Toon posts:

[FreeBSD]Newbie vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb de gok gewaagd en FreeBSD 4.3 geinstalleerd op me ouwe bakkie :) Nu is de installatie klaar ne heb wat extra spul erop gegooid via stand/sysinstall. Ik heb o.a. geluidspakket, x windows, afterstep geinstalleerd. Ben nu beetje de weg door de directoy aan het vinden maar wil graag me x windows opstarten !! Lekker browsen want me router geeft een ip adres aan me FreeBSD dus dat lukt zo te zien.

Nou wil ik graag me x windows of afterstep opstarten of iets waarmee ik in een grafische shell kom anders kan ik ook niet via netschaap het net op. Nou las ik dat je dat spul moet opstarten vanuit usr/ports.

Alleen kan dat niet want als ik cd usr doe en dan ls dan euh vind ie geen ports :?

Kan iemand me vertellen hoe ik in x windows moet komen ?!

Thnx !! :)

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:37
ik heb geen verstand van bsd maar probeer is: startx

Verwijderd

Topicstarter
In de root doe ik startx: Command not found :) thnx by the way :)

Verwijderd

update je locate database en probeer het opnieuw

ik meen dat het iets is van: /usr/libexec/locate.updatedb

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
om locate up te daten gebruik ik altijs

als su:

locate -u

• besmart
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10-2015

besmart

fanta share the fun

Lees het handboek en je weet hoe het werkt. Er moet eerst een config aangemaakt worden.

Succes

BeSmart! Everything goes well | photographs by Canon EOS 5D - Canon L 24-70 USM - Canon 70-300 USM IS

Verwijderd

Topicstarter
Lo thnx zal, ff ;) het handboek doorlezen. Bedankt voor de replies :) vind het wel vreemd dat ik die ports nog steeds niet kan vinden ondanks die database update.

• besmart

besmart

fanta share the fun

Misschien heb je geen ports geïnstalleerd?

/stand/sysinstall

configuration
packages
ports

BeSmart! Everything goes well | photographs by Canon EOS 5D - Canon L 24-70 USM - Canon 70-300 USM IS

• besmart

besmart

fanta share the fun

Volgens mij heb je GEEN ports nodig om X te kunnen draaien hoor. Gewoon X-Windows installeren en voila.
Wel even in dat handboek het onderdeel X-Windows lezen hoe je hem kan opstarten etc.

Verwijderd

Op zondag 24 februari 2002 17:40 schreef TylerD het volgende:
Kan iemand me vertellen hoe ik in x windows moet komen ?!

Thnx !! :)
Heb je de XFree Server geinstalleerd ?
Zo ja, dan moet je de X-Server configureren met XF86Setup

X-windows bestaat trouwens niet.
Het is X Window, The X Window System, X, X11 of XFree86.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas vind ik bij sysinstall geen ports onderdeel. heb al wel het hele x windows geinstalleerd, is Gnome trouwens ook geen desktop (correct me if I am wrong). Ben nu dat handbook aan het doornemen morgen ff uitprinten op werk :) Ik hou jullie op de hoogte als het lukt.....ooit ;):P

Verwijderd

xinit?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 24 februari 2002 21:45 schreef epauli het volgende:

[..]

Heb je de XFree Server geinstalleerd ?
X-windows bestaat trouwens niet.
Het is X Window, The X Window System, X, X11 of XFree86.
LoL blijf een vastgeroeste windhoos junk he :) euh ben nu bij sysinstall het hele x pakket (alles wat x is LoL) aan het installeren duz ben benieuwd.

Verwijderd

Topicstarter
Euh nou hep op werk duz ff het handbook uitgedraaid (was toch maar 514 blz.) :) ennu nou moet ik dus X Window installeren oftewel XFree86. Dit moet ik volgens het handbook doen in cd usr/ports/x11/XFree86-4.

Echter hij geeft aan: No such file or directory.

Dat klopt want als ik cd usr doe en dan ls dan geeft ie geen ports dir weer :(

Kan iemand me vertellen waar ik die "ports" dir vandaan tover :?

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zoals al eerder gezegd zou je de ports collectie moeten kunnen installeren met /stand/sysinstall.

Het is alweer een tijdje geleden dat ik met FreeBSD heb gestoeid maar het zou iets moeten zijn als post install en dan voor de ports kiezen ofzo.

Een beetje rondneuzen in sysinstall, dan vind je het wel. :)

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 21:20 schreef TylerD het volgende:
Euh nou hep op werk duz ff het handbook uitgedraaid (was toch maar 514 blz.) :) ennu nou moet ik dus X Window installeren oftewel XFree86. Dit moet ik volgens het handbook doen in cd usr/ports/x11/XFree86-4.

Echter hij geeft aan: No such file or directory.

Dat klopt want als ik cd usr doe en dan ls dan geeft ie geen ports dir weer :(

Kan iemand me vertellen waar ik die "ports" dir vandaan tover :?
/stand/sysinstall
> distrib > ports installeren

Verwijderd

Topicstarter
Hoera thnx !! Heb het gevonden, thnx voor de snelle replies :) :) Zat idd in stand/sysinstall en is nu ports aan het installen. Ben ook maar een oude windhoosrot !! ;) Maar moet zeggen dit is wel cool !!

Verwijderd

installeren dan meteen ook ff XFree86 distributie als je toch de ports moet installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Ok na wat andere problemen zoals error codes 1 enzo is het me gisteren gelukt om dan uiteindelijk de XFree86 te installen en de ports en alle libraries :)

Ok en dan nu het configureren (als root)

XFree86 -configure
XFree86: Command not found

Euh....... ook google helpt me niet :(

Iemand anders :)

• saviour
  • Niet online
xf86config
XF86Setup

Verwijderd

Topicstarter
Zo das echt snel Saviour :) thnx ff proberen !!

• saviour
  • Niet online
Op woensdag 27 februari 2002 22:18 schreef TylerD het volgende:
Zo das echt snel Saviour :) thnx ff proberen !!
:+ Suc6, laat het maar weer weten als het niet lukt.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De X die je met FreeBSD meeinstalleert is wel ouwe meuk.
Als je wat verder bent met FreeBSD en je wilt serieus werken met FreeBSD zou je het toch met de portscollection (met cvs vernieuwd) moeten doen.
Pagina: 1