Op dinsdag 26 februari 2002 19:52 schreef crisp het volgende:
[..]
Absoluut mee eens!
Echter vind ik het helemaal niet verkeerd om in een leerproces het wiel opnieuw uit te vinden. Soms kom je dan op oplossingen die misschien zelfs wel beter zijn!
Desalniettemin is het dan achteraf wel goed om je oplossing te toetsen met bestaande oplossingen.
Zijn we het gelukkig toch nog eens
Een goede technisch projectleider gaat imo voorafgaand aan een project een evaluatie houden aan de hand van het technisch ontwerp, en vraagt aan de programmeurs welke code al is, waar deze is toegepast en of deze kan worden meegenomen in dit project. Daarnaast is het wenselijk ook tijdens een project dergelijke evaluaties te houden. Hierdoor bereik je het volgende:
• Iedereen in het team weet waar hij of zij mee bezig is
• Mogelijke obstakels komen vroeg aan het licht, en kunnen snel teruggekoppeld worden
• Er kan efficienter geprogrammeerd worden, omdat de 'saaie' code al gedaan is
Daarnaast pleit ik voor regelmatige besprekingen met _iedereen_ die ook maar 1 regel code in het project schrijft, om zo van elkaar te leren en elkaar tot een hoger nivo te brengen. Zulke leerprocessen zijn essentieel, en hoeven helemaal niet saai te zijn.
Zulke dingen klinken heel logisch, maar je zal je vergissen hoe vaak dit word nagelaten, simpelweg omdat:
• er is geen tijd voor, planning is te strak
• programmeur vind het onzin ( groot ego )
Vaak is er helemaal geen weet van welke code in een organisatie beschikbaar is, en word er keer op keer het wiel opnieuw uitgevonden, ten koste van de opdrachtgever die elk uur gefactureerd krijgt.
Een ander gevolg is dat omdat je iedere keer iets nieuws zit te schrijven, de planning niet haalt, en daardoor op je vinges word getikt. Daardoor krijg je een rotgevoel, en niet alleen jij omdat je team ook verantwoordelijk is. Dan is het nog maar een kleine stap en je hebt een rotsfeer binnen je bedrijf.
Om het voor jezelf goed te maken zal je vaak geneigd zijn om langer door te gaan cq. over te werken. Hierdoor bestaat zelfs de kans dat je jezelf voorbijloopt.
Let wel: ik heb het hier over leerprocessen, en niet over een project. Toch denk ik dat je binnen een project ook best kritisch mag zijn over andermans code, en de bruikbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en efficientie van 'herbruikbare code' (libraries, modules etc.) die tot je beschikking staan.
[...]
Kritisch en innovatief werken, en soms zelf gaan nadenken over oplossingen terwijl die misschien voorhanden zijn is niet de manier om deadlines te halen, maar binnen een hobby (wat webscripting voor mij is) wel de manier om er zelf het meest van te leren...
Ik heb het hier puur over een professionele omgeving. Uiteindelijk draait het om tijd en tijd is dan nog altijd geld. Het is volstrekt logisch om 's avonds nog een uurtje door te spelen, of thuis natuurlijk...en dan onstaan vaak de
mooiste speeltjes. De 'knowledge' die je daarmee opdoet, kun je natuurlijk perfect gebruiken in je dagelijkse werkzaamheden.