Toon posts:

[php] bezorgdatum voor shop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet bij mijn bestelformulier voor een online bloemenwinkel een veld voor de bezorgdatum maken.
Hierin kan een klant selecteren wanneer hij de bestelling bezorgt wil hebben. Dit kan tot maximaal een half jaar na het plaatsen van de bestelling. Op sommige dagen wordt niet bezorgd, en die dagen staan in de database en die moeten niet in het veld van de bezorgdatum komen te staan.

Wat is hier de mooiste / gebruikersvriendelijkste manier voor? Als ik gewoon alle datum in een pulldown zet, heb ik minstens 150 datums... Lijkt me niet echt handig :?

Misschien dat iemand hier een betere manier ervoor weet?

• JnX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-01 22:08

JnX

Wat dacht je van een pulldown menu met de maanden en een met de dagen?

Verwijderd

Misschien gewoon de klant de datum zelf in laten vullen die dan gaan controleren aan de hand van de database. Wanneer de datum niet goed is, gewoon een bericht teruggeven op welke dagen er niet bezorgd wordt...

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Maak gewoon 2 of 3 dropdownboxjes waar men de dag, maand (alleen degene die mogelijk zijn) en eventueel het jaar kan selecteren.

Zet daar naast een lijstje van data waarop niet bezorgd wordt en laat de bezoeker vervolgens zelf een datum bij elkaar selecteren. Controleer na de submit serverside natuurlijk nog wel even of het een geldige datum is.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 15:09

Apache

amateur software devver

k'neem aan php?

laat hem uur/dag/maand invullen, mktime() vergelijken met die - date() en moet < half jaar (uitrekenen :P)

dan zit het goed :)

ook kan je bij uur checken of het tussen 2 waardes ligt, k'neem aan dat je niet wil dat je om 5.00 bloemen moet gaan bezorgen :)

[edit: record aantal reply's die ong hetzelfde idee hebben :P]

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

je zou een invul veld kunnen maken,waar men zelf handmatig een datum in moet vullen, maar dan zit je met het probleem dat er data zijn waarop niet bezorgt word, en die moet je dan weer corrigeren etc, niet handig lijkt me.

wat je ook zou kunnen doen is 2 pulldownboxen maken, 1tje met maanden en eentje die automatisch ingevuld wordt, aan de hand van de keuze bij de eerste pulldown box

edit:

hoezo, veel replies in 1 minuut :)

Verwijderd

Op zondag 24 februari 2002 15:37 schreef FRiNKEL het volgende:
Misschien gewoon de klant de datum zelf in laten vullen die dan gaan controleren aan de hand van de database. Wanneer de datum niet goed is, gewoon een bericht teruggeven op welke dagen er niet bezorgd wordt...
zou ik niet doen. Gouden regel: "Vertrouw nooit de (invoer van de) client".
Als je de client zelf de datum in laat vullen moet je heel veel controleren, terwijl het simpeler kan door pulldown menuutjes te gebruiken (de al veel geopperde optie een voor maand en een voor dag). Uiteraard wel controleren, zie de regel

Verwijderd

Op zondag 24 februari 2002 16:26 schreef jurriebur het volgende:

[..]

zou ik niet doen. Gouden regel: "Vertrouw nooit de (invoer van de) client".
Als je de client zelf de datum in laat vullen moet je heel veel controleren, terwijl het simpeler kan door pulldown menuutjes te gebruiken
Ik ben van mening dat je nog steeds precies dezelfde controles moet uivoeren hoor. Een pulldown heeft wel als voordeel dat het wat gebruiksvriendelijker is.

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Mensen kunnen idd de beveiliging makkelijk omzeilen, door b.v. GET vars te gebruiken (ik weet dat dat wel te controleren valt, maar toch). Je moet iig de datum sowieso controleren.
Pagina: 1