![]() ![]() | |||||||||||||||
Iedereen schrijft momenteel reviews voor GoT, dus ook ik moest eraan geloven Dus SuSE 7.3 it is. Loop naar de winkel/boekhandel en haal een pakket SuSE 7.3, installeer dat en als er iets fout gaat : Bel de helpdesk. --Klaar! Wat zeg je ? Je wilt hem downloaden ? Je wilt geen 45 Euro betalen? Ow.. OK, lees dan maar verder Deze review gaat van hetvolgende uit :
Woooh! We gaan beginnen! Eerst moeten we naar een FTP-Server waarop een SuSE mirror staat. Aldaar aangekomen halen we de volgende files weg : bootdisk, modules, modules2 en eventueel rescue (Voor het geval dat het verderop helemaal in de soep loopt Stop nu disk genaamd 'boot' in je floppy drive, en reboot je computer. Als het goed is, komt onderstaand scherm nu tevoorschijn : ![]() SuSE zal even bezig zijn, en zal daarna ervan uitgaan, dat je de installatie CD-ROM hebt... Die hebben wij dus niet ![]() ![]() Nadat we SuSE dat duidelijk hebben gemaakt, zal hetvolgende scherm verschijnen, waarin je de taal van jouw keuze kunt invullen , hierna moeten we de keyboard-map invullen. ![]() ![]() Hierna komen we in het hoofdmenu van SuSE's installatieprogramma. Hier kunnen we bijv. drivers laden voor SCSI kaarten, PCMCIA, netwerkkaarten e.d. Aangezien ik via kabel internet zal ik mijn netwerkkaart moeten laten detecteren door de volgende keuzes te maken : Kernel modules (hardware drivers)-> Autodetect modules , deze laatste voer je 2 keer uit, eentje voor elke module-diskette.hetgeen bij mij de volgende plaatjes oplevert:
Nadat we zijn teruggekeerd naar het hoofdmenu, starten we nu de installatie. Hier zal SuSE aan ons vragen waar we de installatie vanaf willen halen, FTP, NFS, CDROM of van de HD.. Wij kiezen voor FTP : ![]() Aangezien we ervoor gekozen hebben SuSE via internet te installeren, moeten we de netwerkinstellingen invullen, ikzelf maak gebruik van een klein netwerkje met een router-computertje. het routertje is IP 192.168.1.20, tevens gateway & DNS-server , de computer waarop ik SuSE wil installeren zal gebruik maken van IP 192.168.1.30 en de hostname zal gathering.at.nos gaan worden. Dit gegoochel met IP-adressen e.d. kan natuurlijk worden voorkomen door het gebruik van een DHCP server. Het bovenstaande verhaal levert trouwens de onderstaande plaatjes op:
Hierna zal de setup van SuSE het e.e.a. gaat downloaden en in de tijdelijke ramdisk gaan zetten. Als dit gebeurt is, kunnen we kiezen voor de soort installatie die we willen doen : ![]() Wij kiezen in dit geval voor Install Linux from scratch. Hierna vraagt SuSE wat we met de harde schijf van plan zijn: ![]()
We gaan nu n.l. de partities aanmaken, en als je de verkeerde partitie wist, omdat je bovenstaande tips niet hebt opgevolgd, ben je alles kwijt, en dat is geen pretje * moto-moi knows first hand. Hierna komt een stukje uit een review van nelske, die ik even schaamteloos heb ge We doen even een klein stapje uit het installatie verhaal en gaan toch wat dieper in op deze zaken, aangezien het wel zo handig is om enigszins te weten wat we nu aan het doen zijn. Ten eerste kent GNU/Linux geen schijfletters zoals Windows dat kent. Dit heeft wat voordelen die je vanzelf wel in zult gaan zien, maar dat is een onderwerp dat buiten deze review valt. Houd het er maar op dat de afwezigheid van schijfletters absoluut handig is. "Ja maar nelske, hoe zit het dan?", zul je je waarschijnlijk nu afvragen. GNU/Linux is gewoon ingedeeld in directories. De hoofddirectory is "/". Dit wordt de root genaamd (niet te verwarren met de user "root", die alle rechten op een GNU/Linux systeem heeft). Alle directories op je machine die je wil benaderen via GNU/Linux zullen dus als bovenste directory de root-directory moeten hebben. "Ja maar nelske, je zegt nu dat er geen drivelettters zijn, maar ik heb wel meerdere partities!! Hoe werkt dat dan?". Daar is het mounten voor uitgevonden. Mounten houdt in dat je een apparaat (in dit geval een partitie op een harde schijf) koppelt aan een directory. Dit koppelen kan in principe gebeuren aan elke willekeurige directory. Als er al inhoud in die directory aanwezig is (bestanden en directories) en je koppelt daar toch een partitie aan, dan betekent het dat de originele inhoud van die directory tijdelijk onzichtbaar wordt (het is niet weg!) en vervangen wordt door de inhoud van de gekoppelde partitie. Om reden van het tijdelijk wegvallen van de originele data, wil je dat koppelen (mouunten) dus altijd doen met een lege directory. De wat slimmere mensen onder ons, zullen misschien nu al wel geraden hebben wat een van de voordelen van het afwezig zijn van driveletters is. Het betekent namelijk dat ik een partitie aan een willekeurige directory kan koppelen. Veel voorkomende mountpoints zijn dan ook een aparte partitie gekoppeld aan de directory /tmp (te vergelijken met Windows' temp) of een aparte partitie gekoppeld aan de directory /home. Dat is de plaats waar normaliter van alle gebruikers de gegevens en de programma's bijgehouden worden. Er zijn nog meer veel voorkomende mountpoints, maar het gaat iets te ver om die hier te behandelen. Ik hoop dat het mount verhaal je een beetje duidelijk is. Rest me nog wel 1 ding te zeggen over het mounten. Mounten kan dus bijvoorbeeld ook gedaan worden met CD-rom's, netwerk shares etc.... Je GNU/Linux systeem heeft een directory /mnt genaamt (je zal vast wel kunnen raden waar die afkorting voor staat We krijgen nu door de setup het volgende scherm voorgeschoteld : ![]() De meeste mensen zullen SuSE naast Windows installeren, dus Whole hard disk is meestal geen optie, dus kiezen we in dit geval voor Partioning . ![]() In mijn geval zijn er geen andere partities, maar bij jou zal dat vast anders zijn. Als je de tips van mij hebt opgevolgd, zul je hier zien staan dat er vrije ruimte is, deze kun je indelen voor SuSE. Stelregel hierbij is, dat je 2 of meer partities aanmaakt :
![]() Hierna zal SuSE de swap-partitie gaan initialiseren. Daarna zul je aan moeten gaan geven waar je de partities wilt mouten. Wij hebben maar een partitie aangemaakt, dus de keuze voor ons is simpel : Wij kiezen voor : / ![]() ![]() Als we dit helemaal hebben ingevuld, zal het programma de parities gaan aanmaken, iets wat in Windows-termen 'formateren' heet. Hierna gaat het programma de setup(Yast 1 ) downloaden: ![]() Als dit gebeurt is, kunnen we gaan aangeven wat voor packages we willen downloaden. ![]() Voor het gemak, laten we dit grotendeels zoals het is, we kiezen daarom voor 'Change or create configuration', en gaan op zoek naar de 'n' serie, daar deselecteren we 'sendmail', en selecteren we 'sendmail-tls'. Ook gaan we naar 'x' en selecteren we daar 'mozilla'. Mocht deze browser je niet bevallen, dan kun je altijd nog kiezen voor 'Opera' in de 'non-free'-gedeelte. Als je er nog andere programma's tussen ziet staan, die je leuk lijken installeer ze dan ook meteen. Bij Linux mag je zoveel programma's installeren als je wilt, de stabiliteit van de machine wordt er niet slechter van. Eventuele packages die we later missen kunnen we altijd nog makkelijk downloaden, als alles eenmaal is geinstalleerd. Hier begint het grote wachten, we gaan nu n.l. een kleine 800 MB naar ons toetrekken, de kabelmaatschappij zal deze avond weer erg blij met me zijn ![]() Nu mogen we selecteren welke kernel we willen hebben, we hebben hierbij de keuze uit een standaard kernel 2.4 geoptimaliseerd voor de Pentium-processoren (En hoger), eentje speciaal voor i386 & i486 processoren, een kernel met SMP (Multiprocessor moederbord) voor Pentium processoren, en een 2-tal SMP kernels.. Aangezien ik maar een arme sloeber ben, en geen SMP-machine bezit, kies ik voor de eerste. ![]() Nu wil de installeren weten wat voor CD-ROM-speler we in onze computer hebben zitten : ![]() Hierna mogen we lilo configuren. Lilo is een klein programmaatje, wat ervoor zorgt dat je op je machine kunt kiezen tussen Windows & Linux, of Windows, Linux, OS/2, whatever. Een soort keuzemenu, waarmee je kunt dualbooten (2 of meer besturingsystemen op een computer gebruiken).Op de een of andere manier, gaf de installatie mij geen sugesties o.id., dus ik moest het helemaal zelf uitzoeken Aangezien ik maar 1 besturingsysteem heb, hoef ik hier alleen Lilo te configuren. ![]() Hierna moeten we aangeven wat voor tijdszone de computer gebruikt. Servers op het internet gebruiken meestal GMT (Greenwich Mean Time), de meeste Windows gebruikers echter niet. In Nederland , Belgie, Duitsland (En nog een aantal landen, maar die ga ik niet allemaal opnoemen ![]() We gaan nu het netwerk instellen. Aangezien de installatie niet helemaal 100% is, krijgen we nu o.a. een aantal dubbele vragen, ten eerste wil hij weten hoe wij onze computer liefkozend noemen, aangezien dit een test installatie van mij is, heb ik maar ff een naam verzonnen, mijn overige computers hebben veel mooiere namen : Kahlan, Marit & Cara ![]() Hierna wil SuSE weten of we een netwerk gebruiken, of dat we een 'loopback network' hebben. Aangezien deze review ervan uitgaat, dat je via de kabel SuSE binnenhaalt, neem ik aan dat je een echt netwerk heb. ![]() ![]() Of we een DHCP client draaien, dit is het geval bij bijvoorbeeld kabelproviders . Hey , flashback.. inderdaad, bijna dezelfde vraag als aan het begin van de installatie ![]() Ook moeten we dit weer invullen : ![]() Hierna wil de installatie van een aantal programma's weten, of we die automatisch willen starten. Voor sommige, zoals inetd, is dat een goed idee, voor andere , zoals nfs-server, is dat een /slecht/ idee, als je pas met linux begint i.ig..
Aangezien wij voor de standaard installatie hebben gekozen, komen er ook automatisch programma's mee, waar je wat minder aan hebt. Da's niet erg, die kun je later altijd met de hand even verwijderen, zonder je computer helemaal overhoop te halen. Een goed voorbeeld in die catagorie is te zien in hetvolgende screenshot : ![]() Yast stopt, de configfiles zijn geschreven -> Eindelijk! We zijn nu bij-bij-bij-bijna klaar SuSE gaat nu rebooten, en we krijgen hetvolgende scherm voor ons : ![]() Hier worden wij geacht een password voor de 'root user' in te vullen. Op een GNU/Linux systeem, en *NIX-systemen in het algemeen, heb je al gewone user maar weinig rechten : je mag programma's opstarten en gebruiken, files schrijven in je home-directory, en dat is het wel zo'n beetje. Wil je echter iets doen wat hierbuiten valt, zoals een programma installeren of hardware instellen, dan gaat dat niet lukken omdat je daar geen rechten voor hebt. De root-user (loginnaam : root) kan dat allemaal wel. Reden genoeg dus om zo min mogelijk van deze gebruiker gebruik te maken (Owww.. Dat loop lekker die zin Nu wil SuSE het modem instellen. Aangezien ik geen modem heb, maar een ISDN-kaart, zal ik deze stap maar even overslaan. SuSE wil nu mijn muis instellen, wat ons het volgende scherm opleverd : ![]() ![]() Teleurgesteld ? We zijn ook nog niet helemaal klaar. Tik nu als loginnaam in 'root', en vul daaronder het root-password in, dat we zonet hebben ingetikt. Topix' HTML-ondersteuning zuigt We moeten nu nog een paar dingen doen, voordat we helemaal klaar zijn. Zo willen we bijvoorbeeld het X Window System aan de praat krijgen, om daarmee bijvoorbeeld lekker te kunnen surfen. Hiervoor tikken we het commando 'sax' in, let hierbij goed op de schrijfwijze van de commando's. 'Sax' of 'sax' mag een klein verschil lijken, maar het commando 'Sax' bestaat niet. Dit programma detecteert de grafische kaart die in de computer zit en start daarna een ruwe versie van X in, waarmee je je grafische kaart, resolutie & muis kan instellen. Hierna kunnen we X starten (The X Window System, voor de GNU/Linux taalpuristen ( * moto-moi zwaait naar Odysseus & Beelzebubu ) ), met het commando 'startx', wat weer een mooi schermpje aflevert : ![]() Zoals je hier in het onderste scherm staat, zijn er een aantal security-fixes uitgebracht voor SuSE 7.3, het is zeer aan te raden om deze te gaan installeren! Hoe je nu verder moet ? Ten eerste moet je een user-account aanmaken, zodat je niet elke keer als root bezig bent. Dit doe je met het configuratie scherm, da's het 4e icoon links Nu begint het pas, succes Deze review valt onder de GNU Free Documentation License. Lees a.u.b. het volgende copyright stuk indien je van plan bent deze tekst te distribuëren, modificeren en/of kopiëren in wat voor vorm dan ook.
Dit houdt dus in dat dit document te allen tijden gekopieërd, gedistribuëerd en gemodificeerd mag worden met de restricties dat de volgende paragraaf erin opgenomen moet worden: "Credits". Het is dus zo, dat er geen copyright geclaimed mag worden op de originele tekst uit deze review. Na modificaties zal het document als geheel dus ook aan een vorm van copyleft (wat ook een copyright is!) moeten voldoen. Een auteur die modificaties maakt, kan zich eventueel wel beroepen op invariante secties voor zijn/haar modificaties middels de GNU FDL. Daarnaast stel ik het op prijs als je mij even een e-mailtje stuurt, mocht je deze review op wat voor manier dan ook willen gebruiken. e-mail: moto-moi@tweakers.net Credits : Aangezien ik hierboven een stukje van Nelske heb gebruikt, wil ik ook uiteraard hem bedanken. Ook had ik dit review nooit gemaakt zonder Beelzebubu, aangezien hij zijn eigen review plaatste, waarna het idee langzamerhand ontstond om zelf een aantal reviews inelkaar te zetten. Choeso jei |
[ Voor 20% gewijzigd door moto-moi op 08-10-2003 17:04 ]
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt