Installatie review SuSe Linux 7.3

Pagina: 1
Acties:
  • 1.271 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Topicstarter

SuSE LogoSuSE 7.3 GoT ReviewSuSE Logo

Iedereen schrijft momenteel reviews voor GoT, dus ook ik moest eraan geloven :P

Dus SuSE 7.3 it is. Loop naar de winkel/boekhandel en haal een pakket SuSE 7.3, installeer dat en als er iets fout gaat : Bel de helpdesk. --Klaar!
Wat zeg je ? Je wilt hem downloaden ? Je wilt geen 45 Euro betalen? Ow.. OK, lees dan maar verder ;)

Deze review gaat van hetvolgende uit :
  • Je hebt een pentium-computer met +/- 2 a 2.5 gig vrije ruimte, deze vrije ruimte mag niet gebruikt worden door een partitie, maar moet gewoon leeg zijn. Het /kan/ wel, maar aangezien Linux een hele andere betiteling voor partities gebruikt, kun je de verkeerde partitie gebruiken, en dan ben je al je gegeven kwijt, en das-nie-goe©
  • +/- 64 MB vrije ruimte om de setup te kunnen gebruiken, op de site van SuSE staat ook een handleiding voor de setup met 8 MB intern ( +1 behulpzaam;) )
  • Verder heb je een breedbandverbinding met het internet
  • En heb je de tijd om +/- 600 MB naar je toe te trekken. ;)
  • Dat je 5 , in goede staat verkerende, MS-DOS geformateerde diskettes hebt.
  • Enige non-l33t kennis van je computer, zoals grafische kaarten, processor & hoe je HD qua partities inelkaar steekt..
Verder zullen er een aantal plaatjes in deze review staan, door op de thumbnails te klikken, krijg je de plaatjes op origineel formaat te zien. Op deze plaatjes zul je d.m.v. de cursorplaats kunnen zien, voor welke keuze ikzelf heb gekozen.. Sommige plaatjes zullen in de vorm van een tabelletje hier neergezet zijn. Lees deze net als een boek : Van links naar rechts, en dan de volgende 'regel'. But now, with no further bla-bla :

Woooh! We gaan beginnen!

Eerst moeten we naar een FTP-Server waarop een SuSE mirror staat. Aldaar aangekomen halen we de volgende files weg : bootdisk, modules, modules2 en eventueel rescue (Voor het geval dat het verderop helemaal in de soep loopt ;) ). Daarna hebben we uit deze directory de rawrite.exe file nodig. Met al deze files tesamen kunnen we door rawrite.exe bootdisk a: in te tikken, een disk schrijven. Herhaal dit voor elke diskette. Als het goed is geeft rawrite geen foutmeldingen, en heb je aan het eind hiervan 4 mooie diskettes naast je liggen.

Stop nu disk genaamd 'boot' in je floppy drive, en reboot je computer. Als het goed is, komt onderstaand scherm nu tevoorschijn :

SuSE Bootscherm

SuSE zal even bezig zijn, en zal daarna ervan uitgaan, dat je de installatie CD-ROM hebt... Die hebben wij dus niet ;)

Hij wil de CD hebben

Geen SuSE CD-ROM

Nadat we SuSE dat duidelijk hebben gemaakt, zal hetvolgende scherm verschijnen, waarin je de taal van jouw keuze kunt invullen , hierna moeten we de keyboard-map invullen.

Taalkeuze maken
Keyboard map kiezen

Hierna komen we in het hoofdmenu van SuSE's installatieprogramma. Hier kunnen we bijv. drivers laden voor SCSI kaarten, PCMCIA, netwerkkaarten e.d. Aangezien ik via kabel internet zal ik mijn netwerkkaart moeten laten detecteren door de volgende keuzes te maken : Kernel modules (hardware drivers)-> Autodetect modules , deze laatste voer je 2 keer uit, eentje voor elke module-diskette.hetgeen bij mij de volgende plaatjes oplevert:

Eerste menu van SuSE's installatie Autodetect modules
Modules autoprobeModules laden ?

Nadat we zijn teruggekeerd naar het hoofdmenu, starten we nu de installatie. Hier zal SuSE aan ons vragen waar we de installatie vanaf willen halen, FTP, NFS, CDROM of van de HD.. Wij kiezen voor FTP :

Bron-medium

Aangezien we ervoor gekozen hebben SuSE via internet te installeren, moeten we de netwerkinstellingen invullen, ikzelf maak gebruik van een klein netwerkje met een router-computertje. het routertje is IP 192.168.1.20, tevens gateway & DNS-server , de computer waarop ik SuSE wil installeren zal gebruik maken van IP 192.168.1.30 en de hostname zal gathering.at.nos gaan worden. Dit gegoochel met IP-adressen e.d. kan natuurlijk worden voorkomen door het gebruik van een DHCP server. Het bovenstaande verhaal levert trouwens de onderstaande plaatjes op:

BootP/DHCP-server aanwezig ?Netwerk met de hand configuren
FTP-server adresDirectory van de site aangeven

Hierna zal de setup van SuSE het e.e.a. gaat downloaden en in de tijdelijke ramdisk gaan zetten.

Als dit gebeurt is, kunnen we kiezen voor de soort installatie die we willen doen :

Type installatie kiezen

Wij kiezen in dit geval voor Install Linux from scratch.

Hierna vraagt SuSE wat we met de harde schijf van plan zijn:

Wat zijn we met de HD van plan ?

LET BIJ DIT GEDEELTE GOED OP! JE KUNT HIERBIJ IN HET ERGSTE GEVAL AL JE GEGEVENS KWIJTRAKEN!

We gaan nu n.l. de partities aanmaken, en als je de verkeerde partitie wist, omdat je bovenstaande tips niet hebt opgevolgd, ben je alles kwijt, en dat is geen pretje * moto-moi knows first hand.

Hierna komt een stukje uit een review van nelske, die ik even schaamteloos heb gejatleent:
We doen even een klein stapje uit het installatie verhaal en gaan toch wat dieper in op deze zaken, aangezien het wel zo handig is om enigszins te weten wat we nu aan het doen zijn. Ten eerste kent GNU/Linux geen schijfletters zoals Windows dat kent. Dit heeft wat voordelen die je vanzelf wel in zult gaan zien, maar dat is een onderwerp dat buiten deze review valt. Houd het er maar op dat de afwezigheid van schijfletters absoluut handig is. "Ja maar nelske, hoe zit het dan?", zul je je waarschijnlijk nu afvragen. GNU/Linux is gewoon ingedeeld in directories. De hoofddirectory is "/". Dit wordt de root genaamd (niet te verwarren met de user "root", die alle rechten op een GNU/Linux systeem heeft). Alle directories op je machine die je wil benaderen via GNU/Linux zullen dus als bovenste directory de root-directory moeten hebben. "Ja maar nelske, je zegt nu dat er geen drivelettters zijn, maar ik heb wel meerdere partities!! Hoe werkt dat dan?". Daar is het mounten voor uitgevonden. Mounten houdt in dat je een apparaat (in dit geval een partitie op een harde schijf) koppelt aan een directory. Dit koppelen kan in principe gebeuren aan elke willekeurige directory. Als er al inhoud in die directory aanwezig is (bestanden en directories) en je koppelt daar toch een partitie aan, dan betekent het dat de originele inhoud van die directory tijdelijk onzichtbaar wordt (het is niet weg!) en vervangen wordt door de inhoud van de gekoppelde partitie. Om reden van het tijdelijk wegvallen van de originele data, wil je dat koppelen (mouunten) dus altijd doen met een lege directory. De wat slimmere mensen onder ons, zullen misschien nu al wel geraden hebben wat een van de voordelen van het afwezig zijn van driveletters is. Het betekent namelijk dat ik een partitie aan een willekeurige directory kan koppelen. Veel voorkomende mountpoints zijn dan ook een aparte partitie gekoppeld aan de directory /tmp (te vergelijken met Windows' temp) of een aparte partitie gekoppeld aan de directory /home. Dat is de plaats waar normaliter van alle gebruikers de gegevens en de programma's bijgehouden worden. Er zijn nog meer veel voorkomende mountpoints, maar het gaat iets te ver om die hier te behandelen. Ik hoop dat het mount verhaal je een beetje duidelijk is. Rest me nog wel 1 ding te zeggen over het mounten. Mounten kan dus bijvoorbeeld ook gedaan worden met CD-rom's, netwerk shares etc.... Je GNU/Linux systeem heeft een directory /mnt genaamt (je zal vast wel kunnen raden waar die afkorting voor staat ;) ). Het is dus ook gebruikelijk om bijvoorbeeld je Windows-partities, CD-roms, netwerkshares allemaal te mounten onder (lege) subdirectories onder /mnt. Bijvoorbeeld voor de C-schijf van je Windows (een partitie dus), kun je /mnt/c gebruiken (/mnt/windows is een even goed voorbeeld). Voor je CD-rom speler gebruik je bijvoorbeeld /mnt/cdrom.

"Okee nelske, ik denk dat ik het mount verhaal wel enigszins begrijp, alleen wat zijn die `hda's` (eventueel namen met daarin: hdb, sda etc.) nu allemaal die ik zie? "
Dat zijn dus de benamingen voor de verschilende partities die je systeem kent. Voluit is hda op je GNU/Linux systeem als /dev/hda terug te vinden. hda staat voor het apparaat dat hangt aan de primaire ide-controller en dat ingesteld staat als master voor die controller. hdb is het apparaat aan de primaire ide-controller dat ingesteld staat als slave. hdc is het secundaire master apparaat en tot slot is /dev/hdd het secundaire slave apparaat. (als je nog meer ide-controllers hebt, dan gaat het verhaaltje gewoon verder bij /dev/hde). Ofwel de ide-poort waaraan het apparaat hangt is bepalend voor de naam die het krijgt. (sda staat voor een scsi controller. Het gaat iets te ver om die hier te behandelen, het gaat echter annaloog aan de ide indeling). "/dev/hda staat dus voor de hele schijf dan? Of begrijp ik het verkeerd? Maaruh.... hoe wordt 1 partitie op zo'n schijf dan benoemd?" zullen sommige mensen zich nu misschien afvragen. Dit gebeurt dus door de cijfertjes die je erachter ziet staan. De cijfertjes 1 /tm 4 geven primaire partities aan, terwijl de cijfertjes 5 en hoger een logische partitie aanduiden (ik geloof met een maximum van 63 logische partities). Logische partities staan altijd in een uitgebreide (primaire) partitie. /dev/hdb7 is dus de 3e logische partitie op de primairy slave ide-disk. /dev/hdd3 is dus de 3e primaire partitie op de secundary slave ide-disk. Ik snap dat het misschien veel gevraagd is om te behappen, maar het is wel handig om te weten en eerlijk gezegd noodzakelijk om het volgende stukje een beetje te kunnen volgen. We stappen terug in het installatie proces.

We krijgen nu door de setup het volgende scherm voorgeschoteld :

Partioneren of de hele HD gebruiken ?

De meeste mensen zullen SuSE naast Windows installeren, dus Whole hard disk is meestal geen optie, dus kiezen we in dit geval voor Partioning .

Linux FDisk programma

In mijn geval zijn er geen andere partities, maar bij jou zal dat vast anders zijn. Als je de tips van mij hebt opgevolgd, zul je hier zien staan dat er vrije ruimte is, deze kun je indelen voor SuSE. Stelregel hierbij is, dat je 2 of meer partities aanmaakt :
  • De swappartitie, die maak je als vuistregel 2x zo groot als je interne geheugen, of je moet veel geheugen hebben (lees : boven de 128 MB is veel voor een thuis-klus-linux-servertje), ik heb zelf 256MB intern geheugen, dus ik kies voor 512 MB, ik zou ook voor 256MB hebben kunnen kiezen, maar old habbits die hard ;)
  • De 'gewone' partitie, in ieder geval 1tje, of je maakt er meerdere aan, bijvoorbeeld 1 partitie voor de /home directory, en eentje voor de rest, maar dat valt buiten deze review. Misschien dat Nelske daar nog eentje voor gaat maken ofzo.
Uiteindelijk zal bovenstaande scherm er ongeveer zo uit gaan zien :

Paritie's zijn klaar

Hierna zal SuSE de swap-partitie gaan initialiseren. Daarna zul je aan moeten gaan geven waar je de partities wilt mouten. Wij hebben maar een partitie aangemaakt, dus de keuze voor ons is simpel : Wij kiezen voor :

/

Mount point deel 1

Mount point aangeven

Als we dit helemaal hebben ingevuld, zal het programma de parities gaan aanmaken, iets wat in Windows-termen 'formateren' heet.

Hierna gaat het programma de setup(Yast 1 ) downloaden:

Yast 1 downloaden

Als dit gebeurt is, kunnen we gaan aangeven wat voor packages we willen downloaden.

Yast 1 instellen

Voor het gemak, laten we dit grotendeels zoals het is, we kiezen daarom voor 'Change or create configuration', en gaan op zoek naar de 'n' serie, daar deselecteren we 'sendmail', en selecteren we 'sendmail-tls'. Ook gaan we naar 'x' en selecteren we daar 'mozilla'. Mocht deze browser je niet bevallen, dan kun je altijd nog kiezen voor 'Opera' in de 'non-free'-gedeelte. Als je er nog andere programma's tussen ziet staan, die je leuk lijken installeer ze dan ook meteen. Bij Linux mag je zoveel programma's installeren als je wilt, de stabiliteit van de machine wordt er niet slechter van. Eventuele packages die we later missen kunnen we altijd nog makkelijk downloaden, als alles eenmaal is geinstalleerd.

Hier begint het grote wachten, we gaan nu n.l. een kleine 800 MB naar ons toetrekken, de kabelmaatschappij zal deze avond weer erg blij met me zijn :P

Download in progress

Nu mogen we selecteren welke kernel we willen hebben, we hebben hierbij de keuze uit een standaard kernel 2.4 geoptimaliseerd voor de Pentium-processoren (En hoger), eentje speciaal voor i386 & i486 processoren, een kernel met SMP (Multiprocessor moederbord) voor Pentium processoren, en een 2-tal SMP kernels.. Aangezien ik maar een arme sloeber ben, en geen SMP-machine bezit, kies ik voor de eerste.

Kernel kiezen

Nu wil de installeren weten wat voor CD-ROM-speler we in onze computer hebben zitten :

CDROM keuze

Hierna mogen we lilo configuren. Lilo is een klein programmaatje, wat ervoor zorgt dat je op je machine kunt kiezen tussen Windows & Linux, of Windows, Linux, OS/2, whatever. Een soort keuzemenu, waarmee je kunt dualbooten (2 of meer besturingsystemen op een computer gebruiken).Op de een of andere manier, gaf de installatie mij geen sugesties o.id., dus ik moest het helemaal zelf uitzoeken :(

Aangezien ik maar 1 besturingsysteem heb, hoef ik hier alleen Lilo te configuren.

Lilo config is klaar :-)

Hierna moeten we aangeven wat voor tijdszone de computer gebruikt. Servers op het internet gebruiken meestal GMT (Greenwich Mean Time), de meeste Windows gebruikers echter niet. In Nederland , Belgie, Duitsland (En nog een aantal landen, maar die ga ik niet allemaal opnoemen :P ) zitten we in het gedeelte wat 'CET' (Central European Time) gebruik. Deze zul je dus moeten selecteren, omdat anders Windows een uur achter gaat lopen, en dat is toch niet de bedoeling. Aangezien ik full-time Linux gebruiker ben, kies ik hier voor GMT.

Tijdzone instellen

We gaan nu het netwerk instellen. Aangezien de installatie niet helemaal 100% is, krijgen we nu o.a. een aantal dubbele vragen, ten eerste wil hij weten hoe wij onze computer liefkozend noemen, aangezien dit een test installatie van mij is, heb ik maar ff een naam verzonnen, mijn overige computers hebben veel mooiere namen : Kahlan, Marit & Cara :)

Hostname instellen

Hierna wil SuSE weten of we een netwerk gebruiken, of dat we een 'loopback network' hebben. Aangezien deze review ervan uitgaat, dat je via de kabel SuSE binnenhaalt, neem ik aan dat je een echt netwerk heb. Puh

Loopback or Real Network

Of we een DHCP client draaien, dit is het geval bij bijvoorbeeld kabelproviders .

Hey , flashback.. inderdaad, bijna dezelfde vraag als aan het begin van de installatie :P

DHCP server aanwezig

Ook moeten we dit weer invullen :

Netwerk met de hand instellen

Hierna wil de installatie van een aantal programma's weten, of we die automatisch willen starten. Voor sommige, zoals inetd, is dat een goed idee, voor andere , zoals nfs-server, is dat een /slecht/ idee, als je pas met linux begint i.ig..
Inetd opstartenNFS-server starten
Portmapper starten

Aangezien wij voor de standaard installatie hebben gekozen, komen er ook automatisch programma's mee, waar je wat minder aan hebt. Da's niet erg, die kun je later altijd met de hand even verwijderen, zonder je computer helemaal overhoop te halen. Een goed voorbeeld in die catagorie is te zien in hetvolgende screenshot :

News-server hostname

Yast stopt, de configfiles zijn geschreven -> Eindelijk! We zijn nu bij-bij-bij-bijna klaar :)

SuSE gaat nu rebooten, en we krijgen hetvolgende scherm voor ons :

Root password invullen

Hier worden wij geacht een password voor de 'root user' in te vullen. Op een GNU/Linux systeem, en *NIX-systemen in het algemeen, heb je al gewone user maar weinig rechten : je mag programma's opstarten en gebruiken, files schrijven in je home-directory, en dat is het wel zo'n beetje. Wil je echter iets doen wat hierbuiten valt, zoals een programma installeren of hardware instellen, dan gaat dat niet lukken omdat je daar geen rechten voor hebt.
De root-user (loginnaam : root) kan dat allemaal wel. Reden genoeg dus om zo min mogelijk van deze gebruiker gebruik te maken (Owww.. Dat loop lekker die zin :+ ), maar zoveel mogelijk als gewone user in te loggen.

Nu wil SuSE het modem instellen. Aangezien ik geen modem heb, maar een ISDN-kaart, zal ik deze stap maar even overslaan. SuSE wil nu mijn muis instellen, wat ons het volgende scherm opleverd : De muis configureren

:P Daarna zal de installatie aan je vragen, of je 'gpm' automatisch op wil laten starten zodra je reboot, This is generaly a good thing® , hierna zal nog heel ff Yast wat gaan downloaden, en daarna! Zijn we klaar! Het heeft even geduurt, we hebben aardig al in moeten stellen, maar nu is het zover, SuSE staat eindelijk op de schijf.

Geen SuSE CD-ROM

Teleurgesteld ? We zijn ook nog niet helemaal klaar. Tik nu als loginnaam in 'root', en vul daaronder het root-password in, dat we zonet hebben ingetikt.

We moeten nu nog een paar dingen doen, voordat we helemaal klaar zijn. Zo willen we bijvoorbeeld het X Window System aan de praat krijgen, om daarmee bijvoorbeeld lekker te kunnen surfen. Hiervoor tikken we het commando 'sax' in, let hierbij goed op de schrijfwijze van de commando's. 'Sax' of 'sax' mag een klein verschil lijken, maar het commando 'Sax' bestaat niet.

Dit programma detecteert de grafische kaart die in de computer zit en start daarna een ruwe versie van X in, waarmee je je grafische kaart, resolutie & muis kan instellen. Hierna kunnen we X starten (The X Window System, voor de GNU/Linux taalpuristen ( * moto-moi zwaait naar Odysseus & Beelzebubu ) ), met het commando 'startx', wat weer een mooi schermpje aflevert :

X-Screenshot

Zoals je hier in het onderste scherm staat, zijn er een aantal security-fixes uitgebracht voor SuSE 7.3, het is zeer aan te raden om deze te gaan installeren!

Hoe je nu verder moet ? Ten eerste moet je een user-account aanmaken, zodat je niet elke keer als root bezig bent. Dit doe je met het configuratie scherm, da's het 4e icoon links ;) Lees ook eens de FAQ van N.O.S. aandachtig door. Zoek ook eens op de site van SuSE, en als je er echt niet uitkomt, dan kun je altijd een topic in NOS plaatsen..

Nu begint het pas, succes :)

Deze review valt onder de GNU Free Documentation License. Lees a.u.b. het volgende copyright stuk indien je van plan bent deze tekst te distribuëren, modificeren en/of kopiëren in wat voor vorm dan ook.

GNU Free Documentation License.
Copyright (c) 2002 Hylke Witjens (moto-moi)
Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document under the terms of the GNU Free Documentation License, Version 1.1 or any later version published by the Free Software Foundation; with the Invariant Sections being "Credits", with the Front-Cover& Backcover Texts being NONE.

A copy of the license is included in the section entitled "GNU Free Documentation License".

Dit houdt dus in dat dit document te allen tijden gekopieërd, gedistribuëerd en gemodificeerd mag worden met de restricties dat de volgende paragraaf erin opgenomen moet worden: "Credits".

Het is dus zo, dat er geen copyright geclaimed mag worden op de originele tekst uit deze review. Na modificaties zal het document als geheel dus ook aan een vorm van copyleft (wat ook een copyright is!) moeten voldoen. Een auteur die modificaties maakt, kan zich eventueel wel beroepen op invariante secties voor zijn/haar modificaties middels de GNU FDL.

Daarnaast stel ik het op prijs als je mij even een e-mailtje stuurt, mocht je deze review op wat voor manier dan ook willen gebruiken.

e-mail: moto-moi@tweakers.net

Credits :

Aangezien ik hierboven een stukje van Nelske heb gebruikt, wil ik ook uiteraard hem bedanken. Ook had ik dit review nooit gemaakt zonder Beelzebubu, aangezien hij zijn eigen review plaatste, waarna het idee langzamerhand ontstond om zelf een aantal reviews inelkaar te zetten. Choeso jei ;)

Topix' HTML-ondersteuning zuigt :-(

[ Voor 20% gewijzigd door moto-moi op 08-10-2003 17:04 ]

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moto-moi ik wil je bij deze hartelijk bedanken voor dit fraaie uitgebreide SuSe review. :) /me weet dat er veel werk gaat zitten in de installatie reviews.

Ik weet zeker dat veel mensen hier iets aan zullen hebben, bij hun beeldvorming van GNU/Linux (of zelfs een installatie van bovengenoemd product)

Mensen die vragen en/of opmerkingen hebben over deze review of andere reviews kunnen terecht in [rml][ overzicht/discussie] Desktop Linux reviews[/rml] of uiteraard bij de auteur van de review.

Alle reviews (en links naar reviews) zijn te vinden in [rml]Linux op de Desktop? Distro&zoeken reviews [ 22/04][/rml] (modemgebruikers u bent gewaarschuwd!)

[ Voor 3% gewijzigd door moto-moi op 08-10-2003 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wil je deze review downloaden voor offline gebruik dan heb je nu de volgende mogelijkheden:

Offline Windows: HTMLPDFPDF (+orig plaatjes)
.zip compressed591 KB265 KB510 KB

Offline Unix/Linux: HTMLPDFPDF (+orig plaatjes)
.tar.bz2 compressed585 KB267 KB511 KB

[ Voor 38% gewijzigd door moto-moi op 08-10-2003 17:03 ]

Dit topic is gesloten.