Toon posts:

Novell met IPX verbinden met W98SE?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
:7 Ik heb 2 kleine netwerkjes. Een oude met nog Novell 3.12 erop die bestaat uit een server en 1 werkstation verbonden met een 10Mb hub. Daarnaast heb ik een thuisnetwerkje waarin 4 PC's verbonden door een 100Mb switch.

Op de Novell server staat de administratie van een bedrijf dat reeds ter ziele is maar waarvan de administratie nog wat nawerk heeft. Als dat klaar is moet het op CDROM gebrand worden.

Er zijn verschillende opties, maar ik weet niet of ze allen werkbaar zijn.

A. In het Ethernet netwerk (thuisnetwerk) heeft een van de PC's een brander dus als ik de data daar naar toe kan halen via IPX (Novell kent volgens mij geen TCP/IP?). Ik heb een van de ethernetkabels die in een van de pc's zaten al in de hub en in de server gestopt, maar de W98SE pc ziet de server niet. Los daarvan loop ik waarschijnlijk tegen Novell beveiligingen op?

B. De brander (HP8100i) tijdelijk in de server of een van de werkstations bouwen. Server lijkt me een probleem omdat al mijn installatie software windows verwacht. In het werkstation (draait onder Windows 3.11) inbouwen lukt ook niet omdat dat moederbord geen compatible IDE interface heeft voor mijn brander.

C. De harde schijf of schijven in de W98SE pc inbouwen en vandaaruit branden op CD's, maar ik verwacht dan weer toegangsproblemen te krijgen omdat ik geen administrator rechten heb vanuit die W98 PC op de Novell schijf.

Wie kan mij helpen met goede raad voor alternatief A, B en C.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
voor geval A: www.novell.com en de Novell Netware client downloaden.

Geval B gaat niet lukken, heb je idd geen drivers voor.

Geval C gaat je ook niet lukken, het Novell server bestandssysteem is geen FAT en kun je dus ook niet bij met je windows systeem.

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

't is heel simpel...

op een win98 computer ipx als netwerkprotocol instaleren en de netware services...

Dan kun je zo bij de netware server komen... en back-uppen...

hooguit zit je nog een beetje met de coax <->UTP omzetting... dat kan door veel hubs gedaan worden, maar er zijn ook speciale omzetplugjes voor...

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• HunterPro
  • Niet online
wel ff goeie context etc opzoeken, anders kom je niet binnen met je usertje, admin of niet ;)

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Op je windows 98 client ipx erbij, netware client naast je microsoft client en dan kan je verifieren of je novell server te benaderen is.

ff de naam van de server in de search context zetten (meestal drive f).

Daarnaast let erop: op je netwerk kaart van de win 98 client moet je wel het frametype op 802.3 zetten (via advanced config op je netwerkkaart).
Kan zijn dat het ook in de IPX properties moet (doe het nu uit mijn hoofd), is een tijd geleden dat ik in een novell omgeveving zat ;)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
novell 3.12 ?? je bedoelt 'NetWare 3.12'

* Zwelgje kan zich mateloos irriteren aan mensen die steeds maar novell zeggen terwijl ze NetWare bedoelen

A wise man's life is based around fuck you

• HunterPro
  • Niet online
Op zondag 24 februari 2002 16:35 schreef zwelgje het volgende:

* Zwelgje kan zich mateloos irriteren aan mensen die steeds maar novell zeggen terwijl ze NetWare bedoelen
Je bedoelt Novell NetWare 3.12 :+

* HunterPro kan zich mateloos ergeren aan mensen die zich mateloos ergeren aan dingen die niet ergerlijk zijn

• Zwelgje
Op zondag 24 februari 2002 16:33 schreef |HunterPro| het volgende:
wel ff goeie context etc opzoeken, anders kom je niet binnen met je usertje, admin of niet ;)
wat nou context opzoeken? we hebben het over NetWare 3.12 die kent geen NDS...

tis je vergeven :)

topicstarter: je moet sowieso een supervisor wachtwoord hebben anders kom je niet op die server (ja met guest mischien, maar dan kun je nergens bij)

desnoods 'burglar.nlm' downloaden en installeren (je hebt wel console access??) :)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 18:03

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > NT

Tijd voor een nieuwe sig..

• Zwelgje
Op zondag 24 februari 2002 16:36 schreef |HunterPro| het volgende:

[..]

Je bedoelt Novell NetWare 3.12 :+

* Zwelgje kan zich mateloos ergeren aan mensen die zich mateloos ergeren aan dingen die niet ergerlijk zijn
NetWare is een geregistreerd handelsmerk, (door novell) lijkt me logisch dat ik Novell NetWare bedoel (je zegt toch ook niet elke keer 'microsoft windows' ?

excuus mischien overdrijf ik een beetje, ben vandaag niet in de beste stemming..

zit met een dataopslagprobleem thuis zodoende..

Verwijderd

Op zondag 24 februari 2002 16:39 schreef Koffie het volgende:
Move > NT
*Zucht*
Was te verwachten zon domme opmerking :r

-
Ik moet koffie hebben gloof ik, soz. |:(

• HunterPro
  • Niet online
Op zondag 24 februari 2002 16:38 schreef zwelgje het volgende:

[..]

wat nou context opzoeken? we hebben het over NetWare 3.12 die kent geen NDS...

[..]
oeps :) :+
Op zondag 24 februari 2002 16:40 schreef zwelgje het volgende:

[..]

NetWare is een geregistreerd handelsmerk, (door novell) lijkt me logisch dat ik Novell NetWare bedoel (je zegt toch ook niet elke keer 'microsoft windows' ?

excuus mischien overdrijf ik een beetje, ben vandaag niet in de beste stemming..

zit met een dataopslagprobleem thuis zodoende..
okee, ik zat je ook maar te zieken :P
Op zondag 24 februari 2002 16:41 schreef PJ0TT3R het volgende:

[..]

*Zucht*
Was te verwachten zon domme opmerking :r
whu :? hij zegt alleen dat 'ie 'm verplaatst... het is tenslotte een mod... ;)

Verwijderd

Novell Client installeren op je Windows 98 computer is de beste (en enige optie).

Verwijderd

Topicstarter
Okay, Novell client gedownload en geinstalleerd.

Gereboot en via Netware login proberen aan te loggen met een user en paswoord die op de normale werkstations toegang heeft en . . . NOPPES!

In het Netware login schermpje onder advanced kun je de server selecteren maar als ik op de server button klik, komt er na een tijdje een leeg keuzeschermpje in plaats van de mogelijkheid de betreffende novell server te kiezen.

Ik heb de server in de switch geplugged van mijn thuisnetwerk, waar ook de bedoelde W98SE PC in hangt. LEDje voor ON is aan, enkel het LEDje voor duplex is uit en het LEDje voor 100Mb indicatie is ook uit.

Hoe laat ik deze Netware client de server herkennen. Hoe kom ik er trouwens sowieso achter hoe de server "heet". Moet ik nog meer doen behalve de client installeren?

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Ik heb de server in de switch geplugged van mijn thuisnetwerk, waar ook de bedoelde W98SE PC in hangt. LEDje voor ON is aan, enkel het LEDje voor duplex is uit en het LEDje voor 100Mb indicatie is ook uit.
Hub of switch?

en dan vraag 2: auto sensing (of auto switched)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Verwijderd

Topicstarter
Het is een OfficeConnect Dual Speed Switch 4 van 3Com.

Ik neem aan dat het een automatische detectie is omdat de overige pc's die in aan de switch hangen vanzelf gedetecteerd worden zodra je de utp kabel in de ethernet socket van de pc stopt.

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03 08:12
Op zondag 24 februari 2002 16:35 schreef zwelgje het volgende:

ach, het is inder geval al met twee 'l' geschreven ;) .

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Custom install gedaan?
Gezegd dat je GEEN DNS hebt (Nw4 of hoger) maar BINDERY .
Gekozen voor op zijn minst IPX ?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, custom gekozen maar aan de keuzes die ik kreeg voorgeschoteld niets veranderd en dus eigenlijk gewoon standaard installatie.

Ik heb voor de optie "IP en IPX" gekozen, in de wellicht ijdele hoop ook een TCP/iP verbinding te kunnen maken.

En yep voor bindery gekozen, want de 3.12 versie die op de server aanwezgi is kent nog geen dns.

Verwijderd

Topicstarter
Voor alle zekerheid gezien je vraag Koffie, toch maar opnieuw geinstalleerd en nu typical in plaats van custom.

Maakt niet uit hij vind geen server. Ook klikken op de server button in het netware login schermpje geeft geen enkele server om uit te kiezen.

In het NDS tablad staan tree, context en server niet ingevuld, dus hij verwacht dat ik dat zelf ergens anders ingesteld heb. Waar? en hoe kom ik erachter wat ik in moet vullen.

Op het script tabblad staat alles aangevinkt en dat heb ik ook zo gelaten.

Het hoofdprobleem is en blijft dus dat hij de server niet ziet. Als het TCP/IP wat kon ik misschien pingen (of kan dat met IPX ook?), maar dat maakt trouwens niets uit, ik weet het ip adres toch niet van de server.

Moet het wel kunnen via mijn 3Com Switch waar voor de rest enkel TCP/IP pc's inhangen?

Of moet ik de W98SE PC direct met utp verbinden met de server zelf. (Moet ik wel ergens een hele lange kabel zien te vinden, dus als het al bij voorbaat niet nodig is, vertel het me maar).

Alvast bedankt!

Verwijderd

Als je nu nog geen server vindt zit er misschien aan de server kant iets verkeerd ? Ga daar maar eens naar kijken.
Btw als je je pc direct op de server wil aansluiten hebbie een crosscable nodig.

Verwijderd

Topicstarter
PJOTT3R,

8-) Aan serverkant zit het mijns inziens goed omdat het reeds daarop werkende workstation het prima doet.

Mijn switch bepaald zelf of er 10 of 100 MB ethernet verbinding is dus dat kan het ook niet zijn.

Zoals ik al zei, van de server heb ik weinig kennis.
De server met workstation is afkomstig uit een inmiddels opgeheven maatschap waarvan de administratie nog door mijn vrouw een tijdje doorgevoerd moet worden. Het enige wat ik gedaan heb toen ik de server aldaar weggehaald heb is hem thuis weer onderstroom zetten, werkstation en server in de 10Mb hub geprikt en alles aangezet. Na een tijdje was alles gewoon operationeel.

;( Naar de server kijken heeft dus weinig zin gezien mijn beperkte kennis van Netware en van de configuratie van de server.

:) Mijn gedachte was dat als mijn switch LED voor LINL = OK aan is als de server en mijn W98SE PC beide in de switch hangen dan is de verbinding technisch/fysiek in ieder geval goed.

:? Wellicht moet ik nog ergens protocollen of andersoortige Novell applicaties configureren of van parameters voorzien op mijn W98SE PC, maar dan zou ik graag weten welke?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik weet ff niet hoe de NW client eruit ziet als je voor NW3 kiest, maarje zegt dat je tree en NDS kunt invullen ..
Lijkt me toch dattie ergens een NDS ipv bindery verwacht.

Doe eens opde server LOAD MONITOR en ga dan naar CONNECTIONS .
Zie je daar NOT-LOGGED ins staan met Mac adressen van jou PC ?

Misschien verwacht de server een ander frame type :?

Missschin ben je sneller af als je ergens Captian Nemo downed .. kun je de NW volumes gewoon in en Win bakkie hangen (moet je de volledige versie voor hebben)

Verwijderd

Topicstarter
Als ik LOAD MONITOR intik op de server zegt-ie dat dat MONITOR.NLM al geladen is.

:? Hoe kom ik dan bij connections?

Als ik gewoon CONNECTIONS intik snap-t-ie me niet en ik gezien het belang van de server tik ik liever niet volgens de trial & error methode.

• Zwelgje
wat is het frame type op de server? 802.2 is het geloof ik met 3.12 (3.11 deed het met 802.3)

check op de console van de server eens met 'config' dan zie je wel de uitput van de netwerkconfig

op de client geef je dan hetzelfde frametype aan (ja ik weet het normaal gesproken zou de client dit zelf moeten detecteren maar toch)

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 14:28 schreef corgabriels het volgende:
Als ik LOAD MONITOR intik op de server zegt-ie dat dat MONITOR.NLM al geladen is.

Als ik gewoon CONNECTIONS intik snap-t-ie me niet en ik gezien het belang van de server tik ik liever niet volgens de trial & error methode.
Op de console kan je met toetsencombinatie alt-escape van scherm wisselen.

Verwijderd

Topicstarter
PJOTT3R,

Alt-ESC breng inderdaad een hele menu structuur tevoorschijn.

Connections information geeft : 11 VERHAART

Ik weet niet wat ik daar wijzer van wordt, bedoelde je dat ik daar mijn W98SE pc ook zou moeten zien als een connection?

Verwijderd

Topicstarter
Zwelgje,

Ik zal de server checken op frame type, maar hoe en waar check/wijzig ik op mijn W98 PC het frame type?

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 22:49 schreef corgabriels het volgende:
Zwelgje,

Ik zal de server checken op frame type, maar hoe en waar check/wijzig ik op mijn W98 PC het frame type?
Netwerk eigenschappen -> IPX/SPX-compatibel protocol (iets in die trent) -> Tabblad Geavanceerd -> Frametype.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sorry hoor, maar ik denk dat je deze klus beter aan iemand kan overderagen die wel verstand van NetWare heeft, dit zijn toch echt wel de basis beginselen die je zou moeten weten.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ZIt je ook wel op het goede IPX netwerk wil ook wel handig zijn. Draait Novell bovenop DOS of is het al een eigen OS. ALs het DOS is gewoon een directe kabelverbinding er tussen zetten SIM-PEL

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

:?
Wat is dat nu weer voor onzin? Hoe wil je bij je NW volume komen onder DOS ?

Verwijderd

Je kunt het ook onder dos proberen op de win98 machine.

lsl.com
netwerkdriver.com
ipxodi.com

vlm /ps=servernaam

f:

en je zit op de f:\login van de server.

login

geef naam en wachtwoord , en je bent ingelogd.

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:49

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

ehhh, gaat ff wat vout hier (bloos).

Verwijderd

Ctrl + Esc toets opserver console
en dan nummertje intoetsen van monitor

Effe autoexec.ncf door spitten, kijken wat voor een frame er geladen word

Verwijderd

Topicstarter
:+ Koffie heeft een beetje gelijk, iemand die er veel meer verstand van heeft dan ik had de klus al lang geklaard. Maar die heb ik nou eenmaal niet in de buurt en dacht met een paar slimme opmerkingen van jullie kom ik er ook wel uit.

*D Lukte me tot nu toe altijd!

Enfin, netwerk eigenschappen gechecked en gekeken bij IPX protocols, blijk ik er nogal wat te hebben.

IPX 32-bit Protocol for the Novell NetWare Client -> 3Com
IPX 32-bit Protocol for the Novell NetWare Client -> Dial-up
IPX 32-bit Protocol for the Novell NetWare Client -> Novell Netware/IP Control
IPX/SPX compatible Protocol -> 3Com etherlink 10/100 PCI
IPX/SPX compatible Protocol -> Dial - up adapter
(ik neem aan dat ik de dial-up en IP jongens er in ieder geval uit kan gooien, maar voorlopig zitten ze me niet in de weg)

De IPX/SPX is afkomstig van het aanmaken door mij van een IPX protocol om spellen over het 100Mb ethernet te kunnen spelen. De 3 Netware protocols zijn afkomstig van de installatie van de Netware Client. Omdat ik op het advanced tab blad moest kijken vond ik het sowieso vreemd dat de Netware protocols enkel een Bindings, een IPX en een SPX tabblad hadden. Enkel de IPX protocols die al op de W98 PC aanwezig waren hebben zo'n tabblad en de waarde in het frametype veld staat op automatisch.

:P Maar je hebt gelijk zwelgje, zeker is zeker dus de waarde van de server (802.2) toch maar hard in het frametype van de PC gezet.

We zullen eens gaan rebooten en kijken hoever we nu komen.

:) Alvast bedankt dat jullie zo'n absolute beginner (qua Netware en IPX zaken dan) van goede raad willen voorzien.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op dinsdag 26 februari 2002 10:16 schreef Koffie het volgende:
:?
Wat is dat nu weer voor onzin? Hoe wil je bij je NW volume komen onder DOS ?
Ik dacht dat tot een bepaalde versie novell bovenop DOS draaide maar dat weet ik dus niet zeker. Aan jouw reactei te zien dus niet :)

Verwijderd

Een ding heb ik nog niet gezien of gelezen en dat is:
Kun je op het werkstation wat nu aangesloten is en wel werkt geen informatie halen?
Misschien dat je daar eens kunt kijken om b.v. de naam van de server te achterhalen, IPX frame_type enz.

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
Het Workstation werkt inderdaad prima, jammer dat ik de brander niet daarop kan installeren (draait onder windows 3.11 en is bepaald geen pentium, ik geloof zelfs nog een 486'er).

Wat framerate betreft weet ik al waar de server op staat, 802,2 en ik heb de W98 PC ook "hard coded" daarop gezet in plaats van automatic.

Het mag trouwens niet baten, want ik kan vanuit de pc nog steeds de server niet bereiken.

Ik heb bij het installeren van de Novell Netware client gewoon de custom installatie genomen dus niks extra's meegeinstalleerd. Ik ging ervan uit dat ik daarna aan de PC-kan t niets meer hoefde te doen.

Maar moet ik misschien aan serverkant nog iets doen om het niewe werkstation (de PC dus) te identificeren?

Is er geen methode om net als ik gewend ben bij TCP/IP om de server te pingen of iets dergelijks?

• Zwelgje
Op woensdag 27 februari 2002 09:23 schreef TrailBlazer het volgende:

[..]

Ik dacht dat tot een bepaalde versie novell bovenop DOS draaide maar dat weet ik dus niet zeker. Aan jouw reactei te zien dus niet :)
zelfs netware 6 draait nog steeds op dos, echter zodra het os gestart is is dos niet meer nodig, dos is puur als 'kickstart'

• A_De2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-03 16:18

A_De2

Liberate tuteme ex inferis

Op maandag 25 februari 2002 14:28 schreef corgabriels het volgende:

Ctrl+Esc, dan monitor opzoeken, nr. intikken plus enter en je bent in de monitor.

Hmm, ben een beetje aan de late kant |:( Ga mijn nest maar eens in.

640KB should be enough for everyone

Pagina: 1