangen.

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 21:48
Sorry voor de verwarring... Ik ben niet zo heel erg in de audiowereld op de hoogte....

Verwijderd

"Met een Prologic versterker kan je geen 5.1 signaal 'echt' weergeven"

Hoe kom je daar nou bij?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Nou ben ik niet zo heel erg into surround dingen, maar als de DVD speler een AC3 decoder heeft, en 6 analoge uitgangen, dan is het enige wat er nog nodig is voor een dolby prologic receiver om dolby digital te kunnen weergeven, is een extra amp voor een extra achterkanaal. Nou het dolby digital ready zal wel precies dat inhouden.

Jag

Verwijderd

een dvd met ac3 decoder kun je ook via een dts uitgang (digitale uitgang) op je prologic of digitale versterker aansluiten.op deze manier kun je dolby digital op je prologic versterker weergeven mits je boxen dit wel aan kunnen (de achterkanalen) aan gezien met dolby digital de boxen nogal wat te verduren krijgen
mzzl jeroen

• Ozzy

Ozzy

DTS is wat anders dan alleen maar een uitgang. DTS (Digital Theatre System) is net als AC-3 een geluidsformaat van 6 kanalen, alleen heeft DTS een veel lagere compressie, waardoor het meer ruimte in beslag neemt, maar wel beter geluid voortbrengt.

AC-3 en DTS-signalen kunnen allebei door dezelfde digitale of optische aansluiting. Alleen moeten die dan WEL op de receiver aanwezig zijn, en die receiver moet "begrijpen" wat het signaal inhoudt.

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 00:52

GaMeOvEr

Is een hork.

Jezus,

Wat een partij bullshit wordt hier gelult zeg... een DTS-uitgang ??? Dolby Digital op een Pro-Logic versterker met extra AMP ?

Man, man, man...

Er zijn twee soorten digitale in/uitgangen.

Coaxiaal (elektrisch, dat is een enkel tulpje, vaak oranje van kleur)
Optisch (Plastic nokje, voor optisch kabeltje in te prikken.

En dan heb je nog de Analoge in/uitgangen, dit zijn 6 tulpjes, omschreven als Fr(FrontRight)/Fl(FrontLeft)-Rr(RearRight)/Rl(RearLeft)/Center/Sub

Dit is dus een analoge uitgang, die als je DVD-speler zo'n 6 kanaals uitgang heeft, dan kun je die op je dolby digital ready receiver/versterker aansluiten.

Als je DVD speler zo'n uitgang heeft, heeft die DVD-speler een interne Dolby Digital decoder, en gooit hij een analoog signaal naar je receiver/versterker, die vervolgens dat signaal rechtstreeks naar je versterker gedeelte toe knalt, zonder dus iets met geluidsregeling of decodering te doen.

Als je dus en digitale en analoge inputs hebt, kun je dus

de twee stereo outputs van je SBlive op de analoge 6-kanaals input doen. (Fr/Fl/Rr/Rl)

De digitale output van je DVD op je optische of elektrische digitale input doen.

Als je versterker GEEN digitale inputs heeft, zul je dus met van die rotte schakelkastjes moeten werken, en zover ik weet zijn er geen kant-en-klare 6-kanaals schakelkastjes.

FF voor de verduidelijking:

- Een Dolby Pro-Logic receiver/versterker kan GEEN dolby digital decoderen. (dolby pro-logic is namelijk analoog...)

- Het is heel essentiel om te weten wat voor aansluitingen je apparatuur allemaal heeft.

SP/diff = Digitale, coaxiale (tulpje) in- uitgang = Staat helemaal los van DTS, DTS is een codering, (zoals dolby digital) geen aansluit standaard.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Oh jee, maken we de alleswetende boos? :o

Damn hee, waar is dat neerbuigende voor nodig?

Bijna alles van wat jij zegt vindt je terug in de bovenstaande posts

Verder had Jag wel gelijk met die extra amp. Normaal gesproken is bij Dolby Pro Logic het achterkanaal mono, daarom wordt er ook 1 amp voor het achterkanaal gebruikt. Bij een AC-3 ready receiver is in de modus waar de 5.1 dedicated ingangen gebruikt worden een gescheiden achterkanaal nodig, vandaar een 2 amps voor het achterkanaal.

Als we dan toch antz gaan fokken: S/P-DIF is met 1 F, er bestaan geen interfacefaces...

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Oh jee, maken we de alleswetende boos?[/quote]Nee hoor, maar er is al verwarring genoeg op Surround gebied, zonder dat mensen (die behulpzaam proberen te zijn, dat wel) diverse termen door elkaar gaan smijten.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Damn hee, waar is dat neerbuigende voor nodig?[/quote]Heb je gelijk in, Sorry...<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Bijna alles van wat jij zegt vindt je terug in de bovenstaande posts[/quote]Klopt, maar nu hopelijk wat duidelijker omschreven, met de juiste termen... ;)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Verder had Jag wel gelijk met die extra amp. Normaal gesproken is bij Dolby Pro Logic het achterkanaal mono, daarom wordt er ook 1 amp voor het achterkanaal gebruikt. Bij een AC-3 ready receiver is in de modus waar de 5.1 dedicated ingangen gebruikt worden een gescheiden achterkanaal nodig, vandaar een 2 amps voor het achterkanaal.[/quote]Je kunt met Dolby Pro-logic geen Dolby Digital decoden, omdat dolby digital 5.1 discrete kanalen heeft, Dolby Pro-logic haalt zijn informatie uit het standaard stereo signaal, het center-kanaal wordt gefilter uit de stereo info, en het achter-kanaal wordt gematrixed uit het stereo signaal. Een Dolby Pro-logic decoder kan niks met de "discrete" kanalen van Dolby Digital, omdat het nu eenmaal 5.1 dedicated signalen zijn, i.p.v. normaal stereo waar wat mee gerommeld wordt.

Dat van die extra amp voor achter kan dus wel, maar dan heb je nog steeds geen center...<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Als we dan toch antz gaan fokken: S/P-DIF is met 1 F, er bestaan geen interfacefaces...[/quote]Owh mijn god, een typo... :+

Aannames zijn fataal.

• Ozzy

Ozzy

Of ik ben dement en blind aan het worden, maar ik gebruik volgens mij precies dezelfde termen als jou??

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Je kunt met Dolby Pro-logic geen Dolby Digital decoden, omdat dolby digital 5.1 discrete kanalen heeft, Dolby Pro-logic haalt zijn informatie uit het standaard stereo signaal, het center-kanaal wordt gefilter uit de stereo info, en het achter-kanaal wordt gematrixed uit het stereo signaal. Een Dolby Pro-logic decoder kan niks met de "discrete" kanalen van Dolby Digital, omdat het nu eenmaal 5.1 dedicated signalen zijn, i.p.v. normaal stereo waar wat mee gerommeld wordt.[/quote]Ik zei ook niets over dat decoderen, dat wordt geheel door die AC-3 decoder van de DVD speler gedaan. Die gooit het er dus uit als een analoog signaal, per kanaal (6 in totaal) wat daarna weer versterkt wordt door de A/V (Pro Logic) receiver.
Bij die "AC3-ready" modus op je receiver, waarbij de 5.1 analoge input wordt gebruikt wordt er dus niets gedecodeerd, maar het wordt versterkt...

• Jag

Jag

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Als we dan toch antz gaan fokken: S/P-DIF is met 1 F, er bestaan geen interfacefaces...[/quote]lol :)

Silacoid heeft het al uitgelegd eigenlijk (mijn dank), maar hier komt het nog een keer, compleet:
de dvd speler heeft dus een AC3 decoder. Hij heeft als output dan ook een 5.1 kanaals analoog signaal, 6 rca sockets dus (oftewel tulpjes). Die verbind je met de receiver, een AC3 ready receiver. Dit is (denk ik) een vierkanaals (plus sub waarschijnlijk) receiver met een extra pre- en poweramp voor een extra achterkanaal.

Maar goed, het ging over twee apparaten aansluiten op een zo'n receiver. Ik denk dat je daarvoor wel een switchbox kan kopen, en ik denk niet dat zoiets een hoorbaar verschil oplevert. Je kan zoiets ook zelf maken natuurlijk.

Jag

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Als je het over een Dolby Digital Receiver hebt, hebben die dingen zover ik ze gezien heb altijd de 6 volledige ingangen, inclusief Center. Alleen de Sub is alleen maar een line-level doorlussertje naar de Sub-out.

Dan heb je dus ook geen extra Amp nodig.

Als je een gewone Dolby Pro-logic Receiver/versterker hebt, die geen 6 kanaals ( 5.1 ) ingang heeft, kun je gewoon geen DD decoden, ook niet met extra Amp.

Met die extra Amp zou je hoogstens 4.1 kunnen krijgen, door op je bestaande receiver de Front uitgangen te doen, en op je extra Amp de rear-uitgangen. Dan ga ik er ff van uit dat je Receiver/Amp een Sub uit heeft, anders wordt het gewoon 4.0 .

Ozzy, ik bedoelde jou niet, het ging voornamelijk over Xanandu en jabadah, en in mindere mate Jag, over dat verhaaltje met extra Amp.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Relax, waar heb je dat ons horen zeggen dan? :)
Heb geen 1x de woorden in mijn mond gehad die zeggen "DPL receiver kan DD decoden"...

En wat ik zei klopte echt wel hoor...

normaal: amp voor front-left, front-right, center, rear
ac-3 ready: hetzelfde, maar 2 amps voor rear, nl. rear-left en rear-right...

we hebben 't nu niet over de .1, die wordt namelijk of verdeeld over de 2 front kanalen, of via een pre-out naar een actieve sub geroute....

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik snap wel wat je bedoelt Silacoid, maar alsnog, dan is je Center geen discreet signaal, omdat hij die info uit de links en rechts stereo info wil halen, de FL en FR Output van je DVD(Als je een gewoon Pro-logic aanzet) daar zit echter niet voldoende info voor het Center kanaal in, omdat je DVD-player al een apart outputje heeft voor de Center informatie. Vandaar ook dat ik zeg dat je dan maximaal 4.1 geluid hebt.

Trouwens, ik ben ook relaxed hoor, en ik heb ook nix over jou gezegd... ;)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

ok, no offence taken hoor :)

ben 't ook wel met je eens dat het center kanaal niet discreet is in pro logic mode, maar vind je het erg als ik er bij blijf dat ie in 5.1 / ac3-ready mode wel discreet is, mits je 'm uiteraard aansluit?

• Jag

Jag

Je bent iedereen hier aan het afzeiken, en dat is inclusief mij. Maar je snapt zelf het verhaal niet wat ondertussen al drie keer verteld is.
Ik weet niet eens of het waar is wat ik vertel, maar je interperteerd mijn verhaal in ieder geval fout.
Een dolby prologic receiver decodeert normaal gesproken, uitgaande van een stereo signaal. Dit zijn een aantal simepele bewerkingen waarbij freq bereik wordt veranderd en er delays in worden aangebracht en zo. Maar dat boeit helemaal niet. Als je een AC3 ready receiver gebruikt in AC3 modus, dan gebruik je alleen het versterker gedeelte. Dat houdt dus in dat je vijf kanalen versterkt, en de sub out rechtstreeks doorstuurt. Het decoderen doet de dvd speler dus. Wel een discreet center kanaal dus. En ook stereo surround. Alleen heeft die AC3 ready receiver wel een extra amp nodig omdat ie nu ipv één kanaal voor achter er twee heeft.
En kan je ophouden met andere mensen afzeiken aub?

Jag

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

*zucht* <BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Je bent iedereen hier aan het afzeiken, en dat is inclusief mij. Maar je snapt zelf het verhaal niet wat ondertussen al drie keer verteld is.[/quote]Luister Jag, ik ben niemand aan het "afzeiken" zoals jij het zegt, ik heb alleen kritiek op een aantal zaken dat hier verteld worden, en ik ben met je eens dat ik dat mijn eerste post nogal lomp gebracht heb OK ? En trouwens, kritiek op jou mag dus ook niet ?<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR> Maar je snapt zelf het verhaal niet wat ondertussen al drie keer verteld is.[/quote]

Ik snap jullie verhaal wel, maar jullie het mijne niet... Ik zal wel onduidelijk typen.
Mijn verhaal ging gedeeltelijk over als je een niet "AC3-ready" receiver hebt, en dat dan pas die extra Amp ter sprake kwam.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Als je een AC3 ready receiver gebruikt in AC3 modus, dan gebruik je alleen het versterker gedeelte. Dat houdt dus in dat je vijf kanalen versterkt, en de sub out rechtstreeks doorstuurt. Het decoderen doet de dvd speler dus. Wel een discreet center kanaal dus[/quote]Klopt als een bus.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>En ook stereo surround. Alleen heeft die AC3 ready receiver wel een extra amp nodig omdat ie nu ipv één kanaal voor achter er twee heeft.[/quote]En dat klopt dus niet...

Als hij namelijk AC3 voorbereid is, heeft hij al 5 afzonderlijke eindtrappen in zijn versterker gedeelte zitten... Anders zou het namelijk gedeeltelijk alleen maar een Pre-Amp zijn, en mag hij zich dus niet "AC3-ready" noemen.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>En kan je ophouden met andere mensen afzeiken aub?[/quote]

Zoals gezegd, dat deed ik alleen in mijn eerste post, en daar heb ik al mijn excuses voor aangeboden.

Schijnbaar kan jij het niet hebben fout te zitten ?

Ik heb veel respect voor je kennis Jag, en je weet ongetwijfeld (zoal hier ook duidelijk in dit forum te lezen) is veel van Audio, maar je geeft al aan dat je niet zo thuis bent in Surround zaken, zou het dan niet kunnen dat je het mis hebt ?

Aan de andere kant, misschien typ ik gewoon zo onduidelijk, en snappen jullie allemaal niet wat ik bedoel.

Aannames zijn fataal.

• Jag

Jag

Hier ben ik weer, net terug van uitgaan (wel nuchter hoor :)).<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Luister Jag, ik ben niemand aan het "afzeiken" zoals jij het zegt, ik heb alleen kritiek op een aantal zaken dat hier verteld worden, en ik ben met je eens dat ik dat mijn eerste post nogal lomp gebracht heb OK ? En trouwens, kritiek op jou mag dus ook niet ?[/quote]Ok, ik neem mijn kritiek terug *Jag rookt vredespijp*.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Als hij namelijk AC3 voorbereid is, heeft hij al 5 afzonderlijke eindtrappen in zijn versterker gedeelte zitten... Anders zou het namelijk gedeeltelijk alleen maar een Pre-Amp zijn, en mag hij zich dus niet "AC3-ready" noemen.[/quote]Ik zou me kunnen vergissen hoor, maar volgens mij bedoelen we echt exact hetzelfde.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>maar je geeft al aan dat je niet zo thuis bent in Surround zaken[/quote]Klopt, ik ben niet zo thuis in surround audio, maar daar komt hopelijk verandering in, ben aan het bijleren op een surround audio forum en hier. Maar ik kan het helaas niet aan den lijve ondervinden, ben nu bezig met een PA installatie te bouwen, en dat kost al genoeg (lees veels te veel) knaken. Ik vind de toepassing van surround te klein om het grote bedrag te rechtvaardigen. Neemt niet weg dat ik erg veel bewondering heb voor mensen die hun keldertje ombouwen tot echte thuisbios, echt schitterend. Maar het blijft wennen, H(ome(T(heatre) op (bijna)HiFi niveau.

Jag

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

[blij-modus]

* GaMeOvEr rookt met Jag mee !

[/blij-modus]

Het is wel vet als je het eenmaal hebt, alleen je budget voor Speakers moet nu X2 zijn, en dan hebben we het nog niet over de prijzen die een goede Sub(s) kost...

Tevens heb je ook een nogal prijzige Receiver/Amp nodig...

Maar als je het eenmaal hebt staan, en je ragt er een DVD'tje in, krijg je wel weer een lekker warm gevoel van binnen...

Waar volgens mij de spraakverwarring ontstond is hier :

Jij vertelde :<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>En ook stereo surround. Alleen heeft die AC3 ready receiver wel een extra amp nodig omdat ie nu ipv één kanaal voor achter er twee heeft.[/quote]Waarop ik wist te melden :<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>En dat klopt dus niet...
Als hij namelijk AC3 voorbereid is, heeft hij al 5 afzonderlijke eindtrappen in zijn versterker gedeelte zitten... Anders zou het namelijk gedeeltelijk alleen maar een Pre-Amp zijn, en mag hij zich dus niet "AC3-ready" noemen.[/quote]Volgens mij ging het op dat stukje een beetje mis... :)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

snif wat mooi, we zijn weer een blije familie ;)
Pagina: 1