Toon posts:

[3ds max] materialen aftrekken/uitsnijden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoe kan ik in 3ds max r3 bv in een oppervlakte een ander oppervlakte aftrekken..zodat ik bv een gat in een object maak. moet simpel zijn maar ik kan het nergens vinden.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Boolean zo uit me hoofd, heb al 1.5 jaar niet meer met max gewerkt.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
je hebt in de "create" pannel bij "compound objects" een bolean optie.

Ik zou bolean in max alleen gebruiken als het niet anders kan, het resulteerd vaak in niet al te nette meshes, en er komen vaak fouten voor. Maar af entoe is het heel bruikbaar.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 24 februari 2002 12:58 schreef gladiool het volgende:
je hebt in de "create" pannel bij "compound objects" een bolean optie.

Ik zou bolean in max alleen gebruiken als het niet anders kan, het resulteerd vaak in niet al te nette meshes, en er komen vaak fouten voor. Maar af entoe is het heel bruikbaar.
ik heb denk ik geen andere mogelijkheid, ik wil een elips maken met daarin uit gesneden een elips

Verwijderd

Als ze plat zijn dan kan je het met splines doen en dan extruden.

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 17:11

Tim Schuhmacher

abasios

Op zondag 24 februari 2002 13:09 schreef userid het volgende:
ik heb denk ik geen andere mogelijkheid, ik wil een elips maken met daarin uit gesneden een elips
dat kan nog steeds wel met boolean

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 24 februari 2002 14:18 schreef Tim Schuhmacher het volgende:

[..]

dat kan nog steeds wel met boolean
ja precies; boolean is de enige mogelijkheid, want als ik twee elipsen teken met spline hoe kan ik dan defineren dat de ene de buitenlijn is en de andere de binnenlijn en hij dus de opp tussen de twee elipsen neemt

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 15:42
door de 2 splines aan elkaar te attatchen (hmm, dat staat vast fout gespeld zo :)) en dan te extruden

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 24 februari 2002 15:18 schreef _-= Erikje =-_ het volgende:
door de 2 splines aan elkaar te attatchen (hmm, dat staat vast fout gespeld zo :)) en dan te extruden
nee want nu neemt hij de binnenste opp ook mee... terwijl ik zeg maar een soort ring wil ontwerpen...

vreemd maar ik kan booleon nergens vinden in r3

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

ook niet bij de help?

Eerst teken je de buitenste shape (ovaal1) daarna de binnenste (ovaal2). Ovaal2 convert je naar editable spline. Dan kies je modify > geometry > attach. Dan selecteer je ovaal2. Nu kun je het geheel extruden en krijg je wat je wilt.

Verwijderd

Op zondag 24 februari 2002 15:23 schreef userid het volgende:

[..]

nee want nu neemt hij de binnenste opp ook mee... terwijl ik zeg maar een soort ring wil ontwerpen...

vreemd maar ik kan booleon nergens vinden in r3
bij de compounds tab het voorlaatste icoontje..

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 24 februari 2002 15:24 schreef Tim Schuhmacher het volgende:
ook niet bij de help?

Eerst teken je de buitenste shape (ovaal1) daarna de binnenste (ovaal2). Ovaal2 convert je naar editable spline. Dan kies je modify > geometry > attach. Dan selecteer je ovaal2. Nu kun je het geheel extruden en krijg je wat je wilt.
nope, help doet het op deze computer niet

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 24 februari 2002 15:24 schreef Tim Schuhmacher het volgende:
ook niet bij de help?

werkt niet, ik kan alleen via group attachen

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

'modify' is 1 van de tabbladen op dat geval rechts in je scherm (dus niet een menu-item).

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 24 februari 2002 15:32 schreef Kage het volgende:

[..]

bij de compounds tab het voorlaatste icoontje..
gevonden alleen hoe werkt het, ik kan niet gewoon de een selecteren en dan de ander en dan zeggen b- a

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

Zo moeilijk is het toch niet. Ik wist ook niet hoe het moest. Ik heb alleen geprobeerd wat _-= Erikje =-_ er over had getypt. Toen heb ik het nog uitgebreider omschreven. Meer dan dat valt er ook niet over te zeggen.

Anders zul je de basis toch met een boek oid moeten gaan leren.

Verwijderd

Ik weet niet hoe de elipsvorm die je wilt maken er uit moet zien, maar als het er uit moet zien als een plat gedrukte buis (beide elipsen gecenterd) kan je dan niet gewoon een tube nemen en die plat drukken? :)
Pagina: 1